iBook, G3 eller G4
Fra : Henrik Münster

Dato : 13-11-03 21:30

Jeg har en veninde som efter mine meget slet skjulte positive
bemærkninger om Macintosh har overvejet at købe en iBook eller måske en
anden Mac. Den skal helst ikke være for dyr. Hun viste mig en side med
et udprint fra Officeline. Der var en 14" 900 MHz G3 iBook til lidt over
kr. 10.000,-. Jeg synes, det lyder dyrt, da en 14" 933 MHz G4 iBook
koster kr. 11.490,- hos Apple Store. Det kan vel ikke betale sig at
spare de 1.000,- kr., eller hvad? Det kan selvfølgelig også være, det er
en gammel hjemmeside, der ikke er blevet opdateret. Den så lidt bar ud
uden sidehoved eller noget.
Og så er der jo det fjollede, at den leveres med 2 x 128 MB RAM.
Man skal altså smide en klods ud, hvis den skal opgraderes senere. Men
kan den køre med 256 MB RAM? Hun skal mest skrive e-mail og surfe lidt.
Det bliver ikke noget videre intensivt brug. Er en eMac er fornuftigt
alternativ? Den har jo en ledig RAM-slot, men jeg er bange for, at den
larmer for meget. Blæseren kører vel konstant, også i dvale, gør den
ikke? Ellers er der jo den billige iMac, der prismæssigt ligger som en
14" iBook.
Nå, men det her er mere nogle betragtninger, end det er
spørgsmål. Hvis nogle jeg kender køber Mac på mine anbefalinger, er jeg
så bange for, at de bliver skuffede. Så jeg vil gerne give dem en
positiv oplevelse.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-11-03 21:48

> [...]
> kan den køre med 256 MB RAM? Hun skal mest skrive e-mail og surfe lidt.
> Det bliver ikke noget videre intensivt brug.

Jeg damper jo lystigt derudad med en G3 iBook 700 med 256 MB ram. Der er
da situationer hvor den er ude på kanten af sin ydeevne; når jeg brænder
en cd samtidig med at jeg laver et eller andet med et billede og spiller
iTunes, fx., men til LANGT det meste brug kan den bare lave alt muligt
samtidig - uden problemer.

v.h
Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-11-03 22:37

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> [...]
> en cd samtidig med at jeg laver et eller andet med et billede og spiller
> iTunes, fx., men til LANGT det meste brug kan den bare lave alt muligt

Med OS X, formoder jeg? Hun skal jo køre OS X, og mange siger jo, at 256
MB RAM er absolut minimum. Men Apple angiver selvfølgelig også, at
minimumskravet er 128 MB, så 256 MB burde være mere ned nok.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-11-03 00:08

> Med OS X, formoder jeg?

Yes

Fra : Platte Povl

Dato : 13-11-03 22:53

On 13/11/03 21:30, in article 1g4dsjv.fpr529a9xbeN%henrik@muenster.dk,
"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote:

> kan den køre med 256 MB RAM? Hun skal mest skrive e-mail og surfe lidt.
> Det bliver ikke noget videre intensivt brug. Er en eMac er fornuftigt

Hvis den skal bruges til office+internet+lidt film+lidt musik+er en ibook g4
"14 ideal.. Med 256MB ram.. Krævende spil, derimod, vil køre langsomt og
smertefuldt. Der er ingen grund til at spare en tusindkroneseddel for at
købe en underlegen model. Iøvrigt vil en af mine bekendte nu købe samme
model ( 14" iBook G4 ) af ovennævnte årsager - han overvejede også en G3.

VH
Platte Povl

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 14-11-03 02:59

Henrik Münster wrote:

> [...]
> spørgsmål. Hvis nogle jeg kender køber Mac på mine anbefalinger, er jeg
> så bange for, at de bliver skuffede. Så jeg vil gerne give dem en

Jeg vil helt klart foretrække en G4 ibook frem for en G3.
Om kort tid vil der formegentlig stå på æskerne til nye programmer og
spil, at minimums kravet er G4 1Ghz, det er alerede tilfældet med flere
spil.

Er der USB 2.0 i iBook G3 ?
Følger pantheren med iBook G3 ?

Bestil iBooken med max RAM, da det er u-muligt at få for meget RAM.
+ 1300,- for max RAM

Her er et link til et review af G4 iBook:
http://www.xlr8yourmac.com/systems/ibook_g4/ibook_g4_review.html

--

Mvh.

Henrik Lindskou