Eheim fra Tyskland..
Fra : Mogens Andersen

Dato : 13-11-03 07:40

Hej NG.

Jeg har nu i et stykke tid gået og funderet om jeg skulle investere i
en ny pumpe, det blev jeg så enig med mig selv om at det skkulle jeg.
Tidligere samlede jeg et link op her i gruppen
http://store.aquaristic.net, jeg besluttede mig til at se lidt nærmere
på deres udbud,og da jeg tidligere har købt en del i Tyskland til
modelflyvere og det næsten altid har været til det halve af hvad det
koster her hjemme, så syntes jeg det var meget naturligt at vende
blikket der ned.
Jeg fandt så en "eheim 2226 Edition" til knap 116 Euro. Den skulle
være det hele med og lidt til. Pumpen blev bestilt pr. efterkrav den
4/11-03 og sørme om ikke pumpen kom i går 12/11-03 og til 955.50 DKr
lige til døren. Ind med pakken og op med lortet, der i en kasse er der
så:
1 stk. eheim 2226
1 stk. jæger varmelægdme 150 W
1 stk. lille fangstnet
1 stk. termometer
1 Kg. ehfimech
2 Kg. ehfisubstrat pro
samt filtermåtter og alle slanger, rør, osv.

Alt dette er med i "eheim 2226 edition" det synes jeg sku er
imponerende til den pris, godt nok er pumpen udgået af sortimentet, og
det nok er noget der er lavet for at tømme restlageret, men den er dog
stadig sprit ny og kan holde i mange år...

mvh.

Mogens

Fra : Jens Jensen

Dato : 13-11-03 09:43

"Mogens Andersen" <andersen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> 1 stk. eheim 2226
> 1 stk. jæger varmelægdme 150 W
> 1 stk. lille fangstnet
> 1 stk. termometer
> 1 Kg. ehfimech
> 2 Kg. ehfisubstrat pro
> samt filtermåtter og alle slanger, rør, osv.

Uhh... sikke en lækker pakke at få :)

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 13-11-03 12:18

> [...]
> modelflyvere og det næsten altid har været til det halve af hvad det
> koster her hjemme, så syntes jeg det var meget naturligt at vende

Jeg ved der er tilbud på EHEIM pumper i flyvefisken.
Jeg kender ikke lige priserne....

Hvorfor vælger du at købe i Tyskland???
Hvis man ikke køber i danske forretninger har de jo heller ikke råd til at
tage mere specielle fisk hjem og så ender det med at man får et ZooZity
udvalg, med med mest gængse og populære fisk, fordi man ikke kan tjene på de
andre...

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : Mogens Andersen

Dato : 13-11-03 12:50

>Hvorfor vælger du at købe i Tyskland???

jeg valgte at handle i tyskland, af den simple grund at jeg kan
ikke se hvorfor alt i danmark skal være doppelt så dyrt når vi når
over i enden hvor der står "gør det selv" eller "hobby".
Har flere gange oplevet at købe en "komplet flyver" herhjemme
hvorefter men alligevel skal ud og invister i mere for at det
bliver komplet, køber du samme vare i tyskland er den virkelig
komplet, og stadig billigere..

Jeg har endda set hvordan der er blevet fjerne dele ud af kitene
for at sælge dem seperat, og derved skore kassen.

Jeg handler da også hos de lokale "fiskehus" og også de danske
butikker på nettet, men når der kan spares mange penge så gør jeg
det, og jeg synes også andre skal gøre det. (min mening)

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 13-11-03 13:31

> [...]
> hvorefter men alligevel skal ud og invister i mere for at det
> bliver komplet, køber du samme vare i tyskland er den virkelig

Ja Tyskland er billigere, men de har heller ikke ligeså høj moms og
skat.....

Ja jeg vil give dig ret i at alt det der "gør det selv" er dyrt....

Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-11-03 15:17

> Ja Tyskland er billigere, men de har heller ikke ligeså høj moms og
> skat.....

Det udgør en meget lille del af prisdifferencen. Knapt til at dække ekstra
porto.

Fra : Vibekke Nannestad

Dato : 16-11-03 20:04

Det kommer så sandeligen an på hvad du køber.
Tænk før du taler !!
Claus

Fra : Jonas Kofod

Dato : 17-11-03 20:44

> Det kommer så sandeligen an på hvad du køber.

Moms differencen kommer an på hvad jeg køber? Hvordan hænger det lige
sammen. Er der særlige moms regler for akvarieudstyr eller hvorledes kan det
være afhængigt af hvad der købes?

> Tænk før du taler !!

