istumpler?
Fra : Lone Schmidt

Dato : 27-11-03 08:13

Hej

Downloader lystigt alt hvad der hedder i.......og har nu fået hentet
noget som hedder istumpler.

Jeg kan bare ikke lige gennemskue hvad det er, nogle som ved det?

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-03 10:08

> Downloader lystigt alt hvad der hedder i.......og har nu fået hentet
> noget som hedder istumpler.
>
> Jeg kan bare ikke lige gennemskue hvad det er, nogle som ved det?

Et lille program der scanner luften for trådløse netværk. Ramler du ind i et
netværk plopper der info op om netværkets navn, signalstyrke, macadresse
(tror jeg nok) osv. Meget sjov at starte i fx toget

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-11-03 12:39

"Simon Tved Bakken" <simontb(at)stofanet.xx> wrote:

> Et lille program der scanner luften for trådløse netværk. Ramler du ind i
> et netværk plopper der info op om netværkets navn, signalstyrke,
> macadresse (tror jeg nok) osv. Meget sjov at starte i fx toget

I toget?!!!!!!??????!!!! Er der mange trådløse netværk der? Jeg har
prøvet at køre i bil rundt om Microsoft (i København altså), men der
reagerede den ikke. Måske var det bedre med noget andet end en TiBook,
der dårligt kan kende en basestation, selv om den står ovenpå den
OK, så galt er det ikke. Den virker såmænd fint. Det er bare
irriterende, at konens plastic-IBM Thinkpad med et Linksys-kort til kr.
600,- er bedre til at modtage signal.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-03 14:38

> [...]
> OK, så galt er det ikke. Den virker såmænd fint. Det er bare
> irriterende, at konens plastic-IBM Thinkpad med et Linksys-kort til kr.

.... kan fange 5-10 net på vej ind og ud af Århus - det var med en Pismo. Og
kan faktisk også lige nå at tjekke mail hvis man er heldig

Fra : Christian Bech

Dato : 28-11-03 11:41

"Simon Tved Bakken" <simontb(at)stofanet.xx> wrote:

> ... kan fange 5-10 net på vej ind og ud af Århus - det var med en Pismo. Og
> kan faktisk også lige nå at tjekke mail hvis man er heldig

I hvilken retning?

Selv har jeg fundet et på Frederiksberg, der var pivåbent, men det er så
sjældent jeg er der.

--
Christian

Fra : Lone Schmidt

Dato : 27-11-03 16:25

> [...]
> OK, så galt er det ikke. Den virker såmænd fint. Det er bare
> irriterende, at konens plastic-IBM Thinkpad med et Linksys-kort til kr.

Tak for Jeres svar, det med togene starter altså et et nyt spørgsmål
fra mig!! )

Så een PC bruger gå på nettet med en klods/kort, som blev ført ind
computeren, jeg ved at det ikke var Bluetooth. Har I bud på hvad det så
var? Hvis man kan få forbindelse på den måde, så kan man jo også komme
på nettet i toget ;-D , Men ved selvfølgelig ikke om istumper kan
scanne den type "kort" ?

Henrik, jeg har hentet icomic, og lige luret på den, men den blev
fravalgt for øjeblikket, kan være at jeg tager den op senere
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : mbi

Dato : 27-11-03 16:46

> [...]
> var? Hvis man kan få forbindelse på den måde, så kan man jo også komme
> på nettet i toget ;-D , Men ved selvfølgelig ikke om istumper kan
Et GSM modem formentligt...

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-03 00:57

> [...]
>
> Så een PC bruger gå på nettet med en klods/kort, som blev ført ind
> computeren, jeg ved at det ikke var Bluetooth. Har I bud på hvad det så

Kunne jo også være almindeligt WiFi-kort - og at den kære pc-bruger også
havde fanget fidusen at tjekke mail i de minutter man holder stille...

Hvis man kan få forbindelse på den måde, så kan man jo også komme
> på nettet i toget ;-D , Men ved selvfølgelig ikke om istumper kan
> scanne den type "kort" ?

Hvis han havde lavet et lokalt trådløst net i toget kunne du sagtens have
set det med en stumbler...

Fra : Lone Schmidt

Dato : 28-11-03 20:56

> [...]
>

> Hvis man kan få forbindelse på den måde, så kan man jo også komme
>
> Hvis han havde lavet et lokalt trådløst net i toget kunne du sagtens have

Ved ikke lige hvad WiFi kort er, men mbi´s bud på GPS , tror jeg er
rigtigt, hun kunne komme "på" når som helst og hvor som helst......
Det må da være en dyr løsning? kan man få lign. til Mac?

M.h.t. scanning af netværk, må det vel kunne sidestilles med en
fysisk hoveddør. Hvis man griber i håndtaget for at se om den er låst,
så er man i principippet allerede ved at starte "krænkelsen" af
privatlivet!

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-11-03 00:14

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Ved ikke lige hvad WiFi kort er, men mbi´s bud på GPS , tror jeg er
> rigtigt, hun kunne komme "på" når som helst og hvor som helst......
> Det må da være en dyr løsning? kan man få lign. til Mac?

WiFi er bare pc-verdenens navn for AirPort, som er et Apple-navn. Det er
den samme ting. Ikke GPS, som er et navigationssystem, men GSM, som er
en mobiltelefonstandard. Kortet er i princippet en mobiltelefon uden
knapper eller display. Den ringer så op til en internetudbyder, og man
kan komme på nettet. Lidt ligesom et modem, bare trådløst. Jeg aner
intet om priser eller hastighed, men det er sikkert både dyrt og
langsomt. Men som regel betaler firmaet jo.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : mbi

Dato : 29-11-03 11:10

> [...]
> intet om priser eller hastighed, men det er sikkert både dyrt og
> langsomt. Men som regel betaler firmaet jo.
Korrekt - dyrt og langsomt - den normale hastighed på en GSM modem er
9600, dog tilbyder Sonofon 14400 samt roaming - dvs at man får mulighed
for at ringe et lokalt nummer op i udlandet så det dog ikke koster så
meget. Det er OK til at tjekke mails og den mest nødvendig
kommunikation.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 27-11-03 16:30

> Et lille program der scanner luften for trådløse netværk. Ramler du ind i et
> netværk plopper der info op om netværkets navn, signalstyrke, macadresse
> (tror jeg nok) osv. Meget sjov at starte i fx toget

Forresten......

Det er da ikke lovligt at scanne sig ind på netværk , vel? Eller går
grænsen dér, hvor man "åbner døren" til netværket?

Umiddelbart vil jeg mene at det er "Krænkelse af privatlivets fred".

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-11-03 22:10

> [...]

> grænsen dér, hvor man "åbner døren" til netværket?
>
> Umiddelbart vil jeg mene at det er "Krænkelse af privatlivets fred".

Hvis man ikke forsøger at hacke sig ind i folks computere krænker man
vel ikke noget. Men jeg aner ikke, om der er en lov om det. Omvendt
synes jeg, der er noget dejligt socialt og hippie-agtigt over at dele
sit netværk med andre. Det vil da ikke genere mig, hvis en
forbipasserende bruger mit netværk til at se efter e-mail. Og frygten
for, at det bliver brugt til noget fordækt, tror jeg er overdrevet. Og
skulle det ske, er risikoen for, at man rent faktisk bliver straffet nok
endnu mindre. Er der nogen lov om, at man har ansvaret for, hvad der
sker i ens trådløse netværk?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-11-03 23:07

Henrik Münster wrote:

> sit netværk med andre. Det vil da ikke genere mig, hvis en
> forbipasserende bruger mit netværk til at se efter e-mail. Og frygten

For et stykke tid siden fangede man en der uploadede børnepornografi fra
en offentlig maskine på Odense Universitet. Jeg ved ikke hvordan, men
formentlig via diverse loggede IP-numre.

En sådan person kunne formentlig 1) bruge en pæn del af din båndbredde,
og 2) give dig et seriøst forklaringsproblem overfor kriminalpolitiet
når de begynder at interessere sig for dit IP-nummer.

Med mindre selvfølgelig at du bor så langt fra alfarvej at du ikke låser
din dør...
--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-11-03 23:21

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> [...]
> og 2) give dig et seriøst forklaringsproblem overfor kriminalpolitiet
> når de begynder at interessere sig for dit IP-nummer.

Det ved jeg nu ikke. Jeg kan jo bare forklare det, som det er, at nogen
nok har holdt ude på vejen og sendt via min trådløse forbindelse. Det er
vel en ærlig sag. Jeg vil næsten tro, at politiet skal have mere bevis
end det. Noget andet er, at jeg dårligt kan opfange signalet oppe i
soveværelset, og vores hus er trukket noget tilbage på grunden. Folk
skal nok langt ind i vores forhave for at kunne bruge forbindelsen til
noget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-03 01:03

Skal vel næsten fange ham in the act - han efterlader jo ikke noget unikt
id - får jo bare tildelt en lokal ip af serveren... Eneste unikke er vel han
mac-adresse - og hvis det skal være bevis bliver man vel nødt til at have
fat på hans netkort og sammenligne...

> Det ved jeg nu ikke. Jeg kan jo bare forklare det, som det er, at nogen
> nok har holdt ude på vejen og sendt via min trådløse forbindelse. Det er
> vel en ærlig sag.

Njea, men man skal vel stadig stå til regnskab på en eller anden måde -
ellers ville det være en nem måde at undgå ansvar for "skummelheder" på. Det
er jo trods alt dig der er "udbyder" af servicen der bliver benyttet...

Men ja, det er da en dejlig tanke hvis man kunne dele lidt...

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-11-03 16:43

> [...]

> ellers ville det være en nem måde at undgå ansvar for "skummelheder" på.
> Det er jo trods alt dig der er "udbyder" af servicen der bliver

Nu kender jeg ikke de nærmere regler, men normalt skal der da vel være
mere håndfaste beviser for tingene. Jeg kunne jo sende obskøne breve til
dronningen i dit navn. Jeg kunne sende politisk yderligtgående
læserbreve til avisen i dit navn. Derfor ville du vel ikke blive
anklaget for det. Jeg kunne ringe og bestille taxa, lagkager pizza og
hvad ved jeg i dit navn. Man kan jo ikke sikre sig mod alt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-03 19:04

> [...]
> anklaget for det. Jeg kunne ringe og bestille taxa, lagkager pizza og
> hvad ved jeg i dit navn. Man kan jo ikke sikre sig mod alt.

Rigtig nok, men der er stadig en forskel synes jeg. Et brev sendt i mit navn
kan jo direkte bevises ikke havende noget med mig at gøre. Men tror nu
stadig man har et forklaringsproblem, hvis der bliver oploadet en stor
mængde ulovligt et-eller-andet fra den IPadresse der knytter sig til din
internetforbindelse. Her skal man jo fysisk være koblet på dit net og sende
ting gennem din router/forbindelse og videre ud i verden. Og der må du vel
have et eller andet ansvar - juridisk eller moralsk, det ved jeg ikke...

Ellers kunne man vel tænke sig, at jeg som en skummel person kun behøvede at
åbne for et trådsløst net - og så havde jeg mit på det tørre. Uanset hvad
der foregik på min forbindelse - så kunne det jo være hvem som helst...
(sådan sat lidt på spidsen)

-----

mon forresten der er nogen der kender en side med lister over de varme
steder i DK ?

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-11-03 19:56

> [...]

> åbne for et trådsløst net - og så havde jeg mit på det tørre. Uanset hvad
> der foregik på min forbindelse - så kunne det jo være hvem som helst...

Men de vil jo nok beslaglægge din computer og lede efter beviser på den.
Jeg tror altså, der skal så meget til. Men vi kan jo lade det komme an
på en prøve. I aften sniger jeg mig ned til Michael og sidder i hans
have og laver fordægtige ting. Jeg må hellere tage et varmt tæppe og en
termokande varm kaffe med.

> mon forresten der er nogen der kender en side med lister over de varme
> steder i DK ?

De officielle steder er her, men listen er nok langt fra komplet. Jeg
har da været på hoteller med antenner i loftet, som ikke står på listen:

<http://www.wifinder.com/>

De private steder kender jeg ikke nogen liste over.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-03 03:46

> [...]
> på en prøve. I aften sniger jeg mig ned til Michael og sidder i hans
> have og laver fordægtige ting. Jeg må hellere tage et varmt tæppe og en

hehe - håber ikke du sidder der endnu, for det er dælme koldt udenfor lige
nu!...

Men uanset hvad så tror jeg altså på at man har et ansvar - på den ene eller
den anden måde - Man kan ikke bare dele sin private forbindelse til alt
muligt, og så sige at "det er ikke mit ansvar" ... Første skridt på vejen
er vel at du overhovedet lader dit netværk stå åbent til fri afbenyttelse...
Men det er da meget spændende - og måske man skulle smide en tråd til
jura-folkende - de kunne sikkert hurtigt give svar...

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-11-03 09:51

> [...]

> Men det er da meget spændende - og måske man skulle smide en tråd til
> jura-folkende - de kunne sikkert hurtigt give svar...

