temmelig terminal
Fra : David Blangstrup

Dato : 18-11-03 22:30

Hvordan er det nu, de tre maintenance kommandoer, som Unix udfører hver
nat, den daglige, ugentlige og månedlige, ser ud i Terminalen?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : morten

Dato : 18-11-03 22:56

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Hvordan er det nu, de tre maintenance kommandoer, som Unix udfører hver
> nat, den daglige, ugentlige og månedlige, ser ud i Terminalen?

de ligger i /etc cd dertil.

fyr dem af med "sudo sh .monthly" osv. "sh" er fordi jeg ikke på stående
fod kan huske om filerne er eksekverbare (x'et).

--
morten

Fra : Michael Holm

Dato : 18-11-03 23:24

morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> de ligger i /etc cd dertil.
>
> fyr dem af med "sudo sh .monthly" osv. "sh" er fordi jeg ikke på stående
> fod kan huske om filerne er eksekverbare (x'et).

Du kan ikke huske sådan noget, på stående fod, Morten du har været for
længe væk fra computerne, Morten
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk

Fra : morten

Dato : 19-11-03 01:01

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> Du kan ikke huske sådan noget, på stående fod, Morten du har været for
> længe væk fra computerne, Morten

Jeg skammer mig, kanske det skyldes at jeg har lidt svært på at holde
rede hvordan tingene forholder sig i jagwire, panther wwdc og panther
release.

--
morten

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 18-11-03 23:44

morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> de ligger i /etc cd dertil.
>
> fyr dem af med "sudo sh .monthly" osv. "sh" er fordi jeg ikke på stående
> fod kan huske om filerne er eksekverbare (x'et).

Hmm, jeg troede man skulle gøre som i /etc/crontab altså blot skrive:

sudo periodic + enten daily, weekly eller monthly

f.eks.: "sudo periodic daily"

- Jørgen

Fra : morten

Dato : 19-11-03 01:01

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Hmm, jeg troede man skulle gøre som i /etc/crontab altså blot skrive:
>
> sudo periodic + enten daily, weekly eller monthly
>
> f.eks.: "sudo periodic daily"

læs man periodic - det exekverer ikke sciptene instantly

--
morten

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 20-11-03 21:06

morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> læs man periodic - det exekverer ikke sciptene instantly

Gør det ikke? Det virker godt nok her! (OS X 10.3)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 20-11-03 21:11

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Gør det ikke? Det virker godt nok her! (OS X 10.3)

Jov, det gør den her, men versioner af osx kan måske variere.

man periodic:

NAME
periodic - run periodic system functions

SYNOPSIS
periodic directory ...

The periodic program is intended to be called by cron(8) to execute
shell scripts located in the specified directory.

<snip>

- Jørgen

Fra : Morten

Dato : 22-11-03 02:12

On Thu, 20 Nov 2003 21:10:38 +0100, Jørgen Tietze wrote:

> Jov, det gør den her, men versioner af osx kan måske variere.
> shell scripts located in the specified directory.

cron afvikler periodic som tjekker om scriptet nu også /er/ kørt (i tilfælde
maskinen har været slukket), er der ikke kørt afvikler periodic det. Er det
derimod kørt på det planlagte tidspunkt sker der ik' en dyt.

--
morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-11-03 00:33

morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> de ligger i /etc cd dertil.
>
> fyr dem af med "sudo sh .monthly" osv. "sh" er fordi jeg ikke på stående
> fod kan huske om filerne er eksekverbare (x'et).

Jeg véd godt, at dette er et svar til David B., men jeg vil bare sige,
at jeg virkelig fornemmer, at Morten er tilbage på banen, for det føles
i rygraden som om han _igen_ søger at lokke netop lille mig til noget
terminaleri, som jeg ikke fatter meget af. Forstår heldigvis heller
ikke, hvad han skriver herover

Velkommen igen ! Morten Terminallokkeren !

--
venlig hilsen, David Ottosen

Fra : morten

Dato : 19-11-03 01:04

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> [...]
> i rygraden som om han _igen_ søger at lokke netop lille mig til noget
> terminaleri, som jeg ikke fatter meget af. Forstår heldigvis heller

satans du er allerede på sporet...

> Velkommen igen ! Morten Terminallokkeren !

så, så! det er bare dig jeg vil ha' derud.

--
morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-11-03 22:27

morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> satans du er allerede på sporet...

Ja, jeg har næsen nede i sporet

> så, så! det er bare dig jeg vil ha' derud.

Må David B. ikke godt komme med? Så føler jeg mig da ikke helt alene og
forladt !

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 19-11-03 22:53

On Wed, 19 Nov 2003 22:27:01 +0100, Mich. Ottosen wrote:

> Ja, jeg har næsen nede i sporet

Lugter der godt? eller af dine mystiske tørfisk.

> Må David B. ikke godt komme med? Så føler jeg mig da ikke helt alene og
> forladt !

Nej, jeg er allerede root på hans (meget langsomme) maskine og kender
passwordet til hans router, så det er ikke nær så sjovt. Hvis i derimod
irriteres over hans gryntelyde er det altså mig i bør snakke med

--
morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-11-03 23:15

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Lugter der godt? eller af dine mystiske tørfisk.

De er hverken mystiske eller tørre. Det er da ikke klipfisk, det er
bakskuld. Lærer I ikke at kende forskel på den slags - på seminariet?

> Nej, jeg er allerede root på hans (meget langsomme) maskine og kender
> passwordet til hans router, så det er ikke nær så sjovt. Hvis i derimod
> irriteres over hans gryntelyde er det altså mig i bør snakke med

Ja, du er er rod, er du
Det er synd for David, at han har sådan en langsom maskine, når nu vi
andre (f.eks. jeg selv) er udstyret med monstre af maskiner (en 550MHz
PB). Men password til en router? Jeg har da et ISDN LAN modem, som vist
nok også er en router (Office Connect, som Per E. Rønne måske kan
huske?). Det kræver ikke noget password. Men det er måske heller ikke
nogen router? Ja, hvad véd jeg? Kun, at jeg ingenting véd (citatfusk?)
Men den der fætter med et hav at blinkende dioder tjener mig godt som
forbindelse (LAN og til det store stygge net)

Hvis David siger "øf", vil du så lige tage at vaske ham. Min spornæse er
lidt sensibel

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 20-11-03 00:08

On Wed, 19 Nov 2003 23:15:11 +0100, Mich. Ottosen wrote:

> De er hverken mystiske eller tørre. Det er da ikke klipfisk, det er
> bakskuld. Lærer I ikke at kende forskel på den slags - på seminariet?

Det kan jeg ikke udtale mig om - Jeg er ikke længere semminarist, men
socialpædagog og kommende unitet-studerende selvsamme fagområde, såfremt
de ønsker min kompetance.

> Det er synd for David, at han har sådan en langsom maskine, når nu vi
> andre (f.eks. jeg selv) er udstyret med monstre af maskiner (en 550MHz
> PB).

Nej da, hans skal bare igang med at skrive bog igen istedet for bLog, det
tjener han jo ingen penge på.

> Men password til en router?

Det betyder jeg kan lukke ham ude

> Hvis David siger "øf", vil du så lige tage at vaske ham. Min spornæse er
> lidt sensibel

har ikke indtryk af at han øffer for tiden...

--
morten

Fra : David Blangstrup

Dato : 20-11-03 14:00

> [...]

> tjener han jo ingen penge på.

> Det betyder jeg kan lukke ham ude

> har ikke indtryk af at han øffer for tiden...

Pas på, advarsel! Denne mand er ikke Morten Reippuert! Læg mærke til
hans skrivemåde, der er ingen tsatur-fejl!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-11-03 19:04

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Pas på, advarsel! Denne mand er ikke Morten Reippuert! Læg mærke til
> hans skrivemåde, der er ingen tsatur-fejl!

LOL !

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-11-03 20:37

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Pas på, advarsel! Denne mand er ikke Morten Reippuert! Læg mærke til
> hans skrivemåde, der er ingen tsatur-fejl!

Nu har jeg ved selvsyn set det til tastatur Morten har brugt på sin
G4'er og jeg kan derfor godt forstå de fejl der indsnog sig, når han
skrev!

Uha uha!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten

Dato : 20-11-03 23:55

On Thu, 20 Nov 2003 20:36:52 +0100, René Frej Nielsen wrote:

> Nu har jeg ved selvsyn set det til tastatur Morten har brugt på sin G4'er
> og jeg kan derfor godt forstå de fejl der indsnog sig, når han skrev!
>
> Uha uha!

Mener du virkelig at de par cigaretfiltre der havde brændt sig fast i
tsturet skulle kunne være skyld i alle mine tstatur fjel? ) Iøvrigt er det
just blevet renset og pudset.

--
morten

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-11-03 02:07

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Mener du virkelig at de par cigaretfiltre der havde brændt sig fast i
> tsturet skulle kunne være skyld i alle mine tstatur fjel? ) Iøvrigt er det
> just blevet renset og pudset.