Nå en lille reprimande skal der sandelig osse til. Men fint hvis du ser dig
i stilling til at dele reprimander ud så velkommen.
Nu har jeg efter at læse her i gruppen et stykke tid fået opfattelsen af at
samtalen gerne foregår i et lidt hyggeligt og venligt leje. Men i lyset af
dit udbrud vil jeg tillade mig at påtale din citatteknik og sige skriv
ordentligt når du skriver.

Fra : Vibekke Nannestad

Dato : 27-11-03 18:13

Undskyld Jonas ,men der er da forskel på om du køber en luftsten til 4kr
eller en pumpe til 2000. Ikke ?
Med venlig hilsen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 27-11-03 22:57

"Vibekke Nannestad" <junni@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Undskyld Jonas ,men der er da forskel på om du køber en luftsten til 4kr
> eller en pumpe til 2000. Ikke ?

Min pointe var at momsforskellen ikke var en væsentlig med hensyn til de
prisforskelle der er mellem dansk og tysk handel - den ligger i reelt
billigere priser i tyskland og ikke pga tyskernes momsfordel.
Jo jeg ved godt at en procentforskel bliver større ved et højere beløb. Det
er rimeligt grundlæggende. Men du valgte altså at tro at jeg ikke anede
noget så simpelt (at et andet voksent menneske ikke anede at X % procent af
2000 kr var mere end X % af 4 kr) for at du selv kunne lege intellektuel
overlegen.
Iøvrigt skal du selvom du køber mere end en luftsten købe for en del penge
før portoen er tjent hjem af selve momsforskellen.
Derfor står jeg stadig ved at momsforskellen typisk ikke engang er nok til
at tjene ekstra portoen hjem.

PS: Skal vi svare oppe over eller nedenunder? Det kan jo godt være det er
mig og resten af usenet der er lidt fjollede og dig der har den rigtige
måde - men så lad os høre det.

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-11-03 00:40

> [...]
> billigere priser i tyskland og ikke pga tyskernes momsfordel.
> Jo jeg ved godt at en procentforskel bliver større ved et højere beløb.

En af grundende til at blandt andet eheim er billigere i Tyskland, er at
butikkerne får varen direkte fra Eheim, og ikke
som her i landet via Eldorado, og de runder ikke kun op på priserne!!

I princippet kan alle butikker købe fra fabrikanterne, i følge EU lov, men
det er desværre op til fabrikanterne at at udstikke
deres egne forretnings betingelser, og her kan de sætte blandt andet
minimums grænser for salg, så højt at ingen enkelt butik, her til lands har
økomomi til at gøre det.

Om Eheim gør det, har jeg ingen ide om.

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-11-03 15:58

"Carsten Gall" <xxcgallxx@xxvip.cybercity.dkxx> wrote in message

> I princippet kan alle butikker købe fra fabrikanterne, i følge EU
> lov,

Nej, det er der ikke nogle EU-regler, der siger. Det EU blander sig i er, om
de distributører (hvadenten det er producenten selv eller en en gros
virksomhed), der forhandler et givet produkt ikke må afvise en kunde fordi
denne kommer fra et andet land. Så en dansk akvariehandel må ikke nægtes en
vare ved en tysk distributør, hvis denne forretning i øvrigt lever op til de
samme krav, som distributøren stiller til andre kunder.

> [...]
> deres egne forretnings betingelser, og her kan de sætte blandt andet
> minimums grænser for salg, så højt at ingen enkelt butik, her til

Det er klart en mulighed. Vi har i DK en gevaldig masse butikker, der som
følge af antallet ikke kan have nogen særlig stor omsætning hver.
Til gengæld viser et efterhånden hav af undersøgleser at fortjenstmarginen i
alle led i DK tenderer til at være større end i andre EU-lande. Dette
forklarers af brancherne som oftest med at man giver en meget høj service,
har et højt lønniveau osv.

vh
Jan
vh
Jan

Fra : Vibekke Nannestad

Dato : 02-12-03 21:02

Hej igen Jonas
Hvis du ikke kan tage imod min undskyldning kan du rende og hoppe.
Claus

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-12-03 18:47

"Vibekke Nannestad" <junni@post.tele.dk> wrote in message
> Hej igen Jonas
> Hvis du ikke kan tage imod min undskyldning kan du rende og hoppe.
> Claus

Øhhhh - du der Claus/Vibekke (er du hermafrodit?) - jeg er lettere
desorienteret.
Men selvom jeg sådan set slet ikke hedder Jonas, så eeeelsker jeg alligevel
at tage mod undskyldninger: Hvad er det, du så inderligt ønsker at
undskylde?

vh
Jan