osX. print center suddenly quits - hjælp?
Fra : Esther Selig

Dato : 31-10-03 13:10

Hej. jeg har fået et irriterende problem med at printe under osX 10.2.8.
(ingen problemer i os 9, men alle programmer jeg skal printe fra kører
under os X).

mac'en vil ikke føje printeren til. Når man be'r om print, siger mac'en
man skal vælge printer. Og når man så åbner print center og ber den
lede efter tilgængelige printere kommer beskeden "print center sluttede
pludseligt etc".

Har prøvet Gimp. Har prøvet Print Repair. Har prøvet Disk 10. Har
prøvet Norton. har prøvet Disk Utility. Alt sammen uden resultat.
Og har selvfølgelig googlet for at se om andre har samme problem. De
har de, men løsningen synes ikke at være derude.

Venter på Panther som måske/forhåbentlig kan afhjælpe tilstanden. Men
er der nogen som har et forslag til hvad jeg kan gøre/forsøge her og
nu?

(Har også prøvet at geninstallere printerens driver (som er til os 9)
og har ledt forgæves efter en europæisk version af Canons osX driver.
På Canons hjemmeside får man kun en manual når man forsøger at
downloade driveren.

hardware: Imac G3, Canon S900 printer, styresystemer 9.2 og osX 10.2.8.

På forhånd tusind tak for evt. hjælp.

hilsen Esther

Fra : Michael Holm

Dato : 31-10-03 17:37

Esther Selig <selig@fjerndettemail.tele.dk> wrote:

> [...]
> downloade driveren.
>
> hardware: Imac G3, Canon S900 printer, styresystemer 9.2 og osX 10.2.8.

har du prøvet det helt simple at slette de "plist" filer som hedder
noget med "print" (ligger i Home/Preferences)
f.eks. "com.apple.print.PrintCenter.plist"
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk

Fra : Esther Selig

Dato : 01-11-03 08:27

In article <1g3pfji.1sb3il8119tsj0N%michael.holm@anthro.ku.dk>, Michael
Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> har du prøvet det helt simple at slette de "plist" filer som hedder
> noget med "print" (ligger i Home/Preferences)
> f.eks. "com.apple.print.PrintCenter.plist"

jeps, det har jeg prøvet nu. men desværre....:_(

men tak for input. hilsen esther

Fra : Morten Lind

Dato : 01-11-03 13:15

Esther Selig <selig@fjerndettemail.tele.dk> wrote:

> jeps, det har jeg prøvet nu. men desværre....:_(
>
> men tak for input. hilsen esther

Og du fik alle driverne med fra installationsCD´en, da du installerede
10.2?

Ellers hent driveren til til din printer her:
http://ww2.canon-europe.com/cgi-bin/CEDD/download.cgi/b2807mux.bin

Når du har installeret den, vælger du den i Printercentral og så er den
ikke længere.

Husk, at det ikke er alle carbon-programmer, der kan printe fra OS X,
10.2.x, hvorimod cocoa-programmerne ikke har problemer.

Så bruger du et program(carboniseret), der ikke vil printe, kan du enten
boote i OS 9 og printe det derfra, eller lave en .PDF og printe den.

Hvis du ikke kan finde driveren, har jeg den til dig.

Hej fra
Morten
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Morten Lind

Dato : 01-11-03 13:31

Morten Lind <forogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> [...]
> boote i OS 9 og printe det derfra, eller lave en .PDF og printe den.
>
> Hvis du ikke kan finde driveren, har jeg den til dig.

Øhh......jeg har lige opdaget, at jeg også har bøvl med at finde den
priterdriver i Printercentral, men jeg tilsskriver det, at jeg ikke har
printeren tilsluttet.

Når du har det, er jeg sikker på, den vil dukke op, enten i USB(hvis det
er sådan en) eller i Rendezvous eller i AppleTalk eller i
IP-udskrivning, hvor man under "printermodel" vælger andre og navigerer
til driveren.

Held og lykke
Morten
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Esther Selig

Dato : 02-11-03 09:24

In article
<1g3qyq1.c3vy2vmrm2xaN%forogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
> [...]

> er sådan en) eller i Rendezvous eller i AppleTalk eller i
> IP-udskrivning, hvor man under "printermodel" vælger andre og navigerer

Hej Morten, du skal ha rigtig mange tak for din ulejlighed.
har nu forsøgt alle dine forslag inkl. hente ny driver, men det
forp..... printcenter slutter stadigt pludseligt, før man kan få lov at
vælge en printer. måske skulle jeg bare smide mac'n eller printeren i
nærmeste affaldskværn

mange hilsener Esther

Fra : Morten Lind

Dato : 02-11-03 10:41

> [...]

> forp..... printcenter slutter stadigt pludseligt, før man kan få lov at
> vælge en printer. måske skulle jeg bare smide mac'n eller printeren i

Og du har repareret dine disktilladelser?

programmer>hjælpeprogrammer>diskværktøj>fanebladet førstehjælp>markér
disken>reparer disktilladelser

Morten
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Esther Selig

Dato : 02-11-03 16:24

In article
<1g3sljr.352d75cu2lvuN%forogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
> [...]

> Og du har repareret dine disktilladelser?
>
> programmer>hjælpeprogrammer>diskværktøj>fanebladet førstehjælp>markér

Det var det første jeg prøvede. nu har jeg prøvet det igen. jeg har
snart ikke fantasi til at forestille mig hvad der kan være galt...

men tak igen. mange osv.esther

Fra : Esther Selig

Dato : 04-11-03 15:49

In article
> [...]

> Og du har repareret dine disktilladelser?
>
> programmer>hjælpeprogrammer>diskværktøj>fanebladet førstehjælp>markér

Nå, nu har jeg vistnok lokaliseret fejlen så jeg skylder dig en update:

Endnu en tur med print center repair
http://www.fixamac.net/software/pcr /

afslørede at der manglede en vigtig fil og at løsningen på dette var at
geninstallere osX. Det burde jeg nok ha fundet ud af lidt tidligere i
stedet for at spilde din tid, sorry.

Det her link har sikkert været oppe herinde før, men hvis ikke så er
det en super samling af links til osX 10.2 problemer af næsten alle
slags:

http://www.macattorney.com/tutorial.html#Anchor-15400

mange hilsener Esther

Fra : Morten Lind

Dato : 04-11-03 17:43

> [...]

> Det her link har sikkert været oppe herinde før, men hvis ikke så er
> det en super samling af links til osX 10.2 problemer af næsten alle

Det var da så lidt
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)