Starthjælp
Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-11-03 16:06

Hej gruppe

Jeg sidder her med et akvarie jeg li'som er ved at starte op (nybegynder).
Da læsning her i gruppen og et tilbud i markedsgruppen fik mig igang er det
jo meget nærtliggende at søge hertil når de medfølgende kvaler kræver
yderligere info for at finde en løsning.

Selve baljen er et 70*30*30 cm^3 som jeg købte med grus og sten (samt
armatur med ét rør). Den er nu sat op med vand og efter bedste evne er grus
og sten arrangeret.
En indvendig Fluval 2+ og et passende varmelegeme har, efter en tur til
nærmeste dyrehandler, fundet vej ned i dybet. Begge sidder nu meget
fornuftigt og arbejder efter bedste evne.

Det er jo altsammen meget fint, Men jeg har hørt man osse kan komme fisk i

Så er det vi kommer til det videre forløb hvor en række løse ender melder
sig.

Jeg skal have opbygget filtersystemet. Det skal have noget tid at stå på -
Ja. Og jeg har osse erfaret mig at en smule foder kan nære filteret.
1. Men her ville jeg gerne at nogen havde et godt råd til hvorledes det helt
præcist lader sig gå bedst an.

Når akvariet en gang er indflytningsklar kan det jo være ønskeligt at man
har gjort sig klart hvilke beboere (fisk og planter) man kan byde indenfor.
Disse skal jo helst vælges lidt intelligent.
Jeg er kommet så langt i processen at jeg har noget "rengøring" og noget
"fylde"
"Rengøring" står nogle maller for. Ved at belæse mig har jeg kommet frem til
at: Dværgmaller (Otocinclus vittatus) - Ikke er for store (mit akvarie taget
i betragtning) - Ikke alt for socialtafhængige (ikke krav om for mange, igen
med tanke på akvariets str.) - Tager både alger og bund.
Derfor Otocinclus vittatus 3 stykker.
"Fylde" tænkte jeg en lille stimefisk kunne stå for.
Derfor neonfisk et dusin.
Med dem skal man være opmærksom: De går i flok (derfor mindst 6 ad gangen).
De er nitrit sarte (derfor skal de helst puttes i som de sidste beboere, for
at undgå at filteret ikke kan følge med).
2. Hvis der er nogen der har kommentarer eller suppleringer til dette
modtages de med glæde.
3. Nogle planter? Jeg har set på Valisneria (fordi den skulle være noget af
det nemmeste)

Det skulle ikke undre mig om fiskene osse skal have noget at spise.
4. Nogle gode råd til foder?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-11-03 19:14

Hov mine mål er 70*35*35 cm^3

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 10:34

Hej

1-2. efter min mening mangler du et par fisk. et enkelt par dværg ciclider,
ville jeg mener vil sætte kronen på værket. Det er en utrolig nem fisk at
have med at gøre, bare du giver dem en lille hule (f.eks en halv kokusnød).
se nærmere på http://home.online.no/~hotterho/pulcher.htm

3. Jeg er ingen plante expert. men valisneria er ikke noget dårligt valg.

4. foder. tja. du kan suplerer fladefoder med lidt frosen rød myg og artemia