news reader
Fra : Steen Wrem

Dato : 17-11-03 16:48

Jeg har ledt med lys og lygte for at finde et godt News Reader, freeware
program. -Har ikke kunne finde noget, så hver gang jeg er i denne gruppe, må
jeg benytte min PC med Outlook Express.
Jeg kører OS 10,3.

Er der nogen der kan hjælpe?

vh SteenW

Fra : David Blangstrup

Dato : 17-11-03 17:10

Steen Wrem <steen.wrem@mail.dk> wrote:

> [...]
> program. -Har ikke kunne finde noget, så hver gang jeg er i denne gruppe, må

Her anbefaler vi MacSOUP.
--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 17-11-03 17:46

> Her anbefaler vi MacSOUP.

Så er den der igen hver gang en ny Macbruger kommer til har de svært
ved at finde en nem og ligetil Newsreader.
De fleste som anbefaler Macsoup har haft den med fra OS 9 eller lign. og
er der for vant til dette program som efter min mening er bøvlet og
svært for switchere at blive glad for. Macsoup passer med sin nuværende
brugerflade overhovedet ikke ind i OS X.

Jeg anbefaler Mozilla Thunderbird, det er let og ligetil som det du
kender fra Windows, og uden en masse løse ruder.
http://www.mozilla.org/projects/thunderbird/

--
Skiller Soupen ??
Prøv Thunderbird http://www.mozilla.org/projects/thunderbird/ Naar en

See yea
Henry Lerche Madsen

Fra : mbi

Dato : 17-11-03 18:17

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Jeg anbefaler Mozilla Thunderbird, det er let og ligetil som det du
> kender fra Windows, og uden en masse løse ruder.
> http://www.mozilla.org/projects/thunderbird/

Jeg er helt enig. Dog må jeg sige, at man venner sig ret hurtigt til
MacSOUP. Kommer man fra Outloox express universet er Mozilla Thunderbird
nemmest at gå til.

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-11-03 19:18

Henry Lerche Madsen wrote:

> Så er den der igen

Ja, typisk!

> [...]
> svært for switchere at blive glad for. Macsoup passer med sin nuværende
> brugerflade overhovedet ikke ind i OS X.

Det kan kun være nogle gamle nisser, der anbefaler sådan en.

> Jeg anbefaler Mozilla Thunderbird, det er let og ligetil som det du
> kender fra Windows, og uden en masse løse ruder.
> http://www.mozilla.org/projects/thunderbird/

Eller: <http://www.mozilla.org/products/thunderbird/>. Den er nok
nemmere at forstå. I hvert fald for sådan nogle som mig.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-11-03 21:49

> Eller: <http://www.mozilla.org/products/thunderbird/>. Den er nok
> nemmere at forstå. I hvert fald for sådan nogle som mig.

Men jeg kan dæleme ikke få den til at vise æøå. Og jeg har sat den til
Western 8859-1. Ja, det stod den til fra starten. Ellers så synes jeg,
det er dejligt at komme tilbage på MacSOUP. Brugerfladen er meget mere
ren, og det er meget nemmere at koncentrere sig om at læse meddelelsen.
Overblikket er langt beder på MacSOUP. Det gælder både i en enkelt
meddelelse ogi gruppen og trådene som helhed.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-11-03 08:22

> [...]
> Overblikket er langt beder på MacSOUP. Det gælder både i en enkelt
> meddelelse ogi gruppen og trådene som helhed.

MacSOUP går i mod trenden med single windowapps, som også Apple dyrker.
Generelt syntes jeg det er en god ide, men det kræver omtanke at opbygge
et interface med en god funktionalitet uden alt for mange controller.
Det syntes jeg Apple slipper heldigt fra. I windows verdenen syntes jeg
den type af programmer ofte har for mange knapper hvorved fokus skubbes
væk fra den basale funktionalitet i programmet.

Jeg har altid haddet det knaporgie der findes i windowsprogrammer, men
heldigvis ser det ud til at MS selv er begyndt at økonomisere med
knapperne i deres officepakke. Enda også i menuerne, som dog heldigvis
kan slåes fra.

AppleWorks skulle også i 6.0 inkarnationen plastres til med en tåbelig
knapbar.

Programmer med et enkelt vindue er dog fremtiden og jeg er sikker på at
vi fra Apple side vil se flere gode tiltag på dette område. Hr Haller
kan godt se at komme igang med at omskrive MacSOUP.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-03 11:55

> Programmer med et enkelt vindue er dog fremtiden og jeg er sikker på at
> vi fra Apple side vil se flere gode tiltag på dette område. Hr Haller
> kan godt se at komme igang med at omskrive MacSOUP.

Hvorfor skal vi bruge programmer med ét vindue? Er det bedre? Før brugte
jeg Eudora og MacSOUP, og det var begge programmer med flere vinduer.
Det er jo en fordel, at brevet/indlægget har sit eget vindue, som kan
fylde hele skærmen i højden. Til gengæld dækker det over listen med
indlæg, nogle knapper eller andre ting. Jeg er da også gået over til
Mail, som også kun har et enkelt vindue.
Desværre tror jeg, det kniber med MacSOUP. Stefan Haller
udviklede det, da han var studerende og hed Stefan Kurth. Derfor er hans
netadresse noget med "stk". Men nu er han blevet gift og har fået et
arbejde. Derfor kniber det gevaldigt for ham at få tid til MacSOUP. Og
han har nok heller ikke på samme måde brug for at tjene lidt ekstra
lommepenge. Det var vist pga. massivt pres, han fik lavet en udgave af
MacSOUP, der lige akkurat kan bruges under OS X. På mange måder er den
jo ikke ret OS X-agtig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-11-03 14:47

> Hvorfor skal vi bruge programmer med ét vindue? Er det bedre?

