Spørgsmål om blod tryk og kondital
Fra : Michael Hoelgaard

Dato : 15-04-01 19:37

Hejsa

Jeg har et spørgsmål om blodtryksmåling. Jeg har lige fået målt mit blodtryk
til:

Systolisk :149 Diastolisk: 82 Puls: 73 på et elektroniks måle apparat.
Jeg fik det målt flere gange og resultatet var hver gang næsten det samme.
Mit diastoliske blodtryk lå omkring 150.

Mine personlige data er : Mand
189 cm høj
104 kilo
28 år.

Jeg har fået af vide at det diastoliske blodtryk skal være 100 + alder. Men
da jeg ikke er 50 år, hvad er der så galt. Er det noget jeg skal snakke med
min læge om?

Jeg ved at det systoliske blodtryk betyder den hastighed hjertet pumper blod
ud i kroppen. Pumper mit hjerte så for meget/hårdt?

Mit diastoliske blodtryk skulle være ok, da det jo var under 95.

Jeg har lige købt et pulsur(Polar) hvor man kan lave en konditest(og ifølge
manualen skulle denne være meget præcis).(EKG nøjagtighed)

Jeg får hele tiden et kondital på 29 hvilket svarer til "meget ringe" og på
længere sigt kan det være farligt. Så nu er jeg igang med at tabe mig og
motionerer hver dag omkring 40 minutter.

Kan mit dårlige kondital have noget med mit "høje" systoliske blodtryk at
gøre?

På forhånd mange tak for svarene.

Venlig hilsen

Den lidt "bekymrede" Michael

Fra : Niels

Dato : 16-04-01 11:55

Kære "bekymrede" Michael

Det er sådan helt generelt at man har det blodtryk(BT) som kroppen har
brug for. Det vil sige at hvis vi er i hvile er BT lavt og hvis vi er fysisk
eller i psykisk belastede er BT højt.

Så når man måler BT skal man generelt være i hvile det vil sige at man måler
det siddende efter 5 minutters hvile og med underarmen hvilende på et
underlag.

Blodtryksmanchetten skal have den rigtige størrelse til den overarm man
måler, hvis den er for lille måler man et for højt BT og omvendt. Det står
som regel på manchetten hvilken armomkreds den passer til.

Hvis man bruger en håndleds-apparat er det meget meget vigtigt at apparatet
holdes i hjertehøjde. Hvis man holder det op i luften vil det måle op til 50
mmHg for lidt og hvis det hænger nedad 50 mmHg for meget, det gælder både
det lave og det høje tryk.

Det normale BT er defineret af WHO som mindre end 140/90 mmHg.

Hvis man måler BT hjemme 3 gange lige efter hinanden, morgen og aften, inden
man spiser, i 3 dage og tager gemmesnittet af alle disse 18 målinger bør det
være mindre end 137 /87 mmHg.

Hvis dit BT er meget højere end det bør du opsøge den egen læge.

Jeg ved ikke hvad dit "ur" måler, men et kondital på 29 (ml ilt /minut /kg)
er da ikke katastrofalt lavt men du kan se at man dividere med vægten, så
derfor hvis du "kun" vejede det halve og kunne lave det samme vil dit
kondital være dobbelt så stort.

Der er ikke nogen direkte sammenhæng med BT og kondital, men man regner med
at hvis man er overvægtig og taber sig falder BT ca 1,5 mmHg pr kg i
starten.

Hilsen

Niels (læge)

Fra : Bro

Dato : 21-04-01 01:43

Hej Michael
Hvis du har en mistanke om at du har for højt
blodtryk (det har du, hvis din måling er korrekt), synes jeg
du skal gå til din læge og få nogle "sikre" målinger foretaget.
Under alle omstændigheder er din vægt jo nok lidt i overkanten
i forhold til din højde, så det er da positivt at du er begyndt at
motionere.
V.H.Bro

Michael Hoelgaard <m.hoelgaard@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:M%lC6.400$HG6.5724@news.get2net.dk...