Airport med Mac og Windows
Fra : Peter Hoegfeldt

Dato : 20-11-03 11:41

Er der nogen for hvem det er lykkedes, at få en Mac og en Windows computer
koblet til en Apple Airport Base Station?

Har efterhånden gennemsøgt hele Internettet og gennemgået samtlige artikler
fundet om emnet, men det er endnu ikke lykkedes. Blandt rigtig mange
selevfølgelig www.apple.com, www.macwindows.com og www.microsoft.com.

Hvis der findes en for hvem det rent faktisk er lykkedes, så vil jeg meget
gerne høre nærmere. Det er med garanti en lille detalje i selve
indstillingerne i Windows, som de forskellige vejledningerne har
glemt/udeladt at nævne.

Opsætning:

1. Apple iMac G4 17" flat panel 800MHz med MacOS X 10.2.8. og Airport Card
(generationen før Ekstreme). Virker perfekt!

2. Apple Airport Base Station (generationen før Ekstreme) med DHCP og NAT
distribution og selvfølgelig nyeste software opdatering. Virker perfekt!

3. HP Pavillion bærbar med Windows XP Home Edition. Kan godt se selve
Airport basen men den får ikke tildelt en IP adresse og kan derfor heller
ikke connecte.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 20-11-03 16:21

Peter Hoegfeldt <phoegfeldt@tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
>
> 3. HP Pavillion bærbar med Windows XP Home Edition. Kan godt se selve
> Airport basen men den får ikke tildelt en IP adresse og kan derfor heller

Må være et rent Windows-problem.
Jeg har næsten samme konfiguration kørende, godt nok Win98 på en Compaq,
men uden problemer.

Hintet må være, at din Winboks ikke beder om IP fra en DHCP.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-03 16:41

Peter Hoegfeldt <phoegfeldt@tdcadsl.dk> wrote:

> Er der nogen for hvem det er lykkedes, at få en Mac og en Windows computer
> koblet til en Apple Airport Base Station?

Min kone har en IBM Thinkpad med Windows ME, og det fungerer fint.

> 3. HP Pavillion bærbar med Windows XP Home Edition. Kan godt se selve
> Airport basen men den får ikke tildelt en IP adresse og kan derfor heller
> ikke connecte.

Har du gennemgået dens opsætning minutiøst og sammenlignet med
indstillingerne på din Mac? Er den sat til DHCP?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Søren

Dato : 20-11-03 20:35

> [...]
> gerne høre nærmere. Det er med garanti en lille detalje i selve
> indstillingerne i Windows, som de forskellige vejledningerne har

Jeg har en G4 Powerbook og en IBM Thinkpad koblet til på min Airport. Da
jeg opsatte det var der ingen problemer med konfigureringen af min
Powerbook.
Jeg havde er problem med PC'en som gik ud på at der var signal nok, men jeg
kunne aligevel ikke forbinde til internettet.
Problemet var den måde man taster passwordet ind. Hvis man går ind i
software på Mac'en til at lave konfigurationen, er der en af de øverste
menuer hvor man kan aflæse det kryptere password som man skal benytte fra
Pc'en.

Da jeg tastede dette password ind fra Pc'en kørte det bare - og har gjort
det nu i 1 år.

Med venlig hilsen

Søren

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 20-11-03 20:03

Har sat det op en del steder. Det kan sagtens lade sig gøre.

Har du slået password sikkerhed til på din Airport basestation?
Hvis, så er det muligt du skal bruge Equivalent Network Password til din
PC. Det kan findes ved i konfig. af din Airport at gå i menuen
"Basestation" og vælge punktet "Equivalent Network Password".

-Sebastian

Fra : mbi

Dato : 20-11-03 20:13

> [...]

> 3. HP Pavillion bærbar med Windows XP Home Edition. Kan godt se selve
> Airport basen men den får ikke tildelt en IP adresse og kan derfor heller

Jeg har ingen problemer... Min opsætning er ADSL router, derefter
Airport extreme samt en hub, 4 maskiner i blandet miljø - det værste for
mig var at få adgang til Airport fra min mac, men det lykkedes. Se evt:
http://www.ifelix.co.uk/tech/1000.html

Fra : Peter Hoegfeldt

Dato : 23-11-03 18:21

mbi wrote:

> [...]
> Airport extreme samt en hub, 4 maskiner i blandet miljø - det værste for
> mig var at få adgang til Airport fra min mac, men det lykkedes. Se evt:

Har prøvet denne vejledning, og nu en gang til. Har aktiveret netværks
password med kryptering både 40 bit og 128 bit, og har prøvet både med
det ASCII og HEX lignende password ved indtastning.
Hvis jeg forbinder min WIN bærbar via Ethernet kablet, så er der
forbindelse med det samme, så DHCP er aktiveret. Dette kan jeg også se
inde i TCP/IP indstillinger.
Under TCP/IP indstillinger under WIN XP er der kommet flere
indstillinger til siden WIN 2000. Jeg har blandet andet opdaget at hos
min ven (har ren WIN ADSL opsætning) skal jeg under fanen "WINS"
aktivere LMHOSTS-opslag og NetBIOS-indstilling skal være "Aktiver
NetBIOS" over TCP/IP.
Jeg tror, at mit problem er herinde et eller andet sted, og det er endnu
ikke lykkedes mig at finde ud af hvilken kombination. Hvis en af jer,
hvor det er lykkedes, kan give mig jeres præcise indstillinger under
"Advancerede TCP/IP-indstillinger" i WIN XP, under alle faneblade
"IP-indstillinger", "DNS", "WINS" og "Indstillinger", så tror jeg, at
jeg kan løse problemet.

Fra : mbi

Dato : 24-11-03 20:21

> [...]
> "Advancerede TCP/IP-indstillinger" i WIN XP, under alle faneblade
> "IP-indstillinger", "DNS", "WINS" og "Indstillinger", så tror jeg, at

Jeh slet ikke rørt avancerede instillinger. Hos mig var problemet at jeg
første omgang valgte forkert type af netværk på min xp maskine. Siden
kører det bare perfekt - med 40 bit kryptering. Kan din xp se det
trådløse netværk?

Fra : Peter Hoegfeldt

Dato : 24-11-03 20:37

mbi wrote:

> [...]
> første omgang valgte forkert type af netværk på min xp maskine. Siden
> kører det bare perfekt - med 40 bit kryptering. Kan din xp se det

Ja, som beskrevet i mit første indlæg kan jeg sagtens se det trådløse
netværk, jeg får blot ikke tildelt en TCP/IP adresse. Lige såsnart jeg
tilslutter min WIN XP i Airportens Ethernet udgang, så har jeg forbindelse.
Derfor tror jeg også, at hvis en af jer kan give mig jeres WIN XP
indstillinger under alle disse faner, så vil jeg få løst problemet:

"Advancerede TCP/IP-indstillinger" faneblade:

1. "IP-indstillinger"
2. "DNS"
3. "WINS"
4. "Indstillinger"

Fra : Ollie

Dato : 24-11-03 23:47

In article <3fc25d9e$0$27411$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Peter
> [...]

> indstillinger under alle disse faner, så vil jeg få løst problemet:
>
> "Advancerede TCP/IP-indstillinger" faneblade:

Som jeg husker det da jeg roede rundt med dette problem engang, skal
Win XP bare stå til at få ip-adressen via DHCP server.

Problemet ligger formentlig i adgangskoden til netværket.

Selvom windows kan se netværket er det ikke sikkert det kan logge på.

Prøv at slå WEP koden fra i Airport og se om det hjælper.

Desuden skal du også have lidt tålmodighed første gang da Windows ikke
er så hurtig til at få en adresse som Mac er.

Mvh.
Ole Lahm

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 25-11-03 01:04

Ollie <ollie@whatdoyouthink.com> wrote:

> Prøv at slå WEP koden fra i Airport og se om det hjælper.

Også mit bedste bud. Slå god alt det paranoide pjat fra

Du opdager vel, hvis de pludselig camperer 10 hardcore-surfere uden for
din bopæl.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Peter Hoegfeldt

Dato : 25-11-03 14:16

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Også mit bedste bud. Slå god alt det paranoide pjat fra
>
> Du opdager vel, hvis de pludselig camperer 10 hardcore-surfere uden for
> din bopæl.
>
> /Preben
Har også prøvet uden kryptering før, og nu igen. Den ser stadig det
trådløs netværk, men den får ikke en IP adresse tildelt. Udover det
ville jeg aldrig køre med et ikke sikkert netværk, men det er en helt
anden sag. :)

Jeg beder igen en af jer, hvor det er lykkedes med en Win XP at give mig
jeres indstillinger under:

"Advancerede TCP/IP-indstillinger" faneblade:
(Disse indstillinger er sat som standard af systemet, jeg har ikke
ændret noget. De indstillinger i det enkelte faneblade, som ikke er
nævnt her, er IKKE sat eller valgt.)

1. "IP-indstillinger"
- "DHCP aktiveret"
- "Automatisk metrik".

2. "DNS"
- "Tilføj primære og forbindelsesspecifikke DNS-suffikser"
- "Tilføj overordnede suffikser for det primære DNS-suffiks"
- "Registrer denne forbindelses adresser i DNS"

3. "WINS"
- "Aktiver LMHOSTS-opslag"
- "Aktiver NetBIOS over TCP/IP"

4. "Indstillinger"
- "TCP/IP filtrering" (under egenskaber er valgt "Tillad alle" i alle
3 muligheder)

Udover dette er selve den Trådløse forbindelses egenskaber opsat som
vejledningen angivet her http://www.ifelix.co.uk/tech/1000.html

Fra : Ollie

Dato : 25-11-03 21:56

In article <3fc355a1$0$27446$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Peter
> [...]

> 3 muligheder)
>
> Udover dette er selve den Trådløse forbindelses egenskaber opsat som

Har du aktiveret MAC filter i på Airport basen?

I så fald har du så husket at give PCén lov til at komme på?

Det gøres under fanebladet adgangskontrol.

Alle dine windows TCP indstillinger ser rigtige ud. Det eneste der skal
stilles er normalt DHCP aktiveret som du jo også har gjort.

Mvh.
Ole Lahm

Fra : Peter Hoegfeldt

Dato : 26-11-03 01:26

Ollie wrote:

> [...]
>
> Alle dine windows TCP indstillinger ser rigtige ud. Det eneste der skal
> stilles er normalt DHCP aktiveret som du jo også har gjort.

Jeg har ikke aktiveret MAC filter i AirPort basen under "Adgang". Der er
ikke angivet nogle overhovedet.
Der står godt nok i ledeteksten ovenover, "Hvis der ikke vises noget,
har alle klienter adgang, når brugeren har skrevet en korrekt adgangskode".
Hvilken adgangskode snakker de om, hvis jeg i første omgang har fjernet
kryptering, og det ikke er et lukket netværk?

Mine indstillinger for AirPort basen under "Vis alle indstillinger":
(Indstillinger ikke nævnt her er ikke valgt eller aktiveret)

"AirPort"
Base
- Navn: mitnetvaerk
WAN-sikkerhed
- Slå SNMP-adgang til (valgt)
- Slå ekstern konfigurering til (valgt)
AirPort-netværk
- Navn: mitnetvaerk
- Kanal: 1
- Signalstyrke: Lav
- Multicast-hastighed: 2

"Internet"
- Forbind via: Ethernet
- Konfigurer: Vha. DHCP
- ip-adresse: (udfyldt automatisk fra TDC)
- Subnet-maske: 255.255.255.240 (udfyldt automatisk fra TDC)
- Routeradresse: (udfyldt automatisk fra TDC)
- DNS-servere: (udfyldt automatisk fra TDC)
- Domain-navn: opasia.dk (udfyldt automatisk fra TDC)

"Netværk"
- Distribuer IP-adresser (valgt)
AirPort klienter:
- Del en enkelt IP-adresse (vha. DHCP og NAT)
- DHCP-lease: 4

"Portoverførsel"
- Intet tilføjet

"Adgang"