Valg af shell + spm. om editor
Fra : Morten

Dato : 08-11-03 13:59

Hej,

Hvordan sætter jeg min default shell? Jeg har set lidt i
/etc/passwd, men der kan jeg ikke engang se min egen bruger!?
Jeg har uden held forsøgt at installere bash fra gnu.org, men
tilsyneladende er /bin/sh bash under OSX 10.2, så nu vil jeg
gerne sætte /bin/sh som shell.

Nogen der kan anbefale mig en god editor med syntax highlighting
til diverse gængse programmeringssprog (PHP, C, Java) og evt.
markupsprog? Jeg har hentet eclipse, men hvad findes der ellers
af interessante editors/IDE's til OSX?

Pft,

Morten

Fra : Brian Poulsen

Dato : 08-11-03 17:16

"Morten" <usenet@kikobu.com> wrote in message

> Hej,
>
> Hvordan sætter jeg min default shell? Jeg har set lidt i
> /etc/passwd, men der kan jeg ikke engang se min egen bruger!?

OS X bruger en "Netinfo Manager", hvor den holder styr på de ting
man normalt vil klare i textfiles. Det være /etc/hosts, /etc/passwd
osv osv. Den ligger under applications/utilities.

> Jeg har uden held forsøgt at installere bash fra gnu.org, men
> tilsyneladende er /bin/sh bash under OSX 10.2, så nu vil jeg
> gerne sætte /bin/sh som shell.

Ja der lavede jeg også stuntet da jeg opgraderede fra 10.1 -> 10.2
Pas på med det. Jeg måtte stort set geninstallere 10.2 efter at have
installeret bash oven i den bash der var der i forvejen. Er i øvrigt
også inde i Netinfo Manager at du sætter hvilken shell du vil bruge.

> [...]
> til diverse gængse programmeringssprog (PHP, C, Java) og evt.
> markupsprog? Jeg har hentet eclipse, men hvad findes der ellers

Af editors, taler vi om shell/terminal eller GUI?

Af shell editors, ved jeg at VIM er udgivet til OS X. Af GUI editors
er der en ganske udemærket editor i Developer Tools, nemlig
project builder. Der er ikke highlighting til PHP per standard, men
jeg ved at der er en der har lavet en highlighting addon til PHP.

Håber du kan bruge disse svar.

Brian.

Fra : Morten

Dato : 09-11-03 13:31

Brian Poulsen wrote:

> Håber du kan bruge disse svar.

Det var lige det jeg manglede, mange tak :)

Morten

Fra : Jonas Voss

Dato : 09-11-03 23:37

In dk.edb.mac, Morten <usenet@kikobu.com> wrote:

> Jeg har uden held forsøgt at installere bash fra gnu.org, men
> tilsyneladende er /bin/sh bash under OSX 10.2, så nu vil jeg
> gerne sætte /bin/sh som shell.

Kig på Preferences i Terminal.app, her kan du vælge /bin/sh eller hvad
man nu har lyst til at eksekvere i stedet for det gængse /us/bin/login.

Lad mig anbefale dig Fink:

   <http://fink.sf.net/>

hvis du vil lege med nogle af GNU-tingene, og meget andet.

> [...]
> til diverse gængse programmeringssprog (PHP, C, Java) og evt.
> markupsprog? Jeg har hentet eclipse, men hvad findes der ellers

SubEthaEdit:

<http://www.codingmonkeys.de/subethaedit/>

Bruger jeg til alt hvad der har med editering at gøre. Nåh ja, den og
så jed:

<http://www.jedsoft.org/>

"Bistromathics,' he said, 'the most powerful computational force
known to parascience."

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 10-11-03 14:47

Jonas Voss wrote:
> Lad mig anbefale dig Fink:
>
>    <http://fink.sf.net/>
>
> hvis du vil lege med nogle af GNU-tingene, og meget andet.

så vil jeg anbefalt DarwinPorts

http://www.opendarwin.org/projects/darwinports/

og hvis du ikke gider at lege med cvs er der snapshots af portstræet på:

http://www.opendarwin.org/~fkr/snapshots/

btw, så er der en dansk README :)

olegb (som nok er lidt farvet i denne sammenhæng)

--
"to err is human, to moo, bovine"
DarwinPorts committer, www.opendarwin.org/~olegb

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 10-11-03 14:52

Jonas Voss wrote:

> Lad mig anbefale dig Fink:
>
>    <http://fink.sf.net/>

så vil jeg anbefale DarwinPorts,

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-11-03 08:40

Morten wrote:

> [...]
> til diverse gængse programmeringssprog (PHP, C, Java) og evt.
> markupsprog? Jeg har hentet eclipse, men hvad findes der ellers

Til OS X i særdeleshed er der Apples eget udviklingsværktøj - Project
Builder - som følger med Development Tools, som du henter fra ADC. Se
developer.apple.com. Hvis du har Panter er Xcode vist det hotteste hotte.

Se også http://developer.apple.com/sdk/index.html

Hvis du er ude efte rnoget der også kører andre steder er der
standardværktøjerne emacs og vim. Begge dele skal hentes på nettet for
at fungere godt.
--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Platte Povl

Dato : 10-11-03 20:12

'chsh' I Terminalen ... F* netinfomanager