Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Analog::: Fuji Provia 400F taget som 800 a~
Fra : Ukendt

Dato : 16-11-03 21:52

Hej med jer.

Jeg skal en tur til Sydafrika og har købt en håndfuld af den nye Velvia
100F.
Der ud over vil jeg gerne have en hurtigere film i det andet hus og har købt
Provia 400F.
Jeg vil gerne kunne tage billeder i skumringen og den slags.

Nu er spørgamålet så: Hvor meget kan jeg presse en Provia 400F og hvad sker
der (farver/korn)?
Har I nogel erfaringer?

På forhånd tak
Karsten Hartmann

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 17-11-03 08:22

<KHS> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg vil gerne kunne tage billeder i skumringen og den slags.
>
> Nu er spørgamålet så: Hvor meget kan jeg presse en Provia 400F og hvad

Ifølge Fuji selv kan den presses til 1600 - men jeg kender til fotografer,
der presser den til 3200. Ved 1600 bliver den kornet - men kun ligeså kornet
som den gamle Provia 400 var i sig selv!

Min kammerat har i netop disse dage en 400 F´er siddende i kameraet som
presses til 3200, men den bliver tidligst fremkaldt i næste uge - men hvis
der er i tide må du sende en mail, så kan du få et testscan at se.

Jeg kan evt. tage med til Sydafrika, så du kan se dias´ene med egne øjne ;))

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-03 14:04

Tak for svaret.

1600 lyder godt. Jeg tror jeg prøver en af dem på 1600.
Har du kunnet finde nogle testbilleder på 400, 800 og 1600??? Jeg synes
ikke Fuji's web er særlig god til at få ret meget teknik ud af.

Hilsen
Karsten Hartmann

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 18-11-03 11:34

<KHS> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har du kunnet finde nogle testbilleder på 400, 800 og 1600??? Jeg synes
> ikke Fuji's web er særlig god til at få ret meget teknik ud af.

Hej Karsten

Nej, jeg har ikke set nogen testbilleder - mine oplysninger beror på en af
mine fotovenners erfaringer. Som sagt vil du kunne se et testbillede taget
ved 3200 - hvis det ellers kan nåes inden du skal afsted.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-03 13:23

Jeg rejser søndag, så det når jeg nok ikke, men jeg vender tilbage med mine
egne erfaringer når jeg kommer hjem igen. Nu er det jo nok ikke sidste gang
jeg skal tage billeder, så jeg vil gerne se resultatet når jeg er hjemme
igen Egentlig er det vigtigste at jeg hygger mig når jeg tager
billederne, så det kan jo være jeg våger at skrue op på 3200

Karsten

Fra : slet R26R5

Dato : 18-11-03 14:07

KHS skrev:
>Hej med jer.

<snip>
>Nu er spørgamålet så: Hvor meget kan
>jeg presse en Provia 400F og hvad sker
>der (farver/korn)?
<snip>

Hej Karsten.

Foerst, ingen egen erfaring med pres af 400F, saa ingen info
omkring det.

Generelt naar man presser, saa oeges kontrasten, og farverne /kan/
blive en anelse /skaeve/, men det ved du sikkert allerede :)

Men du kunne jo ringe til et lab som Black & White eller
Colorgruppen (eller nogle i dit eget omraade, disse to ender jge
her i Koebenhavn), og spoerge om deres erfaringer.

Endnu bedre, hvis du er i naerheden af saadan et lab, som
fremkalder paa et par timer kan du skyde 3 testruller og selv
vurdere.

Ud over det, saa er jeg da lidt misundelig paa din tur, saa du maa
nyde den i fulde drag.

Med Venlig Hilsen
Michael Bothager

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-03 10:16

Tak for svaret Michael.

Jeg ringer da selvfølgelig til Colorgruppen og spørger. Rigtig god ide

Jeg købte dem hos Foto-C og den venlige herre der ekspederede mig var ikke
meget for at gå over 800, men det er jo en smagssag.

Hilsen Karsten