Visning af tastatur taster ved f.eks. Tysk~
Fra : Flemming Elimar Jens~

Dato : 06-11-03 14:39

hej gruppe

Er der ikke en mulighed for at se
hvordan tasterne er placeret -
når der vælges et andet sprog end dansk.
Det kunne man i OS 8.6

f.eks. er fransk tastatur noget anderledes end det danske.

Jeg ønsker både at se
samt printe tastatur billedet ud,
med og uden Shift taster aktiveret.

Svar skal bruges til en fransktalende/skrivende bruger.

tak

mvh Flemming Elimar Jensen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 06-11-03 16:47

Flemming Elimar Jensen skrev:

> Er der ikke en mulighed for at se
> hvordan tasterne er placeret -
> når der vælges et andet sprog end dansk.

Kan man ikke bruge "Tastatur og skrift"? Programmet ligger i
"Hjælpeprogrammer" i ens programmer-mappe. (Jeg går ud fra, at du bruger
Mac OS X).

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 06-11-03 20:38

Flemming Elimar Jensen <flemming-elimar@web-com.dk> wrote:

> [...]
> med og uden Shift taster aktiveret.
>
> Svar skal bruges til en fransktalende/skrivende bruger.

Hvis løsningen ikke er at anskaffe et fransk tastatur eller pågældende
ikke behersker blindskrift, hvor det jo vil være ligegyldigt hvad der
står på de enkelte taster når der er valgt et andet tastaturlayout end
dansk, er løsningen måske blot, hvis pågældende betjener sig af
6-7-fingers "bibelsk" blindskrift (den ene finger aner ikke hvad de
andre foretager sig) at lære hvor de forskellige specialtegn (vel
mestendels accenttegn) ligger på et dansk tastatur.

--
mvh.
Mogens Thyregod

Fra : Erik Skovgaard

Dato : 06-11-03 21:53

On 06/11/03 14:39, in article BBD00D92.363C%flemming-elimar@web-com.dk,
> [...]

> samt printe tastatur billedet ud,
> med og uden Shift taster aktiveret.
>
> Svar skal bruges til en fransktalende/skrivende bruger.

Hvis det kunne være af interesse har jeg et defekt imac fransk tastatur du
kan få gratis mod afhentning.
Mvh Erik S (2400)

Fra : Lone Schmidt

Dato : 17-11-03 18:17

> [...]

> samt printe tastatur billedet ud,
> med og uden Shift taster aktiveret.
>
> Svar skal bruges til en fransktalende/skrivende bruger.

Ved ikke om jeg har forstået det rigtigt, men har selv lige fået hjælp
til visn. af tastatur, og der kan alle sprog vist vælges.
Jeg er på 10.3.1, og her fungerer det sådan her:

Systeminstillinger-international-tastaturmenu.
Her skal du markere tastaturfremviser med et hak, og så er tastaturet
lige til at hente i menulinien
Du kan også markere tegnpalette, så den også kommer i menulinie.
Har lige checket Jaguar, og der er ikke samme mulighed så vidt jeg kan
se, så hvis du ikke bruger Panther, må du have fat i de gamle garvede
gutter og gutinder

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Kaj Noppenau Sørense~

Dato : 18-11-03 15:42

apropos tastaturtaster...

Jeg har siden jeg gik til OS X haft det problem at der blev slået
automatisk over på dansk tastatur (flaget i menu-bjælken dukker op)
Stærkt irriterende...
Jeg bruger dansk tastatur, men vil altså gerne slippe for flaget.
Jeg har prøvet at vælge tegnpaletten i stedet, men den fortrænges jævnligt
af det s.... flag.
Hvodden slipper jeg helt for at de vises i menuen? For good!

Kaj Noppenau Sørensen

Fra : Morten Lind

Dato : 18-11-03 16:18

Kaj Noppenau Sørensen <kaj@noppenau.dk> wrote:

> [...]
> af det s.... flag.
> Hvodden slipper jeg helt for at de vises i menuen? For good!

Systemindstillinger>faneblad: tastaturmenu>fravælg alt andet end dansk
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Kaj Noppenau Sørense~

Dato : 18-11-03 17:36

forogefternavn@machintoshudenhintosh.com (morten lind) writes:

>jævnligt

>Systemindstillinger>faneblad: tastaturmenu>fravælg alt andet end dansk
>M.

det gør jeg cirka hver anden dag - og i perioder oftere...
Jeg vælger også dansk fra (så flaget ikke vises) - men det dukker så op
igen igen...
Møstisk...

mvh kaj

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-11-03 19:30

> [...]

> det gør jeg cirka hver anden dag - og i perioder oftere...
> Jeg vælger også dansk fra (så flaget ikke vises) - men det dukker så op

Det er vist et kendt problem, og jeg er ikke stødt på en løsning. Jeg
synes også, det er irriterende, og jeg har haft det i 10.1, 2 og 3. Jeg
bruger en PowerBook, som jo ikke bruger ret meget strøm i dvale. Det kan
derfor godt forsvares miljømæssigt at lade den gå i dvale i stedet for
at slukke den. Så er det også dejligt hurtigt klar, når man skal bruge
den. Min løsning er derfor ikke at genstarte ret ofte.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 21-11-03 23:45

> [...]

> det gør jeg cirka hver anden dag - og i perioder oftere...
> Jeg vælger også dansk fra (så flaget ikke vises) - men det dukker så op

Det sker for mig hvis jeg i et cocoa-program i skrift-dialogen vælger
punktet "tegn...". Så åbner den Tegnpaletten og vælger den til i
Systemindstillingen "International". Irriterende, ja. Vi må lade være
med at bruge specielle tegn.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.