Jeg vil prøve med kaustisk soda næste gang jeg får brug for at rense
udstødning.
Tak for advarslen. Jeg vil lige tilføje at skulle uheldet være ude, er det
bedste råd: SKYL med vand. Vand - vand -vand og endnu mere vand. Gerne
masser af vand. Op til en hel time er tilrådeligt. Det samme gælder også
forbrændinger. Prøv aldrig at neutralisere med syre, for man kan aldrig
finde den helt rigtige mængde at neutralisere med.
Selv, hvis man har fået det i øjnene skal man skylle med masser af vand. Det
ville naturligvis være mest skånsomt om man lige har noget 0,9% saltvand ved
hånden (9 gram pr. liter).
Jeg havde en meget tilstoppet Velo udstødning. Den lagde jeg op i grill
starteren, og pakkede godt med trækul omkring. Efter trækullene var brændt
færdigt var det meste af udstødningsrøret rigtigt godt udglødet. Ind imellem
pustede jeg luft ind i røret, så koksen kunne få noget at brænde af. Efter
en omgang stålbørste fik den en gang sort grillspray. Den blev faktisk ret
pæn og ihvertfald føles det som om den ikke er fyldt med kul og koks
længere.
Mvh.
Jan Preuthun
"Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.1a29442d2b29e3499899e6@news.tele.dk...
> In article <bpm778$ln7$1@news.cybercity.dk>, Preuthun says...
> > Udstødningen kokser let til. I de gamle rep. manualer står der noget om
at
> > udstødningsrøret skal skiftes for hver 5000 km. Men man kan godt selv
> > afkokse den.
>
> Kaustisk soda og kogende vand, renser fedt og koks ud. Pas på for det
> ætser hud, øjne og aluminium.
> > Topstykke og stempelkrone tilkokser også let.
> > Dækkene skal være pumpede hårdt, ellers er der for meget rullemodstand
både
> > mod vejen, men også mod motorens trækrulle.
> > Hvis altså motoren er frisk og i orden kan den let peppes lidt op ved at
> > "hakke" stemplet ca. 6 mm. Du skal være klar over hvordan du gør det før
du
> > går igang.
> Man skal bare være opmærksom på at indsugning og udstødning sidder på
> samme side af cylinderen, og at man let kommer til at åbne ud til
> udstødningen hvis man hakker for meget.
>
> --
> /Hekto
>
> Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
>
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
> Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
> semi-rockets ... no thanks!