Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Et nyt spørgsmål
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-10-03 21:24

Jeg skal bruge endnu en oplysning, hvem der har opfundet 35 mm
daglyskassetten, jeg har fundet noget info om, at det skulle
være Kodak som lancerer den i 1931 eller 1934 sammen med Retina
kameraet, og at de først senere opdager, at kassetten har
større potentiale end kameraet - holder denne historie...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 29-10-03 21:37

On Wed, 29 Oct 2003 21:24:24 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>daglyskassetten, jeg har fundet noget info om, at det skulle
>være Kodak som lancerer den i 1931 eller 1934 sammen med Retina
I min hukommelse er Leika det første kamera, der blev lavet til den
type film. Om det så har været i samarbejde med Kodak mindes jeg intet
om.
Jeg har ikke noget at dokumentere min udtalelse med, men måske skulle
din videre søgen gå omkring Leika.

mvh kmo

Fra : pwa

Dato : 29-10-03 22:18

> [...]
> kameraet, og at de først senere opdager, at kassetten har
> større potentiale end kameraet - holder denne historie...?

kan du bruge dette til noget...http://www.nwmangum.com/Kodak/FilmHist.html
det rimer vist godt med de årstal du nævner..
v/h pwa - pf/dj
(fjern golinux i mail)

Fra : pwa

Dato : 29-10-03 22:28

"pwa" <pagolinux@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

rettelse til første indlæg
> kan du bruge dette til
noget...http://www.nwmangum.com/Kodak/FilmHist.html
> det rimer vist godt med de årstal du nævner.. se under 35mm film
fjern golinux ved mail)
w/h pwa Pf/Dj

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-10-03 00:16

pwa wrote:

> noget...http://www.nwmangum.com/Kodak/FilmHist.html

Jeg takker, problemet var at jeg selv havde fundet to sites med
divergerende oplysninger, og så håbede jeg på, at nogen måske
havde læst om 35mm kassetten i en bog, men det link du henviser
til, har oplysninger der svarer til det mest seriøse af de to
som jeg har fundet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-10-03 22:44

> [...]

> kameraet, og at de først senere opdager, at kassetten har
> større potentiale end kameraet - holder denne historie...?

Der var et amerikansk kamera af bakelit, som jeg har glemt navnet på.
Det var billigt og blev nærmest hvermandseje dengang. Det siges, at det
var det kamera og ikke Leica, som mange ellers tror, der var skyld i, at
35 mm kassetten blev så populær og stadig bruges.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Sven Ole Pedersen

Dato : 30-10-03 00:39

Her er der en artikel bl.a om Nellerødmanden. som menes at være den første
med 35 mm format til stilbilleder.
http://www.geocities.com/kambydk/historier.html
Mvh
Sven Ole Pedersen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-10-03 01:37

Sven Ole Pedersen wrote:

> Her er der en artikel bl.a om Nellerødmanden. som menes at være den første
> med 35 mm format til stilbilleder.
> http://www.geocities.com/kambydk/historier.html

Det er helt korrekt at "Nellerødmanden" var den første som
byggede et kamera til 35mm kinofilm, men det og UR-Leica'en som
kom c. 10 senere skulle lades med råfilm i mørkekammer.

Det er først i 1934 at Kodak lancerer den daglyskassette som
bliver en standard i alle 24x36mm kameraer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : thl

Dato : 30-10-03 11:08

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse news:3FA05D2B.B6B2B7B3@niels-ebbesen.net...

> [...]
>
> Det er først i 1934 at Kodak lancerer den daglyskassette som
> bliver en standard i alle 24x36mm kameraer...

Endnu et link:

http://licm.org.uk/livingImage/Retina117.html

mvh
Thorbjørn