Interesse for musik - Alder
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-10-03 06:15

Skal vi ikke prøve at lave en tråd om hvilken plade der for første gang
satte vores musikinteresse igang og hvilken alder vi havde.?

Jeg kan lægge ud.

Jeg kan helt nøjagtigt huske at min musikinteresse blev skab præsis
sankthans aften 1966 da jeg var i slutningen af 10 års alderen. Efter
sankt-hans-talen var der musikalsk underholdning. Den første plade de
spillede var "Ved landsbyens gadekær" med Keld og Donkeys, for fuld
udblæsning. Husker ikke om de spillede live eller det var et
dansktop-diskotek. Det var i hvert fald dansktop så det ville noget.
Jeg var vildt betaget den plade og siden dengang begyndte jeg at købe
plader og senere lytte til Dansktoppen. Den startede jo først sidst i 1968.

Kort sagt: Jeg var 10 år, et par måneder før jeg fyldte 11

Lad os få flere tilkendegivelser. Hvor gamle var i?

Hilsen Åge

Fra : Dallemusen

Dato : 16-10-03 09:02

Hmm interessant tråd Åge.

Jeg har hørt musik så længe jeg kan huske, men der har været et par plader
der satte gang i /ændrede den vej jeg har valgt musikalsk. Nu jeg tænker
lidt over det er det de underligste ting der vækker ens interesse.

Linie 3's 10 års jubilæumsshow : Første gang jeg begyndte at interessere mig
for bigband musik, nok mest Glæsels skyld.
Ella Fitzgerald : Blev interreseret i jazz.
The Commitments : Jeg begyndte at spille i et Commitments kopiband
Cæcilie Norby : Jeg begyndte at spille jazz på mit klaver (det var nok
ligeså meget min klaverlæres skyld og så har Niels Lan Doky nok også lidt
med sagen at gøre)
Oscar Peterson : Han gav mig lyst til at spille endnu mere jazz.
Oscar Peterson : Han giver mig nogen gange lyst til at holde op med at
spille jazz
Diana Krall og Norah Jones : Giver mig lyst til at spille jazz igen.

De venligste hilsner
Daniel Nielsen

Fra : Thomas Hillebrandt

Dato : 16-10-03 09:33

"Åge Halldorsson" <a.halldorsson@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kort sagt: Jeg var 10 år, et par måneder før jeg fyldte 11
>
> Lad os få flere tilkendegivelser. Hvor gamle var i?

Udmærket...Uuuuudemærket!

Min far var DJ og radiovært (mandagsmusikalen), og min mor bare almindelig
musik-freak, så jeg har været eksponeret for mange aspekter af populær-musik
siden jeg kunne sig "gygy". Op ad firserne, hvor jeg voksede op, blev jeg
meget glad for den generelle popmusik der herskede i det årti. Jeps,
synth-poppen, hvis nogen ikke kunne regne dén ud! Det var dog først da jeg i
1989 eller 1990 blev introduceret direkte for Jean-Michel Jarre, og 1992 da
jeg blev interesseret i Mike Oldfield, at jeg fandt min holdeplads i den
elektroniske, instrumental-genre.

Og det blev der sådan set sagt...

....Okay, måske købet af en Commodore 64 i 1987 havde noget med det at gøre
også!!!

--
/Thomas Hillebrandt

....replace .kom with .com to get a valid address...

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-10-03 10:44

Hej Åge

Det må have været først i 60'erne, Chriz Montez drønede derudaf med Let's
dance, og Tommy Roe lagde ud med Sheila. Det var nok mest melodien, for
teksten lagde man nok ikke så meget i. Det blev nok også Tommy Roe der slog
det helt fast, med sin Dizzy, sådan lige der, hvor de første rigtigt
alvorlige forelskelser satte ind. Så det passer egentligt meget godt,
starten har, i hvert fald den del man kan huske, ligget omkring 10 års
alderen. Elvis har selvfølgelig også været der, når man havde en storebror
der var Elvis fan om en hals. På denne måde fik jeg også Otto Brandenburg
ind under huden. Var man til Elvis, så var man også til den Danske Elvis,
som så bare hed Otto ...

M.V.H......Benny..

Fra : Propellen

Dato : 16-10-03 12:33

On Thu, 16 Oct 2003 07:15:18 +0200, "Ã…ge Halldorsson"
<a.halldorsson@post.tele.dk> wrote:

>Skal vi ikke prøve at lave en tråd om hvilken plade der for første gang
>satte vores musikinteresse igang og hvilken alder vi havde.?

