Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
3 spørgsmål angående rejse til sydamerika ~
Fra : kunstner5.com

Dato : 31-10-03 02:31

Hej NG.
Jeg vil gerne bruge mit Sony DSC-V1 på min kommende rejse i Sydamerika
(Argentina, Bolivia og en smule Chile og Brasilien). Jeg skal afsted i 4-5
måneder, og regner derfor med at købe en 1gb stick.

1.-------------------------

Det kunne jo være skægt også at tage en smule video derovre, nu da kameraet
tillader det, men så bliver selv 1GB nok fyldt i løbet af 4-5 måneder.
Derfor har jeg bestilt en USB-memorystick-reader. Det er nemlig min plan at
man måske kunne smutte på en internet café derovre, og få lov til at brænde
lidt ud, eller uploade lidt til min server på nettet. Jeg aner bare ikke
hvor gode forbindelser internetcaféer i Sydamerika har, om de har brænder og
om de kører WinXP (ellers skal jeg bruge driver for at få billederne over på
pc'en). Skulle der være nogen, der har en idé, eller har prøvet noget
tilsvarende?

2.-------------------------

En anden bekymring går på genopladning af batteri. Jeg ved ikke om min lader
kan sluttes til et net i nogen af landene... Jeg tror det nok - på min lader
står der:
AC100-240V ~ 50/60 Hz
11W
DC4.2V --- 1.5A
Og så vidt jeg har forstået svinger lysnettene i verden mest mellem 110
eller 220V... Men for at være ærlig ved jeg ingenting om elektronik,
herunder volt, ampere og watt. Er der nogen, der ved noget om laderes
kompitabilitet i udlandet? Jeg køber selvfølgelig et ekstra batteri - kommer
nok ikke ligefrem til at kunne lade batteriet op hver dag .

3.-------------------------

Endelig er jeg i tvivl om kameraets fine elektronik overhovedet egner sig
til at rejse med i Sydamerika. Jeg køber self. en lækker taske til kameraet,
men jeg vil gerne kunne tage det UD af taksen uden at det går i stykker i ny
og næ - her tænker jeg f.eks. på om den høje luftfugtighed i regnskoven
ville kunne tage livet af mit kamera?? Eller en stærk varme i en ørken? Jeg
vil selvfølgelig gøre alt for ikke at overlaste kameraet, men vil gerne
kunne tage billeder når jeg har lyst - specielt i regnskoven!

---------------------------

Andre rejsetips? Nogen erfaringer med batterilevetider, opladninger,
memoryplads, uploading når man er i udlandet osv. osv. osv.

Håber nogen kan hjælpe - dette er 3 vigtige spørgsmål at få opklaret for
mig!

Hilsen
Claus Jungersen
-------------------------
www.kunstner5.com

Fra : Per K. Hansen

Dato : 31-10-03 08:31

> [...]
> kompitabilitet i udlandet? Jeg køber selvfølgelig et ekstra batteri - kommer
> nok ikke ligefrem til at kunne lade batteriet op hver dag .

Det betyder strømforsyningen godt kan klare sig derovre, men du kan
godt regne med at stikket ikke passer i stikkontakten derovre (de har
simpelthen en anden fysisk udformning). Du skal have fat i en stribe
adaptorstik der passer til deres stikkontakter. Dine adaptorstik
behøver så ikke transformere spændingen om, din strømforsyning er
fleksibel nok.

--

Mvh Per K. Hansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-10-03 11:39

"kunstner5.com" <kunstner5@_FJERN_kunstner5.com> skrev i en meddelelse

> Andre rejsetips?

Vær nu forsigtig med ikke at "flashe" dit kamera alt for meget derovre.
Gadekriminaliteten er høj - især i Brasilien - så måske du skulle overveje
at købe et lille, billigt digitalkamera i stedet for. Ellers rigtig god tur
og lad os ser dine billeder her, når du kommer forbi en internetcafé på din
rejse.

--
-Jens B.

Fra : Ole Mogensen

Dato : 31-10-03 12:41

Snip

Prøv at kigge her : http://kropla.com/electric2.htm

> Hilsen
> Claus Jungersen
> -------------------------
> www.kunstner5.com

Ole

--
ole.mogensen@fysik.dtu.dk

Fra : Pico

Dato : 01-11-03 01:12

kunstner5.com wrote:
> [...]
> (Argentina, Bolivia og en smule Chile og Brasilien). Jeg skal afsted
> i 4-5 måneder, og regner derfor med at købe en 1gb stick.

Dejligt kamera, ikke ? Jeg er ihvertfald glad for mit. Jeg har også spekuleret
lidt over det med at gemme billederne/vidioerne på rejse og er kommet til
den konklusion at tage den bærebare med og overføre billederne efterhånden,
så kan man også se dem og smide dem ud der ikke er gode nok skærmen
bagpå er jo svær at bedømme nøjagtigt hvordan kvaliteten er.
Nu skal jeg desvære ikke på så lang en rejse, men rigtig god tur.
Pico
Fjern SPAM i adressen.

Fra : kunstner5.com

Dato : 01-11-03 08:55

"Pico" <IPdata@SPAMmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bagpå er jo svær at bedømme nøjagtigt hvordan kvaliteten er.
> Nu skal jeg desvære ikke på så lang en rejse, men rigtig god tur.

Jeg er nu ikke 100% enig med dig i, at det er svært at bedømme kvaliteten på
fotoet på LCD-skærmen. Jeg synes netop kameraet giver god mulighed for at
studere billedet lidt nærmere med zoom funktionen. Her kan man f.eks. tjekke
om billedet skulle være rystet - har allerede brugt den funktion flere
gange, og det har været meget nyttigt, således man ikke kommer hjem til
computeren og opdager alt for sent at billedet er rystet og grimt. Men
selvfølgelig kan man ikke stole blindt på sådan en lille LCD-skærm, og det
er da først når man sidder foran en computer at man for alvor får overblik
over billedet.

Ellers må jeg sige at kameraet overrasker mig gang på gang på gang med lækre
og nyttige funktioner. Når jeg tænker: "Det ville være smart hvis man kunne
gøre det" - så finder jeg funktionen i manualen... Det er altså lækkert!
Jo - jeg kan finde EN ting jeg har læst om, som dette kamera ikke har. Når
man tager et billded, der vender vertikalt, skal man selv gå ind og roterer
billedet i kameraet eller på computeren - læste på et tidspunkt om et
kamera, der selv kunne mærke hvilken vej det vendte. Men det er jo småting,
og rent lir.

Hilsen
Claus Jungersen
----------------------
www.kunstner5.com

Fra : Moose

Dato : 01-11-03 12:39

> [...]
> billedet i kameraet eller på computeren - læste på et tidspunkt om et
> kamera, der selv kunne mærke hvilken vej det vendte. Men det er jo

Det kan mit HP 850

mvh
Dennis Thomsen

Fra : Pico

Dato : 01-11-03 23:39

kunstner5.com wrote:
> "Pico" <IPdata@SPAMmail.dk> skrev i en meddelelse
KLIP

> [...]
> ikke stole blindt på sådan en lille LCD-skærm, og det er da først når
> man sidder foran en computer at man for alvor får overblik over

Det var også det jeg mente, men du har ret i at man får et førstehåndsindtryk
og kan fjerne det man er sikker på ikke dur. Smådetaljer i baggrunden og
sådan noget ses først på Pc'en.

> [...]
> eller på computeren - læste på et tidspunkt om et kamera, der selv
> kunne mærke hvilken vej det vendte. Men det er jo småting, og rent

Det har du ret i. Jeg har af samme grund anskaffet ADCSee Poverpack 6
der kan rotere tabsfrit i JPG. Før i tiden brugte jeg v. 3 som jeg var godt
tilfreds med, men den mister kvalitet når man gemmer i JPG igen, det
gør PhotoShop også til min forbavselse.
Pico
Fjern SPAM i adressen.

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 02-11-03 10:30

Hej

Jeg har lige sendt en lillebror af sted på en tur rundt om jorden, om vi kom
frem til følgende var den bedte kombination.

1) Et lille, let diskret digital kamera, du kan have hængende i bæltet,
eller liggende i en lomme, så du altid har det med, og så du altid kan tage
billeder, når der lige sker noget...

2) Et spejlrefleks kamera, til når du ved du skal tage billeder, med en
dejlig STOR zoom, som han kan bruge til fotosafari osv. Denne skulle også
bruges hvis han løb tør for lager plads (vi mente at han nok kunne købe film
de fleste steder han kom frem...)

Vi ville også gerne have haft købt et lille film kamera, som ikke bruger
batterier, til når han skulle i junglen, men det var der ikke lige penge til
(jeg foreslog ellers et dejligt lille leica...)

Mht. lagring, valgte min lillebror at købe en 20 GB lagerharddisk (kan ikke
lige huske hvad den hedder, men sådan en med en lille skærm, og forskellige
kortlæsere...)

Man skal også tænke på, at det hele vejer en del, og man også skal kunne
slæbe det hele...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen