Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken digitizer ?
Fra : Jørgen J.

Dato : 21-11-03 20:19

Ved billedbehandling har jeg konstateret, at musen kan være besværlig at
have med at gøre. Forskellige steder i fotolitteraturen har jeg set
beskrevet, at man i stedet bør benytte en digitizer/tegneplade. Jeg
overvejer derfor at købe en sådan. Jeg har været rundt i forskellige
forretninger og set på kasser, hvor man i flere tilfælde kan se indholdet
(pen og tegneplade) igennem en rude. Jeg har desværre endnu ikke mødt en
eneste ekspedient som havde kendskab til digitizere og derfor kunne vejlede
om indholdet i kasserne, og da jeg heller ikke selv har prøvet at anvende en
digitizer, føler jeg, at jeg let kommer til at foretage et fejlkøb. Jeg
håber derfor på lidt hjælp fra gruppen. Hvad er vigtigt ?
Størrelsen af tegnepladen ? (Jeg har umiddelbart en fornemmelse af at man
kun kan udnytte et lille areal)
Følsomheden ? (jeg har i et enkelt tilfælde set den opgivet i lpi, som jeg
ikke aner hvad betyder, det er måske en fejl)
I en forretning forhandlede de to forskellige modeller af fabrikat Wacom,
den ene i prisklassen 500 kr og den anden i 800 kr klassen. Jeg spurgte
ekspedienten om forskellen på de to modeller, og svaret var umiddelbart et
gæt på at der nok fulgte mest software med den dyre model. Ved at studere
kassernes beskrivelse nærmere så det imidlertid ud til at det modsatte var
tilfældet. Det næste bud var så, at der nok var forskel på følsomheden. Det
kunne desværre ikke konstateres ud fra beskrivelsen på kasserne. I begge de
to modeller fulgte der en trådløs mus med. Hvad der er formålet med musen
kunne jeg ikke få noget at vide om. Er det en fordel at købe en digitizer
med mus ?
På forhånd tak for hjælp fra gruppen.
Jørgen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-11-03 21:19

"Jørgen J." wrote:

> På forhånd tak for hjælp fra gruppen.

Jeg har en Wacom og den er ok, det eneste der generer mig, er at
pennen er så tynd, at den ikke er håndvenlig til mange timers
arbejde, så jeg bruger mest musen, og kun pennen til de ting som
musen ikke kan klare, på Mac kan man have både mus og digitizer
tilsluttet samtidigt og uden vidre skifte mellem dem.

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/computer/macintosh/_wacom_art_pad-10.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Steen Larsen

Dato : 22-11-03 00:51

In article <3FBE733D.554F981A@niels-ebbesen.net>, Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> musen ikke kan klare, på Mac kan man have både mus og digitizer
> tilsluttet samtidigt og uden vidre skifte mellem dem.

Wacom har lyttet til jeres bønner. Pennene som leveres med Intous2 er tykkere
og har et gummieret område der hvor man holder dem.

Jeg er ikke helt enig i at man ikke kan bruge de mindre til noget. Det kommer
an på hvad man skal bruge dem til. Hvis man skal bruge den til at retouchere
med for at udnytte trykfølsomheden er der ikke brug for de store arm-bevægelser.

De plader du kigger på i 6-900 kr.-klassen har færre trin af tryk-følsomhed
og lavere opløsning - det vil sige at de ikke er så præcise som de dyrere.
De dyrere har også nogle knapper som kan bruges til save, print m.v. og kan
programmeres efter ønske.
Wacom har udmærkede beskrivelser af forskellene.

Musen kan bruges i stedet for din almindelige mus - det er vel specielt
interessant på PC hvis ikke man kan have flere mus tilsluttet.

Fra : Mic Holm

Dato : 22-11-03 00:55

> musen ikke kan klare, på Mac kan man have både mus og digitizer
> tilsluttet samtidigt og uden vidre skifte mellem dem.

-Det kan man også på windows, ihvertfald på windows XP.

--Michael

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 21-11-03 21:25

"Jørgen J." <donotuse@dev.nul> wrote in

> Ved billedbehandling har jeg konstateret, at musen kan være besværlig at
> have med at gøre. Forskellige steder i fotolitteraturen har jeg set
> beskrevet, at man i stedet bør benytte en digitizer/tegneplade.

Hvis du ikke får det ønskede svar her kan du evt. prøve dk.edb.grafik, der må
næsten være nogen der bruger digitizer dér.

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : wedebo

Dato : 21-11-03 21:40

Hej Jørgen
Jeg har en Wacom-pen, et års tid gammel, som er tilsluttet en pc samtidig med en Logitech optisk mus med tommelfingertast (til
dobbeltklik). Pennen virker på pladen, som om pladens areal er lig med skærmen. Pennen er ergonomisk god, tryk kan stilles og den
kan indstilles så den virker som en mus.
Jeg ville bruge den til billedbehandling (klip), men har aldrig fået samme føling med pennen som med en mus! For mit vedkommende er
der ingen tvivl, musen er uden sammenligning at foretrække.
Hilsen Knud Bonke

Fra : Mic Holm

Dato : 21-11-03 21:45

Hej jørgen,

En tegneplade (eller tablet om du vil) er god, hvis man skal tegne meget.

Jeg har arbejdet i film-branchen med retuchering af 4 megapixel film
billeder, og det foregår altid og kun med en tablet. De fleste arbejder med
en A3 tegneplade, men en A4 er lige så godt. En af de billige A5 plader er
dog for lille til rigtig at kunne bruges.

Wacom er klart lederen af tablet markedet, hvorfor du skal købe en Wacom.
Den skal være A4. Hvis du ikke kan lide den tynde pen (Jeg har aldrig haft
et problem med den), kan du klistre den ind i gaffa tape så den bliver
tykkere, eller sådan en gummi dims man også kan sætte på blyanter.
Alternativt kan du købe en anden pen, som er tykkere, mere trykfølsom, eller
blødere at bruge. Der findes masser af forskellige penne, men de koster fra
1500.- og op.

Du skal nok regne med at betale 4000.- for en A4 tegneplade i danmark. Jeg
kender ikke priserne i tyskland.

Jeg har vist forresten en A3 plade liggendene i kælderen... Jeg checker lige
om den virker.

--Michael

Fra : Mic Holm

Dato : 21-11-03 23:37

hehe, Der virkede sgu. Så nu har jeg så en 12x12" (ca. 30x30cm) tablet til
salg for 3500. Befinder sig i Vanløse, hvis du er intresseret.

--Michael

Fra : Mic Holm

Dato : 22-11-03 00:48

Hov, en ny koster kun 4400.- så jeg sælger den for 2500.-

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-03 17:33

Jørgen J. skrev i <news:3fbe651b$0$17595$ba624c82@nntp05.dk.telia.net,>:

> Er det en fordel at købe en digitizer med mus ?

Det afhænger af om du har brug for en mus

For nogle måneder siden udskiftede jeg min Sandberg
pen/tablet med en Wacon - da havde Wacon et tilbud på
A5 tablet/pen/mus til omkring 500 kr. hvor PhotoShop
Elements 2 var med.

Jeg bruger kun min pen til billedbehandling og jeg synes
A5 pladen fungerer ok. Musen fra Wacom bruger jeg ikke,
den er ikke særlig god og kommer slet ikke i nærheden af
den trackball jeg normalt bruger. Hvad pennene angår er
Sandbegpennen brugbar, men i forhold til Waconpennen
er den noget skrammel.

Niels nævner at mus og pen kan bruges sideløbende på
Mac, det er også muligt på pc.
--
Mange hilsner
Lotte M

Galleri Lottes point of view: http://www.lotte-m.dk/foto/

Fra : Lars

Dato : 23-11-03 21:37

> [...]
> digitizer, føler jeg, at jeg let kommer til at foretage et fejlkøb. Jeg
> håber derfor på lidt hjælp fra gruppen. Hvad er vigtigt ?

Bør være A4 liggende så den kan sættes op til at udfylde skærmarealet.

(Jeg har umiddelbart en fornemmelse af at man
> kun kan udnytte et lille areal)
> Følsomheden ? (jeg har i et enkelt tilfælde set den opgivet i lpi, som jeg
> ikke aner hvad betyder, det er måske en fejl)

Pennen skal være trykfølsom.

> [...]
> ekspedienten om forskellen på de to modeller, og svaret var umiddelbart et
> gæt på at der nok fulgte mest software med den dyre model.

Software som følger med er mere eller mindre irrelevant hvis formålet ene og
alene er at kunne redigere grafik og foto/film materiale.
Til min følger dog noget software med til at lave håndskrevne dokumenter i
Word. Det kræver dog lang tids opsætning før det fungerer uden problemer.
Jeg bruger ofte Painter 7 / Photoshop 7 / Corel Photo Paint eller Draw 10 /
Paint Shop Pro og andre programmer hvor Digitizeren kommer til sin fulde
ret.
Håbløse skader på vigitige fotos har jeg kunnet rendere væk med denne
anordning.
Det ville aldrig have kunnet lade sig gøre med en mus alene.

> [...]
> kunne jeg ikke få noget at vide om. Er det en fordel at købe en digitizer

Musen er helt overflødig og ofte også i en dårlig kvalitet.

> På forhånd tak for hjælp fra gruppen.
> Jørgen

Selv bruger jeg Trust 1200 Wireless Tablet.
Den virker fint og ukompliseret og koster et sted mellem 600,- og 1000,- alt
efter hvor du handler.

Venlig Hilsen
Lars