Harddisk duer ikke som startdisk
Fra : Henrik Münster

Dato : 15-11-03 11:49

Jeg har lige sat en ny, stor 80 GB Seagate 7200 rpm harddisk i børnenes
gamle iMac 233 rev. B. Da jeg tændte computeren kom mappen med
spørgsmålstegnet naturligvis frem som tegn på, at der ikke er nogen
systemmappe. Jeg satte så min cd med OS X 10.3, og installeren startede.
Desværre kunne den ikke se harddisken, og jeg var ikke helt
sikker på, om jeg kunne høre den starte. Efter flere forsøg med både
diskværktøj og installeren, fik jeg den idé at sætte min OS 9 cd i. Den
kunne godt se harddisken, og jeg formaterede den. Det tog kun få
sekunder. Jeg genstartede så med min OS X cd, men den kunne stadig ikke
se harddisken. Så satte jeg OS 9 cd'en i igen og partitionerede
harddisken i en 8 GB partition i starten. Det er vel den øverste
partition i diskværktøj. Der er noget om, at på gamle G3'ere skal
styresystemet ligge på en partition på de første 8 GB. I med OS X cd'en
igen, men stadig intet resultat.
Så fandt jeg på at installere Mac OS 9.2.1 fra cd'en på den
lille partition på de første 8 GB. Det gik fint, og installationen kørte
til ende. Jeg genstartede så, men computeren vil ikke starte fra
harddisken. Heller ikke selvom jeg vælger systemmappen på den som
startdisk i kontrolpanelet af samme navn.
Nu er jeg ved at være løbet tør for idéer. Hvorfor kan OS X ikke
se en harddisk, hverken formateret eller ikke formateret, når OS 9 kan?
Og hvorfor vil iMac ikke starte fra harddisken, når OS 9.2.1 er
installeret på den?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens

Dato : 15-11-03 12:48

> [...]
> Desværre kunne den ikke se harddisken, og jeg var ikke helt
> sikker på, om jeg kunne høre den starte.

Been there - done that
Jeg har selv været turen igennem da husets 2 iMac'er skulle have
forstørret arkivet - fra 10 hhv. 30 GB til 80 hhv. 120 GB.

> [...]
> se en harddisk, hverken formateret eller ikke formateret, når OS 9 kan?
> Og hvorfor vil iMac ikke starte fra harddisken, når OS 9.2.1 er

Hvis jeg husker korrekt er lider du - ligesom jeg - af versionitis.
D.v.s. at du med stor sandsynlighed har et sæt med Jaguar liggende. Brug
den til at partitionere/formattere (& installere?). Jeg husker ikke
præcist om det var nødvendigt at installere Jaguar - men det er jo også
snart flere uger siden .-)

--
/ Jens
Min afsenderadresse virker uden ændringer.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-03 13:01

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Been there - done that
> Jeg har selv været turen igennem da husets 2 iMac'er skulle have
> forstørret arkivet - fra 10 hhv. 30 GB til 80 hhv. 120 GB.

Og havde du nogle problemer overhovedet? Jeg havde nemlig regnet med, at
det var blevet en cykeltur i medvind.

> [...]
> den til at partitionere/formattere (& installere?). Jeg husker ikke
> præcist om det var nødvendigt at installere Jaguar - men det er jo også

Desværre. Jeg har 10.1, men 10.2 fik jeg med min PowerBook, så den ligge
på en dvd og ikke en cd. Og min gamle iMac kan ikke læse dvd. Men det
burde da ikke skulle være nødvendigt at have en større samling ældre
styresystemer for at kunne installere et nyt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens

Dato : 16-11-03 17:33

> Og havde du nogle problemer overhovedet? Jeg havde nemlig regnet med, at
> det var blevet en cykeltur i medvind.

Jeg havde det problem du beskriver - at installeren ikke kunne "se"
disken - og derfor heller ikke kunne installere på den.

> [...]
> burde da ikke skulle være nødvendigt at have en større samling ældre
> styresystemer for at kunne installere et nyt.

Har du så prøvet med 10.1? Det kunne da være

Jeg kan se andetsteds i tråden, at du viger tilbage for at skille
iMac'en ad igen. Sidste gang jeg gjorde det (efter et antal gange med
skift af diske frem og tilbage) var jeg nede på under et
kvarter - det er vel en smule hurtigere end en hofteoperation

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-03 18:31

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Jeg havde det problem du beskriver - at installeren ikke kunne "se"
> disken - og derfor heller ikke kunne installere på den.

Hvordan løste du det?

> [...]
> skift af diske frem og tilbage) var jeg nede på under et
> kvarter - det er vel en smule hurtigere end en hofteoperation

Ja-ja. Det er også lidt dovenskab. Det er lidt bøvlet at komme ned til
harddisken, og jeg er bange for at klemme en ledning i stykker eller
sådan noget. Men jeg skal nok gøre det, så snart jeg har vasket op.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens

Dato : 16-11-03 19:11

> Hvordan løste du det?

Med Jaguar. Det kunne jo ske, at 10.1 kunne gøre tricket også.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-03 20:33

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Med Jaguar. Det kunne jo ske, at 10.1 kunne gøre tricket også.

Nu har jeg ordnet det. Det var jumperen på harddisken, der sad til Cable
select og ikke til Master. Den er ved at installere OS X 10.3 lige nu.
Det skulle da heller ikke være nødvendigt at være i besiddelse af gamle
styresystemer for at installere et nyt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens

Dato : 16-11-03 20:57

> [...]
> select og ikke til Master. Den er ved at installere OS X 10.3 lige nu.
> Det skulle da heller ikke være nødvendigt at være i besiddelse af gamle

Gad vide hvor jumperen på mine diske sidder? Det kan måske være det der
gav bøvlet.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-03 21:05

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Gad vide hvor jumperen på mine diske sidder? Det kan måske være det der
> gav bøvlet.

De er helt usædvanligt små. Tro mig! Jeg fandt dem ikke på min disk, og
jeg kiggede endda efter dem. De sidder mellem strømstikket og det lange
stik til IDE-bussen. De er fire små pinde i to rækker og en lille
jumper, der kan forbinde to af dem. Det drejer sig bare om, at de to
rigtige skal være forbundet. Jeg tvivler på, at du havde kunnet få det
til at fungere overhovedet, hvis jumperen sad forkert.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-11-03 23:21

> Nu har jeg ordnet det. Det var jumperen på harddisken, der sad til Cable
> select og ikke til Master. Den er ved at installere OS X 10.3 lige nu.

Nå, kom den bortløbne så hjem igen ? Helt af sig selv? Jo, katte har
det da vist med at vende tilbage til hjemmets varme arne?
Så du havde slet ikke grund til bekymring, alle er vendt hjem efter
Macmødet den 12. nov. !

> Det skulle da heller ikke være nødvendigt at være i besiddelse af gamle
> styresystemer for at installere et nyt.

Nej, men alvorligt talt: gemmer vi ikke alle nogle ældre cd-skiver (ja,
endda floppier) med OS'er ? Just in case (og så fordi vi også har
veteraner i maskinparken). De ældre OS'er kan jo ofte være grundlag for
opgraderinger!? (til et vist højeste niveau, naturligvis)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-03 23:55

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> [...]
> det da vist med at vende tilbage til hjemmets varme arne?
> Så du havde slet ikke grund til bekymring, alle er vendt hjem efter

Fint. Jeg var hjemme at få kaffe hos Michael i fredags. Jeg skulle lige
hente lidt software.

> [...]
> veteraner i maskinparken). De ældre OS'er kan jo ofte være grundlag for
> opgraderinger!? (til et vist højeste niveau, naturligvis)

Jo, VI gør. Men vi er jo også lidt nørder. Almindelige mennesker skulle
også gerne kunne bruge en Mac. Hvis en køber en brugt Mac uden cd'er, og
derefter køber OS X 10.3 og vil reformatere harddisken, så skulle det
altså gerne kunne lade sig gøre. Og det lykkedes da også i mit tilfælde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-11-03 16:39

Hej Henrik

Hm, - såvidt jeg da kan huske, er iMac 233 - både rev.A og B omfattet af
'8gb-reglen', dvs., at OS X skal ligge inden for de første 8gb på
disken, - så du bliver nok nødt til at lave en partition på 8gb - det
øverste felt i Diskværktøjs vindue... Du skal bruge Diskværktøj fra OS
9.1 eller 9.2 til formatteringen. - Og jeg går ud fra, du har siket dig,
at den sideom 'Master' og ikke som 'Slave'.

