Min mac kan ikke slukkes
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 31-10-03 10:33

Min fine gamle beige G3 DT har fået nykker. Uanset hvordan jeg forsøger at
slukke dyret, genstarter det.
I aftes blev det helt vildt - jeg havde ladet maskinen stå og ca. hver
halve time genstartede maskinen af sig selv.
- og jeg hører altså hverken stemmer eller føler mig styret af de
usynliges stråler)))
Hvad pokker er der galt?
Jeg har selv en mistanke om at det er energibesparelsen der laver bøvl -
det passer med at HD'en skal gå på vågeblus efter 30 minutter.

Det er mildtsag møgirriterende.

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-10-03 13:24

Hej Frank

Jeg tror, du er inde på det rigtige, - at det er 'Energibesparelse', der
laver problemer. Prøv at slette indstillingerne til både Hukommelse og
Energibesparelse. Vælg 'Start igen' og zap PRAM. - Det tyder nemlig på,
at der er blevet sat mærker ved 'Autostart' i Envergibesparelse'. - Jeg
har selv oplevet det et par gange på hhv. en 7600 og på en G3/233DT, dog
med OS 8.6 og ikke 9.x

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Per Rønne

Dato : 02-11-03 18:35

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.DK> wrote:

> Det tyder nemlig på,
> at der er blevet sat mærker ved 'Autostart' i Envergibesparelse'.

Autostart i Energibesparelse? En sådan option kan jeg nu ikke se [MacOS
X 10.2.8].
--
Per Erik Rønne

Fra : Michael Holm

Dato : 02-11-03 20:23

Per Rønne <doesnt.work@spam.filter.invalid> wrote:

> Autostart i Energibesparelse? En sådan option kan jeg nu ikke se [MacOS
> X 10.2.8].
på engelsk hedder det "Restart automatically after power failure" under
"Option" i Energy Saver..

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 03-11-03 05:55

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> på engelsk hedder det "Restart automatically after power failure" under
> "Option" i Energy Saver..

OK, »Genstart automatisk efter strømafbrydelse.« Det lød som en generel
autostart.
--
Per Erik Rønne

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 31-10-03 13:40

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> writes:
> [...]
>at der er blevet sat mærker ved 'Autostart' i Envergibesparelse'. - Jeg
>har selv oplevet det et par gange på hhv. en 7600 og på en G3/233DT, dog

OK - det vil jeg prøve

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 02-11-03 12:35

Frank Løkkegaard writes:
> [...]
>at der er blevet sat mærker ved 'Autostart' i Envergibesparelse'. - Jeg
>har selv oplevet det et par gange på hhv. en 7600 og på en G3/233DT, dog

Og det hjælper ikke en pind. Maskinen kan ikke slukkes. Jeg kan
selvfølgelig bare hive el-kablet, men dels er det en brutal måde at lukke
maskinen på, dels er det bøvlet.

Fra : Karen Seiersen

Dato : 02-11-03 13:14

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Og det hjælper ikke en pind. Maskinen kan ikke slukkes. Jeg kan
> selvfølgelig bare hive el-kablet, men dels er det en brutal måde at lukke
> maskinen på, dels er det bøvlet.

Hej

Jeg ved ikke om det kan være til nogen hjælp, men vi havde også dette
problem for nogle år siden. Det viste sig at være et defekt tastatur
hvor e tasten hang

Så hvis du har et andet tastatur så prøv det

Mvh Karen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-11-03 03:39

Hej Frank

Prøv at tage toppen af den og kig på selve kontakten. Det kan være den,
der er noget galt med. Prøv at lirke den lille plastknap fri og se, om
den er ved at være så slap, at den danner kontakt hele tiden. Er det
det, så koster en ny ca. 50kr. her hos OfficeLine.

Det kan evt. også være enten kablet til keyboardet, hvor der er en
kortslutning, eller selve startknappen på keyboardet, der har fejlen. -
hvis fx. en fjeder er knækket og ligger nede under tasten og slutter
forb. på begge kontaktflader. Hvis det er et Design / Design II
tastatur, er det desværre ikke en ualmindelig fejl. Hvis det er det
store 'Saratoga' - Apple Udvidet ISO, så er det formentlig i stikket i
tastaturet, hvor du sætter kablet i. - Jeg har haft et Design tastatur,
der lavede samme problem for år tilbage.

Så prøv også at skifte til et andet tastatur og/eller kabel.

mvh. Erik Richard

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 02-11-03 13:53

vkSLET@dettebesked.com (karen seiersen) writes:

> [...]
>hvor e tasten hang
>
>Så hvis du har et andet tastatur så prøv det

Det har jeg lige tjekket med to andre tastaturer - gav desværre ikke det
ønskede resultat. Øv, det havde ellers være en dejlig enkel løsning

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 02-11-03 22:43

spam@husumtoften.dk (Per Rønne) writes:
>Autostart i Energibesparelse? En sådan option kan jeg nu ikke se [MacOS
>X 10.2.8].

Jeg kan heller ikke finde den, men smed nu indstillingsfilen ud alligevel
- jeg gører 9.2 på den beige G3

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 02-11-03 22:44

michael.holm@anthro.ku.dk (michael holm) writes:
> på engelsk hedder det "Restart automatically after power failure" under
>"Option" i Energy Saver..

OK, den har jeg fundet - men der er intet flueben

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 03-11-03 09:34

> [...]
>der lavede samme problem for år tilbage.
>
>Så prøv også at skifte til et andet tastatur og/eller kabel.

Ingen af delene er problemet. tastaturer er skifte, kabler er skiftet,
toppen har været pillet af osv. det er ganske enkelt ikke det der er
problemet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-11-03 02:17

Hej Frank

Så har jeg her og nu kun _et_ forslag mere.... Hvis du har en
tilsvarende maskine, så prøv at skifte strømforsyningen... Ja, jeg véd
godt, det er et hestearbejde.... Men fejlen kunne i så fald være, at
noget af isoleringen mellem de enkelte lag i bevikligen i
strømforsyuningen krne e enten idt ellr tæret, så der går strøm på
tværs, så det blokerer for nogle bestemte elektriske 'kommandoer' fra
systemet, - altså den, der siger 'afbryd strom til...'

Jeg er også kommet til at tænke på, om du evt. har / har haft et lille
program, der hedder noget i retning af 'Keep Alive!' eller 'Keep It Up!'
installeret. Det er et værktøj, der netop skal forhindre, at man
uforvarende komr il at slukke for maskinen. Og så er der noget, der
liigger og spøger i baghovedet på mig omkring TechTool Pro, med, at en
af de filer, der ligger i den usynig database kan forårsage noget
lignende på Beige g3. - Her er jeg dog lidt usikker, da det er længe
siden, jeg har prøvet TTP

Frank Løkkegaard wrote:

> Ingen af delene er problemet. tastaturer er skifte, kabler er skiftet,
> toppen har været pillet af osv. det er ganske enkelt ikke det der er
> problemet.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>