Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Overpriser!
Fra : Brian Poulsen

Dato : 08-11-03 17:11

Hej NG.

Jeg sad lige og læste et svar på tråden "Hvad skal vi med fotoforretninger",
og der er en der
nævner at man som uvidende tit vil blive udsat for at en forretning tager
røven på en og sælger
en ting til max overpris. Ja det kan sgu ikke blive sagt bedre.

Når man overvejer at købe noget, så tjek priserne rundt omkring på markedet.
En god ide er
altid at være lidt forberedt. Jeg fik forleden ind i fotobutikken Bingo,
egentlig bare for at kigge
og for at høre om en pris/leveringstid på et optik.

Ud over det, var det min plan at kigge på en taske, og eventuelt også købe
et Polarizer filter.

For at gøre en lang historie kort, gik jeg ud af butikken med en LowePro
taske efter ønske og
1 stk polarizer filter - 600,- sparet i forhold til deres skiltede priser,
og fik det til ca. de priser
jeg har set andre steder. Som han sagde var det et super godt tilbud han
havde givet mig, og
alligevel ved jeg har de har tjent stort. Så oftest kan det som nævnt godt
betale sig at være lidt
på tværs og nævne at du har set det til den og den pris i en anden butik.
Som regel vil de
hellere end gerne tjene de ekstra penge ved at sælge noget til dig, i stedet
for at man går over
til en konkurrent.

Er jeg helt ved siden af, med min opservation?

Brian.

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 08-11-03 17:24

Så meget tjener de heller ikke på kameraer og den slags.
Nok mere på tasker, filtre og andet af samme type - folk tænker ikke så
meget over prisen der.

Men er det ikke fair nok de tjener penge?
Det er jo deres job og deres børn skal jo også have en lakrids til jul.
Om jeg giver 200-300 kr mere eller mindre for at kamera til 5000kr gør mig
ikke så meget. En del af oplevelsen er for mig også selve købet. Jeg køber
hos dem med det bedste ry og en pris der nogenlunde svare til markedsprisen.

Jan

Fra : Tommy Jensen

Dato : 08-11-03 18:28

On Sat, 8 Nov 2003 17:24:21 +0100, "Jan Emil Christiansen"
<info@webmasteren.dk> wrote:

> [...]
>hos dem med det bedste ry og en pris der nogenlunde svare til markedsprisen.

Jo selvfølgelig skal de tjene penge, men når man kan skære 1500,- af
på prisen for et objektiv bare ved at nævne en pris man har fået et
andet sted så er det ensbetydende med at priserne er ekstremt høje!

Jeg har lige købt nyt kamera samt lidt tilbehør. Havde jeg ikke
undersøgt priser først og dermed betalt liste pris havde jeg skulle
betale næsten 3000,- mere end jeg rent faktisk kom til. Jeg kunne
sikkert have presset prisen yderligere hvis jeg havde spillet 2
butikker, der er kendt for at matche hinandens priser, ud mod
hinanden.

MVH Tommy

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 08-11-03 19:00

Det lyder af meget og så er det selvfølgelig i overkanten.
Men det kunne jo også være de andre som var for billige.
Håber ikke det ender som med PCudstyr, at prisen presses så meget at det kun
er Bilka og Elgiganten, der med underbetalte unge mennesker uden viden om
produktet, der kan leve af at sælge fotoudstyr.

Viden koster penge at opbygge. Jeg vil hellere handle med en som ikke
tjerner så lidt at han rådgiver mig forkert for at få det salg som er bedst
for ham.

Jan

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 08-11-03 19:20

"Jan Emil Christiansen" <info@webmasteren.dk> skrev i en meddelelse

> Viden koster penge at opbygge. Jeg vil hellere handle med en som ikke
> tjerner så lidt at han rådgiver mig forkert for at få det salg som er
bedst
> for ham.

Det er jeg meget enig med dig i.
Jeg har også selv været meget trofast med at købe ind i den lille lokale
fotobutik. Problemet var bare, at de for det første alligevel ikke altid
kunne hjælpe mig med mine spørgsmål (jeg har fået mere ud af at spørge
herinde) og for det andet var leveringstiden på en telekonverter 14 dage
længere end den er på nettet (ihvertfald med den sidste jeg købte hvor den
kom dagen efter).

Og jeg betaler gerne ekstra for hurtig service, og viden -når det viser sig
at man får bedre service via køb fra internettet, så gør jeg altså det.

Vh Matilde

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 08-11-03 19:31

> Og jeg betaler gerne ekstra for hurtig service, og viden -når det viser
sig
> at man får bedre service via køb fra internettet, så gør jeg altså det.
Jeg købte selv via www.photoshop.dk - så det går nok desværre den vej.
Desvære er mange fotobutikker allerede blevet et sted man får fremkaldt sine
billeder. Ved ikke hvad er gået galt, men derfor kan man jo godt drømme om
en anden verden.

Jeg var inde http://www.photografica.com/ butikken - de virker meget
kompetente. Måske køber jeg min Canon 10 D, hvis jeg en gang får råd.

Jan

Fra : Jan F.

Dato : 08-11-03 21:49

> Jeg var inde http://www.photografica.com/ butikken - de virker meget
> kompetente. Måske køber jeg min Canon 10 D, hvis jeg en gang får råd.

Ja, hvis du har råd til at købe den der

Jan

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 08-11-03 17:53

"Brian Poulsen" <brian@fuz.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for at man går over
> til en konkurrent.
>
> Er jeg helt ved siden af, med min opservation?

Nej det er også min opfattelse.
Sidst jeg købte et kamera i en butik, havde jeg været ved nabobutikken som
solgte det til en lavere pris end de fleste andre butikker, men de havde
desværre udsolgt.

Da jeg så gik hen til den anden butik, som tog 1500kr mere for kameraet og
spurgte om de ville sælge det til samme pris, var svaret at jeg skulle komme
med en seddel fra den billige butik som bevis på deres lave pris.

Den fik jeg i butikken, og kunne så købe mit kamera til de 1500 under
butikkens normale pris.

Vh Matilde

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-11-03 20:31

"Brian Poulsen" <brian@fuz.dk> wrote in message
> [...]

> betale sig at være lidt
> på tværs og nævne at du har set det til den og den pris i en anden butik.

Ja, det er det der hedder "Det Jyske Pranger Gen". Man tager prismærkningen
som et øvre udgangspunkt for en forhandling. Nogen "køber" kamera, andre
"handler" kamera.

Bo //
Kontinental dansker

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-03 15:03

> [...]
> røven på en og sælger
> en ting til max overpris. Ja det kan sgu ikke blive sagt bedre.

I kan li' så godt venne Jer til det. Internethandel er kommet for at blive
og den bliver bestemt ikke mindre i fremtiden. Fotobutikker vil også blive
ramt af internethandel da butikkerne har markant højere omkostninger ved at
drive en shop i landsbyen, i forhold til nethandel fra et eller andet
"skummelt" kontor.
.....og hurra for det, det er den fri konkurrence der gør at vi alle kan få
billigere produkter eller mere for pengene. Jeg kan heller ikke lige se
hvorfor jeg skal betale tusindvis af ekstra-kroner fordi jeg skal have
fremført/demonstreret et kamera hvert 6.-10. år.

Hvis man har brug for den "service" så må man læse fotoblade eller diverse
hjemmesider som skriver det samme som en ekspedient kan fortælle. En anden
mulighed er at tage til messer hvor man kan prøve at "føle" på tingene selv.
Detailhandlen er en langsom døende "race" selv om den nok aldrig vil HELT
forsvinde. Folk ændrer simpelhen deres indkøbsvaner...så butikkerne eller
folkene bag må sadle om, i stedet for at beklage udviklingen.
De må tage penge for den service som før var "gratis" eller lagt oven i
købsprisen og så lade udbud og efterspørgsel regulere det REELLE behov for
butikker.

--
Tom