Bluetooth mus
Fra : Anna M. Andersen

Dato : 07-11-03 11:46

Hej

Er i markedet efter en bluetooth mus. Kan se at Apple har introduceret en
bluetooth mus men UDEN scroll - Det er da lige til at få en museskade af at
tænke på.... Er vist ikke helt enig i politikken om at design betyder mere
end brugervenlighed...

Jeg kan se to andre løsninger:

Logitech 900 MX mus
Miscrosoft's Bluetooth Explorer mus

Er der nogen der har erfaringer med de ovenstående mus? Så vidt jeg forstår
så leveres de begge med en bluetooth adapter og betyder det så at de ikke
virker med den jeg får indbygget i min nye mac?

mvh
Anna

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-11-03 15:47

Anna M. Andersen <aandersenpilaf@mail.dk> wrote:

> [...]
> så leveres de begge med en bluetooth adapter og betyder det så at de ikke
> virker med den jeg får indbygget i min nye mac?

For en uges tid siden havde Computerstore et slagtilbud med trådløst
tastatur fra Logitech. Der lå en mus med i pakken (med scrollI. De taler
trådløst med computeren via en lille box, der sidder i USB-porten. Det
hele kostede 710,85 kr. inkl. moms og fragt.
Bluetooth eller ej, så er det så lækkert at have med at gøre. Musen
hedder vist M-RR67A.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-03 21:52

> [...]

> bluetooth mus men UDEN scroll - Det er da lige til at få en museskade af
> at tænke på.... Er vist ikke helt enig i politikken om at design betyder

Det er jo netop brugervenlighed og IKKE design. Ja undskyld mig, men jeg
bliver altså tosset, når folk bare kalder Apple en designvirksomhed.
Selvfølgelig er Apples produkter godt designede, men design er ikke bare
udseende, som de fleste tror. Det er langt mere. Design er hele
udformningen og dermed betjeningskomforten blandt meget andet. Apple
holder fast i en mus med én knap, fordi undersøgelser har vist, at det
er nemmest for nye brugere. Det kan man sige meget om og være uenig med
Apple i. Men det er ikke pga. udseendet, at Apple laver mus med én knap.
Personligt synes jeg ikke, det gør meget forskel, om man skal
højreklikke eller control-klikke. Så jeg er godt tilfreds med en mus med
én knap. Men jeg snyder lidt, må jeg tilstå. Jeg har nemlig en Griffin
PowerMate i stedet for scroll-hjul på musen.

> Er der nogen der har erfaringer med de ovenstående mus? Så vidt jeg
> forstår så leveres de begge med en bluetooth adapter og betyder det så at
> de ikke virker med den jeg får indbygget i min nye mac?

Bluetooth er vel Bluetooth. Hvis det er Bluetooth og ikke en speciel
forbindelse for lige den mus, så burde musen virke med enhver Bluetooth-
modtager og dermed også den indbyggede modtager i din PowerBook.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 08-11-03 22:48

Henrik Münster skrev:

> [...] design er ikke bare udseende, som de fleste tror. Det er langt mere.
> Design er hele udformningen og dermed betjeningskomforten blandt meget
> andet.

Nemlig!

> Apple holder fast i en mus med én knap, fordi undersøgelser har vist, at
> det er nemmest for nye brugere.

Ja, det er i hvert fald en grund.

Jeg får ofte ondt i hånden af en mus med to knapper, fordi jeg må
"dreje" hånden på en unaturlig og anstrengende måde og kun kan anvende
pegefingeren til at (venstre-)klikke med. Med Apples mus er der en svag
vinkel mellem mus og arm, som er naturlig, fordi musen ligger til højre
for mig. Min pegefinger ligger således ikke til venstre på musen, men
faktisk i midten eller til højre, og jeg kan bruge "hele hånden" til at
klikke med og ikke bare en enkelt finger (mens man skal holde de andre i
ro).

> Bluetooth er vel Bluetooth.

Tjah, tjoh, og usb er usb. Men ligesom det ikke er sikkert, at
usb-udstyr kan anvendes uden en særlig driver, så er det heller ikke
sikkert (mildest talt), at Bluetooth-udstyr kan anvendes uden driver til
mac OS.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Anna M. Andersen

Dato : 09-11-03 08:01

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-03 12:41

Anna M. Andersen <aandersenpilaf@mail.dk> wrote:

> Øh Henrik forresten, hvad kan man programmere i Griffin Powermate til?

Alt.

> Hvilke programmer/funktioner kan man få den til at klare?

Alle. Den kan enten gøre noget globalt, eller man kan give den specielle
funktioner til hvert program.

> Jeg troede at det kun var til lydstyrke men måske tager jeg fejl?

