iPhoto præsentation
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-11-03 22:37

I forbindelse med undervisning/foredrag har jeg tænkt mig at bruge
iPhoto (et album derfra) til at vise de billeder, der skal understøtte
mine udsagn

I lysbilledfremvisning er der kun mulighed for at 'forsinke' et skifte i
op til 30 sek., det kan godt være for hurtigt for mig (når jeg har mange
ord at skulle aflevere). Når jeg i kataloget klikker på den første
thumbnail har jeg mere kontrol og kan navigere med piletasterne.

Men så er der til gengæld både en venstre kolonne (som jeg kan minimere)
og en navigations/kommandobar i bunden (den kan jeg ikke minimere -
eller kan jeg?)

Det hele bliver kastet op via projektoren på skærmen. Det synes jeg er
uhensigtsmæssigt.

Så jeg har egentlig to spørgsmål:

1) kan jeg få kommandolinjen i bunden væk? Har kigget i alle
mulighederne, synes jeg.

2) kan man få en projektor til _kun_ at vise selve lysbilledfeltet, mens
jeg samtidigt på min egen skærm kan bevare de to 'barer' - den med
titlerne på billederne kan jo være meget nyttig. Jeg tvivler selv på det
her, for projektoren viser vel hele vinduet i det åbne program? Prøvede
sidste år ved mange sessioner at bruge PowerPoint, men den kunne heller
ikke dette trick.
Hvis iPhoto ikke kan er der så andre præsentationer der kan køre med ét
billede/skærmbillede og ét andet/lysbillede igennem projektoren?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-11-03 23:19

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

snip: et spørgsmål om iPhoto

Glemte lige mine tekniske specs: OS 10.2.6 og den tilhørende iPhoto.
Undskyld.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Erik Gjøe Geleff

Dato : 25-11-03 23:50

Kære Mich!
Du kan jo stadig trække dine billeder ind i AppleWorks, som jeg går ud
fra, at du stadig har; der kan du så lave en præsentation, fuldstændig som
du vil have den – skift med forvalgt tid, eller skift ved hjælp af musen,
og med mange forskellige overgange. I det hele taget mange muligheder for
at lave en fin præsentation. Du kan jo endda lave mellembilleder med
selvproduceret tekst, eller med tekst direkte på billedet. iPhoto kan
meget, men AW er nu stadigvæk et virkelig fint hjælpemiddel.
Venlig hilsen

Erik Gjøe Geleff

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-11-03 00:12

Erik Gjøe Geleff <erik_gjoe_geleff@net.dialog.dk> wrote:

> Kære Mich!
> Du kan jo stadig trække dine billeder ind i AppleWorks, som jeg går ud
> fra, at du stadig har;

Jo, da. Den er også min foretrukne tekstbehandler til korrespondance og
sådan noget. Bruger også dens regneark jævnligt.

> [...]
> selvproduceret tekst, eller med tekst direkte på billedet. iPhoto kan
> meget, men AW er nu stadigvæk et virkelig fint hjælpemiddel.

- men præsentationen har jeg aldrig brugt. Har kigget på den tidligere,
men nu må jeg jo i gang igen. Billedformater, størrelser og sådan ??

Tak for svar Erik.

Er der andre læsere, der kan svare på mit oprindelige spørgsmål?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 28-11-03 21:31

> [...]

> ord at skulle aflevere). Når jeg i kataloget klikker på den første
> thumbnail har jeg mere kontrol og kan navigere med piletasterne.

Start dit lysbilledshow og tap en enkelt gang på mellemstasten og brug
derefter piletasterne til at skifte mellem billederne.

Ved ikke om det er denne simple løsning du ønsker?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 28-11-03 22:49

> Start dit lysbilledshow og tap en enkelt gang på mellemstasten og brug
> derefter piletasterne til at skifte mellem billederne.

Tak, det skal jeg prøve. Betyder den metode, at jeg så annullerer
tidsfaktoren? Ja, det må et forsøg jo vise. Det forvirrede mig bare, at
jeg ikke kunne slå tidsfaktoren fra i indstillingerne.

> Ved ikke om det er denne simple løsning du ønsker?

Jeg er en stor tilhænger af simple løsninger Så: jo !

Har du også en løsning på at skjule venstre baren og baren under
lysbilledet på "lærredet"? Det er OK, at jeg har den på min bærbares
skærm, men det virker en anelse forstyrrende og nok også lidt for
(Mac)blæret at det også vises på projektorens lærred.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-11-03 00:14

> [...]

> tidsfaktoren? Ja, det må et forsøg jo vise. Det forvirrede mig bare, at
> jeg ikke kunne slå tidsfaktoren fra i indstillingerne.

Det virker fint her hos mig. Der dukker kortvarigt en lille pil op i
nederste højre hjørne, når man trykke på en piletast. Men billedet
skifter kun, når man trykker på en piletast.

> [...]
> skærm, men det virker en anelse forstyrrende og nok også lidt for
> (Mac)blæret at det også vises på projektorens lærred.

Når jeg vælger "Afspil Dias-show", så fylder billederne da hele skærmen,
og der er ikke nogen bar eller menulinie af nogen art. Er det fordi, jeg
har en nyere version af iPhoto, eller hvad?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-11-03 22:33

> Det virker fint her hos mig. Der dukker kortvarigt en lille pil op i
> nederste højre hjørne, når man trykke på en piletast. Men billedet
> skifter kun, når man trykker på en piletast.

Det var dejligt at høre. Jeg skal nok prøve metoden af (men har ikke
rigtigt haft tid endnu)

> Når jeg vælger "Afspil Dias-show", så fylder billederne da hele skærmen,
> og der er ikke nogen bar eller menulinie af nogen art. Er det fordi, jeg
> har en nyere version af iPhoto, eller hvad?

Det har du sikkert ret i, Henrik, det første altså. Men din forundring
skyldes, at du vist ikke har nærlæst mit allerførste indlæg ?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-03 15:31

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Det har du sikkert ret i, Henrik, det første altså. Men din forundring
> skyldes, at du vist ikke har nærlæst mit allerførste indlæg ?

Det forventer du vel heller ikke efter midnat.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 01-12-03 23:20

> [...]

> I forbindelse med undervisning/foredrag har jeg tænkt mig at bruge
> iPhoto (et album derfra) til at vise de billeder, der skal understøtte

(snip en masse)

Nu løb det af stablen i dag. Det var lidt snørklet at få i gang, men det
virkede.

Jeg satte ikke min PBs opløsning ned til projektorens 800x600, men
bevarede skærmopløsningne på 1152x768 (eller deromkring). Så er der vist
noget med at projektoren tror, at Macen har to skriveborde (eller sådan
noget). Jeg flyttede så blot selve vinduet på PB'ens skærm ud til højre,
så var den centreret på projektorens fremviste billede. På det kunne man
ikke se sidebar eller underbar, men til gengæld var der en fin lille
bjælke for oven, hvor der stod iPhoto. Modsat kunne jeg selv se
billedernes titler på min egen skærm - vældig praktisk.
Kunne dog godt tænke mig et præsentationsprogram, hvor projektoren kun
viser selve billedet, mens jeg på min maskine kan se bilede, thumbnails
og titler. Findes det mon?
(Nej, Erik, jeg har ikke nået at teste det i AW)

Der sad en mandlig tilhører med en bærbar Dell, som han skulle lave lidt
referatarbejde på. Han måtte efter ca. et kvarter bede om at låne lidt
strøm, så er det jo blæret, at man kommer med en (smuk) PBG4 15" og bare
kører derudaf uden strømforsyning. Véd ikke om der var nogen der sendte
beundrende blikke efter PB'en, sådan noget går jeg ikke så højt op i,
det er jo bare en maskine: _min_ maskine. Men her bagefter ... gør jeg
mine tanker om, hvor dejligt det er at være Mac-ejer

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Lind

Dato : 02-12-03 04:45

> [...]

> det er jo bare en maskine: _min_ maskine. Men her bagefter ... gør jeg
> mine tanker om, hvor dejligt det er at være Mac-ejer

Hæ, hæ....
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-12-03 08:13

> [...]

> kører derudaf uden strømforsyning. Véd ikke om der var nogen der sendte
> beundrende blikke efter PB'en, sådan noget går jeg ikke så højt op i

David Blangstrup
Illustreret Tidende
http://blangstrup.org