Luft i maven
Fra : Kewtie Pye

Dato : 26-11-03 11:16

Hej!

Hvor lang tid går der fra man har spist noget til man kan få luft i maven af
det?
Jeg har prøvet at finde noget på nettet om prutters "inkubationstid", men
det er ikke så nemt.
Hvis jeg for eksempel spiser noget kl 12 - hvornår vil jeg så mærke noget
til luft i maven?

På forhånd tak

QT

Fra : arc@na

Dato : 26-11-03 13:28

"Kewtie Pye" <kewtie_pye@hotmail.com> wrote in

> Hvis jeg for eksempel spiser noget kl 12 - hvornår vil jeg så mærke
> noget til luft i maven?

Det kommer an på så meget - hvad du spiser, og hvordan din tarmflora har
det.

Hvis du propper dig med bønner og kål, går der vel et par timer...

arc@na

Fra : Kewtie Pye

Dato : 26-11-03 22:22

> [...]
> det.
>
> Hvis du propper dig med bønner og kål, går der vel et par timer...

Kan du give flere eksempler - er der bestemte grupper af føde der tager en
bestemt tid? Jeg prøver at regne ud om jeg har en allergi, men det er svært
fordi jeg ikke synes der er sammenhæng mellem måltiderne og "gasserne".

Tak

QT

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 26-11-03 23:13

Kewtie Pye wrote:

> [...]
> tager en bestemt tid? Jeg prøver at regne ud om jeg har en allergi,
> men det er svært fordi jeg ikke synes der er sammenhæng mellem

den nemmeste måde at gøre den slags på er at føre "maddagbog" i en
periode.....
altså have en lille bog hvori du skriver ALLE måltider, (og hvis det skal
være meget specifikt så også alle dele der er i måltidet....) og
klokkeslet........
i samme bog kan du så skrive hvornår du mærker forandringer i maven, altså
også klokkeslet.....
når du så har en eller anden form for sammenhæng (hvis du feks finder ud af
at din mave rumler hver gang du spiser grøn blandet salat) så kan du fra
gang til gang forsøge at udelukke en af emnerne i din kost, og så igen
bemærke reaktionen...

nu ved jeg godt du ikke er stomiopereret, men fandt alligevel denne lille
tekst som måske kan være behjælpelig:
<citat>
70% af luften i tarmen er luft, som vi sluger, når vi taler og tygger. Kun
en lille del dannes i tarm systemet, og der er nedenstående fødeemner særlig
luftudviklende.

Fødeemner, der kan give meget luft.: Ærter, bønner, kål, broccoli, blomkål,
løg, sukker og sukkerholdige drikke, kulsyreholdige drikke, alkohol,
radiser, agurker.
Forbyggelse.: Nedsat mængde af overnævnte.
Spis altid langsomt og med lukket mund. Tal ikke mens du spiser. Spis ikke
for meget af gangen

Modvirker luftudvikling.: Tyttebær - og tranebærsaft ( fås i
helsekostbutikker )
Yoghurt og surmælksprodukter.
<citat slut>

jeg har endvidere kunne finde følgende citat (dog er der lidt forskellige
meninger, men dette var den bredeste*G*) :Føden opholder sig i mavesækken
mellem ½ og 4 timer.
http://www.lottefundal.dk/brevkasse/tarmproblemer/ford%F8jelsen.html

derudover fandt jeg ud af at maden bruger mellem 1 og 3 dage på at passere
tarmkanalen.... afhængigt af hvilken mad du spiser... jo mere fiberrigt, jo
hurtigere går det.....

håber det kunne hjælpe lidt ;)

--
Knus, Sabina.
"What you know you can't explain. But you feel it. You've felt it your

Fra : arc@na

Dato : 27-11-03 06:34

> [...]
> tager en bestemt tid? Jeg prøver at regne ud om jeg har en allergi,
> men det er svært fordi jeg ikke synes der er sammenhæng mellem

Prøv at lægge mærke til, om bestemte fødevarer påvirker din fordøjelse
særlig kraftigt. Det kræver lidt eksperimenteren fra din side. Det Sabina
skriver om at føre "mad-dagbog" lyder ikke helt fjollet.

Forsøg for eksempel at lade være med at spise mælkeprodukter i en
periode, hvis du så får det bedre, men symptomerne kommer igen når du
begynder at spise mælkeprodukter igen, er det sandsynligvis en indikation
på, at du kunne være lactose- (mælkesukker-)intolerant. Og så videre.

arc@na
Except for ending slavery, fascism, nazism and communism
WAR HAS NEVER SOLVED ANYTHING!

Fra : Kewtie Pye

Dato : 27-11-03 09:40

"arc@na" <this@ress.is.invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Med venlig hilsen
> arc@na
> Except for ending slavery, fascism, nazism and communism

Tak skal i have

Jeg begyndte at føre dagbog for 3 dage siden og jeg kan slet ikke se noget
mønster - så der er vidst ikke andet for end at prøve at udelukke visse
madtyper (mælk og sukker er rimelig oplagte at starte med) og se om det gør
en forskel.

Endnu engang tak for hjælpen

QT

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-11-03 10:34

Kewtie Pye wrote:

> [...]
> noget mønster - så der er vidst ikke andet for end at prøve at
> udelukke visse madtyper (mælk og sukker er rimelig oplagte at starte

jeg vil synes du skal føre dagbog i MINDST en gerne to uger, inden du kan
afgøre om der er en form for mønster......
tre dage er slet ikke nok......

og prøv engang i stedet for at du kun selv kigger på det, at få en god ven
til at kigge på det, eller evt din læge..... ofte kan det der virker
usammenhængende for en, være totalt logisk for en ande ;)

hvis der så stadig ikke er noget mønster, så kan du begynde at snakke om at
udelukke madvarer....... men igen gælder det at 3 dage slet ikke er nok....
bemærk jo iøvrigt også at maden kan være op til 3 dage om at passere i din
tarm, så du kan ikke være sikker på at du har helt tjek på reaktionerne blot
fordi du kigger på maden og reaktionerne inden for få timer.......

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-11-03 18:02

> [...]
> mønster - så der er vidst ikke andet for end at prøve at udelukke visse
> madtyper (mælk og sukker er rimelig oplagte at starte med) og se om det

Jeg førte dagbog i 3 måneder, inden jeg kunne se mønsteret. Det skyldes at
reaktionen kom ca 24-36 timer efter en given kombination af fødevarer -
altså ingen reaktion på enkelte fødevarer, men kun i kombination med visse
andre. F.eks gik det fint med franksbrød, franskbrød med smør, og det gik
fint med rugbrød, rugbrød med smør og chokolade, men bestemt ikke fint med
franskbrød og chokolade. Reaktionen kom dog kun, hvis jeg havde drukket en
øl inden for de sidste 3 dage. Så det tager TID, inden du får en løsning.

Mvh Maria