Det kunne måske være en idé først at installere OS 9.1/9.2 på 8gb
partitionen og så derefter starte op fra OS X.x - altså Jaguar'en, og så
opgradere fra Jaguar til Panther. Der er faktisk flere i vores Nisus
gruppe, der a åtet gøre det på den måde, - d p ældre iMacs og dels på
G3/G4 opg. PCI PowerMacs.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-03 13:01

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.DK> wrote:

> [...]
> i Diskværktøjs vindue... Du skal bruge Diskværktøj fra OS 9.1 eller 9.2

Jeg kender godt 8 GB reglen. Jeg synes nu bare, at Diskværktøj i OS X
burde kunde finde en uformateret helt ny harddisk og derefter lade en
formatere den og lave en 8 GB partition. Jeg har prøvet det med
Diskværktøj fra OS 9. Det virkede også, men OS X kunne stadig ikke se
den. Jeg kunne installere OS 9, men den ville ikke bruges som startdisk.

> - Og jeg går ud fra, du har siket dig,
> at den sideom 'Master' og ikke som 'Slave'.

Den tanke har strejfet mig. En "slave" kan man vel ikke boote fra? Men
hvor stiller man det? Jeg har ikke rørt ved noget. Jeg synes heller
ikke, der var nogen dip-switches eller lignende på harddisken. Er der en
mulighed for at kontrollere det uden at skille computeren ad igen?

> [...]
> opgradere fra Jaguar til Panther. Der er faktisk flere i vores Nisus
> gruppe, der a åtet gøre det på den måde, - d p ældre iMacs og dels på

Jeg er igang med det igen. Jeg ved ikke, hvor meget 8 GB er. Det opgives
jo i MB i Diskværktøj. Jeg havde lavet en partition på 8.191 MB, da en
GB vel er 1024 MB. Nu har jeg lavet en på 7.7xx MB, som er størrelsen
mindre. Jeg husker ikke lige værdien for xx.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 16-11-03 13:26

> Jeg har ikke rørt ved noget. Jeg synes heller
> ikke, der var nogen dip-switches eller lignende på harddisken.

Da jeg for nylig puttede en 120 GB Seagate i en slotloading iMac, var
der på bagsiden af disken en jumper der skulle flyttes. Den var, da jeg
pakkede disken ud, stillet til "cable-select" og skulle flyttes til
master. Kan det være det der er galt?

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-03 13:46

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> der på bagsiden af disken en jumper der skulle flyttes. Den var, da jeg
> pakkede disken ud, stillet til "cable-select" og skulle flyttes til

Det håber jeg ikke, for så skal jeg jo skille den ad imens. Men det er
da muligt. Symptomerne passer vel meget godt. Og det er jo trods alt
bedre, end hvis harddisken er defekt, eller jeg er kommet til at
ødelægge et eller andet i iMac.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Kiil

Dato : 16-11-03 14:55

Henrik Münster - henrik@muenster.dk on 16/11/03 13:46 wrote:

> [...]
> da muligt. Symptomerne passer vel meget godt. Og det er jo trods alt
> bedre, end hvis harddisken er defekt, eller jeg er kommet til at

Jeg tror godt du kan finde skruetrækkeren frem. Hvis den (som de fleste nye
harddiske) står til Cableselect, så virker den ikke i din iMac.

--
/peter

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-03 15:10

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Jeg tror godt du kan finde skruetrækkeren frem. Hvis den (som de fleste
> nye harddiske) står til Cableselect, så virker den ikke i din iMac.

Du har sikkert ret. Der var ingen papirer med, men jeg har netop
opdaget, at Seagate har en hjemmeside (surprise!). Der er en fin
vejledning. Nå, men det er jo heller ikke det værste. Jeg var lidt klam
ved tanken om, at jeg måske havde mast en ledning eller at harddisken
var defekt. Jeg må se, om jeg får tid til at skille den ad i aften.
Jeg har et tillægsspørgsmål: Jeg skal jo lave en 8 GB partition
først på harddisken. Men Diskværktøj angiver størrelsen i MB. Hvor mange
MB skal jeg lave den partition på? Der er jo nogen forvirring om, hvad
der er størrelse og hvad der er kapacitet. Er 1 K = 1000 eller 1024? Og
hvordan regner man baglæns? Jeg vil nemlig gerne have den partition så
stor som muligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-03 21:12

> [...]
> størrelse og hvad der er kapacitet. Er 1 K = 1000 eller 1024? Og hvordan
> regner man baglæns? Jeg vil nemlig gerne have den partition så stor som

Nu er jeg ved at have installeret OS X. Det lader til, at Diskværktøj i
OS X måler i GB, hvor Diskværktøj til OS 9 måler i MB. Det hjælper nu
ikke stort, for den kan kun partitionere i visse spring. Vælger man 8
GB, runder den af til f.eks. 8,13 eller 7.79 GB. Og det var åbenbart
ikke tilfredsstillende for installeren. Jeg måtte helt ned på 7,49 GB,
før installeren ville acceptere, at min partition lå inde for de første
8 GB. Men nu ser det ud til at køre. Installeren er næsten færdig, og
der har ikke været problemer. Når enden er god, er alting godt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 16-11-03 21:28

> Når enden er god, er alting godt.

Er det den lægelig vurdering Dr. Münster!?

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-03 22:22

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Er det den lægelig vurdering Dr. Münster!?

Hvis man er gastro-enterolog.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 16-11-03 22:26

> Hvis man er gastro-enterolog.

Ja, og hvis man så lugter godt ud af munden så er der bonuspoint.

"Gastroenterologi er læren om tarmsystemet og dets sygdomme og handler
faktisk om alt lige fra mundhulen til endetarmen, inklusiv de tilhørende
kirtler (spytkirtler, bugspytkirtlen, leveren samt de mange små kirtler,
der findes i selve tarmen)."

citat: netdoktor.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 16-11-03 15:16

> Jeg har lige sat en ny, stor 80 GB Seagate 7200 rpm harddisk i børnenes
> gamle iMac 233 rev. B.

Er den magen til
<http://www.computercity.dk/index.aspx?identifier=DK23534> ?

Jeg er nemlig blevet noget forvirret over de forskellige interfaces. Så
vidt jeg ved er det en ide-disk der er i en iMac, men flere sites
skriver at interfacet skal være ATA eller Ultra ATA.

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-03 15:35

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> vidt jeg ved er det en ide-disk der er i en iMac, men flere sites
> skriver at interfacet skal være ATA eller Ultra ATA.

Det er lige den. Men jeg vil gerne vente med at anbefale den, til jeg
har fået den til at virke. Det er sikkert bare jumperne, som vi vist har
fået sjusset os frem til. Du skal lige være opmærksom på, at jeg kun gav
kr. 599,- hos PC-Netto. Men så koster fragten kr. 61,- oveni.
IDE og ATA er det samme. Ultra-ATA er nok en hurtig ATA eller
IDE. Det er nok ligesom SCSI-standarder, at de er indbyrdes kompatible.
Jeg har ikke hørt andet, end at man bare kan bruge et IDE- eller
ATA-drev i en Mac. Undtagelsen er vist seriel ATA, der er til de nye G5,
men jeg ved ikke ret meget om det. Drevet kører jo også fint i min iMac,
men jeg kan bare ikke boote fra det. Det hjælper forhåbentlig, når jeg
får stille jumperne.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-11-03 16:04

Hej

Både Barracuda V og VII er Ultra ATA (IDE), men understøtter kun DMA i
de gamle iMacs og ikke UDMA. Jeg kører selv med Ultra ATA 100 diske i en
Beige G3, men de er koblet som alm. DMA. Så sættes disken til DMA og
Master, så burde der ikke være problemer hverken med en UltraATA-100
eller UltraATA-133 disk. - Men selvfølgelig kan man ikke udnytte mere
end det, controlleren kan klare. Til gengæld udnyttes controlleren
maksimalt.

mvh. Erik Richard