En lille note: en simulationist behøver ikke at være optaget af at simulere
virkeligheden. Han kan også være optaget af at simulere en genre.
Jeg har hørt at der på et tidspunkt blev lavet et DC super heroes spil hvor
speeders (altså meget hurtige superhelte som Lynet) kunne havde op til 150
handlinger på en runde. Helt i tråd med hvordan DC universet fungere, men
iøvrigt fuldstændigt håbløst ("angreb nr. 57: rulle, rulle..."). Altså en
trofast, men totalt urealistisk, simulation af nogle DC figurers groteske
overmagt.
Hilsen Mads
"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> skrev i en meddelelse
news:w5znf0tq7j.fsf@pc-032.diku.dk...
> "christian" <nuclear75@hotmail.com> writes:
>
> > Jeg læste Mads Jakobsen indlæg under tråden Spiller s'ges til Gurps og
der
> > kom en pæn rykke udtryk som jeg bemærkede.
> >
> > Realisme = Siger ligesom selv, at det skal være ægte (Systemløst)
>
> Ikke nødvendigvis. Mange systemløse spil lægger op til at man dropper
> realisme til fordel for "den gode historie".
>
> > Cinamatic= lidt i tvivl, men nok ligesom at man siger "det kan kun ske
på
> > filmen"
>
> Ordet bliver i reglen brugt om en stil, der lægger sig op af
> action-film: Heltene kan lave urealistiske stunts, de kan blive
> mørbanket, men tager sjældent alvorligt skade, osv. Tænk på Indiana
> Jones.
>
> > High fantasy = Store eventyre hvor helte virkelige er store helte og
lugter
> > lidt af hack n´slash (AD&D)
>
> High Fantasy er Fantasy, hvor magi er udbredt og kraftfuldt, og hvor
> det generelle samfund er rigt. AD&D er HF, men på grund af magien og
> ikke det udbredte hack'n'slash.
>
> > Gritty sword and sorcery = Total ukendt
>
> Som HF, men hvor samfundet er mere fattigt og dødeligheden er større.
>
> > Kamp = Hvor det hele focusere mere på regler og hvor de betyder ekstrem
> > meget på rollespil (Fallout)
>
> Man kan sagtens fokusere på kamp uden at fokusere på regler og
> omvendt. D&D er kamporienteret, idet en uforholdsmæssig del af
> færdigheder, feats og trylleformularer handler om kamp eller
> behandling af skade opnået i kamp.
>
> > Efterforskning = Siger selv, good old cases som skal opklares (Crime
Scene)
>
> Enig. Dog er det ikke nødvendigvis forbrydelser, der skal
> efterforskes. Alternativer er overnaturlige hændelser (Call of
> Cthulhu, X-Files, etc.) eller arkæologiske mysterier.
>
> > Udforskning= Hvor man skal ud opdage noget (Nok Planescape, men nok en
> > dårlig valg)
>
> Opdagelsesrejser o.lign., ja. Passer fint med f.eks. Traveller.
>
> > Intriger = Nogle spil kører i sindrig plot og intriger, nogle er ren
kamp
> > med overnaturlig monstre, og langt de fleste finder en eller anden
balance
> > af action og en god historie.
>
> Intrigespil har ofte et stærkt element af efterforskning, med mindre
> det er spillerne, der laver intrigerne.
>
> > Og så de rigtige svære for mig ...type af spillere
> >
> > Immensionister =?
>
> Identificerer sig med deres figurer, blander ikke spillerviden sammen
> med figurviden og lader deres figurer gøre, hvad der passer ind i
> figurens personlighed, selv om det strider mod spillerens egne
> principper.
>
> > Simulationister =?
>
> Giver realisme høj prioritet, og vil ofte kræve at der er tænkt over
> ting som et samfunds økonomi osv.
>
> > Gamister= ?
>
> Det handler om at vinde eller tabe. Kræver svære udfordringer med
> pæne rewards, hvis det lykkes.
>
> > Munchkin=?
>
> "Uses whatever gives the most plusses". Fokuserer på at deres figurer
> skal være så "seje" som overhovedet muligt, dvs. have alt det bedste
> udstyr, og ethvert eventyr går ud på at gøre figuren endnu sejere.
> Løser kun problemer for det omgivende samfund, hvis der eneten er en
> klækkelig belønning, eller udsigt til plyndring/skattejagt under
> løsningen af opgaven. Når en munchkin snakker om sit spil, er det
> mest om hvilke ting han fik scoret eller hvordan han nakkede en
> tarrasque med den ene arm bundet på ryggen.
>
> > PowerGamer (Nok det samme som munchkin)=?
>
> Tæt på, men hvor en munckin sjældent vil risikere sin figurs liv uden
> udsigt til stor belønning, så vil en powergamer ofte opsøge fare for
> udfordringens skyld.
>
> > Bitcher(dårlig ordvalg, beklager piger)= En som beklager og whinner over
> > regler
>
> Så er "whiner" eller "klynker" da bedre ord.
>
> > Er der flere typer man kan være som spiller ?.
>
> Den klassiske opdeling
> (
http://www.ai.mit.edu/people/ringrose/munchkin.html) er:
>
>
> The Real Man
> The tough macho type who walks up to the attacking dragon and orders
> it to leave before he gets hurt.
>
> The Real Roleplayer
> The intelligent cunning guy who tricks the constable into letting you
> all out of prison.
>
> The Loonie
> The guy who will do anything for a cheap laugh, including casting a
> fireball at ground zero.
>
> The Munchkin
> Need we say more?
>
>
> Torben