/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Computerstores farvel til privatkunder
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 21-11-03 17:42

Det er få uger siden jeg sidst købte en vare hos Computerstore. Og det
er ikke længe siden, jeg sidst fik en nyhedsmail og et katalog. I dag
ringede jeg med forespørgsel om et produkt.

"Hvilket firma ringer du fra?"
"Jeg er ikke et firma. Jeg er mig selv."
"Vi sælger ikke mere til private."

Jeg ser ved nærlæsning af sidste katalog, at Computerstore er berusede
af deres egne ambitioner om at kunne betjene store og små virksomheder.
Et høftligt "farvel og tak" til kredsen af private, der i en årrække har
været trofaste kunder, leder man forgæves efter.
Til gengæld skal jeg takke for, at jeg her i gruppen fornylig er blevet
henvist til MacXpress, der giver god og kompetent betjening både pr.
telefon, mail og personlig henvendelse:
www.macxpress.dk

Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

 
 
René Frej Nielsen (21-11-2003)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 21-11-03 18:33

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Det er få uger siden jeg sidst købte en vare hos Computerstore. Og det
> er ikke længe siden, jeg sidst fik en nyhedsmail og et katalog. I dag
> ringede jeg med forespørgsel om et produkt.
>
> "Hvilket firma ringer du fra?"
> "Jeg er ikke et firma. Jeg er mig selv."
> "Vi sælger ikke mere til private."
>
> Jeg ser ved nærlæsning af sidste katalog, at Computerstore er berusede
> af deres egne ambitioner om at kunne betjene store og små virksomheder.
> Et høftligt "farvel og tak" til kredsen af private, der i en årrække har
> været trofaste kunder, leder man forgæves efter.
> Til gengæld skal jeg takke for, at jeg her i gruppen fornylig er blevet
> henvist til MacXpress, der giver god og kompetent betjening både pr.
> telefon, mail og personlig henvendelse:
> www.macxpress.dk

Det virker da fuldstændigt åndssvagt!?! Jeg har også før handlet hos dem
og jeg kan ikke forstår, at det skulle være særligt besværligt at have
med privatkunder at gøre.

Så må vi andre jo ty til MacXpres, som du nævner, Caslon og Officeline.
Hvem er der ellers?

--
Mvh.
René Frej Nielsen
PowerMac G4 MDD Dual 867 Mhz, 1 GB RAM,
450 GB HD, SuperDrive & Mac OS X Panther.

Henry Lerche Madsen (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Henry Lerche Madsen


Dato : 21-11-03 23:52


> Så må vi andre jo ty til MacXpres, som du nævner, Caslon og Officeline.
> Hvem er der ellers?

Der er jo Apple-store hvis man alligevel skal købe via nettet.

For dem som bor nær Kbh. og som alligevel kører til Sverige for at få
lavet eftersyn på bilen & går til tandlæge der, så kunne
http://www.kullander.se/valkomme.htm måske være en mulighed.


--
Skiller Soupen ??
Prøv Thunderbird http://www.mozilla.org/projects/thunderbird/ Naar en
rude er mere end nok

See yea
Henry Lerche Madsen


Peter Hoegfeldt (25-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter Hoegfeldt


Dato : 25-11-03 12:58

René Frej Nielsen wrote:
> Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
>
>
>>Det er få uger siden jeg sidst købte en vare hos Computerstore. Og det
>>er ikke længe siden, jeg sidst fik en nyhedsmail og et katalog. I dag
>>ringede jeg med forespørgsel om et produkt.
>>
>>"Hvilket firma ringer du fra?"
>>"Jeg er ikke et firma. Jeg er mig selv."
>>"Vi sælger ikke mere til private."
>>
>>Jeg ser ved nærlæsning af sidste katalog, at Computerstore er berusede
>>af deres egne ambitioner om at kunne betjene store og små virksomheder.
>>Et høftligt "farvel og tak" til kredsen af private, der i en årrække har
>>været trofaste kunder, leder man forgæves efter.
>>Til gengæld skal jeg takke for, at jeg her i gruppen fornylig er blevet
>>henvist til MacXpress, der giver god og kompetent betjening både pr.
>>telefon, mail og personlig henvendelse:
>>www.macxpress.dk
>
>
> Det virker da fuldstændigt åndssvagt!?! Jeg har også før handlet hos dem
> og jeg kan ikke forstår, at det skulle være særligt besværligt at have
> med privatkunder at gøre.
>
> Så må vi andre jo ty til MacXpres, som du nævner, Caslon og Officeline.
> Hvem er der ellers?
>

På MacIndeks under forhandlere er der en liste over forhandlere, som
også servicere privat kunder. Med denne kedelige melding skal den lige
opdateres senere i dag.
NemDirect.dk er desværre også fjernet, da deres tidligere flotte Apple
sortiment er fravalgt. Trist.


Ove Steen Smidt (25-11-2003)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 25-11-03 21:16

Peter Hoegfeldt <phoegfeldt@tdcadsl.dk> wrote:

> René Frej Nielsen wrote:
> > Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
> >
> >
> >>Det er få uger siden jeg sidst købte en vare hos Computerstore. Og det
> >>er ikke længe siden, jeg sidst fik en nyhedsmail og et katalog. I dag
> >>ringede jeg med forespørgsel om et produkt.
> >>
> >>"Hvilket firma ringer du fra?"
> >>"Jeg er ikke et firma. Jeg er mig selv."
> >>"Vi sælger ikke mere til private."
> >>
> >>Jeg ser ved nærlæsning af sidste katalog, at Computerstore er berusede
> >>af deres egne ambitioner om at kunne betjene store og små virksomheder.
> >>Et høftligt "farvel og tak" til kredsen af private, der i en årrække har
> >>været trofaste kunder, leder man forgæves efter.
> >>Til gengæld skal jeg takke for, at jeg her i gruppen fornylig er blevet
> >>henvist til MacXpress, der giver god og kompetent betjening både pr.
> >>telefon, mail og personlig henvendelse:
> >>www.macxpress.dk
> >
> >
> > Det virker da fuldstændigt åndssvagt!?! Jeg har også før handlet hos dem
> > og jeg kan ikke forstår, at det skulle være særligt besværligt at have
> > med privatkunder at gøre.
> >
> > Så må vi andre jo ty til MacXpres, som du nævner, Caslon og Officeline.
> > Hvem er der ellers?
> >
>
> På MacIndeks under forhandlere er der en liste over forhandlere, som
> også servicere privat kunder. Med denne kedelige melding skal den lige
> opdateres senere i dag.
> NemDirect.dk er desværre også fjernet, da deres tidligere flotte Apple
> sortiment er fravalgt. Trist.

Det har været interessant at følge den diskussion, som mit indlæg for en
uge siden har affødt. Så vidt jeg kan forstå drejer den sig om
problemer, der især berører små virksomheder med 1-3 beskæftigede. Det
er værdifuldt at blive orienteret om disse forhold.
Med Computerstore forholder det sig da vist anderledes. De har flere
afdelinger i landet og har tit afbildet en snes salgsmedarbejdere i
deres katalog. De er ikke specialiseret i Mac. Det har været hurtigt og
nemt at få platformsuafhængige produkter, f.eks. Palmrelateret udstyr,
printere, scannere, brændere m.m. leveret samt standardsoftware, som
ikke medfører ulejlighed med support. Det er svært at forstå, hvilken
belastning det har været at sende en pakke med påligning af
forsendelsesudgifter.
Her kan man nu henvise til Computercity, hvor offentligt ansatte kan
købe over Forbrugerforeningen.
Da der kom en elektronisk hilsen fra Computerstore i dag, har jeg
skrevet tilbage og bedt dem bekræfte, at de ikke ønsker at betjene
privatkunder og frabedt mig deres nuhedsbreve og kataloger fremover.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Preben Bødker Nielse~ (25-11-2003)
Kommentar
Fra : Preben Bødker Nielse~


Dato : 25-11-03 22:31

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
> Da der kom en elektronisk hilsen fra Computerstore i dag, har jeg
> skrevet tilbage og bedt dem bekræfte, at de ikke ønsker at betjene
> privatkunder og frabedt mig deres nuhedsbreve og kataloger fremover.

Nøjagtig det samme har jeg gjort.

Med følgende svar:
---------klip af mailkorrespondance--------------------------
Hej Preben,
Computerstores vision er at blive den foretrukne leverandør til små og
mellemstore danske virksomheder samt offentlige institutioner.
For at kunne være den bedst mulige leverandør til vores målgruppe har vi
valgt at stoppe med salg til privatkunder, som vi derfor må henvise til
alternativ leverandør.
Det er dog muligt for en privat at handle hos os, såfremt du er ansat i
en virksomhed som er kunde hos Computerstore A/S. I dette tilfælde kan
du ringe til vores salgsafdeling på tlf. 70137040 - eller kontakte den
Account Manager som er tilknyttet virksomheden hvor du er ansat.
Bemærk at denne type handel indgåes som et handelskøb mellem to
virksomheder og ikke et forbrugerkøb, derfor gælder Computerstores
generelle handelbetingelser.
Der handles til samme priser og vilkår som med den pågældende
virksomhed.
Jeg har deaktiveret din konto, som ønsket, du vil ikke modtage
yderligere henvendelser fra os.
Med venlig hilsen
Henrik Schytte
Produkt Koordinator
Computerstore A/S
-----Original Message-----
From: Preben Bødker Nielsen [mailto:preben@ravnekrogen.dk]
Sent: 24. november 2003 17:09
To: *Kundeservice
Subject: Ændrede salgsbetingelser
Er det korrekt, som det refereres forskellige steder på internettet, at
Computerstore ikke længere ønsker, at handle med privatpersoner.
I givet fald bedes undertegnede venligst slettet, fra såvel
kundekartotek som mail-lister.
--------------------------------------

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen
preben AT ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM prebenbodker

Mich. Ottosen (25-11-2003)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 25-11-03 23:19

Preben Bødker Nielsen <spam@events.dk> wrote:


> Nøjagtig det samme har jeg gjort.

(snip) et svar fra Computerstore.

Det er flere år siden, at de opgav at sende kataloger til mig som
privatperson, fordi jeg var reg. som privatperson, men dog kunde - de
har igennem tiderne solgt en del stumper til mig. Nå, men kataloget får
jeg fra en god ven (som er firmakunde). Så jeg kan stadigvæk sidde med
mine fedtede fingre og tænder, der løber i vand, mens jeg bladrer gennem
herlighederne

Kom til at tænke på eCommit. De sælger da vel stadigvæk til private? det
er vist mere end to år siden, jeg sidst købte noget hos dem, men mit
indtryk var det allerbedste: flinke folk, rimelige priser og mulighed
for afhentning (når jeg nu alligevel drønede forbi (Skanderborg) på
motorvejen). Også ofte en mulighed for en lille hurtig snak om
lystfiskeri

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Henrik Münster (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 27-11-03 12:39

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Det er flere år siden, at de opgav at sende kataloger til mig som
> privatperson, fordi jeg var reg. som privatperson, men dog kunde - de
> har igennem tiderne solgt en del stumper til mig. Nå, men kataloget får
> jeg fra en god ven (som er firmakunde). Så jeg kan stadigvæk sidde med
> mine fedtede fingre og tænder, der løber i vand, mens jeg bladrer gennem
> herlighederne

Jeg sidder da her med deres katalog fra november 2003. Jeg får stadig
kataloger både til pc og Mac fra dem. Og jeg kan ennda dårligt huske,
hvad jeg nogensinde har købt hos dem. Jeg synes næsten altid, jeg har
kunnet finde tingene billigere andetsteds. Det er i hvert fald længe
siden, jeg har købt fra dem sidst.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Mich. Ottosen (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 28-11-03 23:14

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Jeg sidder da her med deres katalog fra november 2003. Jeg får stadig
> kataloger både til pc og Mac fra dem. Og jeg kan ennda dårligt huske,
> hvad jeg nogensinde har købt hos dem.

Min historie er,a t tilsendelsen af kataloger ophørte for lidt mere end
et år siden. Så ringede jeg til dem for at komme på udsendelseslisten
igen. Nix, ikke som privatkunde.
Men så er det jo godt, at vores fælles ven, Poul, gider gemme dem til
mig

>Jeg synes næsten altid, jeg har
> kunnet finde tingene billigere andetsteds. Det er i hvert fald længe
> siden, jeg har købt fra dem sidst.

Det er så en anden sag, den med deres priser. Jeg nyder dog at kigge i
deres kataloger og de er et godt sammenligningsgrundlag

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Stig Leerbeck (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 27-11-03 08:11

Preben Bødker Nielsen <spam@events.dk> wrote:

> Det er dog muligt for en privat at handle hos os, såfremt du er ansat i
> en virksomhed som er kunde hos Computerstore A/S. I dette tilfælde kan
> du ringe til vores salgsafdeling på tlf. 70137040 - eller kontakte den
> Account Manager som er tilknyttet virksomheden hvor du er ansat.
> Bemærk at denne type handel indgåes som et handelskøb mellem to
> virksomheder og ikke et forbrugerkøb, derfor gælder Computerstores
> generelle handelbetingelser.
> Der handles til samme priser og vilkår som med den pågældende
> virksomhed.

Med al tydelighed viser ovenstående at Computerstore gerne vil handle
med private, men ikke ønsker at underkaste sig betingelserne i
købeloven.

Tvivler på at den holder i byretten.

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Henrik Lindskou (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Lindskou


Dato : 27-11-03 21:08

Preben Bødker Nielsen wrote:

> ---------klip af mailkorrespondance--------------------------
> Hej Preben,
> Computerstores vision er at blive den foretrukne leverandør til små og
> mellemstore danske virksomheder samt offentlige institutioner.
> For at kunne være den bedst mulige leverandør til vores målgruppe har vi
> valgt at stoppe med salg til privatkunder, som vi derfor må henvise til
> alternativ leverandør.
> Det er dog muligt for en privat at handle hos os, såfremt du er ansat i
> en virksomhed som er kunde hos Computerstore A/S. I dette tilfælde kan
> du ringe til vores salgsafdeling på tlf. 70137040 - eller kontakte den
> Account Manager som er tilknyttet virksomheden hvor du er ansat.
> Bemærk at denne type handel indgåes som et handelskøb mellem to
> virksomheder og ikke et forbrugerkøb, derfor gælder Computerstores
> generelle handelbetingelser.
> Der handles til samme priser og vilkår som med den pågældende
> virksomhed.
> Jeg har deaktiveret din konto, som ønsket, du vil ikke modtage
> yderligere henvendelser fra os.
> Med venlig hilsen
> Henrik Schytte
> Produkt Koordinator
> Computerstore A/S

Som stig skriver så holder det næppe i en retssag.

Købeloven er beskyttelses præseptiv, dvs. at den ikke kan fraviges til
skade for køberen, når denne er forbruger.

Købelovens § 4a.
Def: Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger) foretager
hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når det
købte hovedsageligt er bestemt til ikke-erhvervsmæssig anvendelse for
køberen, og sælgeren vidste eller burde vide dette. Sælgeren har
bevisbyrden for, at købet ikke er et forbrugerkøb.

--

Mvh.

Henrik Lindskou


Stig Leerbeck (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 22-11-03 00:34

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Det er få uger siden jeg sidst købte en vare hos Computerstore. Og det
> er ikke længe siden, jeg sidst fik en nyhedsmail og et katalog. I dag
> ringede jeg med forespørgsel om et produkt.
>
> "Hvilket firma ringer du fra?"
> "Jeg er ikke et firma. Jeg er mig selv."
> "Vi sælger ikke mere til private."
>
> Jeg ser ved nærlæsning af sidste katalog, at Computerstore er berusede
> af deres egne ambitioner om at kunne betjene store og små virksomheder.
> Et høftligt "farvel og tak" til kredsen af private, der i en årrække har
> været trofaste kunder, leder man forgæves efter.
> Til gengæld skal jeg takke for, at jeg her i gruppen fornylig er blevet
> henvist til MacXpress, der giver god og kompetent betjening både pr.
> telefon, mail og personlig henvendelse:
> www.macxpress.dk
>
> Venlig hilsen
> Ove Steen Smidt

Interessant melding. Jeg har altid selv værgret mig ved at handle med
private og kunne ikke drømme om at gøre det over internettett.

Jeg kan simpelthen ikke leve op til købelovens krav der sidestiller
internethandel med dørsalg. 14 dages returret kan kun lade sig gøre hvis
man er lagerførende på alt.

Samtidigt har Apples nedjustering af avancerne til 1% (JA DU LÆSTE
RIGTIGT - EEN PROCENT!) gjort det urimeligt risikabelt at handle med
Apple produkter. De vil åbenbart have det private marked for sig selv og
helst undgå en underskov af Apple - sælgende entusiaster (allerhelst vil
de åbenbart pisse (undskyld) os op og ned ad ryggen).

Avancen på andre produkter er godt nok ikke så grinagtig, men den er
faldende over hele linien.

Så jeg kan godt forstå, hvis computerstore vælger privatkunder fra.

Det er vel et spørgsmål om tid inden forretninger som Officeline også
kaster håndklædet i ringen - man kan vel ikke blive ved med at have
millionunderskud år efter år?

Tak først og fremmest Apple og dernæst en tåbelig dansk købelov!

Stig


--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Magnus Marius Rohde (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Magnus Marius Rohde


Dato : 22-11-03 02:11

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> ....
>
> Jeg kan simpelthen ikke leve op til købelovens krav der sidestiller
> internethandel med dørsalg. 14 dages returret kan kun lade sig gøre hvis
> man er lagerførende på alt.
>
> Samtidigt har Apples nedjustering af avancerne til 1% (JA DU LÆSTE
> RIGTIGT - EEN PROCENT!) gjort det urimeligt risikabelt at handle med
> Apple produkter. De vil åbenbart have det private marked for sig selv og
> helst undgå en underskov af Apple - sælgende entusiaster (allerhelst vil
> de åbenbart pisse (undskyld) os op og ned ad ryggen).
>
> .....
>
> Tak først og fremmest Apple og dernæst en tåbelig dansk købelov!

Og du vil åbenbart pisse os almindelige forbrugere op og ned af ryggen!

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Peter Kiil (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter Kiil


Dato : 22-11-03 02:52

Magnus Marius Rohde - magnus-marius@mail.tele.dk on 22/11/03 2:10 wrote:

> Og du vil åbenbart pisse os almindelige forbrugere op og ned af ryggen!

Det har ikke en skid at gøre med at pisse almindelig forbrugere op og ned af
ryggen. Det handler om at med de avancer der er på den slags produkter, er
det urentabelt at yde den service som det kræver at sælge til ofte ret
krævende privatkunder. Men en avance på ca. 1000 kr. på en gennemsnitsmac,
skal man ikke bruge ret lang tid i telefonen før de penge er væk. Og det
siger sig selv at erhverskunder med egen it-afdeling er noget bedre gearede
til at yde selvhjælp, end den privatkunde der kommer ind fra gaden. Så jeg
forstår godt at nogen forhandlere fravælger privatkunder.

--
/peter

http://spacerent.dk - Webhosting fra 49,-/md.


Ove Steen Smidt (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 22-11-03 10:16

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Magnus Marius Rohde - magnus-marius@mail.tele.dk on 22/11/03 2:10 wrote:
>
> > Og du vil åbenbart pisse os almindelige forbrugere op og ned af ryggen!
>
> Det har ikke en skid at gøre med at pisse almindelig forbrugere op og ned af
> ryggen. Det handler om at med de avancer der er på den slags produkter, er
> det urentabelt at yde den service som det kræver at sælge til ofte ret
> krævende privatkunder. Men en avance på ca. 1000 kr. på en gennemsnitsmac,
> skal man ikke bruge ret lang tid i telefonen før de penge er væk. Og det
> siger sig selv at erhverskunder med egen it-afdeling er noget bedre gearede
> til at yde selvhjælp, end den privatkunde der kommer ind fra gaden. Så jeg
> forstår godt at nogen forhandlere fravælger privatkunder.

Jeg forstår godt synspunktet. Fredag eftermiddag var jeg hos MacXpres
for at spørge til noget software. I den halve time, hvor jeg blev
betjent af den ene medarbejder, sad den anden og gav telefonsupport. I
det tidsrum kom der vist ingen penge i kassen.
I den situation skulle vi gerne bevare den gode tone mellem firmaer og
kunder. Fornemmelsen af at blive betragtet som andenrangskunde, hvis man
er privatperson, kender man fra tog og fly, hvor 1. klasse = busisnnes
class.
Spørgsmålet er, om Macen kan overleve, uden at privatkunderne føler sig
respekteret af branchen. Jeg ved ikke, hvordan et firma får ideen til at
bruge Mac. Mon ikke det tit skyldes, at en ledende og veltalende person
i firmaet i forvejen er Macbruger privat?
I dag kan man formodentlig i de fleste store og mellemstore byer gå på
gaden og komme hjem med en pakke standardsoftware eller hardwaretilbehør
til en PC inden for en time. Tilsvarende til Mac kræver henvendelse pr.
brev, telefon eller mail til nogle adresser, der kun er kendt blandt
særligt indviede, f.eks. nærværende gruppe. Og så tager leverancen et
længere tidsrum, posthusafhentning og portoudgifter.
På den baggrund vil jeg gerne bede mig fritaget for at blive påført
dårlig samvittighed over at have ulejliget leverandøren med at skulle
sælge varer til min ringe person.
I øvrigt købte jeg da noget hos MacXpres: en ekstra strømforsyning til
min PB G4 til at have liggende på min arbejdsplads. Den kostede 810 kr.
for at stykke plastic og nogle ledninger. Jeg håber, at de får lov at
beholde lidt af beløbet selv.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Stig Leerbeck (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 22-11-03 11:55

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Spørgsmålet er, om Macen kan overleve, uden at privatkunderne føler sig
> respekteret af branchen. Jeg ved ikke, hvordan et firma får ideen til at
> bruge Mac. Mon ikke det tit skyldes, at en ledende og veltalende person
> i firmaet i forvejen er Macbruger privat?

Du slår simpelthen hovedet på sømmet her. Jeg tror ikke på at Apples
salgstrategi er særligt intilligent.

I USA har de jo ligefrem valgt at lade Apple forretninger kvæle de
eksisterende forhandlere.

Så jeg tror desværre at det bliver værre snarere end bedre. Men jeg
mangler endnu at få forklaret den store logik i Apples salgspolitik.

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Peter Kiil (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter Kiil


Dato : 22-11-03 14:14

Ove Steen Smidt - xossmidt@tdcadsl.dk on 22/11/03 10:15 wrote:

> Jeg forstår godt synspunktet. Fredag eftermiddag var jeg hos MacXpres
> for at spørge til noget software. I den halve time, hvor jeg blev
> betjent af den ene medarbejder, sad den anden og gav telefonsupport. I
> det tidsrum kom der vist ingen penge i kassen.

Langt de fleste produkter kommer i dag med en eller anden form for support
fra producentens side, men alligevel mener folk at købsstedet er det rette
sted til at supportere produktet. Især privatkunder der ikke har en
IT-afdeling i ryggen, vil ofte være tidsrøvere på denne front. Det skal der
selvfølgelig være plads til, men det er en betragtelig omkostning at yde
denne service, og derfor vælger nogen privatkunder fra.