Ja, for som det også er blevet skrevet, så er det jo ikke at lade sit
hus stå til fri afbenyttelse, hvis man lader hoveddøren stå åben.
Tværtimod er det en krænkelse, hvis man tager i en hoveddør for at se,
om den er låst.
Trådløse netværk sælges til helt almindelige mennesker selv i
Bilka. Jeg tvivler derfor på, at domstolene kan forvente, at folk har så
meget forstand på det, at de ved, hvordan man lukker netværket. Ja, man
kan vel ikke engang forvente, at folk kan overskue konsekvenserne, hvis
andre bruger netværket. Det var noget andet, hvis det kun blev solgt til
eksperter gennem specialbutikker. Ja, jeg ved da ikke engang på stående
fod, hvordan jeg lukker netværket. Jeg er bare glad for, at jeg har fået
det til at fungere uden problemer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lone Schmidt

Dato : 28-11-03 20:56

> [...]
> anklaget for det. Jeg kunne ringe og bestille taxa, lagkager pizza og
> hvad ved jeg i dit navn. Man kan jo ikke sikre sig mod alt.

Se, deri haver du helt ret, Henrik, men man er vel pligtig at sikre sig
hvis muligt, hvilke det må siges, at være i dette tilfælde.
De eksempler du nævner er situationer, ingen af os kan gardere os imod

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-11-03 00:14

> [...]

> hvis muligt, hvilke det må siges, at være i dette tilfælde.
> De eksempler du nævner er situationer, ingen af os kan gardere os imod

For hunde! Jeg har foruden min PowerBook fået en gammel iMac med en
Linksys ethernet bridge og min kones IBM på det trådløse netværk. Det
var ikke helt nemt, og det krævede lidt eksperimenteren. NU VIRKER DET!
Jeg er ikke begejstret for at begynde at rode med noget som helst. Jeg
tvivler på, at kryptering ligefrem forsimpler tingene.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-03 03:53

> [...]
> Jeg er ikke begejstret for at begynde at rode med noget som helst. Jeg
> tvivler på, at kryptering ligefrem forsimpler tingene.

Hvis du ikke vil have andre sniger sig på dit net så er et simpelt password
vel et meget godt sted at starte... Eller hvis du har en fiks base, så kan
man vel lave noget med kun at acceptere de macadresser du har godkendt...

Fra : mbi

Dato : 29-11-03 11:10

> [...]

> man vel lave noget med kun at acceptere de macadresser du har godkendt...
Jeg synes ikke det er så svært... Jeg har Airport extreme og der kan man
lade netværket stå helt åbent, eller vælge 40 eller 128 bits password
kryptering. Man få kun lov at komme på hvis man kender password som til
Macer er normal ASCII tekst, men til en PC skal den indtastes som en
hexadecimal stræng. Vil man være på den helt sikre side, kan man "lukke"
netværket. Dvs at den er så at sige usynlig for alle andre. Man skal så
udover password kende netværkets navn. Jeg behøver ikke sikre mig
mere...

Fra : mbi

Dato : 28-11-03 17:46

> [...]
> når de begynder at interessere sig for dit IP-nummer.
>
> Med mindre selvfølgelig at du bor så langt fra alfarvej at du ikke låser
Sikker en paranoia - jeg rejser meget og faktisk er der flere og flere
såkaldte hotspots i flere storbyer i verden. Altså steder hvor man bare
kommer på trådløst og gratis. Så kan man tjekke sin mail mens man nyder
en kop capucino på en cafe. Se, det kalder jeg internet - sådan burde
det være over alt

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 28-11-03 18:23

mbi wrote:
> [...]
> kommer på trådløst og gratis. Så kan man tjekke sin mail mens man nyder
> en kop capucino på en cafe. Se, det kalder jeg internet - sådan burde

Det er i disse situationer man skal huske ikke at bruge
cleartext-password protokoller såsom POP3, ftp og andet sjovt. Mange
glemmer det...

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-11-03 13:27

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Downloader lystigt alt hvad der hedder i.......og har nu fået hentet
> noget som hedder istumpler.

Har du prøvet iComic?

> Jeg kan bare ikke lige gennemskue hvad det er, nogle som ved det?

Der er også MacStumbler, men jeg kan nu bedre lide iStumbler.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper

Dato : 27-11-03 16:20

> [...]

> noget som hedder istumpler.
>
> Jeg kan bare ikke lige gennemskue hvad det er, nogle som ved det?

Det lyder som om de skal på wardrive med den blærbare Lone
global village idiots. - Paul Ginsparg.