Men hvad med de løse taster

Fra : Morten

Dato : 21-11-03 11:11

On Fri, 21 Nov 2003 02:07:06 +0100, René Frej Nielsen wrote:

> Men hvad med de løse taster

græsset under dem er fjernet så de ikke længere er løse.

--
morten

Fra : Morten

Dato : 20-11-03 23:51

On Thu, 20 Nov 2003 14:00:13 +0100, David Blangstrup wrote:

> Pas på, advarsel! Denne mand er ikke Morten Reippuert! Læg mærke til
> hans skrivemåde, der er ingen tsatur-fejl!

Var det et øf?

--
morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-11-03 19:04

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det kan jeg ikke udtale mig om - Jeg er ikke længere semminarist, men
> socialpædagog og kommende unitet-studerende selvsamme fagområde, såfremt
> de ønsker min kompetance.

Det var nyheder. Held med studierne og jeg er da sikker på, at de vil
bruge dine erfaringer og kunnen .

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : David Blangstrup

Dato : 20-11-03 14:00

> [...]

> passwordet til hans router, så det er ikke nær så sjovt. Hvis i derimod
> irriteres over hans gryntelyde er det altså mig i bør snakke med

Næh næh næh næh næh, det er nemlig ændret. Og snak du om langsom, med
din server... og hjerne! Åh, fuk, han har stadig router pw... :-|

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Morten

Dato : 20-11-03 23:51

On Thu, 20 Nov 2003 14:00:13 +0100, David Blangstrup wrote:

> Næh næh næh næh næh, det er nemlig ændret. Og snak du om langsom,
> med din server... og hjerne! Åh, fuk, han har stadig router pw...

som du ik' sæel ved hvordan du ændrer Hvor mange dage vil du være
offline? Jeg påregner at være ude for internettets rækkevide fra mandag til
fredag i næste uge.

--
morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-03 02:43

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

Og hvordan går det så til, at du har fået mig til at sidde ude i
terminalen den halve nat?

> Må David B. ikke godt komme med? Så føler jeg mig da ikke helt alene og
> forladt !

Kun hvis han tager sin Spice Girl med.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-11-03 19:04

> Og hvordan går det så til, at du har fået mig til at sidde ude i
> terminalen den halve nat?

Hvad pokker, har Fnullergøj og du bygget til? Betyder det, at du
allerede har betalt det første bygeri?

> Kun hvis han tager sin Spice Girl med.

Er det sådan en der bruger Aftershawe ?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-03 21:48

> Hvad pokker, har Fnullergøj og du bygget til? Betyder det, at du
> allerede har betalt det første bygeri?

Ved du ikke, at vi lige har fået ny bus-terminal her i Esbjerg?

> Er det sådan en der bruger Aftershawe ?

Nej, det er da Victoria, som Becham er gift med.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-11-03 00:21

> Ved du ikke, at vi lige har fået ny bus-terminal her i Esbjerg?

Har I virkelig det? Ligger den i jeres forhave? Så må jeg kunne sidde
der og lune mig, mens jeg kobler op via dit åbne, trådløse netværk? Er
der også en kaffeautomat? Tænker meget på at invitere en vis hr. Bech på
automatkaffe - det kan vel matche 'institutkaffe'?

Nu _ er_ det indforstået for gamle edb.mac-brugere. Evt. newbies kan
gerne spørge eller google lidt. Det sidste giver vist mange svar

> Nej, det er da Victoria, som Becham er gift med.

Er det ikke ham, der har svært ved at få afmonteret en fodboldstøvle fra
ansigtet? Kommer han osse i terminalen, så bliver vi vist snart en hel
flok. Hold lige døren åben, jeg har en del hjemmearbejde at gøre først,
jeg skal jo læse en masse ...

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-11-03 00:47

> Har I virkelig det? Ligger den i jeres forhave?

Den ligge overfor August Hansen sko det tandteknikeren. Lige ved siden
af banegården.

> [...]
> ansigtet? Kommer han osse i terminalen, så bliver vi vist snart en hel
> flok. Hold lige døren åben, jeg har en del hjemmearbejde at gøre først,

Du spurtgte selv, om David B. måtte komme med.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 21-11-03 09:28

> Den ligge overfor August Hansen sko det tandteknikeren. Lige ved siden
> af banegården.

> Du spurtgte selv, om David B. måtte komme med.

davidbee...

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Christian Bech

Dato : 21-11-03 11:38

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

>Tænker meget på at invitere en vis hr. Bech på
> automatkaffe - det kan vel matche 'institutkaffe'?

Jamen tak. Så er invitationspresset jo helt væk fra mine skuldre.

--
Christian

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-11-03 00:35

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Jamen tak. Så er invitationspresset jo helt væk fra mine skuldre.

Nej, sgu' da ikke hvad angår institutkaffe

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : David Blangstrup

Dato : 19-11-03 08:31

> [...]

> ikke, hvad han skriver herover
>
> Velkommen igen ! Morten Terminallokkeren !

Så, nu har du allerede skræmt ham væk igen! Og denne gang passer vi
altså på ham, ingen overfald i denne gruppe med privatsager! (kommenter
endelig ikke det sidste!)

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-11-03 22:27

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Så, nu har du allerede skræmt ham væk igen!

Nej, det tror jeg ikke på, Morten er skam ikke sådan at få ud af pelsen
(det viser de efterlysdninger af ham, der har været her i gruppen)

>Og denne gang passer vi
> altså på ham, ingen overfald i denne gruppe med privatsager! (kommenter
> endelig ikke det sidste!)

Vil det sige, at man ikke må sige noget om sikler og vejbomme? Eller
reperation af visse bræbare maskiner?
(nej, det er _ikke_ en kommentar)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : David Blangstrup

Dato : 19-11-03 08:31

morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> de ligger i /etc cd dertil.
>
> fyr dem af med "sudo sh .monthly" osv. "sh" er fordi jeg ikke på stående
> fod kan huske om filerne er eksekverbare (x'et).

Jamen, Morten, du kender mig jo, du skal skrive præcist hvad jeg skal
putte ind i Terminalen!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Morten

Dato : 19-11-03 22:01

On Wed, 19 Nov 2003 08:31:27 +0100, David Blangstrup wrote:

> Jamen, Morten, du kender mig jo, du skal skrive præcist hvad jeg skal
> putte ind i Terminalen!

du skriver jo ikke det der er rigtigt sjovt

--
morten

Fra : Christian Bech

Dato : 19-11-03 09:37

morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> de ligger i /etc cd dertil.
>
> fyr dem af med "sudo sh .monthly" osv. "sh" er fordi jeg ikke på stående
> fod kan huske om filerne er eksekverbare (x'et).

[bechs-computer:/etc] cwb% sudo sh .monthly
..monthly: .monthly: No such file or directory

Øhh?

--
Christian

Fra : Morten

Dato : 19-11-03 22:02

On Wed, 19 Nov 2003 09:37:25 +0100, Christian Bech wrote:

> [bechs-computer:/etc] cwb% sudo sh .monthly
> .monthly: .monthly: No such file or directory

jeg skrev "de ligger i /etc cd dertil" - hvilket betyder:

"cd /etc"

--
morten

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-11-03 09:47

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> jeg skrev "de ligger i /etc cd dertil" - hvilket betyder:
>
> "cd /etc"

Men han er jo i "/etc", kig i den hårde klamme.

Drop prikken foran monthly, således:
sudo sh monthly
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Morten

Dato : 20-11-03 11:55

On Thu, 20 Nov 2003 09:46:44 +0100, Michael Tysk-Andersen wrote:

> Men han er jo i "/etc", kig i den hårde klamme.
>
> Drop prikken foran monthly, således: sudo sh monthly

aha, både skrive og læsefejl.
--
morten

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-11-03 14:47

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> aha, både skrive og læsefejl.

Så er alt jo nærmest ved det gamle!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Morten

Dato : 20-11-03 23:25

On Thu, 20 Nov 2003 14:46:35 +0100, Michael Tysk-Andersen wrote:

> Så er alt jo nærmest ved det gamle!

så, så...

--
morten

Fra : Christian Bech

Dato : 20-11-03 15:24

> Men han er jo i "/etc", kig i den hårde klamme.

Ha!

> Drop prikken foran monthly, således:
> sudo sh monthly

Jeg troede faktisk, at det va en af de ting, jeg havde forsøgt mig med,
men åbenbart ikke for nu virker det. Tak for hjælpen til dig og Morten.
Det er rart at kunne slippe for at installere ekstraprogrammer som
MacJanitor for et løse en så enkel opgave.
--
Christian

Fra : David Blangstrup

Dato : 22-11-03 02:44

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Hvordan er det nu, de tre maintenance kommandoer, som Unix udfører hver
> nat, den daglige, ugentlige og månedlige, ser ud i Terminalen?

ah...
<http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2003/11/21/maintenance.html>
--
David Blangstrup