Netaktivitet
Fra : Jane :o)

Dato : 10-11-03 00:21

Jeg har spurgt inde på dk.edb.sikkerhed om, hvordan man kan se/holde øje
med, om der er nogen der "snager" / "hacker" på ens computer.

Jeg blev viderestillet til denne gruppe med følgende:

I så fald skal du prøve at finde et program der kan vise
netaktiviteten på dit system. Spørg evt. i Mac-gruppen.

Hvilket program kan vise netaktiviteten på min mac?

Mvh Jane

www.125.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-11-03 00:55

Hej Jane

Jeg kender desværre ikke til hvilke programmer, der kan vise det, men
jeg kan sige, at der pt er nogle, der ihærdigt forsøger at hacke sig ind
på ihvertfald min G3/400 via Stofanet. Jeg har haft nogle totalt
uforståelige frysninger af computeren i den sidste uges tid. I går fik
jeg mig så taget sammen til at bruge FileBuddy t a fne gse alle de
usynlige filer.

Det viste sig, at der lå 5-6 usynlige filer, jeg umiddelbart ikke kunne
stedfæste til andre programmer og aktiviteter, - bl.a. disse 3 -
".Some_preference.pref"
"Desk Image Prefs"
"Trash Can Usage Map"
Tilsyneldende indeholder de to første nogle koder, der svj. kan forstå
er et forsøg på at komme ind på min desktop og se, hvad der ligger dér.

Jeg er også sikker på, at der er 'rodet' ved mine systemindstillinger,
da de pludselig er blevet ændret på nogle punkter. - Bl.a. var der en
TCP/IP adresse, som jeg ikke kan kendes ved.

Jeg tror bare ikke, du skal være særlig bange for, at det vil lykkes for
hackere at komme helt ind på din maskine. - Så skulle det da være første
gang, det er sket. Hvis/når en hacker kommer til et vist punkt, vil
maskinen ret og slet fryse fast, så du kun kan tvangsstarte den igen. -
Og i det øjeblik, den fryser, ophører en hackers forsøg med at være et
forsøg, - han smides bare af!

Jeg har tidl. bedt flere af mine venner med god kendskab til den slags
om at forsøge at komme ind på mine maskiner. De har alle måttet opgive,
og hver gang har jeg kunnet fortælle dem, hvornår de har forsøgt pga. de
umotiverede frysninger.

Så jeg vil vove den påstand, at risikoen for, at et forsøg lykkes er
stort set lig nul!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Peter Kiil

Dato : 10-11-03 14:04

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.DK on 10/11/03 0:54 wrote:

> [...]
> umotiverede frysninger.
>
> Så jeg vil vove den påstand, at risikoen for, at et forsøg lykkes er

Imponerende.

--
/peter

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 10-11-03 13:08

Jane wrote:

> [...]
> netaktiviteten på dit system. Spørg evt. i Mac-gruppen.
>
> Hvilket program kan vise netaktiviteten på min mac?

Hej Jane, jeg bruger net monitor, der viser aktiviteten både ind og ud
af maskinen. Den kan køre i menulinien helt uden at forstyre.

Hjemmeside: http://homepage.mac.com/rominar/net.html

Download: http://homepage.mac.com/rominar/net.dmg

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-11-03 15:49

Henrik Lindskou <Sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:
> Hej Jane, jeg bruger net monitor, der viser aktiviteten både ind og ud
> af maskinen. Den kan køre i menulinien helt uden at forstyre.

> [...]

Lige et par rettede links:
Current Development Release
<http://homepage.mac.com/rominar/net3.5.0b7.dmg>
System Requirement
Mac OS X 10.2.5 or higher

Current Stable Release
<http://homepage.mac.com/rominar/net3.11.dmg>
System Requirement
Mac OS X 10.1 or 10.2

/preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Jane :o)

Dato : 10-11-03 16:32

> Hej Jane, jeg bruger net monitor, der viser aktiviteten både ind og ud
> af maskinen. Den kan køre i menulinien helt uden at forstyre.

> [...]

Tak n, men jeg kører kun med system 9.2 endnu.

Mvh Jane

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 12-11-03 14:15

Jane <virker@hotmail.NOSPAMcom> wrote:

> [...]

snip

> Tak n, men jeg kører kun med system 9.2 endnu.

