Diablo p[ min Ibook __
Fra : Torben Jensen

Dato : 08-11-03 19:35

Ville gerne spile Diablo 2 på min ny erhvervede Ibook

Men den skriver at der skal være OS 9 installeret ???

Jeg kører med safari 10.8 eller sådan noget....

Jeg er meget ny I mac verdenen...så please help me out...

Venlig hilsen

En switcher....

Torben

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-03 22:45

Torben Jensen <torbenj@privat.tdcadsl.dk> wrote:

> Ville gerne spile Diablo 2 på min ny erhvervede Ibook
>
> Men den skriver at der skal være OS 9 installeret ???
>
> Jeg kører med safari 10.8 eller sådan noget....
>
> Jeg er meget ny I mac verdenen...så please help me out...

Det kan jeg se Velkommen til. Det er altid rart med nye ansigter.
Din computer kører uden tvivl med det nye styresystem Mac OS X,
hvor X er er romersk ti-tal. Når du skriver noget med 8, vil jeg tro,
det er version 10.2.8. Det er den næstnyeste, idet OS X 10.3 blev
frigivet d. 24. oktober. Har du købt din computer efter d. 8. oktober,
kan du opgradere for et ekspeditionsgebyr på kr. 159,-. Du kan finde
oplysninger om det på Apples hjemmeside <http://www.apple.com/dk>, og
det kan virkelig anbefales.
Mac OS X er et moderne styresystem, der er baseret på Unix. Det
dukkede op i 2001, og det er blevet modnet siden. Samtidig er flere og
flere skiftet fra det tidligere Mac OS 9, der havde rødder tilbage til
det oprindelige styresystem fra 1984. Der er tale om to vidt forskellige
styresystemer, og programmer kan være skrevet til det ene, det andet
eller til begge. Det er naturligvis kun relativt nye programmer, der kan
køre på OS X.
Fra i år kan Apples nye computere ikke boote i det gamle OS 9,
men de kan køre OS 9, hvis det er installeret. Det startes så fra OS X
og hedder Classic. De fleste gamle programmer kan køre under Classic,
men der er enkelte, der kræver, at computeren bootes i OS 9. Det kan
være et problem, hvis man har en Mac, der er så ny, at den ikke kan
boote i OS 9.
Diablo 2, som jeg i øvrigt ikke kender, er et lidt ældre spil,
der kører under det gamle styresystem. Ifølge Blizzard kræver det Mac OS
8.6 eller højere. Man skal helst have 9.2, hvis man kører Classic under
OS X. Jeg ved ikke, om Diablo kan køre under Classic eller kræver
reboot. Men det lader til, at OS 9 (altså Classic) slet ikke er
installeret på din computer. Du skal altså først installere det. Hvis du
er heldig, har du fået det med på en cd. Men det følger ikke med det
nyeste styresystem, og jeg ved ikke, om det følger med de nyeste
computere. Når du så vil installere det, kan du kun gøre det, hvis der
er installeret drivere til OS 9 på harddisken. Det gør man, når man
installerer OS X. Jeg tror nok, det er default, så i første omgang skal
du finde en cd med OS 9.x og installere det.
Det blev en lang forklaring, men jeg kan se, at du ikke kender
så meget til Mac. Jeg mangler lige at nævne, at Safari er navnet på den
browser til internettet, som Apple selv laver. Den er dejligt hurtig og
simpel, men den er endnu ikke så moden, så den kan have problemer med
enkelte hjemmesider. Den bruges altså til det samme som Internet
Explorer eller Netscape, som du sikkert kender fra Windows. De browsere
findes også til Mac, og det kan være godt at have et par forskellige
browsere, så man altid er sikker på at kunne bestille billetter hos DSB,
bruge sin netbank etc. Det er nemlig ikke alle browsere, der kan det
hele. Men jeg bruger Safari 98 % af tiden, vil jeg tro, så den klarer
det meste.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-11-03 17:25

> [...]
> installerer OS X. Jeg tror nok, det er default, så i første omgang skal
> du finde en cd med OS 9.x og installere det.

Diablo II kan fåes til at køre i Mac OS X, men skal stadig installeres i
classic.

<http://www.blizzard.com/support/?id=mdt0387p>
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Dan Henriksen

Dato : 11-11-03 15:07

Hej,

Diablo kan fint køre på sys 10 (OSX) Gå ind på www.blizzard.com der kan du
finde opdateringen til Diablo så at du kan køre den på det nye system.

Du kan også finde opdateringen på www.versiontracker.com
Søg på Diable.

Dan

PS. Velkommen til mac verdenen....

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-11-03 00:37

Dan Henriksen <dan@1way2print.net> wrote:

> PS. Velkommen til mac verdenen....

Jeg må indrømme, at jeg ikke kender til Diablo, men jeg ville gerne
rette nogle misforståelser for Torben. Det var jo tydeligt, at han ikke
kendte så meget til Macintosh, så jeg ville gerne hjælpe ham lidt
videre. Jeg håber da ikke, mit svar giver udtryk for andet. Og det er
vel også rigtigt, som jeg skrev, at han skal have installeret OS 9 for
at installere Diablo. Og det er vel den første forudsætning for at kunne
spille det.
--
Henrik Münster
Esbjerg