Gastric banding, er der nogen erfaringer ,~
Fra : Thomas

Dato : 10-11-03 09:51

Hejsa gruppe

jeg skal den 27 dennes opereres på ålborg sygehus og have foretaget en
gastric banding.

Er der nogen her som har fået foretaget dette indgreb ??

Jeg ville meget gerne høre lidt til kosten efter indgrebet, e.v.t.
faldgruber og hvad man skal passe på med.

Gastric banding er operationen hvor man indsnævrer spiserøret og gør
mavesækken mindre, den foretages via en kikkert operation så de fysiske
ulemper af selve operationen er minimale.

Det skal siges at min BMI er langt over 40 så jeg glæder mig meget til
det nye liv jeg skal til at have efter operationen

Thomas

Holme-olstrup

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-11-03 17:09

"Thomas" <thomas@4701.dk> skrev i en meddelelse

> jeg skal den 27 dennes opereres på ålborg sygehus og have
> foretaget en gastric banding.
> Jeg ville meget gerne høre lidt til kosten efter indgrebet, e.v.t.
> faldgruber og hvad man skal passe på med.

Jeg undrer mig - og er også forarget på de læger, der har besluttet at
operere dig.

Dit spørgsmål afslører jo, at du ikke kender konsekvenserne af den
operation, du skal igennem.

Jeg kender INTET til operationen og konsekvenserne af den. Det er muligt, at
bivirkningerne er ganske små i forhold til fordelene?

Men uanset hvordan konsekvenserne så end er, så kan jeg ikke fatte, at man
ikke i detaljer har forklaret dig om dem - og det på en sådan måde, at man
er 100% sikker på, at du er klar over, hvad du går ind til. Hvad du jo
tydeligvis ikke er.

"Kosten efter indgrebet" er en ganske væsentlig del af dit liv. At du ikke i
detaljer har fået forklaret, hvordan denne væsentlige del af dit liv
påvirkes, synes jeg er forunderligt. Og forargerligt!

Lægen, der har ansvaret for din operation må jo være pilhamrende ligeglad
med, om du kan leve med konsekvenserne

Mvh. Lisbeth

Fra : KatjaStrofen

Dato : 10-11-03 20:07

"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3fafb989$0$4375$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Lægen, der har ansvaret for din operation må jo være pilhamrende ligeglad
> med, om du kan leve med konsekvenserne
>
> Mvh. Lisbeth

Jeg må erkende jeg blev også n oget "ahva for noget" - forhåbentligt har
lægen da gennemgået ALT .. klart og tydeligt.. så ingen tvivl forefindes. -
ellers ville jeg godt nok markere mig kraftigt, hvis jeg var den der skulle
opereres.

katja

Fra : Thomas

Dato : 10-11-03 21:42

> Lægen, der har ansvaret for din operation må jo være pilhamrende ligeglad
> med, om du kan leve med konsekvenserne

Mon ikke du lige skulle klappe hesten

selvfølgelig har jeg fået alle oplysninger som lægerne kan give i
forbindelse med en sådan operation, det jeg søger er en som har gennemført
operationen og på egen krop, en som af egen erfaring kan fortælle hvordan
han/hun havde det efter operationen.

Lægen fortæller om flydende kost i op til en md og derefter pureret kost i
op til en md derefter, men hvad siger dem som har prøvet det, der kan mange
gange være forskel, lægen skal jo dække alle hvis og i så fald ind.

Jeg har været til en del samtaler om operationen, ligesom jeg har fået en
del materiale udleveret som jeg også har læst..

jeg har også bestilt ny tid hos min diætist til efter operationen således at
jeg får en ny fornuftig kostplan, så det var ikke meningen med mit indlæg og
jeg forstår ikke jeres harme, men kan kun tage det som udtryk for
misforståethed eller uvidenhed.

tror i virkelig at man går ind fra gaden og bare får en tid til en sådan
operation ???

thomas

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-11-03 23:03

> tror i virkelig at man går ind fra gaden og bare får en tid til en sådan
> operation ???

Det lød sådan på dit indlæg.
Hvad har i øvrigt fået dig til at vælge den operation kontra en fast
kostplan og motion?

Mvh Maria

Fra : Thomas

Dato : 11-11-03 06:40

> Hvad har i øvrigt fået dig til at vælge den operation kontra en fast
> kostplan og motion?

Maria i mine 36 år har jeg prøvet alt, nævn kuren og jeg har været der, også
vægtvogterne, diætist o.s.v.

man tager en tur i vægt karusellen hver gang man starter en kur men kommer
aldrig videre, se blot dem fra livet er fedt, hvis ikk det er motiverende at
have et kamera rendende i røven i 2 år så ved jeg ikke hvad der kan
motivere, men alligevel havde de faktisk kun tabt sig få kilo, de fleste
havde bare taget en tur i karusellen.

De fra livet er fedt har både lært at motionere og de har lært hvad rigtig
kost er, men med hvilket resultat ??

Hvis susanne havde fået den operation jeg får så havde hun levet idag, hun
var ihvertfald ikke død af sin overvægt.

nu vejer jeg ikke bare 10 kilo for meget som de fleste der går på slanke
kur, min overvægt er langt over 100 % af min normalvægt.

Men jeg ved godt at det ikke er populært i nyhedsgruppperne ikke at være
politisk korrekt, så jeg havde forventet den salgs holdninger.

Thomas

Fra : KatjaStrofen

Dato : 11-11-03 08:26

> [...]
> have et kamera rendende i røven i 2 år så ved jeg ikke hvad der kan
> motivere, men alligevel havde de faktisk kun tabt sig få kilo, de fleste

Ja det er næsten tragikomisk

> Hvis susanne havde fået den operation jeg får så havde hun levet idag, hun
> var ihvertfald ikke død af sin overvægt.

Det er ikke nødvendigvis sandt. - jeg kender kun en som har fået en sådan
operation foretaget, men det er langtfra gået godt, tingen nede i maven er
gået i stykker og de 25 kilo hun tabte.. har hun for længst taget på, samt
lidt mere, og foruden den nye overvægt, døjer hun nu med meget stærke
smerter fra maven.

> nu vejer jeg ikke bare 10 kilo for meget som de fleste der går på slanke
> kur, min overvægt er langt over 100 % af min normalvægt.

Det tror jeg nu nok, de fleste herinde kunne regne ud, da man ikke bare kan
få en sådan operation - lige vupti.

> Men jeg ved godt at det ikke er populært i nyhedsgruppperne ikke at være
> politisk korrekt, så jeg havde forventet den salgs holdninger.

Hvilken slags holdninger ? - Du fik selv formuleret din første post, så den
var let at misforstå, nettet er et fattigt medium, og derfor er det vigtigt
man skriver klart og tydeligt. - Jeg tvivler på folk har ondt i røven over
du får sådan en operation osv. Det eneste jeg stejlede over, var at du fik
det til at lyde som om, du overhovedet ikke vidste noget omkring din kost og
konsekvenser af en sådan "behandling!

Marias spørgsmål finder jeg dog lidt dumt, men det er jo en "smagssag" - for
det siger jo sig selv, at hvis alting var så let for en.. og man bare vupti
kunne få kostplan og motion til at fungere, jamen så var du ikke så stor..
og så var du ikke begyndt at tænke i desperate metoder, som
mavesæksoperationer.

Katja
Som ønsker dig held og lykke med operationen og.. som meget gerne vil høre
opdateringer omkring.. hvordan det går. - Så kan du om endt ikke.. være en
af dem der deler viden og informationer ud, til andre som måske overvejer at
gennemgå et sådan indgreb :)

Fra : Thomas

Dato : 11-11-03 08:39

> [...]
> af dem der deler viden og informationer ud, til andre som måske overvejer

Tak skal du have katja

netop fordi at der er for lidt fokus på at der er andre løsninger end
pension
for folk med massiv overvægt har jeg sagt ja til at lade min operation filme
til
Lægens bord og jeg forventer det bliver vist medio december.

Samtidig vil jeg oprette en hjemmside om emnet, da jeg ikke har kunnet finde
nogen
dansk information ved søgning på nettet. På den hjemmeside vil jeg også
orientere om
de gener/lettelser jeg oplever. samt selvfølgelig en vægtkurve.

thomas

Fra : KatjaStrofen

Dato : 11-11-03 08:45

> Tak skal du have katja

Jamen det var da så lidt.

> [...]
filme
> til
> Lægens bord og jeg forventer det bliver vist medio december.

Vil du ikke være sød, at informere om den korrekte dato og tidspunkt, et par
dage før udseendelsen og eventuelt med genudseendelsen [de plejer vist at
genudsende] Tror vi er flere herinde som gerne vil se dig *GG* erhm det :)

> [...]
> orientere om
> de gener/lettelser jeg oplever. samt selvfølgelig en vægtkurve.

http://www.kundal.dk/ - er en som jeg har snakket lidt med, som også har
deltaget i lægens bord, det var også omkring vægttab og især omkring det at
få fjernet det ekstra maveskind.. altså ikke indgrebet i mavesækken dog.

> thomas

mvh katja

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-11-03 08:26

"Thomas" <thomas@4701.dk> skrev i en meddelelse

> Men jeg ved godt at det ikke er populært i
> nyhedsgruppperne ikke at være politisk korrekt,
> så jeg havde forventet den salgs holdninger.

Du synes helt og totalt at have overset, at Maria ikke overhovedet giver
udtryk for en holdning til det du har valgt at gøre!

Katjastofen og jeg har heller ikke ment noget om, hvorvidt det er rigtigt,
forkert, godt eller skidt at gøre, som du gør. Så hvor ser du "Den slags
holdninger"?

Maria stiller dig et ganske banalt spørgsmål om, hvorfor du har valgt det
ene frem for det andet... hvorfor får dét dig til at føle dig kritiseret og
gå i selvforsvar. I stedet for bare at fortælle?

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-11-03 18:24

> [...]
> have et kamera rendende i røven i 2 år så ved jeg ikke hvad der kan
> motivere, men alligevel havde de faktisk kun tabt sig få kilo, de fleste

Det gør man da også med den operation du skal igennem, hvis du ikke passer
din diæt og din motion resten af livet - operationen er jo kun en starthjælp
og ikke noget vedvarende.

> Men jeg ved godt at det ikke er populært i nyhedsgruppperne ikke at være
> politisk korrekt, så jeg havde forventet den salgs holdninger.

Jeg er sådan set ligeglad med om jeg er politisk korrekt eller ej, men tro
mig, jeg har ingen holdning "af den slags". Fandtes der en operation, der
kunne hjælpe dig, så er du så vel undt at få den. Det er risiciene kontra
udbyttet, jeg synes er for lille ved det du skal igennem, og derfor spurgte
jeg hvorfor du har valgt den.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-11-03 23:19

> Mon ikke du lige skulle klappe hesten

Du skrev faktisk, at "Jeg ville meget gerne høre lidt til kosten efter
indgrebet, e.v.t. faldgruber og hvad man skal passe på med."

Og beklager jeg ikke har forstået, hvad det handler om, men det spørgsmål
skulle du gerne have fået svar på i så mange detaljer, at det burde være
helt overflødigt at spørge. Derfor min undrende reaktion overm at du
overhovedet spurgte.

> [...]
> gennemført operationen og på egen krop, en som af egen erfaring kan
> fortælle hvordan han/hun havde det efter operationen.

Det er jo noget andet *S*

> tror i virkelig at man går ind fra gaden og bare får en tid til en sådan
> operation ???

Næh. Men dit indlæg fik mig til at tro, at man kan få operationen uden at
kende konsekvenserne fuldt ud.

Mvh. Lisbeth