Behov for rep. prog.
Fra : Henrik Münster

Dato : 15-04-01 22:18

Min søn på seks år præsterede at "myrde" min iMac i dag. Den
ville ikke starte, efter han havde spillet på den. Han har en vane med
at hive stikket ud. Det gør jeg også selv, for at undgå lynnedslag, og
da det slukker for netværk og alt andet, der har med computeren at gøre.
Forskellen er bare, at jeg venter, til computeren er lukket ned. Han har
før bare hevet stikket ud. Det skete der sådan set ikke noget ved, men
jeg har nu forklaret ham, at han skal lukke rigtigt ned. Det tror jeg,
han har gjort, men så har han hevet stikket ud for tidligt. Det er ikke
godt, og lille Luna viste bare et blinkende spørgsmålstegn.
Heldigvis fik jeg Techtool Pro ver. 3 i julegave, efter i næsten
seks år som Mac-bruger at have klaret mig fint uden den slags
reparations-programmer. Techtool Pro har flere gange fundet invalid
bundle bits, forkert dato og andre fejl, som jeg intet anede om. Jeg har
da heller ikke kunnet mærke forskel efter reparationene. Jeg har også
flere gange optimeret harddisken, så alle de røde felter på grafen efter
flere timers arbejde blev grønne og stod i pæn rækkefølge. Ikke at jeg
har bemærket den mindste forskel bagefter, men det var nu en rar tanke,
at alt var perfekt.
Nu skulle Techtool Pro vise, hvad det duede til. Luna viste blot
et spørgsmålstegn og kunne ikke finde et system. Jeg satte derfor cd'en
med TTP i, og Luna bootede fint med Mac OS 9.0.4 (ellers bruger jeg
9.1). Jeg kørte alle mulige tests, men alt var i skønneste orden. Så
prøvede jeg at genstarte, men det nyttede ikke. Så satte jeg min cd med
Mac OS 9.1 i og geninstallerede selve systemet oveni det gamle, og nu
kører det fint igen. Der er lige nogle få Finder-indstillinger, der er
røget, men det er af mindre betydning.
Nu vil jeg på ingen måde rakke ned på et bestemt program. Måske
er jeg helt ved siden af i mine forventninger til det. Det er da meget
sandsynligt. Jeg vil blot sætte spørgsmålstegn ved, om almindelige
brugere har så frygteligt meget brug for sådan et fint program. Det
koster jo omkring tusind kroner. Det er jo også rart med en masse fint
værktøj til ens cykel, men de fleste cykelejere klarer sig fint med en
hammer og en skruetrækker. I dette tilfælde klarede jeg mig, som jeg
altid har gjort, ved at bruge min sunde fornuft og installere de
ødelagte dele af styresystemet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-04-01 22:51

In article <1erxgv8.f0t7d32fszu6N%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Nu vil jeg på ingen måde rakke ned på et bestemt program. Måske
> er jeg helt ved siden af i mine forventninger til det.

Hvis det er fordi et eller flere af system komponenterne er døde, så
hjælper intet reperationsprogram, så dine forventninger var nok for høje.

--
MVH
Martin Edlich (4)

Fra : Peter Gersmann

Dato : 15-04-01 23:00

> [...]

> koster jo omkring tusind kroner. Det er jo også rart med en masse fint
> værktøj til ens cykel, men de fleste cykelejere klarer sig fint med en

Du kan ikke bruge værktøjsprogrammer til at erstatte sund fornuft eller
mange års viden om mac med.

TTP3 leverer optimering af disken, check/afhjælpning af en række
diskfejl som kan føre til datatab, fortryd sletning af filer,
virusbeskyttelse (-Word), check af en række parametre og hardware
kredsløb - TTP3 lokaliserede f.eks. den defekte VRAM blok på min G3.

Om alm. mac-brugere har behov for værktøjsprogrammer? Det kommer an på
hvad behovet er. For virksomheder koster hvert minut, og der giver det
sig selv.

Vh.
Peter

PS: Check "About TTP3" i Apple-menuen

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-04-01 22:29

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Du kan ikke bruge værktøjsprogrammer til at erstatte sund fornuft eller
> mange års viden om mac med.

Det vil jeg vælge at tage som en kompliment. Tusind tak

> Om alm. mac-brugere har behov for værktøjsprogrammer? Det kommer an på
> hvad behovet er. For virksomheder koster hvert minut, og der giver det
> sig selv.

Jeg har i mange år klaret mig uden værktøjstprogrammer, men har
så fået TTP3. Nu var der endeligt et problem, så jeg havde chancen for
at bruge det, og så hjalp det ikke. Jeg kan se på jeres svar, at det
ikke er den slags problemer, værktøjsprogrammerne kan klare. Der skal
man i stedet bruge sin sunde fornuft. Jeg vil vælge at glæde mig over,
at TTP3 fjerner problemerne, mens de er små og uvæsentlige, og det er
derfor, jeg ikke har haft nogen alvorlige problemer.

> PS: Check "About TTP3" i Apple-menuen

Orv, mand! Du er beta-tester. RESPEKT! Jeg er glad for, at
der er andre, der kan finde ud af alt det indviklede, så vi almindelige
dødelige kan få nogle gode og gennemprøvede programmer.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster