Afskære en Mac fra internet?
Fra : Thomas²°°³

Dato : 07-11-03 14:56

Kan man i et netværk (blandet PC og Mac) afskære alle Mac maskiner fra
adgang til internet, men der skal stadig være adgang til det lokale netværk?

Jeg har prøvet at kigge i routeren, og det ser ikke ud som om jeg kan
filtrere på ip numre

Er der nogen der har nogle gode ideer? Det er både OS9 og OSX.

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 07-11-03 15:14

Thomas²°°³ wrote:
> [...]
> filtrere på ip numre
>
> Er der nogen der har nogle gode ideer? Det er både OS9 og OSX.

filtrer på MAC adresser ?

--
"to err is human, to moo, bovine"
DarwinPorts committer, www.opendarwin.org/~olegb

Fra : Thomas²°°³

Dato : 07-11-03 17:16

"Ole Guldberg Jensen" <olegb@opendarwin.org> skrev i en meddelelse

> filtrer på MAC adresser ?

Det ser heller ikke ud til jeg kan det Routeren er en Netgear RP114.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-11-03 00:37

Hej Thomas

Så er der vist ikke anden udvej end at filtrere på IP adressen på hver
enkelt Mac.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-11-03 23:22

Hej Thomas

Gad egentlig vide, om du ikke kan bruge en Firewall som Netbarrier til
det. Svjv. kan man lukke for forskellige porte / IP adresser både ud og ind.

Dvs., hvis du afskærer Mac'ernes IP adresser for udgående, så skulle de
ikke kunne komme 'ud af huset'. - Jeg mener faktisk, at NB kan sættes så
specifikt op, at man kan spærre fx. alle maskiner på nær en enkelt, der
så kan bruges som ind-/udgående mailserver, så al post kan sorteres
derfra til den enkelte maskine i resten af netværket.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas²°°³

Dato : 10-11-03 11:01

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.DK> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg vil gerne have en løsning som ikke er softwarebaseret - det skulle gerne
kunne konfigureres i routeren, så jeg slipper for at have noget software
kørende enten på en server eller på hver enkelt arbejdsstation. Ellers tak
for hjælpen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-11-03 19:33

Hej Thomas

Thomas²°°³ wrote:

> Jeg vil gerne have en løsning som ikke er softwarebaseret

Hvis du ikke vil køre det softwarebaseret, så kender jeg kun til ét
system, der kan gøre det, du gerne vil, og det er noget Cisco-værk - og
det er hamrende dyrt...

- det skulle gerne kunne konfigureres i routeren, så jeg slipper for
> at have noget software kørende enten på en server eller på hver
> enkelt arbejdsstation. Ellers tak for hjælpen

En af mine venner, der er Cisco-mand har sat et sådant netværk op, hvor
alle arbejdsstationer i netværket kører internt uden problemer, - dette
er gjort med en stor switch/router, hvor hver enkelt station er
konfigureret og låst til den enkelte port på routeren. Fra
switchen/routeren og så ud, er der kun en enkelt maskine eller to, der
har 'åbent' port ud/ind.I princippet er det jo lidt af det samme, som
jeg skriver mht. NetBarrier, men her er det hele konfigureret i selve
switchen/routeren, så der er kun software i den, der skal konfigureres
én gang. - Jeg er desværre ikke så meget 'neær-an så jeg heltnet kan
foa, hordan det skal sættes op...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Platte Povl

Dato : 10-11-03 20:40

Jeg har anbefalet ham ipfw2, som kan filtrere på MAC-adresser.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-11-03 22:48

Hej Povl

Det hjælper jo bare ikke, hvis han kører OS 9.x, som han - såvidt jeg da
ellers har forstået - gør det. - Og i det tilfælde, så er der kun brugen
af en switch/router med software konfiguration til hver enkelt maskine.

Fra : Platte Povl

Dato : 10-11-03 23:56

On 10/11/03 22:47, in article bop124$6n$1@sunsite.dk, "Erik Richard
Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.DK> wrote:

> Det hjælper jo bare ikke, hvis han kører OS 9.x, som han - såvidt jeg da
> ellers har forstået - gør det. - Og i det tilfælde, så er der kun brugen
> af en switch/router med software konfiguration til hver enkelt maskine.

Jeg forstod det han skrev som om han efterlyste en måde at filtrere det
centralt I sin router. MAC-addresser.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-03 00:07

Hej Povl

Om det kan/skal ske gennem MAC adresserne på div. netkort tør jeg ikke
rigtig sige, man han vil have en ren hardware baseret løsning. Og at
'bremse' ved MAC adressen kan jo godt gå ud over mere end ønsket. Det
véd jeg fra nogle drøftelser, jeg pt har omkring oprettelsen af et
virtuelt netværk.

En løsning, der allerede ligger i systemet, er jo, at man via
adgangstilladelser kan blokere for brugen af IT programmer og derved
spærre for både udgående og indgående, med mindre at akmin giver lov.
Dette kan let gøres gennem brugeropsætningen i 'Brugerkreds' og
'Arkivdeling'.

mvh. Erik Richard

Fra : Sebastian L?ck

Dato : 11-11-03 12:13

"Thomas²°°³" <flash4@it.invalid> wrote

> Jeg vil gerne have en løsning som ikke er softwarebaseret
Selv i din nuværende router kører der et stykke proprietær software,
den er typisk brændt i en EPROM eller på et Flash medie. Denne
software kan nu desværre ikke du gerne vil. Så kan du upgrade denne
software (aka firmware upgrade). Hvis det ikke findes til din model
router, så kan du skrive det selv (nok lidt for vænskeligt), købe dig
en ny færdigprogrammert router, eller gå efter den billigste variant:
skaff dig en hvilkensomhelst 486er, gerne en passiv kølet med
temperaturreguleret strømforsyningsblæser.
sæt et netkort af den gode slags i,
udvid RAM til 16 MB
ta' harddisken ud - så undgår du hackerangreb

installer og konfigurer fli4l
http://www.fli4l.de/e_index.htm

Hvis det skal gøres billigt og er Router, firewall eller at det der
netværk sjov
er Linux løsninger ofte bare billigst.
Så kan du bare lukke for MAC adresserne.

hilsen
Sebastian

Fra : Platte Povl

Dato : 11-11-03 13:05

On 11/11/03 12:12, in article
ad9385a.0311110312.2cc844a4@posting.google.com, "Sebastian L?ck"
<thorfinn@forum.dk> wrote:

> ta' harddisken ud - så undgår du hackerangreb

Men tag ikke harddisken ud mens PC'en er tændt..

Fra : Ben Knudsen

Dato : 10-11-03 13:59

Du kan bare trashe alle webbrowsere på maskinerne Hvis de skal bruges
til noget andet (intranet, manualer), kan du jo blokere for port 80 på den
enkelte mac (i x via den indbyggede firewall, på os9 med en du finder på
versiontracker).
Det er en let, men fusket løsning, der kan omgåes af enhver nørd. Det mest
professionelle vil være at lukke hullet ved routeren eller stille en
maskine op som gateway.

Ben

Fra : Thomas²°°³

Dato : 10-11-03 14:10

"Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er en let, men fusket løsning, der kan omgåes af enhver nørd. Det mest
> professionelle vil være at lukke hullet ved routeren eller stille en

Min router kan vist desværre ikke lukke for internet til dem Og jeg vil
ikke lave en løsning som kan omgåes på den enkelte Mac. Kan være det bliver
en router der så løser problemet.

Fra : Platte Povl

Dato : 10-11-03 19:34

Du kan vha. ipfw2 filtrere på MAC-addresser I din router ( det er du som du
skal bruge ). Det er mig bekendt ikke muligt med den ipfw der er indbygget I
OS X ( Server? ) at filtrere på MAC-addresser.. Men du kan let lave ipfw2 I
FreeBSD-4 og den er med som default I FreeBSD-5.

