Frysning af rejer
Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 03-11-03 21:56

Jeg har netop købt en stor bøtte med rejer i lage. Kan de fryses ned hvis
man hælder lagen fra?
Kan ikke spise dem inden de bliver dårlige og det er lidt for dyrt at fodre
misserne med dem.

Hilsen Linda

Fra : Janner

Dato : 03-11-03 22:16

"Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> man hælder lagen fra?
> Kan ikke spise dem inden de bliver dårlige og det er lidt for dyrt at

Frys dem som de er *S*

/Jan

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 04-11-03 17:17

Skal de bare fryses med lagen?
Ja jeg spørger måske dumt

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-11-03 18:45

"Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> wrote in
message news:3fa7d0f7$0$7159$ba624c82@nntp05.dk.telia.net
> Skal de bare fryses med lagen?
> Ja jeg spørger måske dumt

Nej - slet ikke. I virkeligheden ville rejerne nok - ligesom mange andre
ting - have det bedst med nedfrysning i lage. Det forhindrer ret effektivt
at luften kommer til.
Et alternativ er faktisk at løsfryse dem uden lage. Efter et døgn tager man
posen med de løsfråsne rejer op og glacerer dem - dvs mens de er
dybfrostkolde bliver de rystet med en slat vand i posen, således at der
dannes en tynd skal af vand udenpå - igen for at forhindre luftens skadelige
adgang.
På den anden side er det noget besværligt.

vh
Jan

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 05-11-03 16:04

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> [...]
skadelige
> adgang.
> På den anden side er det noget besværligt.

Nå ja jeg er også dum, jeg troede blot fabrikanterne glaserede dem for at de
skulle veje mere.

Hilsen, Steen.

Fra : Janner

Dato : 05-11-03 17:58

> Nå ja jeg er også dum, jeg troede blot fabrikanterne glaserede dem for at
de
> skulle veje mere.
>
> Hilsen, Steen.

Det gør de også .... indtil 20-30 % vægt forøgelse

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-11-03 19:23

"Janner" <ask@me.just> wrote in message

> Det gør de også .... indtil 20-30 % vægt forøgelse

Så er det da godt nok heldigt, at de bliver mindst 20-30 % bedre og mere
holdbare!
Det er besynderligt som nogle /altid/ ser sammensværgelser og skumle
motiver - også hvor det er helt ude af trit.

vh
Jan

Fra : Janner

Dato : 06-11-03 16:37

> [...]
> Det er besynderligt som nogle /altid/ ser sammensværgelser og skumle
> motiver - også hvor det er helt ude af trit.

Jow jow ...... Men mange steder foregår det på den måde at en fabrik køber
billige rejer i f.eks. asien eller mellem østen , disse rejer er frosset i
kæmpe store blokke. Disse optøes huritgt hvor efter disse koges og glasseres
en eller to gange i "blast" fryser. Herefter kan producenten selv sætte sit
logo på fra f.eks. europærisk land ...

Hvor festligt systes du så det lyder ?? Sikke bedre rejerne bliver ... NOOT

Hygge

Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-11-03 18:21

"Janner" <ask@me.just> wrote in message

[Snipe om asiatisk rejeglacering]

> Hvor festligt systes du så det lyder ?? Sikke bedre rejerne bliver

Ku' aldrig finde på at købe sådanne. Kan jeg ikke få Cimber-rejer i lage
(absolut favorit) ville jeg vælge rejer i Lage fra Launis og bliver jeg
tvunget til at tage fråsne rejer, skal det helst være de store fra Royal
Greenland (dem, der /er/ fra Grønland og ikke blot dem, der er pakket ag
Royal Greenland.
Og jeg vil simpelthen ikke æde såkaldte salatrejer - det er affald.

Men det ændrer nu ikke på at glacering er en god metode. Ligesom druknedøden
ikke får mig til at hævde at vand er noget dårligt.

vh
Jan