Delt internet Mac - PC
Fra : mr

Dato : 01-11-03 14:06

Hej

Er der nogen der ved, hvordan jeg kan dele min PM's (1 Ghz
firewire800) modemforbindelse med en PC (Dell 8300), over ethernet?

Jeg har fået ethernettet til at virke, ved at tildele Mac'en en fast
IP adresse, så jeg kan udveksle filer.

Under deling/internet, er "del forbindelsen med andre computere..."
slået til. Såvidt jeg har forstået, skulle Mac'en så køre ICS
(Internet Connection Sharing - eller noget lignende).

Men PC'en viser ingen delt forbindelse, i netværksforbindelser.

Er det noget med DHCP eller hvordan får jeg den sata.. PC til at makke
ret?

Fra : Rasmus Lauridsen

Dato : 01-11-03 19:40

mr wrote:
> [...]
>
> Men PC'en viser ingen delt forbindelse, i netværksforbindelser.
>
> Er det noget med DHCP eller hvordan får jeg den sata.. PC til at makke

Har du prøvet bare at sætte macens ip som gateway for windåsen

Rasmus

Fra : mr

Dato : 02-11-03 11:27

Rasmus Lauridsen <zaph@debianforum.dk> wrote in message news:<3fa3fdf1$0$27471$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> Har du prøvet bare at sætte macens ip som gateway for windåsen
>

> Rasmus

Det har jeg prøvet nu.

PC'en har XP home. Jeg gik ind under LAN-forbindelsens egenskaber.
Under TCP/IP, alternativ konfiguration, ændrede jeg
Brugerkonfigureret.

IP-adressen satte jeg til den adresse, som PC'en selv oprindeligt
valgte.
Undernetmasken satte jeg også til det PC'en oprindeligt valgte (og som
er sat manuelt på Mac'en).
Standardgateway'en satte jeg til Mac'ens manuelt indstillede IP
adresse.
Endeligt udfyldte jeg 2 DNS adresser, som jeg bruger på Mac'en.
Hvad WINS-server er for noget ved jeg ikke, så de er ikke udfyldt.

Men det virker desværre ikke.

Jeg har prøvet at rode med Explorers opsætning, men uden resultat.

Jeg fandt ud af, at man skal slå modemdeling til, hver gang Mac'en
startes, eller internetforbindelsen afbrydes, men det var ikke
tilstrækkeligt til at få det til at virke. Hverken med automatisk
tildeling af IP eller med gateway, på PC'en.

Der står noget i Mac-hjælpen om, at det kan lade sig gøre med airport,
men såvidt jeg kan se, er der en gateway i basestationen.
Det får mig til at frygte, at det ikke kan lade sig gøre overhovedet,
når der ikke står noget om, hvordan man gør, over ethernet.

Iøvrigt kører jeg 10.2.6.

Jeg håber, at der er andre gode idéer.

Martin

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 02-11-03 20:07

mr <marrfls@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> slået til. Såvidt jeg har forstået, skulle Mac'en så køre ICS
> (Internet Connection Sharing - eller noget lignende).

Den kører en almindelig DHCP server.

> Men PC'en viser ingen delt forbindelse, i netværksforbindelser.
>
> Er det noget med DHCP eller hvordan får jeg den sata.. PC til at makke
> ret?

Ja, du skal sætte din PC op til at benytte en DHCP!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 03-11-03 11:52

Jeg kører PC med fast IP, koblet til min PIX Cisco firewall. Min Powerbook
kører med DHCP gennem airporten, hvor airporten så sidder i PIX'en ved siden
af pc'en.

Jeg deler internetforbindelser, filer, mapper o.s.v. og det ruller bare.

Bo

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 03-11-03 11:53

skal lige siges at det først kom til at virke, da jeg bestilte 1 extra fast
IP hos TDC.

Bo

Fra : mr

Dato : 21-11-03 17:43

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote in message news:<1g3tbpy.ynuh5g8vdj0cN%mta@mac.com>...

> Den kører en almindelig DHCP server.

> Ja, du skal sætte din PC op til at benytte en DHCP!

Hej

Jeg har nu prøvet at køre Mac'en som DHCP server og PC'en som DHCP
klient. Jeg kan pinge Mac'en fra PC'en, så der er hul igennem.

Jeg har internetdeling slået til, under deling/internet.

Men PC'en kan stadig ikke komme på nettet (Mac'en kan).

Jeg har forsøgt at bruge XP's "netværksfejlfinding" og har ændret
standardgateway'en til 192.168.0.1, som foreskrevet (stadig med
automatisk IP), men det hjælper heller ikke.
Iflg. samme program, kræves manuel opsætning, når man bruger NT
(hvilket vist er det Samba emulerer). Derfor har jeg på fornemmelsen,
at de "wizards", som XP tilbyder ikke er tilstrækkelige.

Så spørgsmålet er:
Findes der et sted, hvor der findes en tutorial - altså en detaljeret
gennemgang af, hvordan man gør, trin for trin?
(Når du absolut ikke kan få det til ar virke så ty til manualen )

Jeg er løbet tør for idéer, så jeg håber der er nogen der vil dele ud
af deres erfaringer.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 21-11-03 23:45

mr <marrfls@yahoo.dk> wrote:

> Jeg er løbet tør for idéer, så jeg håber der er nogen der vil dele ud
> af deres erfaringer.

Hvad er IP, subnetmaske, Gateway, DNS-servereadresser?

Angiv det hele både på begge forbindelser på Mac'en og på PC'en.

Hvordan har du sat Internetdeling op?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : mr

Dato : 22-11-03 20:46

slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) wrote in message news:<1g4srvq.1te132u1bfjs8pN%slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk>...

> Hvad er IP, subnetmaske, Gateway, DNS-servereadresser?
>
> Angiv det hele både på begge forbindelser på Mac'en og på PC'en.
>
> Hvordan har du sat Internetdeling op?

Mac (internt modem/PPP):

IP: 169.254.51.35 (DHCP)
Subnet: 255.255.0.0
Gateway: Den ved jeg ikke, hvor jeg finder
DNS: 193.162.153.164
193.162.146.9
193.162.153.131
(Router: 195.249.0.182, men det ved jeg ikke om er fast)

Mac (ethernet):
Samme DNS, som for modem
Der sættes ikke nogen router (?)
Ethernetadresse: 00:0a:95:78:01:f4

PC:

IP: 169.254.230.30 (DHCP)
subnet: 255.255.0.0
Gateway: 192.168.0.1
DNS: 193.162.153.164
193.162.146.9
Begge DNS er manuelt indsatte

Internetdeling er slået til (deler internt-modem-forbindelse). Den
kommer med en kryptisk netværksadresse, som jeg ikke ved, om kan
bruges til noget. Tilsyneladende skal internetdeling slås til hver
gang.

Jeg har prøvet Mac'ens router, som gateway på PC'en, men det virker
heller ikke.

Jeg er gået ud fra, at det ikke er nødvendigt at genstarte hverken
Mac'en eller PC'en, efter ændringer.

Firewall er slået fra.

Personlig arkivdeling, windows arkivdeling og printerdeling er slået
til.

Fra : Morten

Dato : 22-11-03 21:38

On Sat, 22 Nov 2003 11:45:47 +0000, mr wrote:

> Mac (internt modem/PPP):
>
> IP: 169.254.51.35 (DHCP)
> Subnet: 255.255.0.0
> Gateway: Den ved jeg ikke, hvor jeg finder
> DNS: 193.162.153.164
> 193.162.146.9
> 193.162.153.131
> (Router: 195.249.0.182, men det ved jeg ikke om er fast)

pil ikke ved ovennævnte - det er noget du får fra din ISP over PPP.

> Mac (ethernet):
> Samme DNS, som for modem
> Der sættes ikke nogen router (?)
> Ethernetadresse: 00:0a:95:78:01:f4

Bingo - du kan ikke dele IP ud over ethernettet uden at det er
konfigureret, konfigurer det således:

IP:      10.0.1.1
subnet:      255.255.255.0
router/gateway:   10.0.1.1
DNS:      brug dem din ISP anbefaler (findes på dennes support sider)

slå nu internet deling til på din ma, så deler mac'en din
internetforbindelse fra modemmet ud med nat og udspyer ip mm. over DHCP
til dine andre computere på ethernettet.

> PC:
>
> IP: 169.254.230.30 (DHCP)
> subnet: 255.255.0.0
> Gateway: 192.168.0.1
> DNS: 193.162.153.164
> 193.162.146.9
> Begge DNS er manuelt indsatte

Lad PC'en hente alt over DHCP - hvis det kører win 95/98/me skal den
genstartes. Hvis du absolut vil bruge faste ip adresser skal de hedde som
følger:

IP:      10.0.1.2

morten

Fra : mr

Dato : 23-11-03 17:19

"Morten" <spam@reippuert.dk> wrote in message news:<pan.2003.11.22.20.37.47.650882@reippuert.dk>...

> [...]
> subnet:      255.255.255.0
> router/gateway:   10.0.1.1
> DNS:      brug dem din ISP anbefaler (findes på dennes support sider)

Tak til alle for hjælpen.

Jeg har nu fået det til at virke.

Der er et par væsentlige detaljer, man skal være opmærksom på, når man
opretter en delt forbindelse.

For det første skal man vente med at slå deling af
internetforbindelsen (modem) til, til EFTER forbindelsen, til
internettet, er oprettet! ellers deler Mac'en ethernetforbindelsen!
Jeg er sikker på, at det er denne "detalje", som har givet alt
besværet. Hvis der så bare havde været en forklaring i Mac'ens hjælp -
hjælpefunktionen er godt nok ikke ret imponerende.

For det andet skal man slå deling til hver gang modemforbindelsen har
været lukket ned.

Tak igen