åbne en PM 8200
Fra : Thomas Skyt

Dato : 09-11-03 17:53

Hej,

hvordan får jeg adgang til ram-slottene i en Powermac 8200? Jeg kan ikke
rigtig finde nogen tap eller flip til vippe enten bundkort eller drev og
psu væk fra hinanden.

/Thomas

Fra : Peter Perlsø

Dato : 09-11-03 19:25

Thomas Skyt wrote:

> [...]
>
> hvordan får jeg adgang til ram-slottene i en Powermac 8200? Jeg kan ikke
> rigtig finde nogen tap eller flip til vippe enten bundkort eller drev og

Du skal afmontere bundkortet komplet før du kan få adgang til RAm'en.

--

- Peter Perls¿ - tel: +45 5192 3981 - web: http://u238.dk

"If you have been voting for politicians who promise to give you goodies
at someone else's expense, then you have no right to complain when they
take your money and give it to someone else, including themselves."

-- Thomas Sowell (1992)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-11-03 21:00

Peter Perlsø <nospam@nospam.com> wrote:

> Du skal afmontere bundkortet komplet før du kan få adgang til RAm'en.

Det var nu en herlig tid dengang! Første gang jeg skulle ændre på RAM'en
på den serie maskiner troede jeg, at det var løgn! Det gælder jo også
for 8500 og 9500!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 09-11-03 22:17

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Det var nu en herlig tid dengang! Første gang jeg skulle ændre på RAM'en
> på den serie maskiner troede jeg, at det var løgn! Det gælder jo også
> for 8500 og 9500!

Og jeg passede 10 af dem for en del år siden, aaaaaarghhh. Da jeg
vinkede farvel til dem i slutningen af '98 var det uden vemod...

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-11-03 22:30

Thomas Tvegaard <tvegaard@*ud*myrealbox.com> wrote:

> Og jeg passede 10 af dem for en del år siden, aaaaaarghhh. Da jeg
> vinkede farvel til dem i slutningen af '98 var det uden vemod...

Vi havde endda mere end 10, så der var nok at se til, ved siden af mit
alm. grafikerarbejde.

Det er nok det dårligtste design jeg nogensinde har set. Selv de
billigste PC designs er ikke så dårligt konstrueret og så er det også
noget plastikl...

Fra : Thomas Skyt

Dato : 09-11-03 21:43

On Sun, 09 Nov 2003 19:24:39 +0100, Peter Perlsø wrote:

> Du skal afmontere bundkortet komplet før du kan få adgang til RAm'en.

Egentlig ville jeg gerne udbryde i et "DET ER LØGN, IK'?!?", men desværre
har jeg en ide om at det må være den sidste udvej.

Er der noget jeg skal holde øje med når jeg gør det? Nogle tapper eller
lignende, man let kan overse?

/Thomas

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-11-03 22:30

Thomas Skyt <thomas@sofagang.dk> wrote:

> [...]
> har jeg en ide om at det må være den sidste udvej.
>
> Er der noget jeg skal holde øje med når jeg gør det? Nogle tapper eller

Det er mange år siden, men der én skrue på bagsiden af motherboardet som
skal løsnes. Så skal du have løsnet alle stik på siden og dioden og
knappe på forsiden, som bruges til at tænde maskinen. Dernæst kan
motherboardet vist nok listes ud af kabinettet.

Det er møjbesværligt, men det kan lade sig gøre.

Fra : Thomas Skyt

Dato : 10-11-03 05:39

On Sun, 09 Nov 2003 22:30:16 +0100, René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> motherboardet vist nok listes ud af kabinettet.
>
> Det er møjbesværligt, men det kan lade sig gøre.

Ja, det er besværligt! Nu fik jeg den skilt ad, blot for at indse at ingen
af modulerne var kendt på google :-/ men nu må jeg se om jeg ikke har et
liggende et sted, ellers må ebay bare stå model for det :)

/Thomas

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-11-03 00:33

> [...]

> af modulerne var kendt på google :-/ men nu må jeg se om jeg ikke har et
> liggende et sted, ellers må ebay bare stå model for det :)

Ved du ikke hvilke moduler en PowerMac 8200 bruger? Det er den gamle
168-pin DIMM RAM, som Mac'erne brugte dengang. De koster en krig nu, så
jeg håber ikke du skal opgradere den.

Se evt. mere her:
http://www.everymac.com/systems/apple/powermac/stats/powermac_8200_120.h
tml

Fra : Thomas Skyt

Dato : 17-11-03 20:12

Hej,

On Tue, 11 Nov 2003 00:33:18 +0100, René Frej Nielsen wrote:

> Ved du ikke hvilke moduler en PowerMac 8200 bruger? Det er den gamle
> 168-pin DIMM RAM, som Mac'erne brugte dengang. De koster en krig nu, så
> [...]

Ja jeg havde tænkt mig at opgradere den, så jeg må vel på jagt efter dem

med 32 MB RAM er den ubrugelig for mig - både som arbejdsstation og som
server.

/Thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-11-03 21:49

> [...]

> Ja jeg havde tænkt mig at opgradere den, så jeg må vel på jagt efter dem
>
> med 32 MB RAM er den ubrugelig for mig - både som arbejdsstation og som

Og når man tænker på at opgradere en gammel Mac, skal man altid huske,
at man kan få en gammel iMac til meget få tusinde kr. Og den er på alle
måder hurtigere og mere tidssvarende. Det eneste, der halter, kan være
skærmen. Men hvor meget kan en B/W G3 efterhånden koste? Du skal ikke
give mange tusinde for RAM til en 8200, før det vil være bedre at købe
en nyere computere enten med RAM, eller som du kan få billigere RAM til.
Og kan du så få lidt for din 8200, så pynter det også på regnskabet.
--
Henrik Münster
Esbjerg