Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Laser-stråler i Sony DSC-V1
Fra : kunstner5.com

Dato : 31-10-03 02:03

Hej NG.
Jeg har netop købt et Sony DSC-V1, som jeg allerede er meget meget glad for.
Tager nogen lækre billeder uden at man ligefrem er ekspert i fotografering -
både med auto-pilot og nogen af de "manuelle" indstillinger. Anbefalelses
værdigt!

Mit spørgsmål:
Når kameraet skal tage fokus til et mørkt billeder skyder den noget laser
ud, der danner et mønster på motivet. Meget fancy, men er der nogen, der ved
hvilken slags laser her er tale om? Jeg vil nødigt rende og tage close up
potrætter af folk, og dermed smadre deres øjne med en farlig laser. Kan
huske et par skræk historier fra den gang laserpenne var populære - noget
med nogen, der fik mindre øjenskader.

Håber nogen kan hjælpe.

Hilsen
Claus Jungersen
-------------------------
www.kunstner5.com

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-10-03 07:47

"kunstner5.com" <kunstner5@_FJERN_kunstner5.com> wrote in message
> [...]
> potrætter af folk, og dermed smadre deres øjne med en farlig laser. Kan
> huske et par skræk historier fra den gang laserpenne var populære - noget

Hvis der var noget farligt kunne det ikke godkendes. Hvis der er en laser
over en vis effekt, SKAL den mærkes tydeligt med den gule trekant og en
klasseangivelse, ligesom på en CD spiller. Derfor kan du gå ud fra at
kameraet er ufarligt. Jeg er ikke sikker på at det er laserlys, men
almindeligt infrarødt lys.

Bo //

Fra : kunstner5.com

Dato : 31-10-03 07:59

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke sikker på at det er laserlys, men
> almindeligt infrarødt lys.

Det kan du da muligvis godt have ret i Jeg kender ikke forskellen
hverken i udseende, eller i art. Syntes bare mønsteret, der "afskydes", er
så præcist, selv på lang afstand - derfor tænkte jeg straks på laser.

Fra : Per K. Hansen

Dato : 31-10-03 08:26

> Det kan du da muligvis godt have ret i Jeg kender ikke forskellen
> hverken i udseende, eller i art. Syntes bare mønsteret, der "afskydes", er
> så præcist, selv på lang afstand - derfor tænkte jeg straks på laser.

Hvis det er infrarød, kan du ikke se det. Men det kan stadigvæk godt
være almindeligt rødt lys den sender ud. Er det direkte ubehagelig at
få i øjnene ?

--

Mvh Per K. Hansen

Fra : lyngbybilledcenter

Dato : 31-10-03 09:07

> [...]
> potrætter af folk, og dermed smadre deres øjne med en farlig laser. Kan
> huske et par skræk historier fra den gang laserpenne var populære - noget

Ganske spændene spørgsmål.
Troede selv det bare var infrarød-lys " AF-Hologram" som Sony kalder det,
men i deres manual er der faktisk en box hvor der står "Class 1 laser
product" !!!
Så nu er jeg da selv blevet lidt nysgerrig.
Prøver lige at kontakte Sony.

Henrik Schwarz
Lyngby BilledCenter

Fra : lyngbybilledcenter

Dato : 31-10-03 09:35

"> >

> [...]
> product" !!!
> Så nu er jeg da selv blevet lidt nysgerrig.

Ifølge Sony er det en slags infrarødt-lys som laves af en ufarlig laser.
De ville selvfølgelig ikke sætte en laser i et kamera som kunne skade folks
øjne. Jeg har dog bedt om lidt mere info og håber at kunne vende tilbage med
dette.

Mvh.
Henrik Schwarz
www.digitalfotoservice.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-10-03 11:19

"lyngbybilledcenter" <butik@lyngbybilledcenter.dk> wrote in message

> Troede selv det bare var infrarød-lys " AF-Hologram" som Sony kalder det,
> men i deres manual er der faktisk en box hvor der står "Class 1 laser
> product" !!!

En class 1 laser må udsende max 0.5mW, og anses for HELT ufarlig.

Omkring sikkerhed kan man læse på:
http://www.phys.au.dk/sikkerhed/
-klik på laser sikkerhed. På side 7 er gennemgået de forskellige klasser af
lasere, og længere henne i dokumentet kan man se hvilke øjenskader man kan
få af det...

Bo //

Fra : Ivan

Dato : 31-10-03 13:28

Godt link.
Man kan iøvrigt til laboratorier med class 4 lasers få et advarselsskilt til
at sætte på døren med teksten:
"Do not look into laser with remaining eye"

Men class 1 er ufarlig mm. man virkeligt insisterer på at komme til skade -
at lave laserpointers i IIIa virker derimod lidt uforståeligt.

Mvh Ivan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-10-03 17:18

"Ivan" <Ihatespam@replytogroup.com> wrote in message
> [...]
til
> at sætte på døren med teksten:
> "Do not look into laser with remaining eye"

Det var ellers en barsk een. Men OK: hvis man stadig har eet øje, kan man jo
godt læse skiltet....

Bo //

Fra : Pico

Dato : 01-11-03 01:19

kunstner5.com wrote:
> [...]
> med en farlig laser. Kan huske et par skræk historier fra den gang
> laserpenne var populære - noget med nogen, der fik mindre øjenskader.

Har du ikke læst brugsanvisningen side 27 sidste afsnit, der står det.
Pico
Fjern SPAM i adressen.