Ja, man kan programmere den helt frit. Man kan klikke, langt-klikke,
dreje og klikke-dreje. Der er altså en del muligheder. Jeg bruger den
til at scrolle, og hvis jeg klikker og drejer, altså holder den nede og
drejer, så justerer jeg lydstyrken. Jeg må tilstå, at jeg ikke kan få
den til at scrolle i AppleWorks. Det er mest TextEdit og browsere, jeg
bruger det. Og Mail, findervinduer etc. Men først og fremmest ser den
godt ud, og det er jo det, der tæller

Se anmeldelsen:
<http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tbart=06974>

Retfærdigvis, så er der måske kommet et bedre alternativ:
<http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tbart=07384>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Anna M. Andersen

Dato : 12-11-03 10:42

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Se anmeldelsen:
> <http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tbart=06974>
>
> Retfærdigvis, så er der måske kommet et bedre alternativ:

Mange tak for det Sådan en kunne det være spændende at stifte bekendskab
med

mvh
Anna

Fra : Anna M. Andersen

Dato : 09-11-03 07:43

Tak for feedbacken på mus - jeg tror at jeg holder mig fra bluetooth lige
p.t. manglende muligheder endnu.

Ang. Apple mus så er jeg da glad for at høre at der er nogen der er glade
for dem. Jeg ville ikke personligt kunne arbejde med dem, da jeg sætter stor
pris på flere knapper og især et scroll hjul og det undrer mig ærlig talt at
en virksomhed om Apple ikke lancerer en alternativ version af musen så
brugere i det mindste har VALGET ml en simpel mus og en med mange funktioner
uden at skulle gå til konkurrenten. Desværre ser det ud til at valgfrihed
vist ikke står øverst på vores ynglingsselskabs liste! Jeg er lige så stor
fan af Apple som i er, men jeg kan bestemt også godt se hvor de fejler. Jeg
har læst 4 reviews af den nye bluetooth mus nu og må sige at manglen på
ekstra knapper + scroll nævnes som noget negativt i dem alle. Så hvor meget
Apple gør for brugervenlighed (for mig personligt) kan vist diskuteres!

Mvh
Anna

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-03 12:41

> [...]

> musen så brugere i det mindste har VALGET ml en simpel mus og en med mange
> funktioner uden at skulle gå til konkurrenten.

Apple er nogle gange i lidt af et dilemma. De kan lave tingene godt
selv, og de kan tjene penge på at sælge dem. Men hvis de laver alting
selv, konkurrerer de med andre firmaer, og så holder de andre firmaer op
med at lave ting til Mac. Det gælder især software, men også lidt
hardware. Det er meget godt, at Apple selv laver en browser, et
e-mailprogram måske snart en officepakke. Men de risikerer at gøre sig
uvenner med softwarefirmaerne. Se bare på balladen med Opera, da Safari
kom. Og Apple er afhængig af, at andre vil producere ting til Mac. Måske
gælder det også musen.
Apple vil sikkert gerne have, at Kensington og de andre fortsat
laver Mac-versioner af deres produkter. Så det er måske med vilje, at de
ikke konkurrerer for meget med andre på det område. Har man købt en
computer til kr. 20.000,-, så er det vel ikke så galt at give kr. 250,-
for en mus. Jeg har endda købt originalt tastatur og mus til min
PowerBook, og de koster kr. 600,- stykket. Men jeg er måske den eneste,
der er så dum
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Anna M. Andersen

Dato : 13-11-03 15:55

> [...]
> for en mus. Jeg har endda købt originalt tastatur og mus til min
> PowerBook, og de koster kr. 600,- stykket. Men jeg er måske den eneste,

Ja du har ret mht konkurrence/alliancer på området. Jeg vil også helt klart
foretrække at bruge en del kroner på mus/keyboard - men har bare ikke fundet
noget der tiltaler mig endnu. Jeg er nok bare lidt skuffet over Apple's
wireless pakke. Jeg tror at det bliver Logitechs MX løsning der vinder her
hos mig - wireless uden Bluetooth altså ;(

mvh
Anna

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 18-11-03 12:02

Anna M. Andersen skrev:

> [...]
> simpel mus og en med mange funktioner uden at skulle gå til konkurrenten.
> Desværre ser det ud til at valgfrihed vist ikke står øverst på vores

Apple udviser ofte en "vi ved bedst"-holdning. Heldigvis er det så også
som regel sådan, at Apple faktisk ved bedst. De har ressourcerne til
at undersøge forskellige muligheder, og de tager så en beslutning - så
vi andre slipper for det.

Jeg mener faktisk, at den manglende valgmulighed skal ses som en fordel:
Apple er en virksomhed med nogle klare holdninger, som ikke vil det hele
på en gang, men som er bevidst om kvaliteterne i nogle klare valg.

Problemet er vel ikke så meget Apples "vi ved bedst"-holdning, men at
der ikke er tilstrækkeligt mange alternativer - som f.eks. når man skal
købe bil (vi tager den igen). Ikke at jeg ved meget om biler, men her er
der vel også firmaer med klare holdninger til biler. Der er bare flere
producenter at vælge mellem.

Og så har man jo heldigvis stadig den mulighed at købe en anden mus. Det
er jo ikke sådan, at man er afskåret fra at bruge en mus med rullehjul
og flere knapper på en Mac.

--
Jesper Juellund Jensen