Til 9.2 er der:
IPNetMonitor 2.5 provides a set of twelve commonly used Internet tools
which allow Macintosh users to monitor and debug their connections to
the Internet. The tools are designed to help users quickly identify
problems, locate where the problem is, and gather data which can be used
to solve the problem, either directly or through their Internet Service
Provider.

<http://sustworks.com/site/prod_ipmonitor.html>

IPNetSentry is a simple and intelligent security application which
protects your Macintosh from outside Internet intruders. This is
particularly important for Macintosh users who have cable modem, DSL, or
another high-speed Internet service where connections can be maintained
and left unattended for hours (or days) at a time.
Unlike most other Internet security products, IPNetSentry does
not erect barriers for the safe use of your Internet connection.
There is no need to "punch holes" in a firewall for specific
applications you may wish to run. Instead, IPNetSentry silently
and intelligently watches for suspicious behavior, and when triggered,
invokes a solid filter which completely bans the potential intruder from
your Macintosh.

<http://sustworks.com/site/prod_ipns_overview.html>

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Jane :o)

Dato : 13-11-03 18:57

snip

> Fra: kajc@ofir.dk (Kaj Christiansen)

> <http://sustworks.com/site/prod_ipmonitor.html>

> mvh.
> Kaj.

ok - jeg har hentet programmet og sat det igang.

Hvordan ser jeg om der er nogen logget på.

Jeg kan f.eks. se aktivitet og går ud fra at under connection list under
"local" er mit eget ip nummer?
Hvad er det under Remote?

Lige nu er det IP nummer: 194.255.126.53

Jeg kan ikke se hvad det er?

Under TCP info står der under "IP in receives" = 36879 - og den er aktiv?

Betyder hvad?

Mvh Jane

www.janemark.dk

Fra : Thomas²°°³

Dato : 14-11-03 13:02

"Jane " <virker@hotmail.NOSPAMcom> skrev i en meddelelse
> Lige nu er det IP nummer: 194.255.126.53
> Jeg kan ikke se hvad det er?

Det IP nummer er Scannets IP nummer, så du har nok gang i noget upload

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Lone Schmidt

Dato : 10-11-03 16:03

> [...]

> netaktiviteten på dit system. Spørg evt. i Mac-gruppen.
>
> Hvilket program kan vise netaktiviteten på min mac?

Hej Jane

Velkommen i superklubben!

Jeg kan ikke svare dig på dit spørgsmål, men var for nylig til Mac
workshop. her var et af foredragene af en sikkerheds - vistnok expert.
har lige set indlæg med ham i :
http://www.macnyt.dk/

Det er da værd at prøve at også spørge i dét forum ;-D
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Platte Povl

Dato : 10-11-03 19:57

Åbn Applications->Utilities->Terminalen .. Skriv :

netstat -ap tcp|grep ESTABLISHED

Så ser du en liste over de forskellige netværksforbindelser du/andre har
fra/til din computer.. De fleste vil sikkert være til webservere eller
lignende.. Prøv at kigge på navnene på fjerncomputerne ( næstsidste felt )
og tænk efter.

Fra : Jane :o)

Dato : 11-11-03 21:05

Jeg kan ikke finde noget der hedder sådan?

Terminalen? Heller ej Utilities - måske fordi mit er på dansk..

Mvh jane

www.janemark.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-11-03 22:17

Jane <virker@hotmail.NOSPAMcom> wrote:

> Jeg kan ikke finde noget der hedder sådan?
>
> Terminalen? Heller ej Utilities - måske fordi mit er på dansk..

Den hedder bare Terminal, og den ligger i mappen Hjælpeprogrammer i
mappen Programmer i et dansk system. Det er lidt af et problem, at man
på dansk ændrer et ord i bestemt form. Terminal bliver til Terminalen og
dermed et andet ord. På engelsk ville man sige "the Terminal", og så var
det stadig samme ord, som man f.eks. kunne søge på.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-11-03 23:27

> [...]
> dermed et andet ord. På engelsk ville man sige "the Terminal", og så var
> det stadig samme ord, som man f.eks. kunne søge på.

Man søger dog forgæves, når man sidder med Mac OS 9

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-11-03 00:08

> Man søger dog forgæves, når man sidder med Mac OS 9

Nå for dælen. Det er, hvad der sker, når det skal gå lidt hurtigt, og
man ikke nærlæser tråden. Og jeg som bare ville hjælpe en kvinde i nød.
A propos, så er vi vel snart ved at nå det punkt, hvor OS X må
regnes for det normale, og klassisk Mac OS det specielle. Hidtil har det
jo været sådan, at med Mac mente man klassisk Mac OS. Var noget til OS
X, blev der gjort specielt opmærksom på det. Nu må det vel snart til at
være omvendt. Taler folk om en Mac, må vi gå ud fra, at den er med OS X.
Er den ikke det, så bør der gøres opmærksom på det. Det er ikke for at
hænge nogen ud, men bare for at undgå misforståelser. Langt
størsteparten af deltagerne her bruger da også Mac OS X.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-11-03 03:44

> Nå for dælen. Det er, hvad der sker, når det skal gå lidt hurtigt, og
> man ikke nærlæser tråden. Og jeg som bare ville hjælpe en kvinde i nød.

Ja, kvinder i nød sætter ofte overblikket over styr

Og ellers må man jo vænne sig til at tyde headerne.
Janes siger:

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-11-03 10:28

> Og ellers må man jo vænne sig til at tyde headerne.
> Janes siger:

Det kræver jo, at man kender versionerne af Microsofts programmer. Der
kunne godt være et stort skilt: "Warning: This is the Mac OS 9 version
of Outlook Express."
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-11-03 23:27

Jane <virker@hotmail.NOSPAMcom> wrote:

> Jeg kan ikke finde noget der hedder sådan?
>
> Terminalen? Heller ej Utilities - måske fordi mit er på dansk..

Poul og mange andre har allerede glemt der var noget der hed Mac OS 9.
Terminal er et OSX program.
Ligner lidt gammeldags DOS og bruges til at kommunikere mere direkte med
selve systemet.

Hvis dine overvejelser angående netaktiviteten på din Mac går på, om du
er udsat for forsøg på hacking, så slå koldt vand i blodet.
Den risiko er nærmest lig nul.
Spar bekymringerne til du evt. skifter til OSX eller forfalder til
"fjendens" platform

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-11-03 15:52

> [...]
> Den risiko er nærmest lig nul.
> Spar bekymringerne til du evt. skifter til OSX eller forfalder til

Hej kære Preben ;-D
Hos dig får man altid gode svar, tak for det
Men hvorfor skriver du at bekymringen kan spares til OSX? Hvad er
ændret i OSX, som gør at man tilsyneladende har mere grund til
bekymring?
Fjendens platform?? Hvor stor er procentdelen af, hvor mange Macbrugere
som er gået over til Microsovs?

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-11-03 17:55

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Hej kære Preben ;-D
> Hos dig får man altid gode svar, tak for det

Og nogen gange forfalder man til at udbede sig dem på chat, right

> Men hvorfor skriver du at bekymringen kan spares til OSX? Hvad er
> ændret i OSX, som gør at man tilsyneladende har mere grund til
> bekymring?

OS9 er, SHJV, det nærmeste man kommer på et hackersikkert styresystem.
Med OSX er det ændret voldsomt. Et par få klik og mulighederne er
utallige.
Men man ændrer narturligvis kun det man kender konsekvenserne af

> Fjendens platform?? Hvor stor er procentdelen af, hvor mange Macbrugere
> som er gået over til Microsovs?

Who knows!
"Hard to see, the dark side is."

/Preben
(som synes nogle betragter chat med samme mistro, som telefonen, da den
blev opfundet)
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-11-03 18:53

> [...]

> "Hard to see, the dark side is."
>
> /Preben
> (som synes nogle betragter chat med samme mistro, som telefonen, da den
Tak for svaret, hvad står "SHJV" for?

M.h.t. chat, må jeg tage til genmæle , Preben!

JEG forfalder ikke til at få support via ichat, det er en bevidst og
overlagt handling! !!

Som jeg skrev i mine indlæg, er shatten KANON, og jeg er fuldt bevidst
om at det er fremtiden (den naturlige udvikling), men derfor kan man
godt værne om de værdier som betyder noget for een, ikke? Dét at du er
aktiv i gruppen ,viser vel bare at det også er en værdi for dig?

Og det er ikke at forveksle med angst for "det nymodens", som du selv
påpeger, bruger jeg jo også chatten. Og vil ikke, for noget i livet ,gå
glip af en go´chat med dig!! :-*

Men jeg savner nogle af de gode "gamle" skribenter, og mit debatindlæg
skal, som jeg skrev, også betragtes som en appel, til alle mand og dame
om lige at runde edb.mac , en gang eller to om dagen.
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten Lind

Dato : 14-11-03 19:42

> [...]

> skal, som jeg skrev, også betragtes som en appel, til alle mand og dame
> om lige at runde edb.mac , en gang eller to om dagen.

Hej Lone))

Bare gå i kødet på Preben - han ka´ tåle det(ka´ du ikke, P.?))))))

SåVidtJegVéd betyder det, men Preben skriver for hurtigt på sit tastatur
- han øver sig til tjatten, hæ, hæ......(nu får jeg sikkert igen skyld
for at være en gammel gris))) - det er jeg også)
M.
--
Egoister taler ikke dårligt om andre - de taler ikke om andre

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-11-03 22:43

Morten Lind <fornavnogefternavn@fornavnogefternavn.dk> wrote:

> SåVidtJegVéd betyder det, men Preben skriver for hurtigt på sit tastatur

SHJV betyder: "Så Hudt Jeg Visker".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 18-11-03 00:28

Hejsa

Morten Lind <fornavnogefternavn@fornavnogefternavn.dk> wrote:

> SåVidtJegVéd betyder det, men Preben skriver for hurtigt på sit tastatur

Så vidt jeg husker, men han bakker snagvendt - spørg dine børn om Kaj og
Andreas gamle plade

Så det bliver til Så hudt jeg Hvisker

/Seb

> - han øver sig til tjatten, hæ, hæ......(nu får jeg sikkert igen skyld
> for at være en gammel gris))) - det er jeg også)

--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
ca. 110 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : Morten Lind

Dato : 14-11-03 19:35

> (som synes nogle betragter chat med samme mistro, som telefonen, da den
> blev opfundet)

Nå, nå....Preben - kunne det måske strejfe din ekstremt
beundringsværdige intelligens, at nogle faktisk havde sat sig ind i
iChat, vejet det og fundet det for let?*GGG*

Kære Preben - iChat er for børn - se bare på børnetv om morgenen og på
reklamerne generelt......det er iChat i en nøddeskal:

Rodet
Uoverskueligt
For hurtigt
For ugennemtænkt
For overfladisk
For anmasende
For pågående(det samme)
For indtrængende
For klistrende
For uintelligent
For dumt

Hej fra
Morten, der gerne tjatter med én ad gangen og som også bruger en
telefon, en gang i mellem......samtaler fra min mobiltelefon beløb sig
til kr.: 38,- seneste kvartal))))))

Knus
Morten))))
--
Egoister taler ikke dårligt om andre - de taler ikke om andre

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-11-03 20:29

Morten Lind wrote:

> [...]

> Kære Preben - iChat er for børn - se bare på børnetv om morgenen og
påreklamerne generelt...... det er iChat i en nøddeskal:

Uoverskueligt
For hurtigt
For ugennemtænkt
For overfladisk
For anmasende
For pågående(det samme)
For indtrængende
> [...]

til kr.: 38,- seneste kvartal))))))

> Knus > Morten)))) Hej Morten. Tak for dine indlæg, men jeg vil dog
bede om, at jeg og mit debatemne ikke bruges som "bevis" for din egen
holdning , Morten. Citat: > at nogle faktisk havde sat sig ind i iChat,
vejet det og fundet det for let?*GGG*

Hvis det er mig du hentyder til ved begrebet "nogle", skal det nu slåes
fast med syvtommer søm : ICHAT ER ET SUVERÆNT FORUM!! Læs mine indlæg
og du vil se at jeg også evner, at se fordelene ved ichat, det her er
ikke en "krig" mellem ichat og edb.mac!

Iøvrigt siger dine notater/fordomme, mere om dig selv end om chatten,
synes Jeg.

Jeg ved at du er et venligt væsen, og derfor skal du ikke se det her
indlæg som andet end en markering af grænser. Jeg glæder mig til at høre
fra dig igen,Morten --
Venlige hilsner
og grumme go´hygge
Lone ;-D

Fra : Morten Lind

Dato : 14-11-03 21:09

> [...]

> Jeg ved at du er et venligt væsen, og derfor skal du ikke se det her
> indlæg som andet end en markering af grænser. Jeg glæder mig til at høre

Hej Lone....

Øhh.....jeg synes nu ellers, at jeg temmeligt tydeligt adresserede
Preben og at jeg, måske mindre tydeligt, refererede til mig selv.

Jeg bekriger ikke iChat - jeg bruger det bare ikke, og det har intet med
mine fordomme at gøre, men fordi jeg har brugt det, undersøgt det, vejet
det og fundet det for let.....

Jeg synes, det er fint, du synes, iChat er suverænt - det synes mange
mennesker

Der er også mange mennesker, der søger kærester på kærlighedssites
verden rundt - der er også mange mennesker, der ikke opfatter verden,
fordi deres smæsfingre og -øjne er fokuseret på en telefon - der er også
mange mennesker, der ser børneGrandPrix......

Men fordi mange mennesker gør det samme, gør det det jo ikke bedre eller
mere rigtigt, vel?

Det gør det bare så gudsjammerligt dansk - og i mine øjne er den
danskhed en leflen for laveste fællesnævner, og er der noget, jeg
foragter - så er det laveste fællesnævner.

Du kender det, Lone - fra din egen branche.....Det er mindst fyrretyve
år siden, at en dansk bygningshåndværker tænkte på kvaliteten fremfor
lønningsposen....

men nu er vi måske ude i noget helt andet - UE - som det hedder på dansk
og OT - som det hedder på udenlandsk))))))

Jeg synes, det er fint at markere grænser, når der er nogle at markere,
så det gør vi lige, ikke sandt, Lone

Og selv hygge til dig fra indianeren)))

Knus
Morten
--
Egoister taler ikke dårligt om andre - de taler ikke om andre

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-11-03 22:13

Morten Lind <fornavnogefternavn@fornavnogefternavn.dk> wrote:

Hej Morten, jeg er sgu´ hægtet lidt af nu...
> Hej Lone....
>
> Øhh.....jeg synes nu ellers, at jeg temmeligt tydeligt adresserede
> Preben og at jeg, måske mindre tydeligt, refererede til mig selv.
Øøøe,ja, det er rigtigt Morten, men når du til Preben skriver at chat er
Uoverskueligt
For hurtigt
For ugennemtænkt
For overfladisk
For anmasende
For pågående(det samme)
For indtrængende
For klistrende
For uintelligent
For dumt
Så bliver budskabet også opfattet af andre, som chatter.... og det er
jo et lidet flatteret billede du giver af chat!

> [...]
> fordi deres smæsfingre og -øjne er fokuseret på en telefon - der er også
> mange mennesker, der ser børneGrandPrix......
Øøøøeee.............?

> Men fordi mange mennesker gør det samme, gør det det jo ikke bedre eller
> mere rigtigt, vel?
Øøøeee, har jeg sagt det? Hvornår?

> Det gør det bare så gudsjammerligt dansk - og i mine øjne er den
> danskhed en leflen for laveste fællesnævner, og er der noget, jeg
> foragter - så er det laveste fællesnævner.
Øøøeee, hvad ER den laveste fællesnævner?

> Du kender det, Lone - fra din egen branche.....Det er mindst fyrretyve
> år siden, at en dansk bygningshåndværker tænkte på kvaliteten fremfor
> lønningsposen....
Øøøeee, må jeg lige gøre opmærksom på at det bestemt ikke gælder alle!

> men nu er vi måske ude i noget helt andet - UE - som det hedder på dansk
> og OT - som det hedder på udenlandsk))))))
Øøøøeee, hvad står UE for?

> Jeg synes, det er fint at markere grænser, når der er nogle at markere,
> så det gør vi lige, ikke sandt, Lone
>
> Og selv hygge til dig fra indianeren)))
Øøøee, indianer? UGH!

> Knus
> Morten
Øøøe, sel´følsom lige i måsen, Morten ;-D
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten Lind

Dato : 15-11-03 09:16

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Morten Lind <fornavnogefternavn@fornavnogefternavn.dk> wrote:
>
> Hej Morten, jeg er sgu´ hægtet lidt af nu...

Hej igen....det ka´ jeg godt forstå - var vist lidt for mange snebajere
blandet ind i det, undskyld Lone

Hej fra
Morten
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Lone Schmidt

Dato : 15-11-03 12:06

Morten Lind <forogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Hej igen....det ka´ jeg godt forstå - var vist lidt for mange snebajere
> blandet ind i det, undskyld Lone
>
> Hej fra
> Morten

Alt forladt, søde Morten.