Gå til mappe...Mappen findes ikke
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-11-03 16:07

Når som helst jeg bruger "Gå til mappe" i Gå-menuen og skriver navnet på
en eksisterende mappe, får jeg at vide, at "Mappen findes ikke".
Forklaring efterlyses.
I MacOS 9 havde jeg i Æblemenuen mit eget system af henvisninger til
programmer og arkiver, så jeg altid "nemt" (som der hele tiden står i
Mac-hjælp) kunne finde, hvad jeg ønskede. Jeg mangler fortsat en god idé
til Mac OS X. Jeg savner desperat den gode, gamle Æblemenu.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 08-11-03 17:03

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Mac-hjælp) kunne finde, hvad jeg ønskede. Jeg mangler fortsat en god idé
> til Mac OS X. Jeg savner desperat den gode, gamle Æblemenu.

Prøv at tag et kig på Classic Menu

<http://www.sigsoftware.com/>

--
mvh.
Mogens Thyregod

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-11-03 17:38

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> Prøv at tag et kig på Classic Menu
>
> <http://www.sigsoftware.com/>

Det er jo genialt. Og selvfølgelig måtte måtte nogen finde på sådan
noget. Det er også herligt, at man nu kan få et æble på skærmen i de
gamle, glade farver. Jeg har allerede installeret den, men er også stødt
på et spørgsmål. Jeg kan ikke finde den mappe, der gemmer listen over,
hvad jeg kan se i menuen (Classic Menu Items). Et uforvarende klik, og
så har man fået et emne lagt i menuen to gange. Hvordan får man det væk.
Vejledningen siger: "Open in Finder opens the Classic Menu Items Folder
in Finder". Det gør den ikke.

Ove Steen Smidt

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-03 21:52

> [...]

> Mac-hjælp) kunne finde, hvad jeg ønskede. Jeg mangler fortsat en god idé
> til Mac OS X. Jeg savner desperat den gode, gamle Æblemenu.

Man har da punktet Favoritter, hvor man kan lægge de ting, man ønsker.
Der er også et punkt med "Seneste mapper", hvor de mapper, du ofte
besøger, som regel vil være.
Du skal naturligvis bruge din computer, som du har lyst til.
Personligt har jeg dog tillid til, at Apples eksperter ved en hel del om
at lave programmer og har lavet rigtig mange undersøgelser af, hvordan
det er nemmest at bruge en computer. Jeg synes derfor, at man skal give
et program fra dem og herunder OS X en rigtig stor chance, før man
begynder at lave noget om. Man skal sætte sig ordentligt ind i
programmets funktioner. Måske finder man en anden funktion, der kan det,
man ønsker. Og måske er den ligefrem bedre end under OS 9. Under OS 9 og
tidligere gik det egentlig aldrig op for mig, hvordan Apple havde tænkt
sig, man skulle starte programmer. Man kunne lave henvisninger, købe
tredjeparts løsninger eller bare bruge Kvikstart. Eller måske skulle man
slet ikke åbne programmer, men i stedet klikke på det dokument, man
ville arbejde med. Jeg synes i hvert fald, det er meget smartere under
OS X. Man kan lade de programmer, man oftest bruger, ligge i Dock'en. Og
ellers kan man fra Finder komme til Mappen Programmer med et klik.
Da OS X kom frem, var der mange der brokkede sig over, at der
manglede funktioner, som de var vant til under OS 9. Jeg synes, det er
en forkert og meget stiv holdning at have. Hvorfor dog tvinge OS X ind i
rammerne for OS 9? I stedet for at modarbejde OS X, er det da meget
bedre at arbejde med det og udforske dets muligheder.
Dermed ikke være sagt, at OS X er perfekt for alle og har alle
funktioner. Det er da fint, at man tilpasser sin computer, som man har
lyst til med forskellige hjælpeprogrammer. Jeg synes bare, at man kan
komme rigtig langt med systemet alene.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 08-11-03 22:04

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Når som helst jeg bruger "Gå til mappe" i Gå-menuen og skriver navnet på
> en eksisterende mappe, får jeg at vide, at "Mappen findes ikke".
> Forklaring efterlyses.

Du skriver stien til mappen, ikke.

Prøv at lave en mappe på dit skrivebord.
La os kalde den "mappe".

I "Gå til mappe" skriver du så:
/Users/DitBrugerNavn/Desktop/mappe

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 09-11-03 11:42

> Du skriver stien til mappen, ikke.
>
> Prøv at lave en mappe på dit skrivebord.
> [...]

Jeg skriver navnet på mappen. Det andet med "Stien" lyder rædsomt
Windowsagtigt. Hvis det er meningen, at man skal gøre det på den måde,
er funktionen ikke værd at bruge. Så kan jeg lige så godt bruge Æble F.
Situationen er jo, at jeg vil til en mappe, der ligger ret langt nede i
hierakiet. Måske kan jeg ikke huske, nøjagtigt hvor. Men hvis jeg skal
bruge den hyppigt, vil jeg nok finde et sted at placere en genvej. Og
her var den gamle Æblemenu meget praktisk.

Til de øvrige kommentarer: Tag venligst ikke dette og andre spørgsmål
fra mig som reaktionære, nostalgiske udfald mod alt det nye. Jeg fryder
mig dagligt over alle de nye muligheder. Men når man nu over en periode
på 10 år har tilpasset og skræddersyet Macen til sine egne personlige
behov, så må der nødvendigvis være en periode på flere måneder, hvor der
skal bruges en del tid og umage på at gennemgå den samme tilpasning til
det nye system.
Al udforskning af de nye muligheder skal stikkes ind i den travle
hverdag, der handler om alt andet end computere, hvor Macen kun er den
gode hjælper og ikke et mål i sig selv. Så kommer der lige en lørdag
eftermiddag, hvor man forfalder til at bruge et par timer på
koncentreret forybelse i sin indretning af systemet og kaster sine
spørgsmål ud i gruppen i håb om, at det kan være til glæde nytte for
både en selv og de andre.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-03 12:41

> [...]

> Windowsagtigt. Hvis det er meningen, at man skal gøre det på den måde,
> er funktionen ikke værd at bruge. Så kan jeg lige så godt bruge Æble F.

Netop. Ønsker man at gå til en mappe, kan det da ikke gøres anderledes
end at skrive stien. Sådan virker en computer. Men søg da i stedet. Det
er jo det, du ønsker. Hvad ville du ellers have skulle ske, hvis du har
to mapper med samme navn? Computeren kan jo ikke læse dine tanker.

> [...]
> bruge den hyppigt, vil jeg nok finde et sted at placere en genvej. Og
> her var den gamle Æblemenu meget praktisk.

Der er mappen Favoritter, hvor du kan lægge ting med et enkelt klik. Der
er plads til mapper øverst i ethvert Finder-vindue, men der er ikke
plads til så mange. Der har jeg da nogle stykker, jeg bruger tit. Ellers
har jeg dem som favoritter i Åbn/Gem dialoger. Så er det nemt at åbne
eller gemme dokumenter de almindeligste steder.

> [...]
> behov, så må der nødvendigvis være en periode på flere måneder, hvor der
> skal bruges en del tid og umage på at gennemgå den samme tilpasning til

Netop. Derfor er det også godt, hvis vi kan udveksle erfaringer og gode
råd. Jeg har ofte fået gode råd her i gruppen, hvor jeg har lært en
simpelt måde at gøre noget på.

Du må ændre prioriteterne i dit liv
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 09-11-03 14:20

> Du må ændre prioriteterne i dit liv

Nu er jeg ikke fortrolig med de små signaturer som f.eks. . - Jeg
antager, at tegnet skal angive graden af ironi eller lignende. Bortset
fra det er jeg villig til at se i øjnene helt uden fortrydelse, at en
række vigtige valg af aktiviteter og opgaver inden for arbejde og fritid
siden 1991 ganske givet er truffet ud fra det mere eller mindre bevidste
hensyn, at det kunne være en ny og spændende mulighed for at bruge Macen
til et eller andet.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-03 15:07

> Nu er jeg ikke fortrolig med de små signaturer som f.eks. . - Jeg
> antager, at tegnet skal angive graden af ironi eller lignende.

Noget i den stil. Man smiler og blinker med det ene øje. Det betyder, at
bemærkningen er sagt med et glimt i øjet og er lidt humoristisk eller
ligefrem ironisk ment. Men det er venlig ironi og ikke bidende sarkasme.
Du skrev, at der var mange vigtige ting i dit liv, så der var
ikke så meget plads til computeren. Jeg skrev så, at man måtte
prioritere, som om computeren var det vigtigste. Men det er den
selvfølgelig ikke. Mennesker vil jo altid være vigtigere end maskiner.
Det var vittigheden i det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 09-11-03 13:23

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg skriver navnet på mappen. Det andet med "Stien" lyder rædsomt
> Windowsagtigt. Hvis det er meningen, at man skal gøre det på den måde,
> er funktionen ikke værd at bruge.

Muligvis ikke. Jeg regnede bare med, at du ønskede en forklaring på,
hvorfor dine forsøg mislykkedes.
>Så kan jeg lige så godt bruge Æble F.
> Situationen er jo, at jeg vil til en mappe, der ligger ret langt nede i
> hierakiet. Måske kan jeg ikke huske, nøjagtigt hvor.

Bare vent til du ser Findervinduet i Panther.
Lille søgeboks i øverste hjørne, som i Safari.
Reagerer øjeblikket på enhver indtastning.
Sikkert svaret på dine bønner.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 09-11-03 01:39

> [...]

> Mac-hjælp) kunne finde, hvad jeg ønskede. Jeg mangler fortsat en god idé
> til Mac OS X. Jeg savner desperat den gode, gamle Æblemenu.

Øh.. er det mig der er "tung" eller er det ikke præcis det man bruger
docken til? Man kan da lave alle de henvisninger man vil der.

Hvis man placerer docken til venstre på skærmen og man holder
museknappen nede på henvisningerne, minder den da en del om æblemenuen,
man sparer enda et museklik.
Hvis man trækker ikonet "Macintosh HD" til docken, så har man enda
adgang til hele "pivetøjet".

--
Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen