/ Forside / Interesser / Fritid / Film / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Film
#NavnPoint
IceCap 9240
tedd 6796
refi 6795
ans 6773
Klaudi 5447
dova 4574
Nordsted1 3973
o.v.n. 3080
ThomasCSR 2881
10  granner01 2400
Frames pr sekund film vs TV
Fra : Jesper


Dato : 22-11-03 16:09

Så vidt jeg er orienteret, bliver film optaget med 24 frames pr sek,
mens TV viser 25 frames pr sekund. Hvis denne forskel er rigtigt
forstået, er der så en der kan fortælle mig, hvad der sker med den
overskydende frame på TV?

Mvh. Jesper


 
 
Mikkel Selsøe Sørens~ (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Selsøe Sørens~


Dato : 22-11-03 16:16

"Jesper" <Ingen@mail.dk> wrote in message
news:3fbf7c25$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Så vidt jeg er orienteret, bliver film optaget med 24 frames pr sek,
> mens TV viser 25 frames pr sekund. Hvis denne forskel er rigtigt
> forstået, er der så en der kan fortælle mig, hvad der sker med den
> overskydende frame på TV?

Filmen bliver afspillet hurtigere, helt præcis 4%. Der er nogle der påstår
de kan se/høre det, jeg tvivler på de taler sandt.

--
Mvh
Mikkel Selsøe Sørensen



David Rasmussen (22-11-2003)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 22-11-03 16:47

Mikkel Selsøe Sørensen wrote:
>
> Filmen bliver afspillet hurtigere, helt præcis 4%. Der er nogle der påstår
> de kan se/høre det, jeg tvivler på de taler sandt.
>

Det er ikke noget problem at høre det, hvis der f.eks. spilles en
referencetone, og du hører den rigtige referencetone samtidigt. Det kan
_alle_ høre. 4% er ikke lidt. Hvis folk har et godt gehør (f.eks.
absolut gehør), så kan de også sagtens høre at musik etc. lyder forkert
spillet 4% hurtigere, selv uden nogen referencetone at sammenligne med.

/David


Jens Thomsen (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Jens Thomsen


Dato : 22-11-03 21:18

David Rasmussen wrote:

> Det er ikke noget problem at høre det, hvis der f.eks. spilles en
> referencetone, og du hører den rigtige referencetone samtidigt. Det
> kan _alle_ høre. 4% er ikke lidt. Hvis folk har et godt gehør (f.eks.
> absolut gehør), så kan de også sagtens høre at musik etc. lyder
> forkert spillet 4% hurtigere, selv uden nogen referencetone at
> sammenligne med.

Nemlig. Sagen er bare, at vi allesammen her i PAL-land er vokset op med
forskellen og derfor normalt ikke vil bemærke den, *medmindre* at vi lige
har et sammenligningsgrundlag ved hånden. Har man fx. hørt soundtracket til
en given film mange gange fra en cd, så vil man forholdvist nemt kunne høre
forskel, når man så ser den lidt hurtigere videoudgave.

Jeg kan normalt selv ikke høre "problemet" med én enkelt undtagelse: Usual
Suspects. Jeg kan simpelthen ikke holde den engelske dvd ud. Ikke fordi den
er dårlig på nogen måde. Men fordi jeg har set filmen fra en NTSC laserdisk
med det korrekte toneleje så mange gange og vænnet mig til, at stemmerne
skal lyde på en bestemt måde. På den marginalt hurtigere PAL-version lyder
de nu helt forkert for mig.

MVH
Jens


ML-78 (22-11-2003)
Kommentar
Fra : ML-78


Dato : 22-11-03 23:42

> Nemlig. Sagen er bare, at vi allesammen her i PAL-land er vokset op med
> forskellen og derfor normalt ikke vil bemærke den, *medmindre* at vi lige
> har et sammenligningsgrundlag ved hånden.

En vigtigere grund til, at man ikke lægger så meget mærke til det er vel, at
lyden bliver equaliseret (eller hvad det nu hedder på dansk - altså at man
justerer lyden, så tonelejet passer). Jeg ved ikke om det er den sædvanlige
fremgangsmåde med PAL, men i de tilfælde det gøres, må forskellen være minimal.


ML-78



David Rasmussen (23-11-2003)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 23-11-03 02:38

ML-78 wrote:
>
> En vigtigere grund til, at man ikke lægger så meget mærke til det er vel, at
> lyden bliver equaliseret (eller hvad det nu hedder på dansk - altså at man
> justerer lyden, så tonelejet passer). Jeg ved ikke om det er den sædvanlige
> fremgangsmåde med PAL, men i de tilfælde det gøres, må forskellen være minimal.
>

Når der laves pitch correction, er der ikke længere forskel i tonehøjde.
Men til gengæld har pitch correction i sig selv andre problemer som kan
være hørbare, især ved musik. Desuden er det meget meget få udgivelser
der er lavet pitch correction på. Langt de fleste udgivelser har bare et
ca. 4% højere toneleje. LOTR-udgivelserne er den vigtigste undtagelse.

