Kompressor /brug af
Fra : H.S.

Dato : 05-11-03 13:08

Jeg har just indkøbt mig en kompresser, en 1.5HK / 24 Liter / 8 Bar / 110
PSI

Vejledningen til den omfatter mange (10 !!) forskellige kompressor modeller,
og der står nogen med olie kontrol osv. Men det fremgår ikke tydeligt om min
model også skal have olie. - Der er ingen synlige steder hvor olie-pinden
sidder - så skal det da være fordi man skal skrue plastic 'kappen' af (det
stykke plastic som 'lukker motordelen inde') - Men det kan vel ikke passe
man skal gøre det ?

Det lader til at trykluft værktøj skal have olie - denne olie 'hældes' i
studsen hvor slangen normalt sidder - kan det passe ?

- Jeg mener at have hørt om en 'dims' man sætter på kompressoren, så man
ikke behøver hælde olie i værktøjet ?

- Hvad er en tågeudskiller ? Hvad er en vandudskiller ?

Håber nogen kan give svar på dette

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 05-11-03 15:07

Fra : H.S.

Dato : 05-11-03 15:49

"Finn Hybjerg Hansen" <fhh@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har ikke den store viden om kompressorer, men mener dog at
> trykluftværktøj netop smøres via olie i trykluften, så den med at putte en
> dråbe olie i slangen er vist god nok. Lidt mere brugervenligt er det
> at sætte en tågesmører (det hedder ikke tågeudskiller!) på slangen, som
> selv tilsætter lidt olie til luften hele tiden (= olietåge) så værktøjet
> bliver smurt.
>
> Der er vand/fugt i luft, så for at værktøjet ikke skal påvirkes af fugt,
> sættes en vandudskiller på slangen. Gæt selv hvad den gør

Heh - perfekt - det var jo lige det jeg skulle vide

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-11-03 00:35

H.S. wrote:
> [...]
> man skal skrue plastic 'kappen' af (det stykke plastic som 'lukker
> motordelen inde') - Men det kan vel ikke passe man skal gøre det ?

....sidder der ikke et "skue-glas" (som på nogen motorcykler),
hvorigennem man kan se olien?

....dét gør der på min kompressor - det ligner bare en sort
plasticmøtrik, men hvis du retter en lommelygte mod den, vil du kunne se
olien inde bag...

....skift olien (kompressorolie) en gang om året...

....tap også vand af tanken - min. én gang om året - der sidder sikkert
en "fingerskrue" under bunden af tanken - gør der i det mindste på
min...

> Det lader til at trykluft værktøj skal have olie - denne olie
> 'hældes' i studsen hvor slangen normalt sidder - kan det passe?

....jepz - eller olietåge som nævnt andetsteds...

> - Jeg mener at have hørt om en 'dims' man sætter på kompressoren, så
> man ikke behøver hælde olie i værktøjet ?

....netop...

> Hvad er en vandudskiller ?

....har én på - men bruger den aldrig...

> Håber nogen kan give svar på dette

Hans

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 06-11-03 05:59

Hans Paulin wrote:

> ...har én på - men bruger den aldrig...

Den "bruger" vel også sig selv. D.v.s. hvis der er vand/vanddampe i luften
bliver de filtreret fra. Den er også selvtømmende.
Ebbe
Fjern ups fra mail-adr.

Fra : H.S.

Dato : 06-11-03 13:07

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en meddelelse

> ...sidder der ikke et "skue-glas" (som på nogen motorcykler),
> hvorigennem man kan se olien?

Nixen.... Men den kørte fint i går uden

> ...tap også vand af tanken - min. én gang om året - der sidder sikkert
> en "fingerskrue" under bunden af tanken - gør der i det mindste på
> min...

Den skal tømmes for luft efter brug, så jeg bruger den omtalte fingerskrue,
og der kommer også noget vand, så slår jeg to fluer med et smæk