Det må jo nok klassificeres som smag og behag, men mon ikke der er lavet
alskens brugerundersøgelser om det ene er bedre end det andet. Vi er dog
alle enige om at MacSOUP er lidt svær at komme igang med.

Det samme kan siges om Eudora som efter min mening et ganske kompetent
program, men uhyre rodet og besværligt.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 20-11-03 18:24

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Det må jo nok klassificeres som smag og behag, men mon ikke der er lavet
> alskens brugerundersøgelser om det ene er bedre end det andet.

Apple har lavet et "regelsæt" som fortæller udviklere af programmer
hvordan et program til OS X skal opbygges. Det er ikke bare programmet
men også installguide mm.
Fordelen herved er naturligvis at alle straks skal føle sig hjemme ved
brugen af programmet.

Læs mere her :
http://developer.apple.com/documentation/UserExperience/Conceptual/OSXHIGuidelines/index.html

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 20-11-03 18:49

> Læs mere her :
> http://developer.apple.com/documentation/UserExperience/Conceptual/OSXHIGuidelines/index.html

Og så fandt jeg lige hvor Apple be skriver brugen af vinduer:

You can create a modeless utility window, such as a tools palette, to
present controls or settings that affect the active document window.
Utility windows are useful for keeping extremely important controls or
information accessible at all times in the context of a user task.
Because utility windows take up screen space, however, don’t use them
when you can meet the need with a modeless dialog (the user changes
settings and then closes the dialog) or by adding a few appropriate
controls to a window frame.

Altså man anvender IKKE løse vinduer med mindre at det ikke kan løses på
andre måder. En newsreader skulle jo let kunne indstilles og anvendes
uden dette.
Mozilla og Mozilla udviklede newsreadere er et godt eksempel på dette.

Det jeg generelt sukker efter er en newsreader som er opbygget som f.eks
iTunes er med gennemse slået til.
Således kunne de newsgrupper som man havde abbonneret på være der hvor
spille listerne er, indlæg i øverste rude med valgfri sortering, og så
selve indlægget i nedre rude...
Jeg håber at Apple eller andre en dag snupper koden fra denne
http://apps.kde.com/na/2/show/id/161/ss?tn=0
og udvikler den til OS X. Det gik jo ret cool med Safari som var bygget
på koden fra samme program.
Denne newsreader "Knode" er i øvrigt meget brugt i Linux distri.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-03 21:21

> [...]

> uden dette.
> Mozilla og Mozilla udviklede newsreadere er et godt eksempel på dette.

Men taler de ikke om vinduer med menuer, indstillinger og lignende? I
MacSOUP er der jo tale om et vindue med hele indlægget. Det samme, man
kan opnå i Mail ved at dobbeltklikke på en e-mail.

> Skiller Soupen ??
> Prøv Thunderbird http://www.mozilla.org/projects/thunderbird/ Naar en
> rude er mere end nok

Hvorfor bruger du ikke <http://www.mozilla.org/products/thunderbird/>?
Den er nemmere at gå til for nye brugere som mig, der bare skal have
produktet præsenteret. Jeg har i øvrigt prøvet Thunderbird, som jeg vist
skrev i en anden tråd. Altid villig til at prøve noget nyt. Men jeg kan
ikke få den til at vise æøå. Kan du forklare mig, hvad der er galt?
Jeg har prøvet mange andre newsreader, bl.a. da jeg gik over til
OS X. En fordel ved MacSOUP er, at man har indlæggene for f.eks. den
sidste måned liggende på harddisken. Det er lynhurtigt at søge igennem
dem, og de fylder ikke alverden. Nogle gange skal man lige lidt tilbage
og se, fordi man har glemt, hvem der har skrevet hvad. Der synes jeg,
online-programmer er langsomme og klodsede. Man kan ikke drøne tilbage
gennem en tråd og navigere rundt i den med lysets hast som i MacSOUP.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 20-11-03 18:57

Det gik jo ret cool med Safari som var bygget
på koden fra samme udviklere

og naturligvis ikke program

See yea
Henry Lerche Madsen

Fra : Christian Bech

Dato : 18-11-03 11:24

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Jeg anbefaler Mozilla Thunderbird, det er let og ligetil som det du
> kender fra Windows, og uden en masse løse ruder.
> http://www.mozilla.org/projects/thunderbird/

Ligner den den gængse Mozilla i opbygningen? Da jeg kiggede på den fik
jeg nemlig et frygteligt flashback tilbage til Netscape 4.5's
rædselsfulde newsklient.

--
Christian

Fra : Platte Povl

Dato : 17-11-03 17:50

Steen Wrem wrote:
> [...]
> program. -Har ikke kunne finde noget, så hver gang jeg er i denne gruppe, må

MacSOUP er ikke freeware. Mozilla er, og desuden har den et venligt
interface.. mozilla.org's mål er at levere et en standard-overholdende
suite af browser+mail+news+bla som .. alternativ.

http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla/releases/mozilla1.6a/mozilla-mac-MachO-1.6a.dmg.gz

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 19-11-03 01:14

Steen Wrem wrote:

> [...]
> program. -Har ikke kunne finde noget, så hver gang jeg er i denne gruppe, må

Mozilla Thunderbird er en udemærket newsreader, og så er den freeware,
modsat MacSOUP.

--

Mvh.

Henrik Lindskou