/David


Peter Rongsted (23-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter Rongsted


Dato : 23-11-03 00:09

"Mikkel Selsøe Sørensen" <spandikl@hotmail.com> wrote:

>"Jesper" <Ingen@mail.dk> wrote in message
>news:3fbf7c25$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Så vidt jeg er orienteret, bliver film optaget med 24 frames pr sek,
>> mens TV viser 25 frames pr sekund. Hvis denne forskel er rigtigt
>> forstået, er der så en der kan fortælle mig, hvad der sker med den
>> overskydende frame på TV?
>
>Filmen bliver afspillet hurtigere, helt præcis 4%. Der er nogle der påstår
>de kan se/høre det, jeg tvivler på de taler sandt.

Skal vi være helt præcise er det 4,16... %. En halv tone er 5,94%. Så
det er ganske meget lyden hæves - hvis den ikke er blevet behandlet mod
det.

Peter

Jørgen Carlsen (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen Carlsen


Dato : 22-11-03 22:20


"Jesper" <Ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3fbf7c25$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Så vidt jeg er orienteret, bliver film optaget med 24 frames pr sek,
> mens TV viser 25 frames pr sekund. Hvis denne forskel er rigtigt
> forstået, er der så en der kan fortælle mig, hvad der sker med den
> overskydende frame på TV?
>
> Mvh. Jesper
>



Jørgen Carlsen (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen Carlsen


Dato : 22-11-03 22:23


"Jørgen Carlsen" <jcarl_38@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3fbfd2f8$0$27328$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>
> "Jesper" <Ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3fbf7c25$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Så vidt jeg er orienteret, bliver film optaget med 24 frames pr sek,
> > mens TV viser 25 frames pr sekund. Hvis denne forskel er rigtigt
> > forstået, er der så en der kan fortælle mig, hvad der sker med den
> > overskydende frame på TV?
> >
> > Mvh. Jesper
> >
- - Det er rigtigt, at de aller- allerfleste film optages med ægte film i
kameraet,
og så hedder det 24 bill/sek. - og så er der undtagelserne:
F.eks. blev biograferne gjort opmærksom på, at "Olsenbanden Junior" og nu
senest "Møgunger" er optaget med 25 bill/sek. Og så er der alle dem, vi
ikke ved noget om.
Nogle biografer har fremvisere, der kan stilles om til 25/sek.
Enkelte tjekkiske maskiner kører 25/sek som standard.
- det der afslører, at en film køres for hurtigt er først og fremmest
lyden.
Prøv at se en gammel dansk film i TV. Stemmerne får en snert af
diskant/skinger.
Med digital sampling er det muligt at lægge tonelejet ned, hvor det hører
hjemme,
selvom filmen kører de 4% for hurtigt.

JC



Morten DH (23-11-2003)
Kommentar
Fra : Morten DH


Dato : 23-11-03 12:22

"Jesper" <Ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3fbf7c25$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Så vidt jeg er orienteret, bliver film optaget med 24 frames pr sek,
> mens TV viser 25 frames pr sekund. Hvis denne forskel er rigtigt
> forstået, er der så en der kan fortælle mig, hvad der sker med den
> overskydende frame på TV?

Så er der jo også nogle af de helt gamle film som blev optaget med 16
billeder per sekund - desværre ser man af og til videokopier som skydes af
med alm. 25 billeder per sekund og folk derfor små løber rundt i filmen...
det var vist bestemt ikke meningen



Peter Knutsen (23-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 23-11-03 21:20


Morten DH wrote:
> Så er der jo også nogle af de helt gamle film som blev optaget med 16
> billeder per sekund - desværre ser man af og til videokopier som skydes af
> med alm. 25 billeder per sekund og folk derfor små løber rundt i filmen...
> det var vist bestemt ikke meningen

Jo, det var med vilje at man optog med 16 hz og afspillede med 24 hz.
I gamle dage var filmen ikke følsom nok til at optage med mere end 16
hz, men man vidste godt, at hvis man afspillede så langsomt, så ville
langt de fleste blandt publikum kunne se de enkelte frames. Man valgte
derfor at afspille med 50% højere hastighed end man optog med, for at
bevægelserne skulle virke glidende.

Senere udviklede man så mere følsomme film, sådan at man også kunne
optage med 24 hz.

--
Peter Knutsen


Jens Thomsen (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Jens Thomsen


Dato : 24-11-03 00:00

Peter Knutsen wrote:

> Senere udviklede man så mere følsomme film, sådan at man også kunne
> optage med 24 hz.

Det er ikke rigtigt!

16 fps var ikke så meget en universel standart som en anslået middelværdi. I
praksis varierede hastigheden fra film til film og ofte endda indenfor samme
film, fordi man optog med håndsving. Det er stort set umuligt at holde et
konstant tempo ved manuel kraft. Derfor kunne film være i alt fra 12 fps til
op over de 24 fps. Fritz Langs Metropolis har fx. alt efter kilde været vist
i enten 20 fps eller 26 fps.

Ved overgangen til tonefilm vedtog man en fast, højere standart på 24 fps.
Men det skyldtes, at man i 1920'erne opfandt nye og bedre kameraer med
motoriserede løbeværker og ikke udviklingen af en mere følsom råfilm.
Motokraften gav pludseligt mulighed for at holde en konstant hastighed.

--
Jens Thomsen
Sidst set (bedømmelser ud af 6): The Matrix Revolutions ***,
Intolerable Cruelty ***, Manhattan (dvd) *****, Love Actually ****,
Close Encounters of the Third Kind CE (dvd) ****


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409068
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste