/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Tolker jeg det forkert?
Fra : Martin W


Dato : 10-11-03 05:01

Hej alle!

Da jeg ryddede op sammen med min søster i kælderen fandt jeg "Det nye
testamente", som hun fik til sin konfirmation.
Nu er jeg selv ateist, og derfor ikke døbt, eller konfimeret. Eftersom
at jeg aldrig har læst denne... enorme bog, så måtte jeg om aftenen tage
et kig.
Inden længe fandt jeg:

"Døm ikke, for at I skal ikke selv skal dømmes."

og så lidt senere:
"Giv ikke hunde det hellige, og kast ikke jeres perler for svin, for
at de ikke skal trampe dem ned med deres ben og så vende sig om og
sønderrive jer."

Hvis man ikke må dømme hvordan kan man så bestemme hvem "hundene" er?
Jeg er måske bare alt for skeptisk, men jeg ville gerne lige høre noget
respons :)

Med venlig hilsen
Martin W


 
 
Boerge Rahbech Jense~ (10-11-2003)
Kommentar
Fra : Boerge Rahbech Jense~


Dato : 10-11-03 11:24


"Martin W" <usenet@shiba.dk> skrev i en meddelelse
news:bon2h4$2qb$1@news.cybercity.dk...

> Hvis man ikke må dømme hvordan kan man så bestemme hvem "hundene" er?

Det er ganske rigtigt lidt modsigende. Personligt tror jeg, vi må leve med
at dømme i et vist omfang, så længe vi tillader andre at dømme os på samme
måde, som vi dømmer dem. I forhold til Gud betyder det i øvrigt efter min
mening, at vi kan vælge at blive dømt efter Moseloven ved at påberåbe os, at
vi prøver at holde den.

Som jeg læser skriftstedet med hundene og svinene, handler det om, at vi
skal være opmærksomme på, om vi kan forvente, at det, vi ønsker at give
eller fortælle, bliver modtaget i den ånd, vi ønsker. For eksempel kan
eftergivenhed modtages med taknemmelighed, foragt eller vrede, d.v.s. som
tegn på kærlighed, svaghed eller overlegenhed.

Med venlig hilsen
Børge



Jesper Nielsen (10-11-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Nielsen


Dato : 10-11-03 18:12


"Boerge Rahbech Jensen" <qaasfd@asdf.qø> wrote in message
news:3faf6789$0$9824$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Martin W" <usenet@shiba.dk> skrev i en meddelelse
> news:bon2h4$2qb$1@news.cybercity.dk...
>
> > Hvis man ikke må dømme hvordan kan man så bestemme hvem "hundene" er?
>
> Det er ganske rigtigt lidt modsigende. Personligt tror jeg, vi må leve med
> at dømme i et vist omfang, så længe vi tillader andre at dømme os på samme
> måde, som vi dømmer dem. I forhold til Gud betyder det i øvrigt efter min
> mening, at vi kan vælge at blive dømt efter Moseloven ved at påberåbe os,
at
> vi prøver at holde den.
>
> Som jeg læser skriftstedet med hundene og svinene, handler det om, at vi
> skal være opmærksomme på, om vi kan forvente, at det, vi ønsker at give
> eller fortælle, bliver modtaget i den ånd, vi ønsker. For eksempel kan
> eftergivenhed modtages med taknemmelighed, foragt eller vrede, d.v.s. som
> tegn på kærlighed, svaghed eller overlegenhed.
>
> Med venlig hilsen
> Børge
>
Er der ikke forskel på at dømme (se ned på mennesker) og bedømme dem?

Jesper



Boerge Rahbech Jense~ (10-11-2003)
Kommentar
Fra : Boerge Rahbech Jense~


Dato : 10-11-03 18:38


"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:3fafc6fa$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Er der ikke forskel på at dømme (se ned på mennesker) og bedømme dem?

Sandsynligvis, men forskellen synes ofte hår-fin og opleves meget forskellig
afhængig af, om man bedømmer eller bliver bedømt.

Med venlig hilsen
Børge



Cyril Malka (10-11-2003)
Kommentar
Fra : Cyril Malka


Dato : 10-11-03 11:51

Goddag Martin,

On Mon, 10 Nov 2003 05:00:43 +0100, Martin W wrote:
> Hvis man ikke må dømme hvordan kan man så bestemme hvem "hundene"
> er? Jeg er måske bare alt for skeptisk, men jeg ville gerne lige
> høre noget respons :)

Det var en ganske god pointe, du har her og ja, du har ret: Der er tale om en
dom og en modsigelse.

Nu kommer det an på, hvordan man ser på Bibelen.

Katolsk set, siger man at det der står i Bibelen er sandt, rent meningsmæssigt.
Det er ikke sandt idet, det skal tages ordret.

Den bog er fra Matthæus. Det vil sige, det er en person, der har skrevet det,
Jesus har sagt ned.

I det, er der også en del tolkning af det sagte.

Ser du for eksempel Lukas evangeliet, står der intet om perler for svin...

Da næstekærlighed og elske dine fjender er et budskab som allerede eksisterede i
gammel testament og som blot blev gentaget af Jesus, er der stor sandsynlighed
for, at perler for svin er tilføjet af Mathæus.

--
Venligst,

Cyril

www.malka.dk -=- www.sekter.org -=- www.etsectera.com



Ukendt (10-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-11-03 18:59

Der er inget modsigende i de skriftsteder, døm ikke for at svinene bare kan
træde det ned, når du dømmer giver du djævelen lov til at gøre med dig som
han vil, Guds beskyttelse forsvinder, der er dog tilfælde hvor
omstændigheder og mennesker er skyld i at man pga sår ikke kan lade være med
at dømme, at Gud ser i gennem fingre med det af hensyn til den sårede

Ole



TBC (11-11-2003)
Kommentar
Fra : TBC


Dato : 11-11-03 04:57

"Martin W" <usenet@shiba.dk> skrev i en meddelelse
news:bon2h4$2qb$1@news.cybercity.dk...

> Hvis man ikke må dømme hvordan kan man så bestemme hvem "hundene" er?
> Jeg er måske bare alt for skeptisk, men jeg ville gerne lige høre noget
> respons :)

Jeg vil mene at der ligger forskellig værdi i at 'dømme andre' og 'bedømme
andre'.

F.eks er det oplagt at når man "dømmer andre", så gør man det ud fra "en
lov". Dette kunne f.eks være i forbindelse med hvad man mener der er rigtigt
at gøre i følge ens egen samvittigheds lov, og man som sådan altså ikke er
indstillet på at tilgive andre, eller lade dem gå fri af ens "retfærdighed"
(bemærk "" ved "retfærdighed"). Du kan kæde dette sammen med princippet om
at man bør tilgive sine skyldnere (folk der har forbrudt sig imod en på en
eller anden måde) som man også selv får tilgivet sin synd af gud

Hvad angår at "bedømme" er det naturligvis en nødvendig egenskab for at
kunne begå sig, og i værste fald overleve. F.eks er man nødt til at bedømme
trafikken, eller kunne bedømme hvor smart det er at sige "fucking nigger"
som hvid til en ved et Black Panter møde. På samme måde er det gavnligt at
bedømme andre for hvordan de er indstillet, for ikke at spille sig unødigt
ud i at de frådende 'tramper ens perler ned med deres ben og så vender sig
om og sønderriver en selv. Dette betyder dog ikke at man dømmer dem, og ikke
er rede til at tilgive dem. - Som kristen er læren at der kun er *en* der
*dømmer*, og det er gud.

Altså holder/stiller man nogen til ansvar i forhold til noget når man dømmer
dem
Og man danner sig et indtryk om nogle når man bedømmer dem.

F.eks bedømmer jeg ud fra dit indlæg at du er meget skeptisk og som
udgangspunkt noget negativt indstillet til kristendommen[/religion], og
formentligt helst ved se fejl eller mangler ved den, ...men jeg dømmer dig
ikke for det

TBC



TBC (11-11-2003)
Kommentar
Fra : TBC


Dato : 11-11-03 05:31

"Martin W" <usenet@shiba.dk> skrev i en meddelelse
news:bon2h4$2qb$1@news.cybercity.dk...

> Hvis man ikke må dømme hvordan kan man så bestemme hvem "hundene" er?
> Jeg er måske bare alt for skeptisk, men jeg ville gerne lige høre noget
> respons :)

Jeg vil mene at der ligger forskellig grad og værdi i at 'dømme andre' og
'bedømme andre'.

F.eks er det oplagt at når man "dømmer andre", så gør man det ud fra "en
lov". Dette kunne f.eks være i forbindelse med hvad man mener der er rigtigt
og forkert at gøre i følge ens egen samvittigheds lov, og at man som sådan
altså ikke er indstillet på at tilgive andre, eller lade dem gå fri af ens
"dom" og "retfærdighed" (bemærk "" ved retfærdighed) ved f.eks at blive ved
med at bemærke og henholde sig til andres fejl, eller vedblivende kritisere
dem eller sanktionere dem. Du kan kæde dette sammen med princippet om at man
bør tilgive sine skyldnere (folk der har forbrudt sig imod en på en eller
anden måde) som man også selv får tilgivet sin synd af gud.

Hvad angår at "bedømme" er det naturligvis en nødvendig egenskab for at
kunne begå sig, og i værste fald overleve. F.eks er man nødt til at bedømme
trafikken, eller kunne bedømme hvor smart det er at sige "fucking nigger"
som hvid til en ved et Black Panter møde. På samme måde er det gavnligt at
bedømme andre for hvordan de er indstillet, for ikke at spille sig unødigt
ud i at de frådende 'tramper ens perler ned med deres ben og så vender sig
om og sønderriver en selv. Dette betyder dog ikke at man dømmer dem, og ikke
er rede til at tilgive dem. - Som kristen er læren at der kun er *en* der
*dømmer*, og det er gud.

Altså holder/stiller man nogen til ansvar i forhold til noget når man dømmer
dem, men man danner sig blot et indtryk om nogle når man bedømmer dem.

F.eks bedømmer jeg ud fra dit indlæg at du er meget skeptisk og som
udgangspunkt noget negativt indstillet til kristendommen[/religion], og
formentligt helst ved se fejl eller mangler ved den, ...men jeg dømmer dig
ikke for det

At man ikke skal gå og dømme andre mennsker, betyder altså ikke at man slet
ikke skulle foretage nogen bedømmelse i forbindelse med andre mennesker. -
Det er egentligt meget sammenhængende logisk og fornuftig lære. Som så meget
andet i bibelen er det altså kun en *umiddelbar* selvmodsigelse, som nok
mest er der hvis man *vil* se den, uden at se selve meningen.

TBC



Martin W (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin W


Dato : 11-11-03 08:36

Hej igen :)

Mange tak alle for jeres svar, de har virkelig givet mig noget at tænke
over.
Jeg vil nu fortsætte min læsning, da bogen jo egentlig er meget spændende :)

Med venlig hilsen
Martin W


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408877
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste