Classic på X = Død Mac
Fra : Gert Nielsen /PMF

Dato : 31-10-03 20:23

Hej NG
Jeg har lige installeret system 9.2 dk på min iMac 500se og bagefter
valgte jeg classic som startdisk.
Det skulle jeg vist ikke ha gjort. Nu kan jeg ikke starte den igen. Der
kommer bare et diskette symbol med et blinkende ? og lidt efter et
"gammeldags" Mac symbol, men så sker der heller ikke mere. Hvordan kan jeg
ændre startdisk når jeg ikke kan starte helt op?

Jeg var næsten ved at geninstallere MacOsX, men blev i tvivl om mine data
villle blive overskrevet selvom jeg vælger muligheden med at oprette en
"forrige systemmappe" er det kun systemet der gemmes eller hvad?

I håb om at nogen kan hjælpe og hilsen

Gert

Fra : Michael Holm

Dato : 31-10-03 20:33

Gert Nielsen /PMF <gert.pmf@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> villle blive overskrevet selvom jeg vælger muligheden med at oprette en
> "forrige systemmappe" er det kun systemet der gemmes eller hvad?

prøv at holde "x" nede under opstart (kan ikke huske om det virker på
din "gamle" iMac :)
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk

Fra : Gert Nielsen /PMF

Dato : 31-10-03 21:07

>prøv at holde "x" nede under opstart (kan ikke huske om det virker på
>din "gamle" iMac :)
>--

Ja der sker så det at der vises et mappesymbol med skiftevis et ? og et
Mac symbol.(blinkende)
Men så heller ikke mere.

hilsen Gert

Fra : Michael Holm

Dato : 31-10-03 21:36

> Ja der sker så det at der vises et mappesymbol med skiftevis et ? og et
> Mac symbol.(blinkende)
> Men så heller ikke mere.
>
> hilsen Gert

prøv at starte op fra en cd og så vælg OS X som startdisk..

Fra : Gert Nielsen /PMF

Dato : 31-10-03 22:04

michael.holm@anthro.ku.dk (michael holm) skriver:
>prøv at starte op fra en cd og så vælg OS X som startdisk..

Det har jeg prøvet (en hvilken som helst cd? Ka jeg bruge en gammel Os 8
cd?) men de eneste cd er jeg har er installations cd erne til Os X og
Classic.
hilsen gert

Fra : Michael Holm

Dato : 31-10-03 23:36

fGert Nielsen /PMF <gert.pmf@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
>
> Det har jeg prøvet (en hvilken som helst cd? Ka jeg bruge en gammel Os 8
> cd?) men de eneste cd er jeg har er installations cd erne til Os X og

du holder c nede, mens du starter op med os x cd'en i, så skulle den jo
gerne starte op fra cd'en, så kan du vælge disk uttility og reparere din
harddisk og prøve at genstarte... her kan du vist ikke vælge startdisk,
men det kunne være det hjalp, din classic cd, hvis du kan starte op fra
den burde du kunne vælge startdisk..

jeg ved ikke om din os 8 cd kan kende os x som startopdisk.. men du kan
prøve

Fra : Gert Nielsen /PMF

Dato : 01-11-03 12:15

michael.holm@anthro.ku.dk (michael holm) skriver:
>så kan du vælge disk uttility og reparere din
>harddisk og prøve at genstarte

Ja, nu tror jeg efterhånden jeg har prøvet alt. Undtagen geninstallation
med oprettelse af "forrige systemmappe". Er der nogen der ved om denne
fremgangsmåde vil slette alle mine data? Ellers tak for hjælpn Michael.
hilsen Gert

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-11-03 19:34

> [...]

> med oprettelse af "forrige systemmappe". Er der nogen der ved om denne
> fremgangsmåde vil slette alle mine data? Ellers tak for hjælpn Michael.

Det gør den netop ikke. En almindelig installation sletter heller ikke
dine data. Kun reformatering eller "Clean install" sletter alt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : bobbels