komplet ny mac-ejer: X11 -- hvordan ?
Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 21-11-03 20:11

Hej Ng!

Jeg har (efter en måneds ventetid (suk)) endelig fået en ny Powerbook
15" ind ad døren -- og jeg er foreløbig glad for min anskaffelse. Også
selvom jeg skal vænne mig til en del ting som grundlæggende er
anderledes end det jeg er vant til (Win-skod og Linux (mest Linux)).
Blandt andet er det vildt syret at @ befinder sig et helt andet sted.
Det gav anledning til desperation et kort øjeblik.

Jeg skal også vende mig til at det aktuelle programs menu-linie ikke
befinder sig i selve programmets vindue. Min mobil fungerer glimrende
sammen med maskinen over bluetooth. Min trådløse netværksforbindelse
(802.11g) fungerer glimrende sammen med en Linksys Router (WRT54G).

Og min tre-årige datter mente fra starten af at det var hendes maskine.
Har hun smag eller hvad?

Men -- og det er et stort men -- hvad med X11? Som skrevet er jeg
Linux-nørd og har en forkærlighed over for *NIX-applikationer. Hvordan
får jeg det installeret? Jeg har prøvet at hente pakken fra Apple, men
alle gange fem har den meldt at md5-summen er forkert. Jeg har prøvet at
hente det med Safari og Mozilla. Hvad gør jeg galt?

Så er der selve forbindelsen til Linux-maskinen: Hvad er bedst: NFS
eller SAMBA til denne opgave? Findes der i øvrigt nogle vejleder til
hvordan man opnår forbindelse mellem Mac OSX og Linux?

By the way: Jeg kører Panther.

--Martin

Fra : René Mølsted

Dato : 21-11-03 20:57

Martin Agersted Jarl wrote:
[SNIP]
> [...]
> alle gange fem har den meldt at md5-summen er forkert. Jeg har prøvet at
> hente det med Safari og Mozilla. Hvad gør jeg galt?

Installere du direkte fra din Panther CD?
Den ligger på disken og skal vælges til som noget specielt.
Det virker glimrende hos mig ...

> Så er der selve forbindelsen til Linux-maskinen: Hvad er bedst: NFS
> eller SAMBA til denne opgave? Findes der i øvrigt nogle vejleder til
> hvordan man opnår forbindelse mellem Mac OSX og Linux?

Jeg vil mene SAMBA er bedst da, mig bekendt, NFS er »read-only«-mounts

René Mølsted

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 21-11-03 23:25

René Mølsted wrote:

> Martin Agersted Jarl wrote:
> [SNIP]

> Installere du direkte fra din Panther CD?
> Den ligger på disken og skal vælges til som noget specielt.
> Det virker glimrende hos mig ...

Ok. Jeg var lidt hurtigt ude med mit problem. Jeg fandt X11 på den
medfølgende dvd som hedder "Installer og tilbagekopier software". Jeg
troede ikke -- før jeg kigger nærmere på dens indhold -- at den
indeholder Panther, X11 og meget mere. Mærkeligt det ikke står skrevet
eksplicit.

> Jeg vil mene SAMBA er bedst da, mig bekendt, NFS er »read-only«-mounts

Er du sikker på det? Fra linux-box til linux-box er der ikke problemer
med skriverettigheder. Vel at mærke når man har brugt et par dage på at
konfigurere NFS korrekt. Det er helvedes besværligt hvis man ikke lige
ved hvordan (hvilket jeg selvfølgelig ikke kan huske).

Tak for hjælpen
--Martin

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-11-03 00:55

René Mølsted wrote:

> Jeg vil mene SAMBA er bedst da, mig bekendt, NFS er »read-only«-mounts

Nej, det er ikke read-only mere end Samba er, det kommer helt an på
serveropsætningen. Jeg foretrækker klart NFS, da jeg synes det virker
hurtigere end Samba, og mellem Unix systemer er NFS også mere eller
mindre standarden. Ingen grund til at bruge Samba, medmindre man vil
have Windows maskiner med i legen – eller synes at NFS er for svært.

--
Michael Rasmussen, mir (at) irczone.dk http://macintosh.irczone.dk
»To see tomorrow's PC, look at today's Macintosh«, Byte.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 22-11-03 02:09

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> mindre standarden. Ingen grund til at bruge Samba, medmindre man vil
> have Windows maskiner med i legen – eller synes at NFS er for svært.

Tænkte det nok. Jeg har også set flere steder at NFS er hurtigere end
Samba. Så det passer fint med din fornemmelse af hastighedsforskellen.
Nu har jeg intet Windows i nærheden, så det er ikke et argument.

Jeg prøver med NFS. Må hellere læse op på den igen.

--Martin

Fra : Terje Rydland

Dato : 21-11-03 22:35

Martin Agersted Jarl <martin@[sletmaaske]jarl.dk> wrote:

> [...]
> alle gange fem har den meldt at md5-summen er forkert. Jeg har prøvet at
> hente det med Safari og Mozilla. Hvad gør jeg galt?

X11 ligger på den tredje installeringsCDen. Sett inn CD 3 og dobbelklikk
på installeringspakken på CDen. Da kan du velge å installere X11.

Terje

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 22-11-03 01:49

Martin Agersted Jarl <martin@[sletmaaske]jarl.dk> writes:

> Så er der selve forbindelsen til Linux-maskinen: Hvad er bedst: NFS
> eller SAMBA til denne opgave? Findes der i øvrigt nogle vejleder til
> hvordan man opnår forbindelse mellem Mac OSX og Linux?

Kommer an på formålet. Du kan også bruge scp. Der findes GUI'er til
det. I Linux kan KDEs Konqueror la ve trække/slippe med scp.

-j

--
Akademisk Opgavebank v. 0.9 - public beta!
http://www.akademiskopgavebank.dk/

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 22-11-03 17:07

Janus Sandsgaard wrote:

> Kommer an på formålet. Du kan også bruge scp. Der findes GUI'er til
> det. I Linux kan KDEs Konqueror la ve trække/slippe med scp.

Jeg skal have adgang til filer på linux-maskinen. Såre simpelt. Jeg har
fin adgang nu via x11 og ssh. Nu mangler jeg blot at kunne udveksle
filer og kunne arbejde med dem på pbook'en.

-- Martin

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 22-11-03 22:42

> [...]

> har fin adgang nu via x11 og ssh. Nu mangler jeg blot at kunne
> udveksle filer og kunne arbejde med dem på pbook'en.

Hvis du har ssh-forbindelse mellem maskinerne, kan du udveksle filerne
med scp.

-j

Fra : Morten

Dato : 22-11-03 22:59

On Sat, 22 Nov 2003 22:41:36 +0100, Janus Sandsgaard wrote:

> Hvis du har ssh-forbindelse mellem maskinerne, kan du udveksle filerne
> med scp.

Hvis ikke man er helt tryg ved scp i terminalen, kan man anvende
programmet fugu der er en frontend til sftp og scp. Er iøvrigt i seneste
version blevet velsignet med understøttelse af Hydra, således at man kan
redigere filer direkte på serveren.

--
morten

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 23-11-03 09:18

Morten wrote:
> [...]

Det lyder godt. Har du et link til det? Når man søger på scp får man jo
alverdens ting smidt i hovedet. Men det er ikke nok. Jeg skal jo kunne
åbne filerne på min linux-box som om de allerede lå på harddisken. I
mange tilfælde er det mest praktisk.

I øvrigt: Er der nogen herinde som har compilet OpenOffice 1.1? Den kan
jo endnu ikke fås som en binær-executable.

> [...]
> programmet fugu der er en frontend til sftp og scp. Er iøvrigt i seneste
> version blevet velsignet med understøttelse af Hydra, således at man kan

Det må jeg også se på.

Takker
Martin

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-11-03 20:28

> [...]

> kunne åbne filerne på min linux-box som om de allerede lå på
> harddisken. I mange tilfælde er det mest praktisk.

Altså åbne filer fra mac-disken på din Linux-æske? Her kan du bruge
KDEs Konqueror.

Overvej i øvrigt WebDAV, så sker udveksling af filer som en "iDisk".

-j

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-11-03 17:34

Martin Agersted Jarl <martin@[sletmaaske]jarl.dk> wrote:

> Blandt andet er det vildt syret at @ befinder sig et helt andet sted.
> Det gav anledning til desperation et kort øjeblik.

Så skulle du have prøvet den forrige generation Mac som f.eks. den
første iMac. Der var @ slet ikke vist på det danske tastatur. Og da den
nuværende iMac kom, blev @ ved en fejl sat på tasten til + (så vidt jeg
husker) i den første sending. Så de gik fra slet ikke at vise @ til at
have det på en forkert tast. Der må have været nogle nye Mac-ejere, der
hev nogle hår ud af hovedet, indtil de fandt ud af det.
Det er også helt forkert med det @. Jeg tror, at det blev
vedtaget, da man skulle lave det allerførste danske Mac-tastatur.
Dengang brugte man ikke @ til noget, og så smed man det ud til siden. På
amerikanske Mac-tastaturer sidder @ ved 2-tallet som på Windows. Omvendt
hedder Alt-tasten Option på et amerikansk Mac-tastatur, så her er det
danske mere tvær-platform-venligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-12-03 17:00

> [...]

> eller SAMBA til denne opgave? Findes der i øvrigt nogle vejleder til
> hvordan man opnår forbindelse mellem Mac OSX og Linux?

Hvis du sætter Apache rigtigt op på Linuxmaskinen, kan du køre WebDAV
mod den (brug http://... som forbindelsesurl). Det er formentlig det
mindst bøvlede hvis du har det store Linuxkørekort.

WebDAV er den måde OS X snakker med iDisken over nettet.
http://bigfoot.com/~thunderbear