Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Gemme billeder
Fra : Pico

Dato : 27-10-03 17:35

Jeg er temmelig ny hvad angår digitalkamera, kun haft en ordentlig kval.
i nogle uger.
Når jeg fotografere, Sony V1, lader jeg kameraet gemme dem i JPG,
kvalitet fin, og lægger dem så over på HD. Kvaliteten er OK, der er fin
dynamik osv. i billederne, det virker godt nok, men de billeder jeg har
taget på højkant vender jeg så de ligger retvendt på computeren. Jeg
gør det i Photoshop for at bibeholde oplysningerne om billedet.
Når jeg så vil gemme det igen kan jeg selvfølgelig vælge forskellige
formater og det logiske vil være at vælge JPG, bedste opløsning, men
her går det galt, kvaliteten af billedet bliver væsentlig forringet og
ihvertfald mere end jeg vil acceptere.
Jeg kan kun finde på 3 løsninger på dette, gemme i Photoshops eget
format eller Tiff, begge giver uforholdsmæssig store filer i forhold til den
oprindelige, eller også lade dem ligge ikke oprettede på HD og så
acceptere at de ikke vises rigtigt når man browser dem igennem eller
hvis de er brændt på en CD og skal ses på fjernsynet.
Hvad gør i andre og har jeg overset noget ?
Pico
Fjern SPAM i adressen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-10-03 18:04

On Mon, 27 Oct 2003 17:35:13 +0100, "Pico" <IPdata@SPAMmail.dk> wrote:

> [...]
>formater og det logiske vil være at vælge JPG, bedste opløsning, men
>her går det galt, kvaliteten af billedet bliver væsentlig forringet og

Gem aldrig flere gange som *.jpg!

>Hvad gør i andre og har jeg overset noget ?

Hvis der ikke skal gøres andet ved billedet, roterer jeg det i et
program, der kan gøre det uden tab. Det kan mange billedbrowsere,
f.eks. det gratis Irfan View. Exif-informationerne bevares.

Hvis billedet alligevel skal redigeres, f.eks. beskæres, kopierer jeg
det med Photoshop (Elements)til *.psd og eksporterer først en kopi til
*.jpg når jeg er helt færdig.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Pico

Dato : 27-10-03 22:27

Peter Loumann wrote:

> [...]
> program, der kan gøre det uden tab. Det kan mange billedbrowsere,
> f.eks. det gratis Irfan View. Exif-informationerne bevares.

Det var jeg ikke klar over, jeg bruger normalt ACDSee, prøver med
Irfan Wiewer. Tak for det.

> Hvis billedet alligevel skal redigeres, f.eks. beskæres, kopierer jeg
> det med Photoshop (Elements)til *.psd og eksporterer først en kopi til
> *.jpg når jeg er helt færdig.

Det er også noget i den retning jeg gør, men et helt færdigt billed gemmer jeg
i spd, så kan man arbejde videre hvis det på et senere tidspunkt bliver aktuelt.
Behandlede billeder gemmer jeg ikke i jpg undtagen de skal sendes eller
lignende.
Pico
Fjern SPAM i adressen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-10-03 23:42

On Mon, 27 Oct 2003 22:27:09 +0100, "Pico" <IPdata@SPAMmail.dk> wrote:

>Det var jeg ikke klar over, jeg bruger normalt ACDSee, prøver med
>Irfan Wiewer. Tak for det.

Mon ikke også ACDSee kan i nyere udgaver? Jeg har kun 2.4x, men prøv
at kigge lidt i menuer og Help.

Jamen så er dt jo fint nok.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 28-10-03 06:06

Pico wrote:

> Det var jeg ikke klar over, jeg bruger normalt ACDSee, prøver med
> Irfan Wiewer. Tak for det.

ACDSee kan mig bekendt udemærket klare tabsfri rotation, og jeg plejer i
hvert fald at bruge den til det

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 28-10-03 19:03

> Det var jeg ikke klar over, jeg bruger normalt ACDSee, prøver med
> Irfan Wiewer. Tak for det.

ACDsee fra i hvert fald version fem og opefter kan rotere jpg-filer
lossless. Vælg Tools -> Rotate/flip -> Options -> sæt tick i Force lossless
JPEG rotations og så skulle det være løst.

Henrik

Fra : Pico

Dato : 28-10-03 22:33

Henrik Bøggild wrote:

> ACDsee fra i hvert fald version fem og opefter kan rotere jpg-filer
> lossless. Vælg Tools -> Rotate/flip -> Options -> sæt tick i Force
> lossless JPEG rotations og så skulle det være løst.

Nå ja, jeg ligger og fiser rundt med v. 3, den har hidtil opfyldt mine behov,
jeg må nok se at få opgraderet.
Pico
Fjern SPAM i adressen.

Fra : Pico

Dato : 29-10-03 22:51

Pico wrote:

> Nå ja, jeg ligger og fiser rundt med v. 3, den har hidtil opfyldt
> mine behov, jeg må nok se at få opgraderet.

Nu har jeg skiftet til v. 6 og den kan alt det jeg efterlyste samt en
del mere, hvorfor har jeg ikke opgraderet for længst ?
Pico
Fjern SPAM i adressen.