> I øvrigt købte jeg da noget hos MacXpres: en ekstra strømforsyning til
> min PB G4 til at have liggende på min arbejdsplads. Den kostede 810 kr.
> for at stykke plastic og nogle ledninger. Jeg håber, at de får lov at
> beholde lidt af beløbet selv.

Ca. 80 kr. når momsen er lagt i statskassen.
--
/peter

http://spacerent.dk - Webhosting fra 49,-/md.


Magnus Marius Rohde (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Magnus Marius Rohde


Dato : 22-11-03 10:22

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Magnus Marius Rohde - magnus-marius@mail.tele.dk on 22/11/03 2:10 wrote:
>
> > Og du vil åbenbart pisse os almindelige forbrugere op og ned af ryggen!
>
> Det har ikke en skid at gøre med at pisse almindelig forbrugere op og ned af
> ryggen. Det handler om at med de avancer der er på den slags produkter, er
> det urentabelt at yde den service som det kræver at sælge til ofte ret
> krævende privatkunder. Men en avance på ca. 1000 kr. på en gennemsnitsmac,
> skal man ikke bruge ret lang tid i telefonen før de penge er væk. Og det
> siger sig selv at erhverskunder med egen it-afdeling er noget bedre gearede
> til at yde selvhjælp, end den privatkunde der kommer ind fra gaden. Så jeg
> forstår godt at nogen forhandlere fravælger privatkunder.

Ja, det kan jeg godt forstå, men at ville forringe forbrugerens ret,
f.eks. returret på postordrevarer (jvf. hr. Leerbeck udtalelser om
købeloven), mener jeg ikke er i overenstemmelse med god forretningsskik.
Det er rendyrket kapitalisme i dens grimmeste form.

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Stig Leerbeck (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 22-11-03 11:55

Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> Det er rendyrket kapitalisme i dens grimmeste form.

Uha - jeg ser allerede mig selv som udklædningsdukke afbrændt i en galge
ved en marxistisk demonstration i Bukarest.

Jeg håber at mit indlæg andetsteds kan overbevise dig om at det ikke er
så sort-hvidt (eller sort-rødt) som du åbenbart har set det.

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Magnus Marius Rohde (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Magnus Marius Rohde


Dato : 22-11-03 14:23

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:
>
> > Det er rendyrket kapitalisme i dens grimmeste form.
>
> Uha - jeg ser allerede mig selv som udklædningsdukke afbrændt i en galge
> ved en marxistisk demonstration i Bukarest.

Jeg er allerede godt i gang:

<
http://googlefight.com/cgi-bin/compare.pl?q1=Stig+Leerbeck&q2=Magnus+Roh
de&B1=Make+a+fight%21&compare=1&langue=us >

:)


Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Peter Kiil (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter Kiil


Dato : 22-11-03 13:55

Magnus Marius Rohde - magnus-marius@mail.tele.dk on 22/11/03 10:22 wrote:

> Ja, det kan jeg godt forstå, men at ville forringe forbrugerens ret,
> f.eks. returret på postordrevarer (jvf. hr. Leerbeck udtalelser om
> købeloven), mener jeg ikke er i overenstemmelse med god forretningsskik.
> Det er rendyrket kapitalisme i dens grimmeste form.

Jeg tror du misforstår Stig. Stig er kommet frem til at det er for
omkostningstungt, og besværligt for ham at servicere privatkunder, og for
ikke at komme at komme i klemme i gældende dansk lovgivning, vælger han ikke
at betjene dette kundesegment.

--
/peter

http://spacerent.dk - Webhosting fra 49,-/md.


Magnus Marius Rohde (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Magnus Marius Rohde


Dato : 22-11-03 14:28

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Magnus Marius Rohde - magnus-marius@mail.tele.dk on 22/11/03 10:22 wrote:
>
> > Ja, det kan jeg godt forstå, men at ville forringe forbrugerens ret,
> > f.eks. returret på postordrevarer (jvf. hr. Leerbeck udtalelser om
> > købeloven), mener jeg ikke er i overenstemmelse med god forretningsskik.
> > Det er rendyrket kapitalisme i dens grimmeste form.
>
> Jeg tror du misforstår Stig. Stig er kommet frem til at det er for
> omkostningstungt, og besværligt for ham at servicere privatkunder, og for
> ikke at komme at komme i klemme i gældende dansk lovgivning, vælger han ikke
> at betjene dette kundesegment.

Det var nu mest hans omtalelse af købeloven som tåbelig der bragte mig
til tasterne.

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Stig Leerbeck (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 22-11-03 11:55

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Men en avance på ca. 1000 kr. på en gennemsnitsmac,
> skal man ikke bruge ret lang tid i telefonen før de penge er væk.

For en lille forhandler som mig ligger gennemsittet under 300 kr!

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Stig Leerbeck (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 22-11-03 11:55

Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> Og du vil åbenbart pisse os almindelige forbrugere op og ned af ryggen!

Nej - derfor har jeg jo netop bestemt mig for ikke at lave
internethandel med private kunder!

Jeg synes det er meget godt med forbrugerbeskyttelse.

Problemet er at hvis forbrugerbeskyttelsen drives så vidt at det kvæler
eller skævvrider konkurrencen, så er det i sidste ende dårligt for
forbrugeren.

14 dages returret ved rent dørsalg (eller telefonsalg) er OK fordi en
forbruger derved beskyttes mod smarte sælgeres hurtige argumenter og
eventuelle misforståelser.

14 dages returret ved internethandel er katastrofalt fordi:

1. Kun de allerstørste, der har råd til at tage lejlighedsvise tab kan
være med. Den opblomstring af internetforretninger man kunne forvente
har vist sig ikke at holde stik.

2. Reglen gælder kun danske virksomheder. Og internettet er som bekendt
internationalt, hvilket stiller danske virksomheder urimeligt dårligt.

3. Internethandel er i modsætning til dørsalg IKKE en hurtig situation,
hvor forbrugeren bliver snydt i forbifarten. Tværtimod kan forbrugeren i
langt højere grad end ved almidneligt salg forvisse sig om produktets
lødighed og funktionalitet gennem detaljerede oplysninger på nettet.
Derfor gør reglen fundamentalt op med om at en handel er en handel,
hvilket kun beskytter de forbrugere der ikke kan gebærde sig ordentligt
på markedet.

At reglen er dybt problematisk ses jo af, at utroligt mange
internet-forretninger har endog meget svært ved at overholde loven.

Stig



--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Magnus Marius Rohde (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Magnus Marius Rohde


Dato : 22-11-03 14:23

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:
>
> > Og du vil åbenbart pisse os almindelige forbrugere op og ned af ryggen!
>
> Nej - derfor har jeg jo netop bestemt mig for ikke at lave
> internethandel med private kunder!
>
> Jeg synes det er meget godt med forbrugerbeskyttelse.
>
> Problemet er at hvis forbrugerbeskyttelsen drives så vidt at det kvæler
> eller skævvrider konkurrencen, så er det i sidste ende dårligt for
> forbrugeren.

Hvis prisen for lave priser er, at man mister returretten på
postordrevarer, eller at forbrugeren selv skal betale for (produktions-)
fejl, så er det i sidste ende ikke til forbrugerens fordel.


> 14 dages returret ved rent dørsalg (eller telefonsalg) er OK fordi en
> forbruger derved beskyttes mod smarte sælgeres hurtige argumenter og
> eventuelle misforståelser.
>
> 14 dages returret ved internethandel er katastrofalt fordi:
>
> 1. Kun de allerstørste, der har råd til at tage lejlighedsvise tab kan
> være med. Den opblomstring af internetforretninger man kunne forvente
> har vist sig ikke at holde stik.

De små købmænd i Danmark har
>
> 2. Reglen gælder kun danske virksomheder. Og internettet er som bekendt
> internationalt, hvilket stiller danske virksomheder urimeligt dårligt.