Hmm... siden 10-12 års alderen har jeg hørt Kim Larsen der først/midt
i 80' erne.
Jeg blev fanget af Metal musik, da jeg hørte Metal Zonen på ANR
(dengang Aalborg Nær Radio) Metal Olsen spillede Blackened med
Metallica. Og jeg var solgt.
Og siden den tid er min musiksmag bredt sig grundigt, til i dag at
høre ligefra Metallica over Police, omkring Tim C. og slutter ved Tori
Amos (Holy sh*t) Tori Amos er nu nok noget af det bedste musik jeg
har.
Øv... kom vist lidt ud over topic.
--

/Prop

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-03 15:31

Åge Halldorsson wrote:
> Skal vi ikke prøve at lave en tråd om hvilken plade der for første gang
> satte vores musikinteresse igang og hvilken alder vi havde.?

Det var da jeg var 12-13 år, dvs. i årene omkring 1990. Jeg lyttede til
diverse ungdomsradioprogrammer a la "Det' DUR", og det vakte min
interesse for hiphop og elektronisk musik. Samtidig begyndte jeg at
spille basketball, og da det hele gik op i en højere enhed i Onyx-hittet
"Slam", blev deres album "Bacdafucup" min første cd på
konfirmationsanlægget.

--
mvh. Karsten Strandgaard Jørgensen
http://www.hammerich.cjb.net

Fra : S. Sørensen

Dato : 16-10-03 21:44

"Åge Halldorsson" <a.halldorsson@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kort sagt: Jeg var 10 år, et par måneder før jeg fyldte 11
>
> Lad os få flere tilkendegivelser. Hvor gamle var i?

Interessant...

Hmm.. min musik interesse startede med Rod Stewart da jeg har været omkring
de 5-6 år gammel (ca. 1978), fik et par LP'er og nogle singler med ham.
Derefter fik jeg fingrene i et par Jean Michel Jarre LP'er som jeg også
syntes var vældigt spændende rent musikalsk. På samme tid begyndte min
søster, at begynde at lytte til fx. Sex Pistols og Siouxie and the Banchess
og som den flinke lillebror jeg nu engang var fulgte jeg med ned af den
boldgade, som også medførte at jeg første gang rendte på Alice Cooper (og så
nåede jeg aldrig længere vil mange sikkert påstå). Jeg holdt mig nu til de
plader jeg havde og hvad min søster nu spillede (mest fordi hun spillede
forbandet højt), men i midten af 80'erne, dengang Voice faktisk turde lave
noget der bare var LIDT interessant, begyndte jeg at lytte til Ronnie
Roliggan og Brian Metalhammer og Smeltediglen. Først mest fordi det var ret
underholdende, men efterhånden syntes jeg Heavy'en var lige noget for mig,
så der er jeg mere eller mindre blevet siden da. Har dog samtidigt spillet
klassisk musik og hørt alt muligt andet, men min pladesamling indeholder
hovedsageligt Rock og Metal, og de skyldige er formentlig min søster og de
to herrer fra Voice.

Steinbjørn

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 16-10-03 22:24

On Thu, 16 Oct 2003 07:15:18 +0200, "Åge Halldorsson"
<a.halldorsson@post.tele.dk> wrote:

>Skal vi ikke prøve at lave en tråd om hvilken plade der for første gang
>satte vores musikinteresse igang og hvilken alder vi havde.?

Jeg har altid hørt mine forældres musik (diverse rock/pop, bla. Beatles,
The Doors, etc.) men jeg startede min egen samling da min far og bror
tog til en koncert (jeg blev dømt for lille, hvilket min far har
fortrudt siden) og de havde købt en CD med et af de bands der spillede
derinde (Allies). Jeg var vild med og stjal pladen fra min far og
skaffede mig hurtigt resten af deres musik. De spillede 80'er rock.
Siden har min smag udbredt sig til både at inkludere noget klassisk,
helt blød musik a la Enya op til death/black metal og en masse af det
der ligger derimellem.

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 16-10-03 22:26

On Thu, 16 Oct 2003 23:24:12 +0200, Stefan Bruhn <spamfilter@ghashul.dk>
wrote:

>Jeg har altid hørt mine forældres musik (diverse rock/pop, bla. Beatles,
>The Doors, etc.)

Også min storebror som udover bands som Doors også hørte 80'er Heavy, så
det har jeg sådan set også været introduceret til fra en tidlig alder.

Fra : Hans Huttel

Dato : 17-10-03 09:08

Åge Halldorsson skrev:

> [...]

>Jeg var 10 år, et par måneder før jeg fyldte 11
>
>Lad os få flere tilkendegivelser. Hvor gamle var i?

Som så mange andre på min alder (er født 8.1.1964) startede det vel
egentlig med glamrock omkring 1976 (eller vel egentlig før det igen med
Grethe Ingmann og Gustav Winckler). Jeg var vild med Slade og senere kom
Gasolin til. Jeg var ikke spor selektiv som 12-14-årig og hørte også
Abba, Boney M. m.m.

Min mere seriøse musikinteresse begyndte efter Kliches "Supertanker" fra
1980 og det har ført mig hele vejen forbi et utal af musikgenrer og
interessante solister og grupper i hele spektret fra The Clash til
Crowded House og The Replacements over Public Enemy til Skinny Puppy,
Earth Crisis og Sepultura.

Jeg begyndte at lytte til klassisk musik i 1986. Det var de satser fra
Mahlers 5., 7. og 3. som blev brugt i "Døden i Venedig", der åbnede mine
ører for alvor.

Slade, Gasolin, Abba og Kliche - og Grethe Ingmann og Gustav Winckler -
er stadig værd at høre. Men der kommer heldigvis hele tiden nyt. De
seneste to plader, jeg er blevet glad for er, er "Soul Journey" med
Gillian Welch og "Konger for en aften" med Stephan Grabowski, Ivan
Pedersen og Peter Belli.

Hans

P.S. Min datter på 2 1/2 er glad for "Sigurds Bjørnetime", men også for
Ramones (hurra for det!) og det nye Kraftwerk-album.

--
Hans Hüttel | email: hans@cs.auc.dk
BRICS, Dept. of Computer Science | WWW: http://www.cs.auc.dk/~hans/

Fra : www.tjans.tk

Dato : 17-10-03 14:40

Jeg var allerede fem, da jeg i enten hørte Led Zeppelin, Deep Purple, kinks,
procul Harummm. hos hos onkel eller fik et til spolebåndoptageren enten i
Børnehaven eller hjemme med Elvis mm.
KH
Kenneth
www.tjans.tk

Fra : Peter T.

Dato : 17-10-03 23:16

Åge Halldorsson wrote:

> Skal vi ikke prøve at lave en tråd om hvilken plade der for første
> gang satte vores musikinteresse igang og hvilken alder vi havde.?

For mig startede det i 11-12 års alderen, hvor jeg var det sorte får i
skolen, som fik interesse for Sort Sols "everything that rises must
converge", der lige var udgivet på daværende tidspunkt. Temmeligt hurtigt
gik det over i punk og neopunk og fandt hurtigt ud af at Sort Sol jo også
havde heddet Sods. Jeg tror "Minutes to Go" lå limet til grammofonen i et
par måneder efter indkøb. Så min sjæl var solgt til Sort Sol, Bauhaus og
Cure i midtfirserne, hvor alle andre var til ABC, Bananarama og Rick
Astley. :)

--
muh.
muh.

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 19-10-03 00:02

Åge Halldorsson skrev i en meddelelse...

> Skal vi ikke prøve at lave en tråd om hvilken plade der for første gang
> satte vores musikinteresse igang og hvilken alder vi havde.?

Jeg er nærmest vokset op med min fars hovedtelefoner svejset til ørerne så
jeg har altid hørt meget musik. Mit tidligste minde om musik er fra 1978? -
da var jeg fem - da Mabel vandt Dansk Melodi Grand Prix med "Boom Boom". Den
melodi var jeg altså vild med og jeg kunne hele teksten udenad. Jeg mindes
også at have løbet rundt i min mormor og morfars stuer imens det s/h tv
spillede Rod Stewarts "Sailing" med et hangarskib som billedside. Siden blev
jeg påvirket af min fars yngre søster med både Duran Duran og Wham. Men jeg
vil altså påstå at min musikinteresse først for alvor blev vakt den 10.
december 1985, da Kim Schumacher viste musikvideoen "Take On Me" med A-ha
for første gang på dansk tv (for hulen - jeg kan huske datoen - det må da
ha' gjort indtryk *G*). Efter det skulle jeg eje alt med A-ha - det skal jeg
stadig - og har udvidet musiksmagen til at omfatte lidt af hvert, blandt
andet folkemusik (her tænker jeg Clannad-agtigt), countrymusik (den nye
generation - især Reba McEntire og Alison Krauss), pop (alt med a-ha
naturligvis - og mange andre), lettere rock, klassisk og new age. Jeg holder
mig fra den hårde skala indenfor rockmusikken og den nye rap-bølge - jeg kan
slet ikke følge med i stilarterne her

Mvh Tina
www.gizzemissen.dk

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 21-10-03 00:17

"Åge Halldorsson" <a.halldorsson@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Skal vi ikke prøve at lave en tråd om hvilken plade der for første gang
> satte vores musikinteresse igang og hvilken alder vi havde.?

Ja, man kommer jo helt i det nostalgiske hjørne - det er sgu' lige ved, at
man får en midtlivs-krise ved at vride hjernecellerne så langt tilbage. For
slet ikke at tale om hvad en psyko-analytiker kunne få ud af det....

Min hjemmegående mor havde en alvorlig hang til Grete Klitgaard, og af den
grund kunne jeg i julen 1962 som 2-årig præsentere familien i Vendsyssel for
den første sang, jeg havde lært udenad: "Paradiso" - jeg kan i øvrigt stadig
huske omkvædet....! Senere suppleredes det med "Han skal i glas og ramme"
hvorefter niveauet højnedes en anelse med "Oh Marie" med Four Jacks. I
foråret/sommeren 1964 var repetoiret udvidet til at omfatte både "Lille
fregnede Louise" og ikke mindst "Gid du var i Skanderborg", som jo klart
anbragte min nys erhvervede lillebror (Peter) i en helt anden by, og som jeg
til min store fornøjelse fik lov at fremføre sammen med fru Dorte Kollo selv
på Skovbakken i Randers...

Morbrødre og kusiner bragte heldigvis lidt inspiration ind i den musikalske
udvikling ved hjælp af en rejsegrammofon og tre albums med pigtråds-singler,
og en milepæl var det selvfølgelig, da min første single i 1967 begyndte den
voksende pladesamling: "Oh, What a Kiss" med Rockin' Ghosts, derefter "She
loves you" med Beatles hurtigt efterfulgt af "La' mig blive noget" med
Dissing og Beefeaters - unægteligt et musikalsk kvantespring, som
endegyldigt bragte mig ud af den spirende Dansktopgenres edderkoppespind.

Og så hed det i hurtig rækkefølge Rolling Stones, Kinks, Hendricks, Led
Zeppelin, Deep Purple, Focus (hva hulen blev der af dem?), Gasolin' osv.
ikke mindst da jeg i 1973 fik hold i en elguitar og en Marshall-kopi, der
kunne spille _rigtigt_ højt. Jeg må sgu' indrømme, at Donny Osmond og Freddy
Breck ikke lige var inde i varmen på den tid....

Som også andre i tråden har bemærket var Mabel's sejr i melodi grand prix'et
en bemærkelsesværdig milepæl også i mit musikliv. Her gik det for alvor op
for mig, at almindelig sund fornuft og kritisk sans havde forladt
musikbranchen. Det var der gudskelov råd for, og i foråret 1979 i Rahbeks
Tivoli's åbningsuge i Randers lykkedes det at få en Mabel-optræden ned på 20
sekunder. Midlet var dels indholdet af Gasa's affaldscontainer, dels en
uforholdsmæssig stor pose æg, der ramte trommeslageren midt i panden. Og
bortset fra en enkelt optræden på Sjælland ugen efter har man ikke siden set
Mabel optræde i kongeriget.

Som tiden går bliver man efter min oplevelse både mere kritisk og mere
rummelig i sin musiksmag. I dag kan jeg f.eks. finde på at sætte bilradioen
på P2, lytte til Elvis, Allis Cooper og Frank Sinatra, og jeg kan endda
bringes til at mene, at de tidlige dansktopår var beriget med en vis
kvalitet - ikke mindst, hvis jeg ved en fejl kommer til at lytte til
nutidens dansktop! Til gengæld fatter jeg stadig ikke den dybere mening med
hverken technomusik eller opera - men hva' fa'n, det går jo nok endda...

Mvh

Steen

Fra : Hanne Holm Sørensen

Dato : 07-11-03 16:44

Jeg fik son 12 årig "Beatles for sale", og så var jeg solgt..