Gås - i stegepose?
Fra : Søren Kongstad

Dato : 07-11-03 20:58

Hej

Vi holder mortens aften i morgen. Vi havde først planlagt kalkun (ved det er
forket, men der er ikke and nok til 6 i en and). Sidste år lavede vi en
vellykket kalkun i stegepose.

Men da jeg skulle købe dyret igår, faldt jeg over en 5200 gr gås, da gås jo
er mere originalt på mortens aften, så bliver det gås.

Mit spørgsmål er nu - skal vi proppe gåsen i stegepose? Gås er jo lige så
fed som and, så jeg kunne forestille mig det blev noget snask hvor gåsen
kogte i sit eget fedt?

Hvad siger i?

Søren

Fra : Søren Kongstad

Dato : 08-11-03 17:57

"Søren Kongstad" <spamm-soremove-@kongstad.net> wrote in message
> Mit spørgsmål er nu - skal vi proppe gåsen i stegepose? Gås er jo lige så
> fed som and, så jeg kunne forestille mig det blev noget snask hvor gåsen
> kogte i sit eget fedt?

Så er gåsen snart færdig. Vi kom den i pose, og har forsigtigt åbnet og tømt
pose 3 gange nu. Vi har ca en liter fedt og saft som vi har taget fra på den
måde!

Ved at komme den i posen har vi undgået den kraftige gåsefedt lugt i hele
huset - så ind til videre ser det godt ud

Søren

Fra : Dorte Klerke

Dato : 08-11-03 19:14

"Søren Kongstad" <spamm-soremove-@kongstad.net> skrev i en meddelelse

> [...]

> Ved at komme den i posen har vi undgået den kraftige gåsefedt lugt i hele
> huset - så ind til videre ser det godt ud

Hej Søren
Puha det var godt nok en masse fedt, ad :)

Mener da også at de der gigantposer også skulle kunne egnes til gås.

Håber den smager godt, har aldrig selv smagt gås, er kødet sejt?

Dorte

Fra : Søren Kongstad

Dato : 09-11-03 16:47

"Dorte Klerke" <dorte@home2.gvdnet.dk> wrote in message
> Hej Søren
> Puha det var godt nok en masse fedt, ad :)
>
> Mener da også at de der gigantposer også skulle kunne egnes til gås.
>
> Håber den smager godt, har aldrig selv smagt gås, er kødet sejt?

Det er netop en gigantpose vi anvendte. Den fik lige en smule for meget -
sikkert på grund af posen, men det blev rigtigt godt.

Kødet var meget mørt - det faldt fra sig selv. Det er kraftigt smagende
mørkt kød, lidt henad vildt. Jeg er i hvert fald glad for at vi ikke valgte
kalkun. Kalkun er fint men kødet kan hurtigt blive lidt kedeligt og tørt.

Til gengælde svinder gåsen jo ret meget. Det passede lige til 6 menneske,
som del af en tre retters menu, hvilket jo ikke er imponerende nå fuglen
startede med at veje 5200 gram!

Vores menu var for øvrigt

Jorskokssuppe garneret med jordskokschips og persille,

Gås fyldt med brød, italiensk pølse og kastanier
dertil smørstegt polenta, og salat af sprød salat, granatæbler og grillede
pærer med en citroncremedressing.

Til dessert Vanillie is med semi freddo med hård nougat (halvfrossen is), og
svenske chokoladebrød.

Vi snød og købte vanillie isen, ellers var resten egenproduktion

/Søren

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 10-11-03 05:10

On Sun, 9 Nov 2003 16:46:49 +0100, "Søren Kongstad"
<spamm-soremove-@kongstad.net> wrote:

>Jorskokssuppe garneret med jordskokschips og persille,

Kunne man lokke en opskrift eller bare lidt hints ud af dig? Jeg har
flere gange forsøgt at lave noget med jordskok, men har aldrig kunnet
få noget til at fungere ordentligt...

R.
--
"I never found a companion that was so companionable as solitude"
- Henry David Thoreau

Fra : Søren Kongstad

Dato : 10-11-03 12:59

"Ronni Heuckendorff Hansen" <ronni@_spam_cowsinspace.dk> wrote in message

> Kunne man lokke en opskrift eller bare lidt hints ud af dig? Jeg har
> flere gange forsøgt at lave noget med jordskok, men har aldrig kunnet
> få noget til at fungere ordentligt...

Hej Ronni

Gå ind på www.spismed.dk og søg på jordskokssuppe.

Chipsene lavede vi bare ved at skære jordkokkerne tyndt ud og friturestege
dem. Claus Meyer foreslår at man skærer dem fint ude, pensler dem med
olivenolie, og bager dem i 30-40 minutter i ovnen, men på det tidspunkt have
vi en gås i ovnen, så derfor frituren.

Vi lavede chipsene i god tid, men de nåede at blive lidt bløde inden vi
serverede suppen, så det skal man måske passe på.

Suppen blev bare serveret i opvarmede suppeskåle, med chipsene drysset
ovenpå, og med et par blade persille.

Her er opskriften:

Jordskoksuppe
Jordskokker har en sart og delikat smag, næsten ligesom artiskokker. Smagen
kommer virkelig til sin ret i denne lækre suppe. God både til hverdag og
gæster.

Ingredienser:
1/2 kg jordskokker
250 g kartofler
1 løg
1 spsk. olivenolie
1 l grøntsagsbouillon
2 dl piskefløde
salt og peber
1 bundt purløg eller persille

Tilbehør:
brød

Fremgangsmåde:
Skræl jordskokker og kartofler og skær dem i skiver. Hak løget fint. Varm
olien i en gryde og sautér grøntsagerne i ca. 2 min.Tilsæt bouillon og kog
suppen under låg ved svag varme i ca. 20 min. Kom fyldet og lidt af suppen i
en skål og blend det. Hæld det blendede fyld tilbage i gryden og kog det
op.Tilsæt fløde og smag til med salt og peber.
Drys med klippet purløg og server suppen med brød.

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 10-11-03 16:17

On Mon, 10 Nov 2003 12:59:18 +0100, "Søren Kongstad"
<kongstad@kongstad.net> wrote:

>Her er opskriften:

Mange tak. Ryger lige på mad-ide listen til de næste par dage.

R.