Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Film der er udløbet
Fra : Michael H

Dato : 17-11-03 12:14

Hej med jer

Ude på arbejdet fik vi lov til at ta' en masse film der var udløbet
(09-2003) med hjem og jeg fik da også 9 æsker med 3 film i hver,
men kan de bruges, eller er de lige til at smide ud ???

Filmene er ganske almindelige 24 stks. ISO 200

Michael

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 17-11-03 12:29

"Michael H" <michael@FJERNDETTEsnooze.dk> wrote in news:bpaaie$jam$1
@sunsite.dk:

> Ude på arbejdet fik vi lov til at ta' en masse film der var udløbet
> (09-2003) med hjem og jeg fik da også 9 æsker med 3 film i hver,
> men kan de bruges, eller er de lige til at smide ud ???

Hej Michael,

Check nedenstående tråde fra denne gruppe - nummer 4 eller 5 handler om
holdbarhed på film ->

http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1
&q=gamle+film&meta=group%3Ddk.fritid.foto

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : CP

Dato : 17-11-03 13:38

Hej Michael

Jeg kan ikke komme frem til noget ved at følge den link, der er vist
nedenunder. Men jeg kan da lige fortælle dig noget:

Om filmene er noget værd, afhænger dels af, hvordan de har været opbevaret
og dels af, hvilken filmtype, der er tale om.

Opbevaring f. eks. på en hylde i en butik betyder, at filmene har ligget i
varme. Det betyder muligvis ikke så meget, hvis der er tale om
farvenegativfilm. Men nogle typer, f. eks. nogle ældre Kodak 200 iso, havde
tydelige farvestik da jeg fik dem på den sidste holdbarhedsdato af en venlig
butiksindehaver for nogle år siden.

Derimod har jeg oplevet, at nogle Kodak diafilm har kunnet klare varmen. Og
det er faktisk stik imod alt, hvad jeg ellers ville have gættet på ud fra
almindelig sund fornuft.

En af de film, der i følge mine erfaringer holder godt til opbevaring uden
for køle- og fryseskab, er Fujichrome Sensia 100.

Men altså - prøv dig dog frem med en af filmene. De har jo ikke været for
dyre.

mvh Carsten

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-11-03 01:06

> [...]
> men kan de bruges, eller er de lige til at smide ud ???
>
> Filmene er ganske almindelige 24 stks. ISO 200

Hej Michael

Dem kan du vist roligt bruge, hvis altså de har været opbevaret med bare en
lille smule fornuft.

M.V.H.....Benny..

Fra : Anders F

Dato : 18-11-03 20:18

"Benny Mortensen adsl.dk>" <bfm@tdc<fjern> wrote in message

> [...]
> >

> Hej Michael
>
> Dem kan du vist roligt bruge, hvis altså de har været opbevaret med bare

Tja, hvis du nu lader være med at bruge dem til et eller andet kritisk
(bryllupsfoto?) - så kan du jo kigge på den første du får fremkaldt og se om
det er helt skidt... (Det tror jeg næppe =)

/A