Akvariefisk truer dyrelivet i søerne
Fra : Martin Heller

Dato : 02-11-03 23:22

I Søndagsavisen i dag er der en artikel med overskriften
"Akvariefisk truer dyrelivet i søerne" af Mogens Tschuriloff.
Jeg har ikke kunnet finde artiklen online, men i den står at "I
to danske søer er der nemlig fundet en asiatisk båndgrundling og
en amerikansk dværgmalle."

Er der nogen her, som ved hvilke to søer der er tale om samt
hvilke fisk ovenstående navne refererer til?

Det oplyses om den amerikanske "dværgmalle" at den kan blive 60
cm lang og at den "æder sig igennem den lokale fiskebestand rub
og stub. Den er simpelthen altædende."

Der oplyses ikke yderligere om den asiatiske båndgrundling ud
over at den skulle være så god til at tilpasse sig de danske
forhold at den udkonkurrerer den naturlige fiskebestand.

Hvis nogen her ligger inde med yderligere oplysninger ville det
da være interessant at få lidt mere fakta på bordet.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-11-03 00:53

Martin Heller wrote:
> Hvis nogen her ligger inde med yderligere oplysninger ville det
> da være interessant at få lidt mere fakta på bordet.

Desværre ikke, men det lyder interessant.

Jeg husker for nogle år siden, at jeg læste om en større
bestand af guldfisk i Utterslev Mose.

Den var startet ved at nogle havde smidt deres kasserede fisk derud.

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Rasmus Berntsen

Dato : 03-11-03 08:36

Hej!

Jeg var i danmarksakvarium med min søn for et par uger siden.
Der havde de akvarier med disse arter . Hvor de netop beskrev dette problem.

Med venlig hilsen
Rasmus Berntsen

Fra : Jens Jensen

Dato : 04-11-03 14:30

"Jan Vestergaard" <jan@NOMAILjve.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg husker for nogle år siden, at jeg læste om en større
> bestand af guldfisk i Utterslev Mose.
>
> Den var startet ved at nogle havde smidt deres kasserede fisk derud.

Hvilken slags "guldfisk" var der tale om? Guldfisken er nemlig en forædlet
form af karrussen, og vil efter nogle generationer vende tilbage til
stamformen.

Fra : Student

Dato : 03-11-03 12:19

"Martin Heller" <mr_heller_DÅSESKINKE@yahoo.dk> wrote in message
> Er der nogen her, som ved hvilke to søer der er tale om samt
> hvilke fisk ovenstående navne refererer til?

Jf. følgende link er asiatisk båndgrundling Pseudorasbora parva og er fundet
i Klokkerholm Møllersø.

Fangstrapport fra søen:

> Hvis nogen her ligger inde med yderligere oplysninger ville det
> da være interessant at få lidt mere fakta på bordet.

Jeg ved stadig ikke hvilken fisk Amerikansk dværgmalle er.

--
Martin Heller

Fra : Martin Heller

Dato : 03-11-03 18:04

Student wrote in <bo5dfa$7go$1@news.net.uni-c.dk>:

> Jeg ved stadig ikke hvilken fisk Amerikansk dværgmalle er.

Det ved jeg stadig ikke, men der er et billede her:

Af ovenstående artikel fremgår det at fisken er fundet i en sø i
Støvring. Om det er denne sø, som omtaltes i Søndagsavisen skal
jeg lade være usagt. Jeg har dømt fisken til at være Ameiurus
nebulosus <URL:
http://nas.er.usgs.gov/queries/SpFactSheet.asp?speciesID=734>.
Hvorfor den skulle hedde "Amerikansk dværgmalle" forstår jeg
imidlertid ikke? Den er ikke ligefrem lille.

Kan nogen bekræfte at dette er korrekt, samt oplyse om det er
korrekt at omtalte fiskearter har udryddet de øvrige fiskearter
i de søer, hvor de er fundet? Er der andre kendte eksempler på
fiske-faunaforurening i Danmark?

Fra : Jens Jensen

Dato : 04-11-03 14:38

"Martin Heller" <mr_heller_DÅSESKINKE@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor den skulle hedde "Amerikansk dværgmalle" forstår jeg
> imidlertid ikke? Den er ikke ligefrem lille.

Den er da ikke ret stor.

http://www.cofan.org/catfish.jpg

Fra : Jesper Buch

Dato : 05-11-03 14:36

> [...]
> over at den skulle være så god til at tilpasse sig de danske
> forhold at den udkonkurrerer den naturlige fiskebestand.

Er det ikke fint? . . . de fleste danske søer er jo overfyldt med skaller og
brasen, som æder plankton, hvorved der kommer for mange alger og hele
kredsløbet forrykkes.

I furesøen har man jo opfisket mange ton "skidtfisk" og andre steder har man
sat geder ud.

Mallerne er sikkert lige så effektive som geder . . . . måske bedre

Fra : Martin Heller

Dato : 05-11-03 15:57

Jesper Buch wrote:

> Er det ikke fint? . . . de fleste danske søer er jo overfyldt med skaller og
> brasen, som æder plankton, hvorved der kommer for mange alger og hele
> kredsløbet forrykkes.

Tja. Men dette problem opstår jo ikke af sig selv. Det er som
oftest en konsekvens af at der tilføres alt for mange
næringsstoffer til søerne - fra gødning i landbruget, fodring af
ænder eller andet.

> I furesøen har man jo opfisket mange ton "skidtfisk" og andre steder har man
> sat geder ud.

Geder er jo en fisk, som altid har hørt til i den danske fauna.
Derfor må man forvente at den nemmere opstår en naturlig balance
idet geder i forvejen indgår i økosystemet i Danmark.

> Mallerne er sikkert lige så effektive som geder . . . . måske bedre

Måske. Men måske er de for effektive. Hvis det forholder sig
sådan som artiklen antyder at mallerne udrydder alle andre fisk i
de søer, hvor de indføres er det jo ikke for smart, hvis de
spredes. Umiddelbart kom jeg til at tænke på udsættelse af
nilabbore i de store afrikanske søer, hvor mange af de naturligt
forekommende fiskearter nu trues.