De danske virksomheder har så til gengæld bedre muligheder for at yde
ordentlig service, så kunderne ikke løber over til konkurrenten.

> 3. Internethandel er i modsætning til dørsalg IKKE en hurtig situation,
> hvor forbrugeren bliver snydt i forbifarten. Tværtimod kan forbrugeren i
> langt højere grad end ved almidneligt salg forvisse sig om produktets
> lødighed og funktionalitet gennem detaljerede oplysninger på nettet.
> Derfor gør reglen fundamentalt op med om at en handel er en handel,
> hvilket kun beskytter de forbrugere der ikke kan gebærde sig ordentligt
> på markedet.

Reglen gælder også for postordresalg og nu findes der jo andre
situationer hvor man kunne tænkes at returnere varen, f.eks. hvis man
bliver chikaneret af en der bestiller ting fra postordre til sig.
Internettet er meget godt, men det kan ikke erstatte muligheden for selv
at holde varen i hånden, eller prøve den. Man kan kun høre om andres
erfaringer.
Derfor er der stadig grund til at holde fast i returretten, selvom
internettet åbner op for mange nye muligheder.

Dørsalg er såvidt jeg ved forbudt i Danmark, med enkelte undtagelser.

Der er vist i øvrigt ikke noget nyt i at store butikskæder overtager
markedet fra små forretninger, det sker da indenfor alle brancher. Ja,
det er sørgeligt, men det er vilkårene.

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Stig Leerbeck (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 22-11-03 18:08

Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> Hvis prisen for lave priser er, at man mister returretten på
> postordrevarer, eller at forbrugeren selv skal betale for (produktions-)
> fejl, så er det i sidste ende ikke til forbrugerens fordel.

Lad nu være med at blande produktionsfejl ind i det. Det er
fortrydelsesretten vi taler om.

Som den nu er strikket sammen kan en kunde i princippet tage en
programpakke hjem, f.eks. Quark Xpress til 15000 kr + moms. Han kan
installere produktet og synes at den er lidt for svær at lege med. Pakke
hele dynen ind og sende den retur med krav om pengene tilbage.

Jeg ved godt at langt de fleste forretninger stiller krav om uåbnet
emballage o.s.v. men ifølge købeloven går den ikke.Kunden har lov til at
fortyde også efter at emballagen er brudt.

> > 1. Kun de allerstørste, der har råd til at tage lejlighedsvise tab kan
> > være med. Den opblomstring af internetforretninger man kunne forvente
> > har vist sig ikke at holde stik.
>
> De små købmænd i Danmark har

Ikke forstået!

> > 2. Reglen gælder kun danske virksomheder. Og internettet er som bekendt
> > internationalt, hvilket stiller danske virksomheder urimeligt dårligt.
>
> De danske virksomheder har så til gengæld bedre muligheder for at yde
> ordentlig service, så kunderne ikke løber over til konkurrenten.

Nix - folk går efter prisen, hvilket medfører at de danske virksomheder
BÅDE skal levere med meget lave eller ingen avancer SAMT tage alting
retur, hvis kunden lige pludselig indenfor 14 dage synes at det var
alligevel ikke så sjovt.

> Reglen gælder også for postordresalg og nu findes der jo andre
> situationer hvor man kunne tænkes at returnere varen, f.eks. hvis man
> bliver chikaneret af en der bestiller ting fra postordre til sig.

Ved internethandel oprettes login og password - endnu en væsentlig
forskel fra alm. postordresalg, der forhindrer at ovenstående sker.

> Internettet er meget godt, men det kan ikke erstatte muligheden for selv
> at holde varen i hånden, eller prøve den. Man kan kun høre om andres
> erfaringer.
> Derfor er der stadig grund til at holde fast i returretten, selvom
> internettet åbner op for mange nye muligheder.
>
> Dørsalg er såvidt jeg ved forbudt i Danmark, med enkelte undtagelser.

Det er muligt jeg tager fejl, men mener at emnet hører ind under
dørsalgsloven - derfor!

Det med at holde varen i hånden er for så vidt rigtigt. Men når det
gælder avanceret elektronik og ikke mindst software - så hjælper det
ikke ret meget vel!?!

> Der er vist i øvrigt ikke noget nyt i at store butikskæder overtager
> markedet fra små forretninger, det sker da indenfor alle brancher. Ja,
> det er sørgeligt, men det er vilkårene.

Nej men det er nu sørgeligt, hvis al internethandel skal foregå fra
udlandet fordi danskerne endnu engang har skudt sig selv i foden med
tåbelig lovgivning.

Jeg skal slutteligt erkende at jeg forstår og respekterer dit synpunkt,
ligesom jeg godt kan se, at man kan blive narret af et smart billede på
EDB-skærmen sammen med mange smukke løfter og bagefter opdage at det man
har købt viser sig at være noget skrammel.

Men resultatet er altså det som du ser: at man enten undlader handel med
private, undlader at leve op til lovens krav eller flytter handlen til
udlandet.

Jeg ved ikke om der findes et kompromis?

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Henrik Lindskou (23-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Lindskou


Dato : 23-11-03 15:32

Stig Leerbeck wrote:
> Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:
>
>
>>Hvis prisen for lave priser er, at man mister returretten på
>>postordrevarer, eller at forbrugeren selv skal betale for (produktions-)
>>fejl, så er det i sidste ende ikke til forbrugerens fordel.
>
>
> Lad nu være med at blande produktionsfejl ind i det. Det er
> fortrydelsesretten vi taler om.
>
> Som den nu er strikket sammen kan en kunde i princippet tage en
> programpakke hjem, f.eks. Quark Xpress til 15000 kr + moms. Han kan
> installere produktet og synes at den er lidt for svær at lege med. Pakke
> hele dynen ind og sende den retur med krav om pengene tilbage.
>

Naturligvis, hvordan skal man ellers bedømme produktet.
Hvis du ønsker at sælge via internettet, hvor kunden ikke har mulighed
for at bedømme varen, så er det netop tanken bag at kunden skal
beskyttes mod platenslagere og lovprisning af et produkt der så ikke
lever op til "reklamen"


> Jeg ved godt at langt de fleste forretninger stiller krav om uåbnet
> emballage o.s.v. men ifølge købeloven går den ikke.Kunden har lov til at
> fortyde også efter at emballagen er brudt.
>

Nej. Læs forbrugeraftaleloven § 12, stk. 3. http://www.retsinfo.dk/

"§ 12, stk. 3. Ved aftale om køb af lyd- eller billed- optagelser eller
edb-programmer gælder den i stk. 1 nævnte fortrydelsesret kun, så længe
forbrugeren ikke har brudt forseglingen."

Jeg mener at der foreligger en dom hvor det ligeledes er slået fast at
hvis du tager et abonnement i brug er der ingen fortrydelsesret.



>
>>>1. Kun de allerstørste, der har råd til at tage lejlighedsvise tab kan
>>>være med. Den opblomstring af internetforretninger man kunne forvente
>>>har vist sig ikke at holde stik.
>>
>>De små købmænd i Danmark har
>
>
> Ikke forstået!
>
>
>>>2. Reglen gælder kun danske virksomheder. Og internettet er som bekendt
>>>internationalt, hvilket stiller danske virksomheder urimeligt dårligt.
>>
>>De danske virksomheder har så til gengæld bedre muligheder for at yde
>>ordentlig service, så kunderne ikke løber over til konkurrenten.
>
>
> Nix - folk går efter prisen, hvilket medfører at de danske virksomheder
> BÅDE skal levere med meget lave eller ingen avancer SAMT tage alting
> retur, hvis kunden lige pludselig indenfor 14 dage synes at det var
> alligevel ikke så sjovt.
>
>
>>Reglen gælder også for postordresalg og nu findes der jo andre
>>situationer hvor man kunne tænkes at returnere varen, f.eks. hvis man
>>bliver chikaneret af en der bestiller ting fra postordre til sig.
>
>
> Ved internethandel oprettes login og password - endnu en væsentlig
> forskel fra alm. postordresalg, der forhindrer at ovenstående sker.
>
>
>>Internettet er meget godt, men det kan ikke erstatte muligheden for selv
>>at holde varen i hånden, eller prøve den. Man kan kun høre om andres
>>erfaringer.
>>Derfor er der stadig grund til at holde fast i returretten, selvom
>>internettet åbner op for mange nye muligheder.
>>
>>Dørsalg er såvidt jeg ved forbudt i Danmark, med enkelte undtagelser.
>

Visse levnesmidler, aviser, bøger, ugeblade og tidsskrifter,
forsikringer og abonnementer på redningshjælp.

>
> Det er muligt jeg tager fejl, men mener at emnet hører ind under
> dørsalgsloven - derfor!

Forbrugeraftaleloven er den lov der regulere fortrydelsesretten for
internet handel hvor sælger har sin foretning i Danmark.

>
> Det med at holde varen i hånden er for så vidt rigtigt. Men når det
> gælder avanceret elektronik og ikke mindst software - så hjælper det
> ikke ret meget vel!?!
>

Du har jo ingen omkostninger til fysiske salgslokaler, tab på demo vare
eller tyveri osv. så det er vel ikke urimeligt at avancen er mindere på
internet handel.

>
>>Der er vist i øvrigt ikke noget nyt i at store butikskæder overtager
>>markedet fra små forretninger, det sker da indenfor alle brancher. Ja,
>>det er sørgeligt, men det er vilkårene.
>
>
> Nej men det er nu sørgeligt, hvis al internethandel skal foregå fra
> udlandet fordi danskerne endnu engang har skudt sig selv i foden med
> tåbelig lovgivning.

Ikke enig, den danske lovgivning er lavet sådan at den beskytter den
"svage" part i et køb, vi snakker om forbrugere der ikke har samme
resourcer som den profesionelle (sælger)

>
> Jeg skal slutteligt erkende at jeg forstår og respekterer dit synpunkt,
> ligesom jeg godt kan se, at man kan blive narret af et smart billede på
> EDB-skærmen sammen med mange smukke løfter og bagefter opdage at det man
> har købt viser sig at være noget skrammel.
>
> Men resultatet er altså det som du ser: at man enten undlader handel med
> private, undlader at leve op til lovens krav eller flytter handlen til
> udlandet.
>
> Jeg ved ikke om der findes et kompromis?
>
> Stig
>

Det er vel ikke så svært at gætte hvorfor man kun ønsker at handle med
firmaer, de er ikke beskyttet af købeloven i samme grad som forbrugeren.
Ligeledes er de heller ikke omfattet af forbrugeraftaleloven, som netop
indeholder den § der gør det muligt at retunere ved fjernsalg, og
endelig er virksomheder ikke dækket af produktansvarsloven, som giver
adgang til erstatning for skade som produktet forsager på ting eller
personer.


Stig Leerbeck (23-11-2003)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 23-11-03 18:07

Henrik Lindskou <Sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Naturligvis, hvordan skal man ellers bedømme produktet.
> Hvis du ønsker at sælge via internettet, hvor kunden ikke har mulighed
> for at bedømme varen, så er det netop tanken bag at kunden skal
> beskyttes mod platenslagere og lovprisning af et produkt der så ikke
> lever op til "reklamen"

Min pointe er, at kunden m.h.t. computere alligevel ikke har muighed for
at vurdere produktet, da han jo heller ikke i butikken får lov til at
lave "ordentlige" tests der indebærer afprøvning i eget miljø med egne
programmer o.s.v.

> Nej. Læs forbrugeraftaleloven § 12, stk. 3. http://www.retsinfo.dk/
>
> "§ 12, stk. 3. Ved aftale om køb af lyd- eller billed- optagelser eller
> edb-programmer gælder den i stk. 1 nævnte fortrydelsesret kun, så længe
> forbrugeren ikke har brudt forseglingen."
>
> Jeg mener at der foreligger en dom hvor det ligeledes er slået fast at
> hvis du tager et abonnement i brug er der ingen fortrydelsesret.

Udemærket (tak for info). Så kan man så spekulere over hvorfor lige
software skal være undtaget? Hvis der er noget der ofte viser sig ikke
at du' ved ankomsten er det da software!

> > Det med at holde varen i hånden er for så vidt rigtigt. Men når det
> > gælder avanceret elektronik og ikke mindst software - så hjælper det
> > ikke ret meget vel!?!
> >
>
> Du har jo ingen omkostninger til fysiske salgslokaler, tab på demo vare
> eller tyveri osv. så det er vel ikke urimeligt at avancen er mindere på
> internet handel.

Min bemærkning handlede ikke om prisen/avancen men om fortydelsesretten.
Beklager hvis det var til at misforstå!

> > Nej men det er nu sørgeligt, hvis al internethandel skal foregå fra
> > udlandet fordi danskerne endnu engang har skudt sig selv i foden med
> > tåbelig lovgivning.
>
> Ikke enig, den danske lovgivning er lavet sådan at den beskytter den
> "svage" part i et køb, vi snakker om forbrugere der ikke har samme
> resourcer som den profesionelle (sælger)

Enig eller ej - handlen ender i udlandet og forbrugerbeskyttelse bliver
en "by i Rusland" i bogstaveligste forstand! Det er dét jeg mener med at
skyde sig i foden!

> Det er vel ikke så svært at gætte hvorfor man kun ønsker at handle med
> firmaer, de er ikke beskyttet af købeloven i samme grad som forbrugeren.
> Ligeledes er de heller ikke omfattet af forbrugeraftaleloven, som netop
> indeholder den § der gør det muligt at retunere ved fjernsalg, og
> endelig er virksomheder ikke dækket af produktansvarsloven, som giver
> adgang til erstatning for skade som produktet forsager på ting eller
> personer.

Det er jo til gengæld fuldstændigt korrekt. Derfor synes jeg også at
kompromis'et må gå ud på at sikre at det bliver muligt for danske
forretinger at sælge via internet på lige vilkår med i det mindste
EU-landene. Det kunne man gøre ved at bløde lidt op på fortrydesesretten
- eventuelt under visse betingelser. Herved ville man bevare en del
handel indenfor danmarks grænser og således også indenfor dansk
forbrugerbeskyttelse!

På sigt vil det tjene forbrugernes sag bedst!

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Henrik Lindskou (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Lindskou


Dato : 24-11-03 01:14

Stig Leerbeck wrote:
> Henrik Lindskou <Sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:
>
>
> Min pointe er, at kunden m.h.t. computere alligevel ikke har muighed for
> at vurdere produktet, da han jo heller ikke i butikken får lov til at
> lave "ordentlige" tests der indebærer afprøvning i eget miljø med egne
> programmer o.s.v.
>

Du argumentere altså for en lov der regulere på dette specielle område,
det er ihvertefald ikke hensigtsmæssigt at ændre forbrugeraftaleloven
generelt.

>
>>Nej. Læs forbrugeraftaleloven § 12, stk. 3. http://www.retsinfo.dk/
>
> Udemærket (tak for info). Så kan man så spekulere over hvorfor lige
> software skal være undtaget? Hvis der er noget der ofte viser sig ikke
> at du' ved ankomsten er det da software!
>
Fordi man får en kopi ned på harddiske, hvilket måske ville anspore
svindlere til at bestille og retunere efter kopiering.
(jeg er godt klar over at det kan hentes på nettet)

>
>>>Det med at holde varen i hånden er for så vidt rigtigt. Men når det
>>>gælder avanceret elektronik og ikke mindst software - så hjælper det
>>>ikke ret meget vel!?!
>>>
>>
>>Du har jo ingen omkostninger til fysiske salgslokaler, tab på demo vare
>>eller tyveri osv. så det er vel ikke urimeligt at avancen er mindere på
>>internet handel.
>
>
> Min bemærkning handlede ikke om prisen/avancen men om fortydelsesretten.
> Beklager hvis det var til at misforstå!
>

Det var måske ikke det rigtige sted at komme med det argument fra min
side, jeg ville bare påpege at internet baserede firmaer ikke har de
samme omkostninger som feks. officeline eller fona, hvorfor de heller
ikke kan forvente den samme avance. Hvem har ikke været inde i en butik
for at tjekke varen ud, for så at bestille den på nettet.

>
>>>Nej men det er nu sørgeligt, hvis al internethandel skal foregå fra
>>>udlandet fordi danskerne endnu engang har skudt sig selv i foden med
>>>tåbelig lovgivning.
>>
>>Ikke enig, den danske lovgivning er lavet sådan at den beskytter den
>>"svage" part i et køb, vi snakker om forbrugere der ikke har samme
>>resourcer som den profesionelle (sælger)
>
>
> Enig eller ej - handlen ender i udlandet og forbrugerbeskyttelse bliver
> en "by i Rusland" i bogstaveligste forstand! Det er dét jeg mener med at
> skyde sig i foden!
>

Det er da op til den enkelte forbrugeren om han eller hun ønsker at
handle hvor vedkommende er dækket af den danske lovgivning. Der er ikke
mere end et par dage siden Anna spurgte her i gruppen om hun var dækket
af de 14 dages fortrydelsesret den danske lovgivning giver hende, hun
havde købt på Applestore mener jeg, hun fik lov at retunere (flot Apple)



>
>>Det er vel ikke så svært at gætte hvorfor man kun ønsker at handle med
>>firmaer, de er ikke beskyttet af købeloven i samme grad som forbrugeren.
>>Ligeledes er de heller ikke omfattet af forbrugeraftaleloven, som netop
>>indeholder den § der gør det muligt at retunere ved fjernsalg, og
>>endelig er virksomheder ikke dækket af produktansvarsloven, som giver
>>adgang til erstatning for skade som produktet forsager på ting eller
>>personer.
>
>
> Det er jo til gengæld fuldstændigt korrekt. Derfor synes jeg også at
> kompromis'et må gå ud på at sikre at det bliver muligt for danske
> forretinger at sælge via internet på lige vilkår med i det mindste
> EU-landene. Det kunne man gøre ved at bløde lidt op på fortrydesesretten
> - eventuelt under visse betingelser. Herved ville man bevare en del
> handel indenfor danmarks grænser og således også indenfor dansk
> forbrugerbeskyttelse!
>
> På sigt vil det tjene forbrugernes sag bedst!
>
> Stig
>


Fra apples salgsbetingelser: Citat

7. Returret

7.1 Hvis du ikke er tilfreds med Produktet eller Betingelserne for en
given Serviceydelse, som du har købt hos os, kan du returnere Produktet
til os eller annullere retten til Serviceydelsen og modtage
tilbagebetaling svarende til prisen på det returnerede Produkt eller
Serviceydelse, hvis du kontakter os inden for 14 dage (eller 10
arbejdsdage) fra leveringen af Produktet eller inden for 14 dage (eller
10 arbejdsdage), efter at du har købt retten til Seviceydelserne. Du kan
dog ikke returnere et Produkt og modtage fuld tilbagebetaling, hvis
Produktet er Software, som ved leveringen var forseglet og ubrugt, hvis
du har brudt forseglingen. Du kan ikke få tilbagebetaling svarende til
købsprisen af en serviceydelse, hvis du har benyttet dig af serviceydelsen.

7.2 Hvis du vil benytte retten til at returnere et Produkt eller
annullere retten til en Serviceydelse, som du er utilfreds med, skal du
kontakte Apple på tlf. 80 24 08 35 mellem kl. 09:00 og 17:00 fra mandag
til fredag og aftale, hvordan Produktet skal returneres. Produkter skal
returneres i den originale emballage og skal være ubeskadigede. Når
kureren afhenter Produktet, skal du kræve en underskrevet kvittering til
dokumentation for, at han har modtaget Produktet.

7.3 Hvis Produktet returneres til os i ubeskadiget stand, refunderer vi
købsprisen på Produktet.

citat slut

Her er man ikke stillet ringere end under dansk lovgivning, og det må
være op til den enkelte forbruger at undersøge salgsbetingelserne hvis
forbrugeren ønsker at handle på udenlanske internet sites.


Er der nogen her i gruppen der ved om et køb på Applestore er et køb i
DK eller Ireland/USA ? der står på sitet "I disse betingelser betyder
"Apple", "vi" og "os" Apple Computer International, Hollyhill Industrial
Estate, Hollyhill, Cork, Irland, registreringsnummer 157192"
Men holder det rent juridisk ? (måske det høre til i jura gruppen)

på: http://store.apple.com/Catalog/dk/Images/salespolicies.html
Kan man bla. læse under

punkt 16. "Konfliktløsning
Vi vil bestræbe os på at løse alle uoverensstemmelser hurtigt og
effektivt. Hvis du ikke er tilfreds med den måde, vi løser en
uoverensstemmelse på, og du ønsker at anlægge en retssag ved de
almindelige domstole i Danmark efter de gældende regler herom."

og punkt 11.1 "Hvis du er Forbruger, er der intet i Aftalen, som
begrænser eller ophæver Apples ansvar i henhold til gældende lov."



--

Mvh.

Henrik Lindskou


Stig Leerbeck (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 24-11-03 10:03

Henrik Lindskou <Sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Her er man ikke stillet ringere end under dansk lovgivning, og det må
> være op til den enkelte forbruger at undersøge salgsbetingelserne hvis
> forbrugeren ønsker at handle på udenlanske internet sites.

Argumentet du'er ikke! Hvorfor kan forbrugerne så ikke bare tjekke
salgsbetingelserne et hvilket som helst sted - så kan vi helt afskaffe
den såkaldte forbrugerbeskyttelse!?!

I en international virtuel verden er det absolut nødvendigt at danske
virksomheder ikke stilles ringere end andre.

Computerstores farvel til privatkunder er dokumentation for hvor galt
det kan gå, hvis man ikke ændrer kurs.

Vedr. Applestore er der for mig ingen tvivl om at den er underlagt dansk
lov. Men dit spørgsmål sætter jo dit eget argument lidt i relief idet
det viser hvor svært det kan være som forbruger at afgøre hvornår man
handler på tværs af grænserne uanset hvad der står på hjemmesiden.

Derfor MÅ der være grænser for hvor stor forskellen kan være på
forbrugerbeskyttelse her og i udlandet.

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Henrik Münster (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 24-11-03 16:10

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Vedr. Applestore er der for mig ingen tvivl om at den er underlagt dansk
> lov. Men dit spørgsmål sætter jo dit eget argument lidt i relief idet
> det viser hvor svært det kan være som forbruger at afgøre hvornår man
> handler på tværs af grænserne uanset hvad der står på hjemmesiden.

Det foresvæver mig, at jeg engang hørte, at hvis netbutikken fremstår
som dansk og skilter med danske priser, så er den underlagt de danske
bestemmelser. Men Apple Store har jo engelsk tekst alle steder. Omvendt
har mange udenlandske butikker danske priser.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Henrik Lindskou (25-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Lindskou


Dato : 25-11-03 23:32

Stig Leerbeck wrote:
> Henrik Lindskou <Sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:
>
>
>>Her er man ikke stillet ringere end under dansk lovgivning, og det må
>>være op til den enkelte forbruger at undersøge salgsbetingelserne hvis
>>forbrugeren ønsker at handle på udenlanske internet sites.
>
>
> Argumentet du'er ikke! Hvorfor kan forbrugerne så ikke bare tjekke
> salgsbetingelserne et hvilket som helst sted - så kan vi helt afskaffe
> den såkaldte forbrugerbeskyttelse!?!
>

Nu har du klippet fra min komentar til Apples betingelser, og det var
vel ikke det diskutionen gik på, men mere generelt omkring betingelserne
ved internethandel.


