g3 og modem
Fra : freddy

Dato : 28-11-03 21:18

Jeg har en ven der er i den heldige situation at han ganske gratis har
fået en G3 (BW).

Nu er han krævende og han vil gerne have et modem i så han kan komme på
internettet. Der er desværre ikke nogen i den

Så han har spurgt mig om man kan få et k56 modem til sådan en maskine?
Hvis ja, hvor køber man dem og hvad står de i (cirkapris)?

på forhånd tak,
freddy

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-03 23:06

Hej Freddy

freddy wrote:
> Jeg har en ven der er i den heldige situation at han ganske gratis har
> fået en G3 (BW).

Ja, der er nogen, der er heldige..

> Nu er han krævende og han vil gerne have et modem i så han kan komme på
> internettet. Der er desværre ikke nogen i den

Nogle af modellerne har indbygget 56k Geoport modem, som man tilslutter
via en ekstern USB Geoport adapter. Så hvis han har installeret fx. OS
9.x på den, så kan han i Apple System Profiler i æblemenuen se, om der
er modem i den eller ikke.

> Så han har spurgt mig om man kan få et k56 modem til sådan en maskine?
> Hvis ja, hvor køber man dem og hvad står de i (cirkapris)?

Han kan bruge mange forskellige USB modems - bl.a. Lasat, GlobalVillage,
3Com/US Robotics m.fl. I mappen 'Udvidelser' (OS 9.x) ligger der en
mappe, der hedder 'Modem Scripts'. I denne mappe ligger der drivere til
en stor del af de modems, som kan bruges, så hvis han vælger en af dem,
skulle han være sikker påt kunn kme på nettet ad den vej.

Ellers er der jo endelig også indbygget ethernet i den, så kan kan køre
både via fx. Stofanet og TDCHybrid, ADSL og andre bredbåndsløsninger.

Han kan købe alm. 56k modems i alle radio forretninger, hvor de også
sælger computerudstyr, i telebutikker, de store el-varehuse osv.. Og det
lige fra 199kr. og opefter for USB 56k modems.

Og endelig kan hyan jo også annoncere (eller du kan for ham) i div.
markedsgrupper - dk.marked.privat.edb.mac, dk.marked.privat.edb,
dk.marked.privat.edb.intern, dk.marked.privat.edb.ekstern. Hvis han
annoncerer i en af PC grupperne bør han gå efter en Lasat 560 Voice USB,
så er han sikker på, den også kan bruges på Mac. Hvis det skal være
internt, _skal_ han have en original Apple Geoport/GlobalVillage 56k.
Mig bekendt kan PCI modems _ikke_ anvendes på Mac.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : freddy

Dato : 29-11-03 00:14

> [...]
> internt, _skal_ han have en original Apple Geoport/GlobalVillage 56k.
> Mig bekendt kan PCI modems _ikke_ anvendes på Mac.
Tak for udførligt svar !
mvh Freddy