Placering af hus på grunden ?
Fra : ABS

Dato : 02-11-03 17:18

Hej NG.

Hvordan placeres et hus bedst muligt på en byggegrund. ???

Gode råd modtages.

Fra : anders majland

Dato : 02-11-03 17:20

> Hvordan placeres et hus bedst muligt på en byggegrund. ???
> Gode råd modtages.

Afhænger af grunden og hvordan naboerne har bygget eller vil bygge ...

Hvis du smider en skitse af grund/vej online så er vi nok nogen der vil
komme med (gode) råd og forslag.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Martin Christiansen

Dato : 02-11-03 17:51

"ABS" <Handel@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> Hvordan placeres et hus bedst muligt på en byggegrund. ???
>
> Gode råd modtages.

Haven bør vende mod syd og vest, da man normalt bruger den mest om dagen og
aftenen.

Indkørsel kan lægge mod nord og øst.

Husk at indrette huset således at de forskellige ligger rigtigt i forhold
til verdenshjørnerne...

Jeg foretrækker at have værelser mod øst, stueer mod syd og vest, køkken kan
placeres mod nord, medmindre det ligger i et rum hvor man vil opholde sig
meget, så bør det ligge mod syd. Toiletter kan ligge mod nord. Osv..Osv..

Husk også at tage hensyn hvordan solen falder ind i de enkelte rum.

Men det hele kommer an på grundens udformning og hvordan man iøvrigt ønsker
huset udformet.

---

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 02-11-03 21:44

> [...]
>
> Husk også at tage hensyn hvordan solen falder ind i de enkelte rum.
>
> Men det hele kommer an på grundens udformning og hvordan man iøvrigt

Dette er rigtigt gode råd. Det er dejligt med store vinduer med hæve
skydedør(e) ud til terrasse og have mod syd/vest.

Hvis muligt, så lad være med at spilde for meget grund på forhave mod nord
og lang indkørsel.
Måske vil det heller ikke være hensigtsmæssigt at have soveværelsesvinduer
og badeværelsesvinduer ud mod vejen.

VH Birgitte

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-11-03 23:52

ABS <Handel@mail.tdcadsl.dk> skrev i en
> Hej NG.
>
> Hvordan placeres et hus bedst muligt på en byggegrund. ???
>
> Gode råd modtages.

Ovenpå, med taget opad
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 03-11-03 06:24

Preben Riis Sørensen wrote:
> ABS <Handel@mail.tdcadsl.dk> skrev i en

> Ovenpå, med taget opad

Der var da endelig et fornuftigt svar fra PRS.

Ebbe

Fra : Thomas

Dato : 03-11-03 11:56

"ABS" <Handel@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej NG.
>
> Hvordan placeres et hus bedst muligt på en byggegrund. ???
>
> Gode råd modtages.

Og så skal du sikkert holde dig 2,5 m fra skel til alle sider.
Terrassen bør ihvertfald ligge i syd/vest - hvis du har tænkt dig at bruge
den.
Hold køkken og soveværelser på husets kolde side (ville jeg).
Lad os lige se en skitse.

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 03-11-03 14:43

On Mon, 3 Nov 2003 11:56:08 +0100, "Thomas" <denergodnok@hotmail.com>
wrote:

> Terrassen bør ihvertfald ligge i syd/vest - hvis du har tænkt dig at bruge
> den.

Og dog
Vi har fakstisk fået lavet ikke mindre end tre terasser.

En fritliggende i det nordvestlige hjørne af haven, som primært bruges
om morgenen.

En indelukket i mod syd vest. Bruges primært om for- og efteråret, da
der bliver uudholdeligt varmt om sommeren.

En udvidelse/forlængelse af vores indkørsel/kommende carport på
nordsiden af huset. Den bruges når det er for varmt på de andre, da
det er det eneste sted hvor der er skygge, når det først blive rigtig
varmt.

> Hold køkken og soveværelser på husets kolde side (ville jeg).

Det lyder fornuftigt nok.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 03-11-03 13:00

ABS wrote:
> Hej NG.
>
> Hvordan placeres et hus bedst muligt på en byggegrund. ???
>
> Gode råd modtages.

Det afhænger selvfølgelig af grund og placering. Nogle generelle
betragtninger:

Indkørsel og carport/udhus bør placeres på nord/østsiden af huset.
Området med mindst sol og det mindst attraktive opholdssted på grunden.
Indkørslen bør være kort. En lang indkørsel er spildplads og tjener kun
til parkering for gæster.

Huset bør lægges så langt mod nord/øst som indkørsel/carport tillader.
Dette vil friholde de syd og vestvendte dele af grunden til have og
opholdsområde.

Terasser bør være syd eller vestvendte. Områderne med mest sol.

Evt. udestue bør vende mod vest. En sydvendt udestue vil ofte være for
varm.

Huset:
Soveområder bør ligge mod nord/øst pga. opvarmning om sommeren. Det er
normalt også de koldeste områder om vinteren, og kræver derfor mindre
energi til opvarmning.

Opholdsområder bør vende mod syd/vest.
Store vinduesflader bør vende mod syd/vest og væk fra offentlig vej.

Køkkenet er lidt sværere. Et nord/østvendt køkken vil være en behagelig
arbejdsplads hele året. Et syd/vest vendt køkken vil være for varmt om
sommeren, men vil ofte give den bedste udsigt.

Et lille fif:
Tænk i 'våde områder' når i indretter huset. Jo tættere man kan placere
køkken, bad, toilet og fyrrum på hinanden, jo færre meter vandrør og
kloak vil man have i huset.

Held og lykke med byggeriet :)

Carsten,
der bor i et hus der 'vender helt forkert' :(

mødes med en gunstig lejlighed....