Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Stjernekikkert
Fra : Zif

Dato : 11-11-03 19:34

Hej gruppe

Nogen der kan vejlede en nybegynder til køb af stjernekikkert.

Den må maks koste 1000 kr., jeg så en i B&O kataloget til 350 kr.
er der nogen der ved om den er noget værd, det eneste der står om den er
at den har en 700mm linse, er det godt??

Zif

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-11-03 19:35

Zif (peter.hedegaard@email.dk) skrev følgende:
> Hej gruppe
>
> Nogen der kan vejlede en nybegynder til køb af stjernekikkert.
>
> Den må maks koste 1000 kr., jeg så en i B&O kataloget til 350 kr.

?? Bang & Olufsen? Laver de stjernkikkerter?

- Martin

Fra : Jens Christensen

Dato : 11-11-03 19:46

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote in message

> ?? Bang & Olufsen? Laver de stjernkikkerter?
>
> - Martin

Nix!
Hvis de gjorde kostede det næppe 350,-

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-11-03 20:04

Jens Christensen (nospam@nospam.no) skrev følgende:
> "Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote in message

> Nix!
> Hvis de gjorde kostede det næppe 350,-

Det er jo lige det.... Hvilken B&O er der så tale om?

- Martin

Fra : ThomasM

Dato : 12-11-03 00:09

> Det er jo lige det.... Hvilken B&O er der så tale om?

Hæhæ... Tror han mener B.O. Bøger

ThomasM

Fra : OZ

Dato : 11-11-03 22:24

"Zif" <peter.hedegaard@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er der nogen der ved om den er noget værd, det eneste der står om
den er
> at den har en 700mm linse, er det godt??

Jeg tror, at du skal lede her:
http://www2.dealtime.com/xPP-Telescopes-telescopes_and_binoculars-meade-9765_price_range_100_200-altazimuth

Og her, hvis linket knækker:
http://makeashorterlink.com/?B2E732286

Som jeg ser det, så er Meade noget af det bedste kram inden for
stjernekikkerter.

Mvh.

Fra : Frank

Dato : 12-11-03 13:15

Hej Zif,

> Nogen der kan vejlede en nybegynder til køb af stjernekikkert.
> Den må maks koste 1000 kr., jeg så en i B&O kataloget til 350 kr.

Hvis det er noget du planlægger at bruge til foto eller kigge på
planeter/stjerner udover Månen, så er du på vildspor. Alt under 2500,- anses
som konfirmationsgaver og kan ikke bruges til meget andet end pynt. Hvis du
er heldig, kan du se månen en smule tydligere end med en alm. håndholdt
kikkert, men du vil blive voldsomt skuffet hvis du forventer at kunne
udforske lidt af universet eller blot en smule af vores eget solsystem for
maks kr. 1000,-

Prisen taler også lidt for sig selv. Du kan dårligt få brilleglas til 350,-
så et helt teleskop til dén pris er selvsagt en meget dårlig idé. Jeg vil
tro, at jeg kunne lave et tilsvarende ud af en tom køkkenrulle

Du kan sammenligne det lidt med at købe objektiver til dit
spejlreflekskamera.

Men hvis du seriøst overvejer at kaste dig ud i astronomi som hobby, kan jeg
anbefale at du kigger på nogle af Meade's begynder-teleskoper (ETX70 eller
ETX90). Du kan se mere her www.meade.com og se et par gode danske
leverandører findes her www.2astro.dk eller her www.bigben.dk

ETX70'eren har jeg selv benyttet som begyndermodel, og har også haft
digitalkamera tilkoblet.

> er der nogen der ved om den er noget værd, det eneste der står om den er
> at den har en 700mm linse, er det godt??

Hvis der ikke står andet, ville jeg holde mig væk fra den. Du skal som
minimum vide hvilke okularer der følger med.

Kig evt. også ind på www.astronomibladet.dk, de har nogle gode artikler om
teleskoper og astronomi.

Mvh Frank

Fra : Zif

Dato : 12-11-03 17:28

Ok, tak for svaret, jeg mente B.O.Bøger

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-11-03 23:26

> Kig evt. også ind på www.astronomibladet.dk, de har nogle gode artikler om
> teleskoper og astronomi.
>
> Mvh Frank

Samt et ret stort brugtmarked.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Poul B-H

Dato : 12-11-03 23:42

> [...]
> tro, at jeg kunne lave et tilsvarende ud af en tom køkkenrulle
>
> Du kan sammenligne det lidt med at købe objektiver til dit

Der er en brugt her: http: //www.lauritz.com/s_j/4.asp?itemid=195710 , den
har bl.a. ækvatorial fod, hvilket bevirker, at drej på et enkelt håndtag,
får den til at følge himmellegemernes bevægelse. Det kan også gøres
automatisk med motor. Denne fod type, koster faktisk lige så meget som
kikkerten i sig selv. Foden er også meget stabil, hvilket du behøver, ellers
kan du ikke opnå ret meget forstørrelse, fordi det hele ryster og dalrer.
Prøv at købe et billigt stativ, og sætte et okular på med f.eks. 600 ganges
forstærkning og du kan intet se pga. rystelser.

Der er også et 180 graders prisme, så den kan bruges som landkikkert, ellers
står tingene på hovedet.

Ved billig/dårlig optik får du også en masse optiske problemer, som bl.a.
medføre forkerte farver og regnbuer, og det er jo ikke så sjovt når man skal
tage billeder af det.

Poul B-H