Lyd-ruder vs. alm. thermoruder
Fra : Carsten Keller

Dato : 01-11-03 10:06

Hej gruppe.
Jeg har en punkteret thermorude der skal skiftes. Vi bor ud til en temmelig
trafikeret vej, så jeg overvejer at få sat en lyd-rude i istedet. Er det
noget der kan mærkes, eller er det marginaler der er tale om. Glarmesteren
kunne kun komme med nogle vage meldinger, men er der nogen herinde der har
nogen erfaringer? Ruden er ca. 140 * 160 cm. og den sidder som den største
i et vinduesfag med 3 andre ruder på ca. halv størrelse. Alle ruder er fra
medio halvfjerdserne.

Hilsner
Keller

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 01-11-03 10:54

"
> [...]
største
> i et vinduesfag med 3 andre ruder på ca. halv størrelse. Alle ruder er fra

Hej.

Som tidliger ansat portner ved det Fynske Musikkonservatorium, var jeg med
til bygningen af det mest nye inden for lydisolering opført her hjemme, jeg
kan sig det er ingen let sag, det yderste lag vindue med karm er monteret
med 3 lag glas, indsat i vinduesrammer,som ingen kontakt har med ydervæggen,
så er der et luftrum på 10 -15 cm. de inderste vinduer er også med tre lag
glas, altså tre dobbelte glas yderst, så luftrum, inderst tre dobbelt glas,
alt monteret i kraftig træ. Effekten er fantastisk, du kan ikke hører noget
ude fra vejen, selv en stor lastbil er lydløs, men rystelserne fra vejen må
ikke forplante sig fra væggen over i vinduerne.

Kurt J.
Odense

Fra : //zigge

Dato : 01-11-03 13:19

"Carsten Keller" <keller@post12.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne kun komme med nogle vage meldinger, men er der nogen herinde der har

Det har helt sikkert en effekt, traffiken dæmpes mærkbart, hvormange dB ved
jeg ikke, men det kan tydeligt høres. Selvfølgeligt vil du opnå den største
effekt ved at skifte alle ruderne i faget, og det kan også godt betale sig
hvis du får dem med energi-gas i.
Det er min erfaring at det mest er de høje toner der dæmpes, men det er også
dem der genere mest ved samtale osv. Den lave bulren fra lastbilerne kræver
meget tunge tre eller fire lags ruder der skal monteres "flydende" for at
det virker, men så er det også lige så effektivt som en massiv mur.
En ting der også hjælper, er at have tunge gardiner med velur eller fløjls
foer ind imod ruden - det opsuger støjen lidt når de er trukket fra, men en
hel del om aftenen når de er trukket for.

Mvh
//zigge

Fra : Carsten Keller

Dato : 03-11-03 08:38

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> wrote in message
> [...]
største
> effekt ved at skifte alle ruderne i faget, og det kan også godt betale sig

Energiruderne var en del dyrere, og vi har ikke ret stort
vinduesareal/varmeregning. Jeg tror derfor besparelsen bliver minimal.

> [...]
> meget tunge tre eller fire lags ruder der skal monteres "flydende" for at
> det virker, men så er det også lige så effektivt som en massiv mur.

Der er ikke så megen tung trafik på vejen, undtagen når brandbilerne kører
ud fra falck-stationen i nabolaget. Men så har de alligevel sirenen tændt,
og den har jeg ingen ambitioner om at kunne lukke ude...

Keller

Fra : Jens U. K.

Dato : 03-11-03 10:58

"Carsten Keller" <keller@post12.tele.dk> wrote in message
> [...]
Glarmesteren
> kunne kun komme med nogle vage meldinger, men er der nogen herinde der
[...]

Prøv at læse nærmere på http://www.pilkington.com

/Jens Ulrik