Inaktive formular felter
Fra : Nederbasse

Dato : 17-11-03 11:18

Hej Gruppe

Jeg har en formular med 3 dropdownboxe eller rullemenuer, Projekt 1 projekt
2 oog projekt 3
Det er meningen at man kun skal vælge en dropdownbox for at vælge Projekt 1,
2 eller 3
kan man lave det sådan at hvis man vælger Projekt 2 kan man ikke vælge noget
i Projekt 1 eller 3 ?

Eller kan man lave f.eks. noget med radiobuttons til at vælge hvilken
Projekt menu man vil brugè ?

Lars

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-11-03 13:38

"Nederbasse" <laneNOSPAM@jubiipost.dk> writes:

> [...]
> 2 eller 3
> kan man lave det sådan at hvis man vælger Projekt 2 kan man ikke vælge noget

Sagtens.
<select name="project1"
onchange="if(this.form.elements['project2'].selectedIndex > 0 ||
this.form.elements['project2'].selectedIndex > 0 ) {
this.selectedIndex = -1;
return false;
}">

Jeg antager her at den første indgang i hver select (den med index 0)
sige "Du har ikke valgt dette projekt" eller noget i den stil.

Er du sikker på at det er det du vil? Du kan også gøre sådan at
når du vælger i et projekt, så bliver de andre to projekter valgt
fra.

> Eller kan man lave f.eks. noget med radiobuttons til at vælge hvilken
> Projekt menu man vil brugè ?

Det skulle ikke være nødvendigt.

Husk at folk uden Javascript kan vælge alle projekter, så du skal tjekke
på serveren om valget giver mening, og smide en fejl tilbage hvis den
ikke gør.

/L

Fra : Nederbasse

Dato : 17-11-03 15:31

<URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
| 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Du kan se formuleren her www.neder.dk/skema.htm
det er under: If yes, mention which EU programme and area or activity
man kun må kunne vælge en dropdown

Lars

Fra : Benny Nissen

Dato : 17-11-03 15:34

"Nederbasse" <laneNOSPAM@jubiipost.dk> wrote in message
> Du kan se formuleren her www.neder.dk/skema.htm
> det er under: If yes, mention which EU programme and area or activity
> man kun må kunne vælge en dropdown

Øh, hvorfor så bruge tre drop-down ?
Kan du ikke bare lave en, og så inddele dem i grupper:

<select>
<optgroup label="Gruppe1">
<option>punkt 1 gr.1</option>
<option>punkt 2 gr.1</option>
<option>punkt 3 gr.1</option>
</optgroup>
<optgroup label="Gruppe2">
<option>punkt 1 gr.2</option>
<option>punkt 2 gr.2</option>
<option>punkt 3 gr.2</option>
</optgroup>
</select>

Det virker også i browsere uden javascript.

--
Benny

Fra : Nederbasse

Dato : 17-11-03 15:53

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

| Er du sikker på at det er det du vil? Du kan også gøre sådan at
| når du vælger i et projekt, så bliver de andre to projekter valgt
| fra.

Det er lige det jeg gerne vil

Lars

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-11-03 18:46

> Det er lige det jeg gerne vil

Noget i stil med:

<select name="project1"
onchange="if (this.selectedIndex > 0) {
this.form.elements['project2'].selectedIndex = -1;
this.form.elements['project3'].selectedIndex = -1;
}">

/L

Fra : Nederbasse

Dato : 18-11-03 12:00

> [...]
<URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
| 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Jeg kan ikke få det til at virke, får en javascript fejl
Check www.neder.dk/skema.htm

Lars

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-11-03 16:51

"Nederbasse" <laneNOSPAM@jubiipost.dk> writes:

> "Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke få det til at virke, får en javascript fejl
> Check www.neder.dk/skema.htm

Dine select-elementer er ikke inden i en form. Derfor bliver "this.form"
udefined, og så går det selvfølgelig galt.

Når jeg kigger på siden, så ligener det en der skal være i et form-
element, så den kan sendes til serveren. Pak den ind, indtil videre
bar i
<form action="">
</form>
Så skulle det virke.

/L

Fra : Nederbasse

Dato : 18-11-03 17:26

> [...]
<URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
> 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Ups det havde jeg totalt glemt, jeg vidste ikke om det skulle laves i PHP
eller ASP derfor er siden ikke færdig.

Med røde ører

Lars

Fra : Nederbasse

Dato : 18-11-03 17:52

SNIP
> [...]
>
> Når jeg kigger på siden, så ligener det en der skal være i et form-
> element, så den kan sendes til serveren. Pak den ind, indtil videre

Og det virker bare SÅ godt
Tak for det

Lars