Fra : Platte Povl

Dato : 10-11-03 19:36

Jeg så lige at du har en hardware router af en eller anden slags.. Hvis du
kan grabse en gammel møgcomputer ( pentium-100mhz 50mb ram er mere end nok )
kan du få den firewall filtrering du ønsker med ( førnævnte ) ipfw2

Fra : Thomas²°°³

Dato : 11-11-03 08:51

"Platte Povl" <p_povl@fatter-intet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
nok )
> kan du få den firewall filtrering du ønsker med ( førnævnte ) ipfw2

Jeg leder efter en løsning, hvor jeg ikke skal have en maskine stående
permanent som firewall. Det ville være en fordel om jeg kunne sætte det i
min router, så jeg kun havde den at konfigurere. Må på jagt efter en ny
router, som kan håndtere dette. Men ifølge Erik Richard, så kan det let gå
hen og blive en bekostelig affære, så det kan være det bliver nødt til at
ende med en HW løsning

Fra : Platte Povl

Dato : 11-11-03 13:04

Hvad er bekostelig? Min router har kostet mig 0,- og kan alt.. Inklusive det
berømmelige trafficshaping og hvad ved jeg.. Lad være med at købe en dyr
lille æske med et FUSK/CISCO/ZYXEL/LALA logo på ..

Fra : Peter Kiil

Dato : 11-11-03 14:47

Platte Povl - p_povl@fatter-intet.dk on 11/11/03 13:03 wrote:

> Hvad er bekostelig? Min router har kostet mig 0,- og kan alt.. Inklusive det
> berømmelige trafficshaping og hvad ved jeg.. Lad være med at købe en dyr
> lille æske med et FUSK/CISCO/ZYXEL/LALA logo på ..

Læse lidt på usenet.dk især omkring at quote. Det gør det lidt lettere for
alle at følge med i hvad du svarer på.

--
/peter

Fra : Christian Bech

Dato : 11-11-03 15:36

Thomas"°°" <flash4@it.invalid> wrote:

> [...]
> hen og blive en bekostelig affære, så det kan være det bliver nødt til at

Erik Richard skriver også, at han ikke har førstehåndserfaringer med
routere, så måske er det en god ide at undersøge markedet selv.

--
Christian

Fra : Peter Kiil

Dato : 11-11-03 15:45

Christian Bech - christian.bech@mail.tele.dk on 11/11/03 15:35 wrote:

> Erik Richard skriver også, at han ikke har førstehåndserfaringer med
> routere, så måske er det en god ide at undersøge markedet selv.

Nu udtaler han sig aldrig om noget han ikke ved noget om, så måske du skulle
stikke piben ind?
--
/peter

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 12-11-03 12:06

Hej Thomas

> [...]

> filtrere på ip numre
>
> Er der nogen der har nogle gode ideer? Det er både OS9 og OSX.

Jeg har en router: 3Com OfficeConnect Cable DSL, hvor man i dens
software (altså det der ligger i routeren) kan sætte den op til, at kun
bestemte IP-numre under den kan komme ud.

Hjælper det dig?

/Sebastian
--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
ca. 110 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : Thomas²°°³

Dato : 14-11-03 12:15

"Sebastian Adorján Dyhr" <sadyhrSLETDETTE@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:1g4b59f.190j5wgdvmik4N@[192.168.1.129]...
> Hej Thomas
> Jeg har en router: 3Com OfficeConnect Cable DSL, hvor man i dens
> software (altså det der ligger i routeren) kan sætte den op til, at kun
> bestemte IP-numre under den kan komme ud.

Hvor let er det at sætte op i den router? Jeg har fundet ud af at jeg på min
router også kan spærre for nogle ipnumre, men jeg skal telnette til den, og
det ville have været lettere, hvis jeg kunne det i min webbrowser. Hvordan
er proceduren i din 3Com?

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 16-11-03 20:49

Hej Thomas

> [...]

> det ville have været lettere, hvis jeg kunne det i min webbrowser. Hvordan

Det er meget simpelt via http altså min browser og det fungerere fint
med Mac. ,-)

Er det sååå besværligt med telnet?

/Sebastian

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 15-11-03 09:53

Thomas²°°³ wrote:

> [...]
> filtrere på ip numre
>
> Er der nogen der har nogle gode ideer? Det er både OS9 og OSX.

Hvis du ikke kan fixe det i routeren, så må du ud på de enkelte
arbejdsstationer. Og det er *ikke* nødvendigt at installere ekstra
software på dem.

Mac OS X : Du har vel sørget for at det kun er dig der har administrativ
adgang - ikke Så går du ind i Systemindstillinger -> Netværk ;
sætter det op til manuelt og enten fjerner alle indstilinger i Router og
DNS-servere eller sætter begge dele til 0.0.0.0

Mac OS 9 : du gør det samme som for X i tcp-ip kontrol-panelet. Derefter
sletter du dette kontrol panel (NB ! ikke testet). Jeg kan ikke huske
hvor 9 gemmer disse indstillinger, men mener at det er i pram-en, så det
burde blive husket selv efter genstart uden at kontrol-panelet er til
stede. Alternativt kan du lige bruge et værktøj til at gøre tcp-ip
kontrol-panelet usynligt.

Disse to procedurer burde ødelægge det for alle andre end hard-core
hackere der er villige til at geninstallere systemet.

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-11-03 13:31

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> Disse to procedurer burde ødelægge det for alle andre end hard-core
> hackere der er villige til at geninstallere systemet.

Ødelægger på fremragende vis, også mulighederne på det lokale netværk.
Hvilket jo ikke var Thomas idé.

/preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 16-11-03 16:30

[snip]

> Ødelægger på fremragende vis, også mulighederne på det lokale netværk.
> Hvilket jo ikke var Thomas idé.

Hvorfor dog det? Jeg bruger den procedure med succes på mit arbejde. (På
PC'er dog.)

Fjern blot adressen på router/default gateway, og maskinen fungerer fint
på lokalnettet.

Der er ingen grund til at fjerne informationen om DNS. Hvis man har en
lokal DNS-server, skal den kunne nås, og hvis man ikke har en lokal
DNS-server, så kan den alligevel ikke nås, hvis routeren er væk.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Peter Kiil

Dato : 16-11-03 16:35

Thorkil Olesen - slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk on 16/11/03 16:30
wrote:

> [...]
> lokal DNS-server, skal den kunne nås, og hvis man ikke har en lokal
> DNS-server, så kan den alligevel ikke nås, hvis routeren er væk.

Jeg tror Preben tænker på fjernelsen af TCP/IP kontrolpanelet som værende
problemet.

--
/peter

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-11-03 16:53

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Thorkil Olesen - slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk on 16/11/03 16:30

> Jeg tror Preben tænker på fjernelsen af TCP/IP kontrolpanelet som værende
> problemet.

Den mest åbenlyse del af det, ja.
Muligheden for rulstillingen af routerinformation, afhænger jo også i
høj grad af netværkets topologi.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 16-11-03 23:42

OK. Jeg tænkte i Mac OS X.

> Den mest åbenlyse del af det, ja.
> Muligheden for nulstillingen af routerinformation, afhænger jo også i
> høj grad af netværkets topologi.

Ja, hvis man har et routet lokalnet, så dur det ikke, men det var ikke
mit indtryk fra Thomas' oprindelige indlæg. (Hvis man har et routet
lokalnet, så har man nok også en brandmur, hvor den slags kan styres ned
i mindste detalje.)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 16-11-03 22:32

Hejsa

> [...]

> burde blive husket selv efter genstart uden at kontrol-panelet er til
> stede. Alternativt kan du lige bruge et værktøj til at gøre tcp-ip

Man kan bare vælge at skifte til Bruger-modus Expert (eller hedder det
administrator, og så låse de pågældende steder i kontrolpanelet, og så
kan man vist også sætte et password.

Hvis man er lidt macnørdet kan man så bare slette pref-filerne til
kontrolpanelet, og så starte igen; men det er så en anden side af sagen.

/Sebastian