> I en international virtuel verden er det absolut nødvendigt at danske
> virksomheder ikke stilles ringere end andre.
>

Globaliseringen er kommet for at blive, hvis danske virksomheder ikke
kan klare sig i konkurencen med udenlanske på netop det virtuele marked
så har de ingen beretigelse, omvendt kan det vel ikke være rigtigt at
der er firmaer der kan slå plat på folks tillid, blot fordi du er imod
en fortrydelsesret på internet handel med PC udstyr.

> Computerstores farvel til privatkunder er dokumentation for hvor galt
> det kan gå, hvis man ikke ændrer kurs.
>

For mig at se er spørgsmålet. Er vi villige til at betale for service,
garanti og fortrydelsesret, ved at købe på danske sites.


> Vedr. Applestore er der for mig ingen tvivl om at den er underlagt dansk
> lov. Men dit spørgsmål sætter jo dit eget argument lidt i relief idet
> det viser hvor svært det kan være som forbruger at afgøre hvornår man
> handler på tværs af grænserne uanset hvad der står på hjemmesiden.
>

Enig, det er svært, men det er op til mig som forbruger at kalkulere
hvilken risiko jeg vil tage i forbindelse med handel på nettet.

Ved at læse Apples betingelser kom jeg frem til at betingelserne var
accebtable set med mine øjne. Apple kender jeg jo som et kvalitets
produkt, OG dansk lovgivning er gældende.

Det forholder sig sådan at det er dansk lov der er gældende på
Applestore/dk, Jf. punkt 16. "Konfliktløsning" hvis en tvist skal for en
dansk domstol er det efter danske love !

> Derfor MÅ der være grænser for hvor stor forskellen kan være på
> forbrugerbeskyttelse her og i udlandet.
>
> Stig
>

Du svarede ikke på om der så skulle gælde en bestemt lov/§ for salg af
computere, eller om forbrugeraftaleloven helt skal afskaffes. Det vil
bestemt få en hel skov af "kupon" sælgere til at tilbyde vidunder
computere til super lave priser. !!!


REKLAME:
iMag den ultimative PC til hjemmet, du får nu chancen for at eje
en....osv. (hvis du hopper på den så er der ingen vej tilbage)

--

Mvh.

Henrik Lindskou


Stig Leerbeck (26-11-2003)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 26-11-03 22:23

Henrik Lindskou <Sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Du svarede ikke på om der så skulle gælde en bestemt lov/§ for salg af
> computere, eller om forbrugeraftaleloven helt skal afskaffes. Det vil
> bestemt få en hel skov af "kupon" sælgere til at tilbyde vidunder
> computere til super lave priser. !!!

Du spurgte ikke! Den skov findes allerede og folk er da lige så ringe
stillet når de køber EDB i en butik. Her har de ovenikøbet den i reglen
totalt uvidende sælger stående og hælde salgsgas ind ad øret, der ikke
har tilnærmelsesvis noget med virkeigheden at gøre.

Man har jo ikke lov til at prakke folk produkter på, som ikke er lødige,
som ikke lever op til den markedsføring som er ført på det pågældende
produkt og som ikke er i orden.

Du synes at folk selv skal kunne gennemskue indviklede juridiske
salgsbetingelser, men tror ikke de kan vurdere et produkt ud fra
datablade, billeder og anden information fra nettet.

Jeg tror vist at vi begge har fået luftet vore synspunkter. Du mener at
danmark skal holde fanen højt og sikre brugerne mod enhver tænkelig
risiko, koste hvad det vil.
Jeg mener at det skader forbrugerbeskyttelsen at handlen presses ud på
udenlandske hjemmesider.

Det bliver vi jo nok ikke enige om!

Derfor slut herfra og tak for kampen.

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Henrik Lindskou (26-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Lindskou


Dato : 26-11-03 23:26

Stig Leerbeck wrote:


>
> Det bliver vi jo nok ikke enige om!
>
> Derfor slut herfra og tak for kampen.
>
> Stig
>

Det er altid dejligt at høre andre vinkler, at blive enige er ikke en
betingelse for at diskutere.

Jeg betragter det ikke som en kamp, men en udvidelse af min horisont.

--

Mvh.

Henrik Lindskou


Stig Leerbeck (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 27-11-03 08:11

Henrik Lindskou <Sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Jeg betragter det ikke som en kamp, men en udvidelse af min horisont.

Vel talt!

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Michael Tysk-Anderse~ (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Michael Tysk-Anderse~


Dato : 22-11-03 12:39

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Samtidigt har Apples nedjustering af avancerne til 1% (JA DU LÆSTE
> RIGTIGT - EEN PROCENT!) gjort det urimeligt risikabelt at handle med
> Apple produkter. De vil åbenbart have det private marked for sig selv og
> helst undgå en underskov af Apple - sælgende entusiaster (allerhelst vil
> de åbenbart pisse (undskyld) os op og ned ad ryggen).

Det er vel ikke Apple der bestemmer hvad du tager for produkterne når du
sælger dem. At det vil være svært for den lille handlende at tage en
større avance ved jeg godt. Men hvis der følger god support og betjening
med i købet er det vel der markedet er.

Jeg var i går nede hos den lokale radiobiks i Rønne for at købe et
DV/firewire kabel. Det kostede mig 179. Jeg kunne have købt samme kabel
til under det halve på nettet eller på falkoner alle.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Stig Leerbeck (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 22-11-03 19:17

Michael Tysk-Andersen <mta@mac.com> wrote:

> Det er vel ikke Apple der bestemmer hvad du tager for produkterne når du
> sælger dem. At det vil være svært for den lille handlende at tage en
> større avance ved jeg godt. Men hvis der følger god support og betjening
> med i købet er det vel der markedet er.

Jo - i praksis er det, fordi Apple via deres internet butik styrer
priserne 100% Ingen vil naturligvis betale mere end den pris, som Apple
selv tager for det.
At det er sådan i praksis kan ses af, at alle forretninger har
fuldstændigt samme priser på Apples computere.

Så svaret er vel at naturligvis bestemmer man selv, men valget står kun
mellem at handle med Apple produkter eller lade være.

Når en kunde køber en computer af mig til 15000 kr inkl. moms, så synes
jeg at han burde kunne forvente en vis service.

Men hvor skal pengene komme fra til den service? - selv har jeg jo ikke
engang tjent til ekspedition og fakturering?

Man er rent ud sagt til grin hvis man handler med Apple hardware! Det
synes jeg ikke er smart og jeg tror på sigt at det er en dårlig
forretning.

Stig!

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Hanne Hertzog (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Hanne Hertzog


Dato : 27-11-03 20:02

MichspostIKKE@puttekasse.invalid (mich. ottosen) writes:
>
>Kom til at tænke på eCommit. De sælger da vel stadigvæk til private? det
>er vist mere end to år siden, jeg sidst købte noget hos dem, men mit
>indtryk var det allerbedste: flinke folk, rimelige priser og mulighed
>for afhentning (når jeg nu alligevel drønede forbi (Skanderborg) på
>motorvejen). Også ofte en mulighed for en lille hurtig snak om
>lystfiskeri
>
>--
>venlig hilsen, Mich. Ottosen

jeps og service holder, har jeg hørt fra flere sider

hilsen Hanne

(fra Norge Mich )

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.


Mich. Ottosen (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 28-11-03 23:14

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> jeps og service holder, har jeg hørt fra flere sider


Det er godt at høre. Macbrugere fortjener mange forhandlere med god
service

> hilsen Hanne
> (fra Norge Mich )

Fik du lige sparket den ind, fordi du er i Norge for at fiske?
Nej, jeg véd godt hvorfor.
Håber du nyder dit ophold deroppe. Er bare lidt nysgerrig: hvor er det
nærmere betegnet (geografisk), at du er? Og hvor mange Mac'er har du til
rådighed - bare for at forblive lidt ON.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste