Airport-kort og WLAN netwærk
Fra : Anna

Dato : 26-11-03 07:35

Hej gruppe,

Jeg har installeret et Airport Extremekort som nu gerne skal benyttes
med et IEEE 802.11b WLAN netværk. Hvordan sætter man mac'en op så den
kan se og logge på netværket? WLAN'et er krypteret med 128 bit

Mvh
Annaa

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 26-11-03 09:26

Anna wrote:
> [...]
> med et IEEE 802.11b WLAN netværk. Hvordan sætter man mac'en op så den
> kan se og logge på netværket? WLAN'et er krypteret med 128 bit

Du går ind i Systemindstillinger -> Netværk
Der er en dropdown menu ud for 'Vis'
Klik på den
Hvis dit AirPort kort ikke er i listen, så vælg
'Netværksportkonfigurationer' og sæt flueben i det
Vælg så dit AirPort kort i listen

Du skulle nu gerne have fået 4 faneblade
-- de første 3 paneler er de samme som for almindeligt ethernet
-- den fjerde er den du benytter til at logge på trådløse netværk

--
Bjarne D Mathiesen http://mozilla.mathiesen.info/
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Anna

Dato : 26-11-03 10:49

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> [...]
> -- de første 3 paneler er de samme som for almindeligt ethernet
> -- den fjerde er den du benytter til at logge på trådløse netværk

Tak for det Bjarne. Men regner computeren så ikke med at den skal have
en forbindelse til en airport basestation? Jeg kan ikke finde de felter
jeg skal bruge.Skal jeg ikke krydse det med 128 bit kryptering af et
sted? eller finder mac'en selv ud af det?

Mvh

Anna

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 26-11-03 11:48

Anna wrote:

> [...]
> jeg skal bruge.Skal jeg ikke krydse det med 128 bit kryptering af et
> sted? eller finder mac'en selv ud af det?

Krypterings-niveauet er noget, der suverænt bestemmes på basestationen.

Du kan sagtens lave en opsætning til et AirPort netværk uden at være
koblet til det. Råd : sæt et flueben i den boks der giver dig et
status-ikon i menu-linen. Fra dette ikon kan du så meget nemt
administrere, hvilket trådløst netværk du er koblet til.

Fra : Anna

Dato : 26-11-03 13:20

> [...]

> status-ikon i menu-linen. Fra dette ikon kan du så meget nemt
> administrere, hvilket trådløst netværk du er koblet til.

Mange tak for hjælpen ... Wonderful :) Nu fik jeg en statusbar i
menu-linjen og der kan jeg få lov til at logge på et netværk med 128 bit
kryptering... og det lykkedes også. Underligt nok så fungerer det ikke
når jeg vælger Netværk i systeminstillingerne. Der kan jeg kun angive en
basestation navn + password og ikke at den skal logge på med 128 bit
kryptering. Det er da ret så underligt.

Anyway: Her på stedet er der 2 base stations - jeg ville gerne
konfigurere min mac så den automatisk skifter base station hvis den ene
er stærkere end den anden.

Lige nu skal jeg logge på vha. statusbaren og med basestationens navn og
password hver gang - kan man lagre de forskellige logon's et sted så jeg
slipper for at huske passwords?

Undskyld alle de dumme spørgsmål

mvh
Anna

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 26-11-03 15:21

Anna wrote:
> Anyway: Her på stedet er der 2 base stations - jeg ville gerne
> konfigurere min mac så den automatisk skifter base station hvis den ene
> er stærkere end den anden.

Jeg har ikke set nogen mulighed for at gøre dette.
Den enester mulighed for den slags er i netværk, den 4. fane, hvor du
kan vælge at der skal kigges efter den bedste forbindelse ved genstart
og efter vågeblus

> Lige nu skal jeg logge på vha. statusbaren og med basestationens navn og
> password hver gang - kan man lagre de forskellige logon's et sted så jeg
> slipper for at huske passwords?

Her hos mig husker den
Det er igen den 4. fane, hvor du checker af i 'Husk adgangskode ...'.
Selvom den udelukkende står som underpunkt til 'sidste netværk' fungerer
den under alle tre punkter.

> Undskyld alle de dumme spørgsmål

spørger man ikke får man ikke svar

Jeg synes, at man får den bedste funktionalitet ved ved i netværk at
vælge andet punkt & huske adgangskode samtidig med at man slår ikonet
til i menulinien. Og så bruger man ikonet til at logge på med, oprette
forbindelsen til nye netværk etc.

Fra : Anna

Dato : 26-11-03 16:15

> [...]

> vælge andet punkt & huske adgangskode samtidig med at man slår ikonet
> til i menulinien. Og så bruger man ikonet til at logge på med, oprette

Hej igen Tak for din tålmodighed. Det fungerer rimelig godt nu. Det
ser også ud til at macen husker min forbindelse til nettet - så det er
jeg da lettet over

Noget jeg ikke helt forstår er at hvis jeg slukker airport kortet og
derefter genstarter det igen så får jeg ikke nogen forbindelse. Det
virker som om Mac'en ikke får sagt "pænt farvel" til basestationen, som
måske tror at mac'en stadig er på og derfor ikke vil tillade at man
logger på igen? Hvis der går noget tid kan jeg så igen logge på - Er det
helt galt at tro at basestationen så har sluppet forbindelsen i en time
out? Jeg synes det er lidt underligt... ? Er der en måde man kan signe
pænt af på?

Det der med at vælge hvilket netværk der skal logges på efter sidste
start kan jeg ikke helt finde. Måske er det ikke det samme vi får frem
på skærmen? Jeg går ind i indstilinger, network og vælger at se Airport
- der kommer 4 faner frem: Airport, TCP/IP, AppleTalk og Proxies. De
sidste 3 kan jeg ikke rigtig bruge til noget - tror jeg da ikke ...
Det er kun den første der giver mig mulighed for at vælge netværk. Og
her har jeg kun mulighed for at angive 1 netværk og ikke noget med at
gemme password eller vælge netværk efter opstart eller noget ...

Takker for hjælpen
Anna

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 27-11-03 01:29

Anna wrote:
> [...]
> helt galt at tro at basestationen så har sluppet forbindelsen i en time
> out? Jeg synes det er lidt underligt... ? Er der en måde man kan signe

Der findes en time-out. Det kaldes en dhcp-lease.
Du !burde! enten få din gamle adresse tilbage igen eller tildelt en ny
ganske automatisk. Prøv at starte Netværktøj os se hvad der sker når du
start/slukker. Ellers så kan du prøve at bruge Cocktail
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/18282
til at bede om en ny dhcp lease

> [...]
> her har jeg kun mulighed for at angive 1 netværk og ikke noget med at
> gemme password eller vælge netværk efter opstart eller noget ...

Du skal foretage indstillinger i !både! AirPort og TCP/IP
Prøv at klikke her:
http://mozilla.mathiesen.info/anna/
for at se hvordan mine ting er sat op

Men jeg er stadig på 10.2.8, så hvis du har opgraderet til 10.3, så må
du lige bede en anden herinde om at finde de tilsvarende indstillinger
til dig.

Jeg venter nok til allersidst på året inden jeg opgraderer. Vil lige se
om der ikke *skulle* komme en 10.3.2 inden årets udgang - der bliver
!stadig! rapporteret om en masse fejl og problemer med Panther

Fra : Anna

Dato : 27-11-03 08:52

Hej Bjarne

Mange tak for din udførlige hjælp gennem hele denne tråd - du er guld
værd. Jeg er nu helt godt kørende med airport - Det kan anbefales
Der er lige nogle uafklarede ting men jeg lærer dem nok efterhånden

Mvh
Anna